2023-10-20 10:30:00
SEAT Ateca 1.5 TSI
SEAT Ateca 1.5 TSI MT
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: SEAT Ateca 1,5 TSI s manuálom – Solídny stavebný prvok v ponuke modelu

Atecu si viete kúpiť aj s trojvalcom, no univerzálnejším motorom je práve väčší štvorvalec. Skúsili sme ho bez automatu.

SEAT Ateca má mnoho rôznych verzií, z ktorých sme už v redakcii viacero skúšali, ostatne to bola takmer vrcholná 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) a výbavou FR. Toto je niečo z kompletne iného súdka, je to presný protipól, aj keď ešte sa dá ísť nižšie skrz litrový motor s tromi valcami. Ten ale akosi nenachádza veľkú priazeň zákazníkov, napriek lákavej cene „už od“ 22 520 eur.

Do väčšieho modelu sa bezpochyby lepšie hodí 1,5-litrový štvorvalec, ktorý ma výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 250 Nm. V tom najlacnejšom prevedení, ktoré si môžete kúpiť na manuálnu šesťstupňovú prevodovku. A, na prekvapenie, je to veľmi dobre zladená kombinácia, ktorej naozaj nič nechýba. Takto našpecifikovaná Ateca je to optimálne auto pre tých, ktorí síce chcú nové auto, ale nie sú zástancami prílišného preplnenia modernými technológiami, displejmi, gestami a hlasovými povelmi.

Zdroj: Jozef Murárik

Začnem ale pri motore. Pri diaľničných 130 km/h má tesne cez 2 500 otáčok a do interiéru sa dostáva jemne zvýšený hluk. Je to nielen od pohonnej jednotky, ale čiastočne sa ozýva aj aerodynamika od spätných zrkadiel áčkových stĺpikov. Je to ale hluk, ktorý sa aj na priemernej hlasitosti zvukovej aparatúry audia stratí a už ho nepočujete.

To, čím je verzia veľmi zaujímavá je, že sa s ňou dá dlhodobo jazdiť s kombinovanými hodnotami spotreby okolo 7 litrov. A to vrátane diaľnic. Reálne to bude, vďaka vypínaniu valcov skôr 6,5 litra a ak sa veľmi budete snažiť, tak sa viete dostať ešte o liter nižšie. Radíte pritom manuálnou prevodovkou so šiestimi stupňami, ktorá má ten klasický koncernový chod a dokáže síce presné, ale veľmi špecifické preradenia. Nie je to Civic Type-R, ale stále je prevodovka presná a možno len trochu gumovo mäkká.

 

Zabezpečte svoj nový SEAT Ateca výhodným povinným zmluvným poistením (PZP) od ČSOB Poisťovne. Okrem podpory asistenčných služieb 24/7 získate vysoké limity poistného krytia a odťah vozidla v prípade nehody v rámci Slovenska zadarmo. Cíťte sa na cestách o niečo bezpečnejšie s ČSOB Poisťovňou.

_________________
Reklama Addmention

 

Spotrebové hodnoty sú famózne aj vzhľadom na samotnú veľkosť auta. Ateca patrí medzi SUV segmentu C, ktoré ponúkajú dostatok vnútorného priestoru nielen vpredu, ale aj vzadu a dokonca aj v kufri. Toto bude znova jedna z verzií, ktorá ponúkne najväčší batožinový priestor s objemom 510 litrov, lebo nemá pohon aj zadnej nápravy a táto generácia modelov ešte nemá ani možnosť hybridných doplnkov. Zadným sedadlám vlastne chýba jedine možnosť nastavenia, aby auto pôsobilo trochu viac ako z vyššej triedy, prípadne s nádychom prémiovosti. Pri jazde sa na nedá sťažovať. Veď od podvozku nie je hluk príliš extrémny, je skôr rozumne od tlmený a podvozok je nastavený komfortne. Môžu za to aj zliatinové disky s veľkým profilom pneumatiky. Majú totiž priemer iba 17 palcov a ukazujú, že je niekedy je jednoducho lepšie zvoliť menšie kolesá. Je to aj z dôvodu, že táto verzia nemá adaptívny podvozok. Ten by navýšil cenu a tento kus má hlásať možnosti základnejšej výbavy modelu.

Zdroj: Jozef Murárik

Aj napriek tomu, že hovoríme o základe, nie je to úplne tak. Je to výbava Style, ktorá už má dostatok rôznych zaujímavých prvkov. V základe sú teda LED predné svetlá, ale aj informačno-zábavný systém vybavený tlačidlami a kolieskami podporujúci bezdrôtové zrkadlenie telefónov. Tu je to klasický koncert, občas sa stane, že treba reštart. Nič vážne, nič extrémne, niekedy sa pripojenie zruší a okamžite obnoví. Jediný problém vzniká v prípade, že sa toto deje počas telefonátu a vy v panickej hrôze začnete hľadať telefón, aby ste zistili kde je problém. V telefóne to nebude. Nevypol sa. Len hovor preskočil na slúchadlo a naspäť do informačno-zábavného systému presne v momente nájdenia telefónu vo vrecku, alebo v príslušnom priečinku.

Na dotyk a na pohľad je Ateca jedným z tých áut, ktoré vyzerajú, že dlho vydržia. Môže za to prevedenie jednotlivých materiálov, ale aj samostatnosť ovládacích prvkov. Na volante je všetko ovládané klasickými tlačidlami a kolieskami a dokonca je na ňom aj tlačidlo vyhrievania venca kormidla. To dôležitejšie je však, že SEAT nechal modelu ešte stále samostatnú klimatizáciu, ktorá má úplne jednoduché a logické usporiadanie. Dokonca aj tlačidlo vypínania systému štart-stop je samostatne na samostatnom paneli medzi klímou a displejom. A aby to bolo všetko vymakané, ani ten displej nie je ťažký na ovládanie, keď si veci nastavíte, tak už ich takmer nemusíte meniť. Toto je extrémna výhoda auta, ktoré nie je zbytočne pretechnizované a nesústreďuje všetky prvky pod dotykový displej. V tomto aute dokonca nie sú ani digitálne prístrojové štíty. Je to výhoda z pohľadu bežného užívateľa, ktorý znova nevie, čo by robil s extrémnymi možnosťami. Takto vidí klasicky dva kruhové prístroje a medzi nimi displej informujúci, okrem iného, o tom, či auto ide na dva valce. Je farebný, pekný, funkčný, ľahko ovládateľný jedným kolieskom a zopár tlačidlami pod pravým palcom. Toto sú všetko dôvody, prečo je Ateca fantastickým autom pre naozaj široké masy, ktoré nie sú až tak naklonené hi-tech lesklým čiernym plastom, rôznym displejom a dotykovým, či hlasovým povelom. Je to poctivé normálne auto, ktoré je, našťastie, ešte stále za celkom normálnu cenu. Celková cena tohoto kusu nepresahuje 29 000 €. Jasné, má akciový balík so zvýhodnením 640 €, ale stále je za celkových 28 239 €. V súčasnosti sa to vyplatí, rovnako ako hovoril Horst Fuchs v teleshoppingových spotoch. Za túto cenu dostanete auto, čo ma celkom slušnú výbavu, ktorej, vlastne, nič, okrem predného parkovacieho senzora nechýba, auto, ktoré má dostatočný výkon a auto, ktoré s tým výkonom dokáže jazdiť s rozumnou spotrebou. Plus ako bonus prichádza fakt, že Ateca nie je auto príliš futuristické a príliš prepchaté modernými šialenstvami.

Zdroj: Jozef Murárik

SEAT Ateca však nie je bez konkurentov. Stále existuje veľmi podobná Škoda Karoq, ale aj vozidlo od koncernu Stellantis. Či už to je Opel Grandland, alebo Citroën C5 Aircross, aj títo sa môžu protie Atece smelo postaviť na trhu. Ateca však zaujme najmä tým, že stále ponúka manuál s väčším motorom so 4 valcami a tiež ponúka veľa hudby za dabatné peniaze.

Technické údaje

Model: SEAT Ateca 1,5 TSI Style
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3):

1498

Prevodovka: 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,3-6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4381/1841/1625
Rázvor náprav (mm): 2621
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1434
Užitočná hmotnosť (kg): 496
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu: 25 190 €
Základná dlhodobá akciová cena: 22 520 €
Základná dlhodobá akciová cena verzie: 27 270 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku