08.05.2019

TEST: Honda CR-V Hybrid AWD – husársky kúsok

Po dlhšom čase hybrid a hneď jeden z najlepších. Kľúč je v jednoduchosti, fígeľ v účinnosti a radosť v priestrannosti.

Keď prišla nová generácia Hondy CR-V na trh, počiatočné nadšenie vystriedali po prvých testoch rozpaky. Aspoň u mňa. Niežeby nová generácia nebola dobrá. Bola dobrá, no čakal som viac. Výborný nápad, len tá realizácia mohla vypáliť lepšie. Niektoré veci mohol zmeniť čas od nábehu výroby, niektoré môže zmeniť facelift, avšak veľkú časť z nich zmenil fakt, že na trh prišiel hybrid. Akoby bola CR-V vymyslená predovšetkým ako hybrid. To čo prišlo ako prvé, len vyplnilo čas, kým hybrid prišiel.

Priznávam, nie som veľký fanúšik hybridov, obzvlášť nerozumiem plug-in hybridom. Niežeby to nebol dobrý nápad. Veď kombinácia toho najlepšieho z dvoch svetov by mala priniesť samé pozitíva. Ibaže väčšina hybridov je buď dobrá iba niekde, alebo iba pre niekoho. Kým klasické hybridy sú najlepšie pre jazdu v meste, či pokojnú jazdu mimo mesta, hybridy od prémiových značiek sú obvykle príliš komplikované, drahé a neprinášajú reálnu úsporu. To platí o plug-in hybridoch vo všeobecnosti. Tam máte buď príliš ťažké a nudné auto so spaľovacím motorom a úplne zbytočnými závažiami v kufri, alebo elektromobil s úbohým dojazdom. Je nepochybné, že plug-in hybrid má svoju cieľovku, je však taká malá, až sa zdá celkom zanedbateľná. Ešteže si plug-in hybridy kupujú aj ľudia, ktorí ich nepotrebujú/nevyužijú naplno, a to aj vďaka dotáciám.

Zatiaľ sa ako najschopnejšie javia hybridy od Toyoty. Práve Toyote možno poďakovať za to, že sa z auta pre tých „bláznivých ekológov“ stáva čoraz populárnejšia alternatíva k bežným spaľovacím vozidlám.

Honda to s hybridom neskúša prvýkrát, tentoraz sa to ale môže podariť. Hlavne pre úplne inú atmosféru na európskom a aj našom trhu. Honda sa chytila šance a prináša hybrid vo svojom najväčšom osobnom automobile. Hybrid o ktorom od začiatku tvrdí, že dokáže nahradiť naftový motor. Musíte uznať, že to je pri veľkom SUV skutočne odvážne tvrdenie.

Cenník ukazuje, že to Honda myslí vážne. Minimálne cenotvorbou. Cena od 29 990,- je skutočne lákavá. I keď výbava Comfort neponúka všetko, výbava je to naozaj slušná. Skutočne zaujímavou ponukou je ale skôr výbava Elegance za 32 990,-. Pri Elegance si už môžete vybrať, či chcete auto s pohonom iba prednej, alebo s pohonom oboch náprav. Elegance 4WD je za 34 990,-. Elegance ku Comfort pridáva najmä dvojzónovú klimatizáciu a systém Honda Connect aj s navigáciou a konektivitou android auto a apple carplay. Cenník tiež ukazuje, že auto má prevodovku eCVT, ale nenechajte sa zmiasť, nie je to tak. No späť k téme. 

Keď porovnám CR-V s najvyhlásenejším konkurentom s konvenčným pohonom – so Škodou Kodiaq a porovnávať budem výbavu Elegance so Style (druhá najnižšia v oboch prípadoch) a hybrid s pohonom 4WD s „automatickou prevodovkou“ a Kodiaq s najsilnejším naftovým motorom, automatom a pohonom všetkých kolies, zistím, že CR-V je o 2000 eur lacnejšie, a to má bohatšiu výbavu. Pravda, Kodiaq má väčší kufor, no 497 litrov v CR-V je viac ako postačujúcich. Podobné by to bolo aj pri ďalších rozmerových konkurentoch so silným benzínovým/naftovým motorom a pohonom všetkých kolies. Pri pohľade na najbližšieho konkurenta – od Toyoty je to podstatne tesnejšie. Rozdiel pri hybridoch s pohonom predných i všetkých kolies je pri rovnakom stupni výbavy pár stoviek eur. FWD – 600 eur v prospech RAV4, AWD – 200 eur v prospech RAV4. Aj tu platí, že Toyota má mierne väčší kufor – 580 litrov. Pre pár litrov v kufri vám ale vyberať jedno auto a zavrhovať druhé určite neodporúčam. Nie pri takýchto rozdieloch, obzvlášť v prípade, že oba kufre po sklopení sedadiel ponúkajú úplnú rovinu.

Celkovo tak rozhodnú len detaily výbav (hlavné prvky sa kopírujú) a preferencie. To, či fandíte jednej alebo druhej značke veľmi neovplyvním, teraz vám ale lepšie predstavím CR-V.

Nafta alebo hybrid – naozaj to možno porovnávať. Pri CR-V určite

Porovnanie je v dvoch rovinách. Prvá rovina je pružnosť. Od nepamäti vodiči uprednosťňovali naftové turbomotory nielen pre nižšiu spotrebu, ale tiež solídny záťah odspodu. To najmä v porovnaní s benzínovými atmosférickými motormi. Dnes je už vec sily motora vďaka masovému nasadzovaniu turbodúchadiel a kompresorov aj do benzínových motorov v úzadí a výhodnosť naftového riešenia sa prejavuje tak najmä pri peňaženke i pri pomyselnej dlhšej výdrži v náročnejších podmienkach. Ak ale ide o okamžitý záťah odspodu, nie je nič okamžitejšie než elektromotor. Ten disponuje maximálnym krútiacim momentom od 0 otáčok a je schopný dodávať ho až na úroveň otáčok maximálnych. A presne elektromotor roztláča vysokú a ťažkú Hondu CRV Hybrid. A nielen on. Ak elektromotor nestačí, alebo ak je potreba priveľa energie vzhľadom na stav nabitia batérií, k elektromotoru sa pripojí aj benzínový atmosférický motor. Celkový systémový výkon a krútiaci moment tak presahuje výkon a krútiaci moment naftového motora minulej generácie Hondy CR-V.

Honda CR-V Hybrid totiž prevodovku nemá. Keďže sa o pohon kolies primárne stará elektromotor a konštruktéri v Honde sú starí prešibaní lišiaci, prevodovku z celého pohonného ústrojenstva jednoducho vyškrtli. Veď načo im je? Veď stačí nastaviť stály prevod tak, aby sa elektromotor dokázal činiť prakticky v akejkoľvek rýchlosti a motor možno k elektromotoru pripojiť spojkou. Jednoduché ako facka, ale ako veľmi účinné. Výsledkom je skutočne veľmi dobrá pružnosť prekonávajúca aj benzínový turbomotor súčasnej Hondy CR-V.

Hybrid zrýchli zo 60 na 100 km/h za 5,23 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za priemerne a celkom presne 8 sekúnd (zaťaženie cca 200 kg). Najmä zrýchlenie z nižších rýchlostí CR-V-čku ide naozaj veľmi dobre. Okamižitá odozva na stlačenie plynového pedálu je návyková a po presadnutí do konvenčného automobilu vám bude chýbať. Prudšie zrýchlenie prebieha tak, že v prvých okamihoch je čisto len na elektrickom motore, vzápätí podá pomocnú ruku aj benzínový motor a spoločnými silami rozhýbu veľké auto. Pružnosť vo vyšších rýchlostiach je už ovplyvnená hmotnosťou a čelnou plochou vozidla. Platí však, že s týmto autom nebude problém predbiehať ani na kratších úsekoch.

Z tohto pohľadu je zaujímavé, že Honda namiesto montáže dodatočného elektromotora na zadnú nápravu a následného vektoringu krútiaceho momentu uprednostnila jednoduchšie a lacnejšie riešenie – kardan, diferenciál a teda mechanický pohon všetkých kolies. Prečo jednoduchší a lacnejší – pre nič iné ako pre výrobné a vývojové náklady. Štvorkolka nepochybne nie je tak efektívna ako elektrická štvorkolka v RAV4, vďaka tomuto riešeniu ale Honda drží náklady nízko a profituje z toho jedine tak zákazník. A ešte jedna vec zaváži – servisné náklady. Výmena konvenčných dielcov je predsa len menej problematická. 

Pohon všetkých štyroch kolies je veľkým plusom nielen pri prenose krútiaceho momentu na mokrú vozovku, ale pomáha tiež jazdným vlastnostiam. Pretože prenos krútiaceho momentu dozadu prebieha pri akcelerácii i udržiavaní rýchlosti a to aj pri diaľničných rýchlostiach. Skrátka, keď si kúpite hybridnú štvorkolku od Hondy, väčšinu času skutočne pôjdete aj s poháňanou zadnou nápravou. Neaktivuje sa len pri preklze, ale aj vtedy, keď môže byť na prospech. Napríklad pri akcelerácií. To oceníte pri oduševnenej jazde. Prudšie prechádzanie zákrut je tak podstatne lepšie, plynulejšie a tiež rýchlejšie. Ešte sa mi nestalo, aby som s hybridom pre masy cítil takú istotu v zákrutách.

Druhá rovina porovnania s naftovým motorom je rovina spotreby. Atmosférický motor Hondy CR-V vystupuje v dvoch úlohách. Ako zdroj elektrickej energie a tiež ako zdroj pohybovej energie. Pri pokojnom jazdení sa dostáva k slovu najmä v prvej úlohe. Jeho spojenie s generátorom a následná tvorba energie ukladanej do batérie, je častá. Motor takto pracuje väčšinu svojho času. Robí tak vo vhodnej situácii. Keď vhodný okamih pominie, riadiaca jednotka motor vypne. Znova ho nahodí, keď sa vhodná situácia zopakuje. Štartovanie atmosférického motora je prakticky neciteľné, jeho pripojenie ale pri vypnutom audiu počujete.

Pohon CR-V Hybrid funguje v troch režimoch – v čisto elektrickom režime – ten je dostupný v prípade dostatočnej úrovne nabitia batérií. Ide o krátkodobé jazdenie na elektrinu – max 2 kilometre. Najmä pri ustálených rýchlostiach (aj vyšších) a na kratšie trasy. Najväčší benefit z tohto jazdného režimu získate v dopravnej zápche a pri pomalom kotúľaní sa mestom.

Hybridný režim kombinuje jazdu čisto na elektrinu a hybridnú jazdu s benzínovým motorom generujúcim elektrickú energiu pre elektromotor a spoločnú prácu oboch motorov pre maximalizáciu akceleračného potenciálu. V hybridnom režime v prípade vygenerovania väčšieho množstva energie než potrebuje elektromotor na pohon kolies, sa nadbytočná energia nestráca, ale ukladá do batérií. Tie sa dobíjajú za jazdy takouto nadbytočnou energiou a brzdnou rekuperovanou energiou. Výraznejšie brzdenie z vyššej rýchlosti môže na jeden šup doplniť viac než tretinu kapacity batérie. Najmä v prípade, ak využijete maximálnu rekuperáciu. Rekuperáciu ovládate pádielkami pod volantom. Nastavenie rekuperácie sa pritom nuluje po každom zabrzdení. Je to omnoho lepší spôsob ako pevné nastavenie úrovne rekuperácie pri každej jazde. Rekuperáciu zvýšite vtedy, ak vidíte, že treba výraznejšie dobrzdiť na kratšom úseku. Rekuperáciou dokážete veľmi efektívne nielen využiť pohybovú energiu, tiež výrazne spomaliť vozidlo. Reálne brzdenie tak zostáva najmä vecou núdzových situácií a kompletného zastavenia napríklad pred križovatkou.

Priemerná spotreba počas testu sa nakoniec dostala na úroveň 6,4 litra benzínu na 100 km. To je o 0,2 litra menej než za koľko jazdil kolega s naftovým CRV minulej generácie (8-stupňový automat 4WD). Pritom kolega dokázateľne jazdí výrazne úspornejšie ako ja. On by dokázal usporiť možno aj ďalší liter pri jazde s hybridom. Môj nájazd v pomere 50% diaľnica, 40% okresné cesty a 10% mesto dostal priemernú spotrebu na úroveň 6,6 litra benzínu. Čisto benzínový variant 1,5 Turbo jazdil v rovnakých podmienkach ale bez pohonu 4x4 za 7,3 litra benzínu na 100 km. 4WD za cca 8 litrov (úsporný kolega). To už je seriózny rozdiel, všakže?

Nehovoriac o tom, že 4WD verzia je pri CRV dostupná iba s CVT prevodovkou a tá nemusí vyhovovať každému – napríklad mne nevyhovuje.

Ako som hovoril vo videoteste, hybrid radí lepšie. Aj preto, lebo vôbec neradí.

Konkurenčné porovnanie? Žiaľ, zatiaľ sme sa k novej RAV4 nedostali. Ak porovnám minulú generáciu RAV4 so súčasnou Hondou CR-V, CR-V vyhrá prakticky v každej kategórii. Na základe toho čo viem a tiež na základe cenotvorby môžem už dnes napísať, že súboj CR-V a RAV4 bude veľmi vyrovnaný, avšak objektívneho víťaza si netrúfam vybrať. Subjektívne musím napísať, že CR-V hybrid je mi veľmi sympatické. Aj preto, lebo odstránilo prevodovku, ale aj preto, lebo robí z modelu CR-V lepšie auto.

Hybrid je najlepšie CR-V

Skutočne to platí a to po viacerých stránkach. Nielenže je tichšie, je aj pohodlnejšie. Navyše je aj veľmi pružné a veľmi priestranné. Pasažieri vzadu si jazdu s CR-V skutočne užijú. Potešia nielen nastaviteľné zadné operadlá ale tiež dlhé sedáky. Aj dlhšie jazdy sú tak s CR-V pohodlnejšie. Dobre sa sedí aj vpredu. Miesta je dosť v každom smere a ak CR-V berieme najmä ako 5-miestne vozidlo, skutočne mu len ťažko hľadať konkurenta. Priestorovo najbližšie sú mu takí ako Peugeot 5008, či Škoda Kodiaq. Ani jedno z týchto áut ale nie je hybridom, 5008 navyše ani nemá pohon všetkých kolies. Na druhú stranu, obe autá sú aj sedemmiestne. To hybridné CR-V nevie.

Ani obmedzenia z hľadiska batožinového priestoru ani zďaleka nie sú také veľké ako som čakal. Obzvlášť keď vezmem do úvahy, že nové CRV a aj hybridné CR-V má vyššiu svetlosť ako predchádzajúca generácia. Pod batožinový priestor sa tak zmestí pohon všetkých kolies a aj batéria bez toho, aby v kufri vznikal akýkoľvek schod. Pravda, priestor na rezervu tam už nie je. Zdvihák sa tam zmestil.

Že je CR-V Hybrid najlepším CRV dokážem aj pri komforte pruženia. CR-V s benzínovým motorom a manuálnou prevodovkou mi prišlo na nerovnostiach nepokojnejšie, odskočilo si, odskok bol počuť. Tu sa zdá, akoby CR-V bolo od začiatku nastavené najmä na hybridnú verziu. Podvozok je pokojnejší, auto lepšie drží na ceste, kolesá sa nemienia pustiť, trakcia je vyššia i komfort je citeľnejší.

Dokonca i svietenie LED svetiel mi prišlo lepšie. Je možné, že Honda medzičasom upravila svetlá, pretože tie pôvodné v prvom testovanom kúsku svietili skutočne mizerne. Rozdiel mohla spôsobiť aj úplná banalita. Lepšie nastavenie svetiel. Práve toto je z môjho pohľadu dôležitejšie. Lebo svetlá, čo svietia do zeme sú na nič.

Zdá sa mi tiež, že kvalita výroby išla po uvedení modelu hore. Miestami sa ešte nájdu dielce, ktoré lícujú o trošku horšie než je štandard vrámci segmentu, minimálne zvarky na dverách nie sú ostré ako boli pri prvom aute.

Finále

Hybridné CR-V ma prekvapilo. Auto je lepšie, auto je dospelejšie, auto je vyzretejšie. Auto reálne ukazuje výhody spojenia benzínového a elektrického motora bez toho, aby si za to pýtalo neúmerne veľa. Nielen pri obstarávacej cene, vzhľadom na technické riešenia verím i v nízke náklady na údržbu vozidla. Honde sa podarilo doviesť do Európy hybrid, ktorý funguje. Navyše hybrid, ktorý z pôvodného modelu robí lepšie auto. Ak hľadáte najlepšiu CR-V je to CR-V hybrid. Ak hľadáte najlepšie hybridné SUV s cenou do 40 000, Honda CR-V patrí medzi dvojicu finalistov. Ak hľadáte priestranné SUV, opäť ste na správnej adrese. Ak hľadáte dobre jazdiace SUV, ste taktiež správne. Ak hľadáte najlepší pomer ceny a protihodnoty, ste na správnom mieste. Je len málo otázok, na ktoré hybrid nedokáže odpovedať. Odpor nie je na mieste, vitaj budúcnosť, vitaj racionálna elektrifikácia. Toto je cesta. 9 z 10 bodov.

Ak si chcete pozrieť VIDEOTEST tohto vozidla na Youtube vo vyššom rozlíšení, zamierte sem.

 

 

Technické údaje

Model: Honda CR-V Hybrid
Motor:

2.0 i-MMD Hybrid 4X4

Zdvihový objem motora (cm3): 1993
Prevodovka: pevný prevod
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 107/6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/4000
Výkon elektromotora (kW/) 135
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 315
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1855/1679
Rázvor náprav (mm): 2662
Svetlá výška (mm): 200
Objem batožinového priestoru (l): 497
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1743
   
Základná cenníková cena modelu Hybrid: od 30 790 €
Akciová cena modelu Hybrid: 29 990 €
Akciová cena modelu Hybrid AWD 35 290 
Akciová cena modelu Hybrid AWD + výbava Executive 41 790 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku