18.03.2020

TEST: Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo 4WD CVT Executive – evolúcia zrenia

Piata generácia osvedčeného modelu znamená, že sa tie štyri predchádzajúce osvedčili.

V prípade modelu Honda CR-V to určite možno potvrdiť. „Céervéčko“ patrí k obľúbeným hneď od prvého modelu. Postupný vývoj prešiel od jednoduchého k takmer dokonalému. Naozaj nejde iba o nejaké ďalšie SUV, ktoré získava popularitu vďaka obľube tohto segmentu.

V prípade tohto modelu je to celkom naopak. Honda CR-V patrila v roku 1995 spolu s Toyotou RAV4 k spoluzakladateľom tejto kategórie áut. Ich úspech postupne nabudil a „zobudil“ ostatných výrobcov, ktorí sa do neho nahrnuli takmer bez výnimky.

Analytická agentúra JATO Dynamics potvrdila, že počas troch kalendárnych rokov od januára 2015 do decembra 2017 bolo celosvetovo najpredávanejšie SUV práve Honda CR-V. Nuž a v polovici roka 2018 prišla Honda novej generácie. Čakalo sa od nej jediné: že bude pokračovať v úspechoch predchodcu.

Prvenstvo je výborný základ, rovnako je príjemné zistenie, že sa od začiatku predalo vo svete viac ako 9 miliónov CR-V. Lenže svet nestojí, ale sa ženie dynamicky vpred. Aj Honda sa musela popasovať s novou generáciou. Zmien je síce málo, ale súčasne aj veľa. Dá sa to vôbec? Dá!

Čo teda priniesla piata generácia? Na prvý pohľad máte pocit, že to auto je ako „cez kopirák“ podobné svojmu predchodcovi. Prečo by nie, veď to dobré treba zachovať, prípadne rozvíjať. Podrobnejší prieskum ukázal, že sa toho zmenilo dosť. Hoci piata generácia svoj imidž veľmi nezmenila, technicky a technologicky sa posnula výrazne ďalej. Nová je totiž platforma, ktorá vychádza z nového modelu Civic. Karoséria na nej postavená je väčšia. Nová a odlišná je technológia výroby karosérie. Honda to aplikuje aj na najnovšom Civicu: zvárať sa začína zvnútra smerom von, pričom sú zvary hustejšie. Zvýšila sa tým pevnosť a tuhosť karosérie. Prispel k tomu aj štvornásobne väčší podiel vysokopevnostných ocelí.

Svetlá výška sa zväčšila o 43 milimetrov (198 mm s predným pohonom a dokonca 208 mm má verzia 4×4). Rázvor narástol o 32 milimetrov. Väčší rázvor osí kolies pridal na vnútornom priestore v pozdĺžnom smere. Posádka si tak v interiéri užíva viac miesta aj vďaka tomu, že sa o nezanedbateľných 35 milimetrov zväčšila šírka auta. Objem batožinového priestoru je síce menší o necelých 30 litov, ale po sklopení zadných sedadiel je najnovšia generácia zasa v pluse o 87 litrov.  

Medzigeneračné zmeny nie sú veľmi výrazné a vyniknú až pri bezprostrednom porovnaní, keď stoja štvrtá a piata generácia vedľa seba. Najnovšie CR-V má mohutnejšiu kapotu. Vďaka tomu vyzerá auto čosi robustnejšie a väčšie. Vpredu na maske, nárazníku a svetlometoch pribudlo viac chrómu, ktorý sa však nachádza aj okolo okien, na bokoch karosérie, na strešných lyžinách, medzi zadnými skupinovými svetlami a tiež na diskoch kolies. Celkovo je vzhľad viac americký, ako ázijský. Pri pohľad zozadu zaujmú veľké svetlá, lemujúce zadné okno. Nie sú už len vertikálne, ale viac horizontálne. Pomohlo spolu s miestom pre evidenčné číslo posunutým nižšie opticky znížiť a rozšíriť zadnú časť auta, ktorá tak pôsobí „macatejšie“. K celkovému umeleckému dojmu určite prispelo ešte pár detailov, o ktoré sa postaral príplatkový balík Aero. Vďaka nemu má auto športovejší vzhľad. Prispeli k tomu bohatšie lakované nárazníky, prídavné prahy a zadný strešný spojler. Spolu s červenou farbou Premium Crystal tomu pôsobí celok veľmi fotogenicky nielen na fotkách, ale aj v reáli. Do dokonalosti je dotiahnutý aj interiér, každý detail je dôkladne premyslený,

Luxus nájdete aj v interiéri, kde je koža, imitácia drevených dekoračných obkladov, leštený hliník aj klavírny lak. Bohatú výbavu umocňuje veľký dotykový displej uprostred prístrojovej dosky. Ya volantom sa sedí pohodlne, dosť vysoko, takže nedostatok prehľadu nehrozí. Radiaca páva prevodovky je poruke hneď vedľa pravačky. Nemám veľmi rád lakťové opierky, ale tu je pohodlná, široká, mäkká a posuvná. Keď ju odklopíte, objaví sa variabilná odkladacia schránka. Pomocou vyberateľnej a otočnej deliacej priečky sa dá rôzne nastaviť podľa vlastných preferencií. Schránka je široká a hlboká, ešteže nie aj bystrozraká... Potešením je množstvo odkladacích miest na stredovom tuneli a držiaky na nápoje.

Kožené sedadlá sú síce príjemné a tvarovo relatívne dobré, ale na okrajoch trocha ploché. Navyše sa na nich telo šmýka, pritom v zime chladia (aj keď sú vyhrievané) a v lete sa na nich upražíte (ventilované nie sú). Dávam prednosť látkovej klasike. Aby som nezabudol – vyhrievaný volant je pre mňa v zime nutnosť. Podobne ako cúvacia kamera. V prípade CR-V sú tri módy sledovania: širokouhlý, stredný a pohľad zhora. Ale iba vzadu, chýba podpora ďalších kamier, takže ucelený horný pohľad neexistuje.

Honda si ma však „udobrila“ regulovaným podsvietením digitálneho prístrojového štítu ale aj stredového dotykového displeja. V noci tak nežiaria do očí, čo je príjemné, aj bezpečnejšie. Prečo sa však takáto samozrejmosť vytráca z áut na úkor predháňajúcich sa systémov konektivity, nechápem. Japonci majú za toto celkom prirodzené, hoci dnes „nedostatkové“ riešenie úprimné poďakovanie.

Aby to trocha „vyvážili“. Zasa niečo nedotiahli. Nepáči sa mi spôsob ovládania klimatizácie. Hoci sa napríklad nastavenie teploty (zvlášť pre ľavú aj pravú stranu), synchrónne ovládanie, či automatický režim, ako aj vnútorná alebo vonkajšia cirkuláciu vzduchu ako aj rýchle rozmrazenie čelného skla, vyhrievanie zadného okna a zrkadiel nastavuje priamo ovládačmi, otáčky ventilátora a rozvod vzduchu sa dajú nastaviť len cez dotykový displej. Tam sa aj zapína/vypína klimatizácia. Ak by ste chceli mať fúkanie vzduchu na všetky smery, alebo napríklad iba na čelné sklo bez fúkania na nohy samostatne, neuspejete. Škoda.

Na zadných sedadlách je veľa miesta. Pozícia sedenia je nižšia, takže miesta nad hlavou je viac ako dosť aj v prípade panoramatického strešného okna. Kolená ešte pri takom uhle netrpia. Chodidlá sa totiž dajú pohodlne zasunúť pod predné sedadlá aj keď sú v najnižšej polohe. Takto si natiahnete nohy. Ak by vás pobolieval chrbát, dá sa upraviť sklon operadiel zadných sedadiel (sú delené v pomere 40:60). Pri ich sklápaní smerom dopredu sa k podlahe ponárajú sedáky. V batožinovom priestore tak vznikne rovná podlaha, ak je dvojité dno je vo vyššej polohe. V aute je viac 12-voltových prípojok. Nechýbajú HDMI konektor a USB konektory (dva sú určené pre cestujúcich na zadných sedadlách), ako aj elektrické otváranie piatych dverí.

Pevnosť karosérie je základom predpokladom nielen bezpečnosti, ale aj lepších jazdných vlastností. Obidve nápravy sú prepracované. Kvapalinové silentbloky veľmi dobre filtrujú prenos hluku i vibrácií. Nový elektromechanický posilňovač riadenia má variabilný prevod. Všetky verzie, aj s pohonom predných kolies, majú s viacprvkové zavesenie kolies zadnej nápravy. Nová CR-V sa ľahko ovláda. Má naozaj výborný a vzhľadom k výške takmer športový, ale pritom tichý podvozok.

Pneumatiky s pomerne vysokým profilovým číslom tiež pomáhajú k zlepšeniu pruženia. Stabilite prospieva aj zväčšený rozchod. Na zadnej náprave je to o 35 milimetrov viac, pri prednej o 17 mm. Celkovo je jazda v novej CR-V veľmi pohodlná, nebojím sa povedať, že komfortná. Vzhľadom na výšku auta aj bez výrazného nakláňania. Japonci naozaj urobili veľmi dobrú evolúciu predošlého! Honda CR-V vďaka tomu patrí k špičke medzi SUV.

Honda CR-V prišla na trh s jedným motorom. Benzínový celohliníkový štvorvalec 1,5 VTEC s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním má v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou výkon 127 kW (173 k). To vo verzii pre pohon prednej nápravy a manuálnu prevodovku. V našom prípade pohonu všetkých kolies je výkon vyšší 142 kW (193 k). Oproti Honde Civic má motor zosilnené puzdrá hlavných ložísk a iné turbo. Motor je takzvane nadštvorcový, má teda vysoký zdvih piestov (číselne väčší, ako priemer valcov) - 73 x 89,5 mm. Svojim prejavom dosť výrazne pripomína atmosférický motor bez turba, čo je príjemné.

Vo vyšších otáčkach motor ožije, výkonu má dosť. Keď ho porovnávam s dieselovými motormi, je oveľa tichší. No pri akcelerácii ho počuť a nie je to dobre vyladený zvuk. Môže za to skôr prevodovka CVT. Pri použití manuálnej prevodovky totiž má pekný, sýty zvuk. Ešte jedno plus má u mňa – Honda CR-V nemá štart-stop systém. Keď som už spomenul CVT prevodovku, tá v Honde CR-V patrí vôbec k najlepším. Má sedem prednastavených polôh variátora. Špeciálny softvér umožňuje efektívne brzdiť motorom. V manuálnom režime sa dá aj pri 60 km/h podradiť z druhého (virtuálneho) prevodového stupňa do jednotky. Motor sa vytočí po 6000 otáčok a... brzdíte motorom. Bežná jazda znamená otáčky motora okolo, no hlavne pod 2000 otáčkami za minútu. To je dobré riešenie, lebo s rastom otáčok rastú rýchlo aj trecie straty a účinnosť CVT prevodovky. Zaujímavosťou je, že sa prevodovka správa podľa teploty motora. Kým sa nezohreje, drží vyššie otáčky. Ani keď dosiahnete 90 km/h , nepodarí sa vám zaradiť najvyšší „virtuálny“ prevodový stupeň. Ochrana je ochrana, ale vtedy dokáže na prvých 5-6 kilometroch vyskočiť spotreba skoro na 12 litrov na 100 km.

Maximálny výkon je síce až pri 5600 otáčkach, krútiaci moment dosahuje maximum od 2000 otáčok a „nevädne“ ani pri vyšších otáčkach, lebo svoje maximum si drží až do 5000 otáčok. Motor má lineárnejší priebeh, ako väčšina dnešných maloobjemových motorov európskych výrobcov, ktoré síce v nízkych otáčkach vďaka turbu zaberú, ale potom zvädnú. Motor rozumne sprevodovali. Pri diaľničnom maxime 130 km/h má pri šiestom stupni okolo 3000 otáčok. To je o zhruba 300 otáčok menej, ako mal v predchádzajúcej generácii benzínový dvojliter. No a je tu k dispozícii ešte aj siedmy „stupeň“. Znamená to menší hluk a nižšiu spotrebu. Dosiahli sme priemerných 7,6 l/100 km, pri jazde po meste to bolo takmer 9, na diaľnici o čosi viac.

Ešte spomeniem dve veci, ktoré hodnotiť nebudem, ale pokoj za volantom mi neprinášali. Prvým je veľmi prehnaná obava o opustenie jazdného pruhu a reakcia na to, že „nedržím“ volant. Druhou deaktivácia systému, ktorý stráži „lajnu“ v ktorej jazdíte. Ak niekoľkokrát zasiahne a nepocíti od vodiča žiadnu reakciu, lebo nebudete predsa kvôli nemu zbytočne hýbať volantom, tak sa sám vypne. Po niekoľkých minútach jazdy sa však znova automaticky sám aktivuje – a začne vám znova „brblať“ do riadenia. Citlivosť sa nastaviť nedá, vypnúť iba čiastočne – viac nekomentujem.

Čo však ale pochválim, je systém, ktorý upozorňuje pred nehodou s prekážkou pred vami. Má síce tiež chybičky, ale funguje veľmi dobre. Na head-up displeji a na prístrojovom paneli najprv zabliká oranžová kontrolka, potom sa ozve aj zvukové upozornenie. Keď nereagujete a hrozba zrážky sa neznižuje, auto začne brzdiť samostatne. Za nevyužitú šancu považujem, že adaptívny tempomat v mestských podmienkach a pri nižšej rýchlosti napríklad v zápche na diaľnici nefunguje rovnako dobre. Aj pri nastavení najmenšieho odstupu nechá pred vami toľko voľného priestoru, že sa tam vojde iné auto. Navyše reguluje rýchlosť trhane.

Nuž, hádam sa to pri facelite zlepší. Podobne ako LED svetlá, ktoré svietia síce veľmi dobre, ale mohli by využiť potenciál technológie ešte lepšie.

Ak si odmyslím tých pár výhrad, musím Hondu CR-V pochváliť. Má takmer športovo naladený podvozok, ktorý veľmi dobre drží auto na ceste aj s horším povrchom. Nerovnosti filtruje mäkko, poddajne a neprenáša nerovnosti do karosérie. Na otočenie volantu reaguje ochotne. Zákruty vyberá spoľahlivo bez väčšieho nakláňania. Keď uberiete, alebo naopak pridáte plyn, alebo korigujete jazdu volantom, reaguje primerane bez nervózneho vlnenia.

Je to auto s veľkým vnútorným priestorom. Aj bez ohľadu na segment, do ktorého patrí, je jazda v novej Honde CR-V veľmi príjemná, komfortná a tichá. Jednou vetou: Honda CR-V je priestranné vozidlo aj vpredu, nielen vzadu, komfortné pre všetkých pasažierov a jazdí parádne.

Technické údaje

Model: Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo 4WD CVT Executive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Výkon (kW/ot.):  142/5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 243/2000-5000
Prevodovka: CVT
Poháňaná náprava predná + zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 8,6/6,2/7,1
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1855/1689
Rázvor náprav (mm): 2663
Objem batožinového priestoru (l): 561/1756
Objrem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1713
Užitočná hmotnosť (kg): 637
Rozmer pneumatík vpredu: 235/60 R 18 
Rozmer pneumatík vzadu: 235/60 R 18 
Základná cenníková cena modelu : 25 390 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 37 290 €
Cena testovaného vozidla: 41 580 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku