2020-02-07 09:35:00
Mistubishi ASX 2,0 CVT
Mistubishi ASX 2,0 CVT 4x4
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mitsubishi ASX 2,0 CVT 4x4 – poriadna zmena frizúry

Ani sa tomu nechce veriť, ale model ASX je s nami už celé desaťročie.

Prvé sériové kusy sa predstavili vo februári 2010. Nuž a tam, kde iní predstavili už aj tretiu generáciu, ide Mitsubishi ASX neohrozene ďalej. Za to, že vydržalo na trhu tak dlho, vďačí aj mnohým „zmenám kostýmu“. Tie boli celkom úspešné a za desať rokov výroby ASX sa k majiteľom dostalo 1,32 milióna kusov. Napriek tomu, že nepatrí k najmladším a je postavené na platforme, ktorú zdieľali napríklad aj Peugeot 4008 a Citroën C4 Aircross.

Držať krok s dobou a omnoho mladšími – to je nielen nutná podmienka dneška, ktorá platí u ľudí. Aj autá a ich koncepcie starnú a prichádzajú nové riešenia. Mitsubishi ASX však vytrvalo vzdoruje útokom času. Nemožno povedať, že ho držia pri živote iba dizajnové facelifty. Napríklad teraz pribudol pod kapotou nový motor. Hoci má rovnaké označenie (MIVEC), ako predchodca, má väčší objem a hoci plní najprísnejšie emisné limity, je stále bez turba! Dokonca aj bez filtra častíc.

Zdroj: Jozef Vydra

Opäť sa však potvrdilo, že najmä ďalšie optické omladenie akoby vdýchlo vzhľadu vozidla nový život. Predchádzajúce dve modernizácie (toto je, ak som dobre rátal už štvrtá - z druhej polovice roka 2019) boli len evolúciou toho predošlého. Mierne zmeny sa dali dosť ťažko odhaliť na prvý pohľad, ale základná DNA nezmenila takmer ani jeden gén. Momentálna vizáž však ukazuje radikálnejšiu premenu. Hlavne pri pohľade spredu. Nie však pri pohľade zboku a v interiéri, kde sa toho až tak veľa nezmenilo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový dizajn prednej časti vynoveného ASX-ka dáva tušiť, že sa pozeráte na Mitsubishi, ale od doterajších verzií sa výrazne líši. Vďaka novému „dynamickému štítu“ známemu z ďalších modelov značky, získalo ASX neopozeranú masku. Je vzhľadovo veľmi príbuzná napríklad s najnovšou generáciou modelu Mitsubishi L200. Charakteristické sú delené a už základnej výbave Full LED predné svetlomety a veľa chrómových líšt. Nové sú aj zadné svetlá. Tiež osviežené vďaka použitiu LED.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Celok tak nadobudol celkom iný charakter. Pôvodná zostala vari len silueta, kde ASX pri pohľade zboku určite spoznáte. Predsa je tu jedna z odlišností – nové 18-palcové disky. V Mitsubishi sa táto zmena, povedal by som dokonca že prerod, podaril. ASX teraz vyzerá robustnejšie a mohutnejšie, ako kedykoľvek predtým. V rámci dizajnu v Mitsubishi z modelu „vyžmýkali“ už asi maximum možného. Vlastne ktovie, možno nás ešte tri diamanty prekvapia...

Auto má v ponuke aj nové farby. Červená metalíza Red Diamond autu výborne pasuje a posúva ho do prémiovejšieho segmentu. Pozor, nepomýľte sa. ASX patrí stále do kategórie kompaktných crossoverov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Že má koncepcia auta už čosi za sebou, vidno hlavne v interiéri. Zmien nie je veľa a máte pocit, že toto ste už predsa niekde (aj niekoľkokrát) videli. Iný je stredový panel, líši sa aj panel ovládania ventilácie s novými kruhovými ovládačmi. Za toto riešenie má ASX u mňa plusové body. Nemám rád dotykové ovládanie klimatizácie cez obrazovku infotainmentu. Plastové orámovanie, ktoré imituje hliník však vyzerá pomerne lacno. Vidno ale, že sa na materiáloch zapracovalo, napríklad veľmi príjemne pôsobia mäkčené plasty na vrchu palubnej dosky.

Medzi hlavné novinky v interiéri auta patria technológie. V strede palubnej dosky je 8-palcová dotyková obrazovka, ktorá nahradila doterajšiu s uhlopriečkou 7 palcov.  Ovládanie infotainmentu je inak celkom svižné. Komunikuje v rôznych jazykoch a v češtine. Dokonca aj hlasovo. Po slovensky sa s ním nemôžete dohovoriť - musíte mluvit. Slovenčina chýba... No a prepínanie informácií sa deje tlačidlom na ľavej strane vedľa prístrojového štítu, ktorý treba „nahmatať“. Je schované za priečkou volantu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Japonci sa dávnejšie nespoliehajú na vlastnú navigáciu. Na iných trhoch ponúkajú navigáciu Tom Tom. U nás to vyriešili zrkadlením smartfónov. Spustiť navigáciu tak možno rýchlo a bez problémov cez Apple Car Play a Android Auto. Ak využívate v mobilnom telefóne aj online pripojenie, navigovanie sa prispôsobuje na základe aktuálnej premávky. V prípade potreby navrhne inú trasu. Nevýhodou  že telefón musí byť pripojený k autu káblom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Poviete si, čo tam po dizajne a zmenách v kabíne, keď hlavným tromfom má byť okrem dizajnových zmien nový motor 2,0 l MIVEC pod kapotou. V našom prípade s pohonom všetkých štyroch kolies. Mitsubishi ASX modelového roku 2020 sa dočkalo nového zážihového motora. Vlastne jediného v ponuke pohonných agregátov. Existujúci atmosférický benzínový motor s objemom 1,6 litra (interné označenie 4A92) nahradil dvojlitrový agregát (4J11). Má výkon 110 kW (150 k). Objavil sa už pod kapotou Outlandera. V ASX je však naladený inak. Môže sa kombinovať s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s bezstupňovou CVT.

Na rozdiel od 1,6-ky má nielen vyšší objem, ale iba jeden vačkový hriadeľ (SOHC), namiesto doterajších dvoch (DOHC). To pomohlo znížiť jeho hmotnosť. Motor má spojito premenné (variabilné) časovanie ventilov a ich zdvih systémom Smart MIVEC. Zlepšuje spotrebu paliva obmedzením strát pri nasávaní. Zdvih ventilov sa vďaka pomocnému vahadlu mení v rozmedzí od 1,5 do 10 milimetrov. Ale poďme od detailov techniky radšej k tomu, ako to funguje.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V prvom rade – napriek tomu, že skúšané auto má prevodovku CVT, teda bezstupňovú s premenlivým prevodom, pri manuálnom radení veľkými páčkami pod volantom funguje čiastočne ako klasická automatická prevodovka s pevnými prevodovými pomermi. Predprogramovali ich šesť. Vďaka tomu sa správa podobne ako klasický hydromeničový automat. Celkovú spoluprácu motora s CVT prevodovkou konštruktéri naladili dobre. Motor je aj dobre odhlučnený. V meste používa často nízke otáčky a výhodu čerpá z vysokého krútiaceho momentu. Maximálny má hodnotu 195 Nm pri 4 200 otáčkach. Nad 180 Nm sa dostane v pomerne širokom rozsahu - približne od 3 500 do 5 500 otáčok, pri 6 000 otáčkach dosiahne motor maximálny výkon. Tejto charakteristike je prispôsobená aj CVT prevodovka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj keď podvozok pomerne dobre tlmí rázy pri prejazde nerovností, pri menšom priemere diskov a vyššom profile pneumatík by boli komfortnejšie. Montujú sa do nižších stupňov výbavy. Pri rýchlostiach v okolí diaľničného maxima už dosť počuť aj prúdenie vetra okolo karosérie a do kabíny preniká tiež hluk podvozka, hlavne od zadných pneumatík.

Vďaka pokročilému pohonu všetkých kolies S-AWC sa dajú plnohodnotne využiť vlastnosti, ktorými disponuje. To znamená napríklad aj trocha zábavy, hlavne na snehom poprášených cestách. No prvoradá je bezpečnosť. Pohon všetkých kolies má tri režimy. Po štarte motora je k dispozícii režim Auto. Auto vtedy rozhoduje, ako sa rozdelí krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu. Môže to byť v rozmedzí od 98:2 v prospech predných kolies, až po 50:50. Viac by mi vyhovovalo, keby sa jazdný režim neresetoval po každom vypnutí motora. Lebo napríklad vyhrievanie sedadiel zostane na tom stupni, aký bol zvolený naposledy.

Pre náročnejšie jazdné podmienky sa dá zvoliť režim Lock. Neznamená však uzamknutie náprav, ako názov napovedá. Iba dáva vyššiu prioritu pohonu zadných kolies. Tretí režim znamená pohon iba kolies prednej nápravy. Počas dobrých adhéznych podmienok (napríklad suchá cesta) pomôže trocha ušetriť spotrebu. Lebo tento parameter nie je najlepšou vizitkou motora.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba benzínového dvojlitra veľmi záležala od profilu a charakteru cesty. Podľa údajov výrobcu má byť od 7,9 do 8,2 litra na 100 kilometrov. V skutočnosti to bolo viac, lebo takéto hodnoty sa dajú dosiahnuť iba pri zapnutom pohone prednej nápravy a režime Eco na dlhších trasách po okresných cestách. Zimné krátke jazdy výrazne zvyšovali priemernú spotrebu, ktorá sa dostala na 9 litrov a viac. Takýto apetít mal ASX s pohonom všetkých kolies a prevodovkou CVT aj pri jazde po diaľnici. Celkový priemer sme dosiahli 8,5 l.

Hlukovo dobre utlmený motor je živý a dynamický, pri správnom manuálnom podradení sa dostane do otáčok s najvyšším výkonom oveľa rýchlejšie, ako keby ste sa spoľahli na automatický režim. To je plusom napríklad pri predbiehaní. Zaujme aj výhodná cena. Na výber sú tri stupne výbavy, kde sa pripláca už len za metalízu podľa výberu 550, alebo 750 eur a za sadu na zväčšenie batožinového priestoru na 488 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mitsubishi ASX si žije svoj vlastný život, pričom akoby ignoruje okolitý svet. Osloví hlavne pokojnejšie jazdiacich vodičov, ktorí preferujú viac jednoduchosť, ako výkon. Sú radi, že ich „neobťažuje“ množstvo asistenčných systémov, ale chcú spoľahlivosť a odolnosť. ASX im pripomína jazdu spred rokov, kde bolo všetko akési jednoduchšie.

Pohon oboch náprav a svetlá výška 190 mm ho predurčuje aj pre jazdu v teréne, vďaka automatickej prevodovke sa netreba starať o radenie. Mitsubishi chystá predstaviť nové malé SUV. Ktovie, či to bude (hoci nepriamy) nástupca modelu ASX. Ten si však zatiaľ vedie dobre a konkurencia môže ticho závidieť, ako dlho (a dobre) slúži tak dlho po celom svete s rôznymi menami.

Technické údaje

Model: Mitsubishi ASX 2,0 CVT 4x4 Intense
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.):  110/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 195/4200
Prevodovka: bezstupňová CVT (6 st.)
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 7,9 - 8,2
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km):  
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4365/1810/1640
Rázvor náprav (mm): 260
Objem batožinového priestoru (l): 406(488)/1219
Objrem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1545
Užitočná hmotnosť (kg): 425
Rozmer pneumatík vpredu: 225/55 R 18 
Rozmer pneumatík vzadu: 225/55 R 18 
Základná cenníková cena modelu (výbava Inform): 16 190 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla (výbava Intense): 24 190 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku