31.05.2017

TEST: Mitsubishi ASX 1,6 MiVec 2WD Intense – crossover, ktorý viac nepotrebuje

Mitsubishi ponúka pre ASX modelový rok 2017 niekoľko kozmetických zmien. Základ zostáva rovnako dobrý.

Zmeny sú na rozdiel od väčšieho Outlandera iba kozmetické. Zmenila sa predná maska, pribudla tmavá lišta, pribudol chróm. Nová je žraločia plutva namiesto klasickej antény, zmenil sa vzhľad menu dotykového displeja infotainmentu, ktorý je dostupný iba pre výbavu Intense+. Zmenil sa tiež tvar sedáku, pre väčší komfort, jednoduchšie nastupovanie a väčšiu stabilitu zadných pasažierov pri ostrejších manévroch.

Prvýkrát máme k dispozícii ASX s benzínovým motorom s objemom 1,6 litra. Dovtedy som naň počul skôr negatívne ohlasy. Tí, ktorí si ho pri testovacích jazdách u rôznych dílerov vyskúšali tvrdili, že motor nemá veľa sily, hučí a má len päť prevodov, čo je vlastne málo.

Súhlasím s jednou časťou tohto tvrdenia, a síce, že auto má 5 kvaltov. Málo to ale nie je. Nižšie otáčky na diaľnici (napríklad) by ničomu nepomohli, pomohli by len vtedy, ak by si motor dopomáhal turbodúchadlom. Ale to sa nedeje, pretože ASX využíva na pohon atmosférický motor s inteligentným časovaním ventilov. Motor má maximálny výkon 86 kW (117 k) pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment 154 Nm pri 4000 ot/min.

Vďaka kratším spodným prevodom motor vôbec nie je udusený a je to Japonec zo starej školy, čo je z môjho pohľadu len dobré. Isteže, dvojlitrový objem by mu sedel viac, no také sa už dnes vzhľadom na emisné normy príliš nenosí a jediný výrobca, ktorý takúto kombináciu ponúka je Mazda pri CX-3.

Každopádne má aj menší benzínový štvorvalec dostatok síl na to, aby si s autom poradil, i keď je nepochybné, že by sa Mitsubishi zišla aj silnejšia benzínová alternatíva kombinovateľná s pohonom všetkých kolies. Takto sa okruh záujemcov o ASX zužuje o tých, ktorí nechcú naftu, a pritom chcú pohon všetkých kolies, či skrátka výkonnejší motor v malom SUV.

Motor ma prekvapil. Po vyššie uvedenom som od neho čakal lenivosť a nudu, no ani jedno sa nedostavilo. Motor má veľmi príjemný športový zvuk. Na pokojné jazdenie ho vytáčať netreba, ale keď tak urobíte, odmení sa vám dobrým pocitom z jazdy a spomínaným zvukom.

Auto zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy. To by bolo ešte pred pár rokmi výborné, dnes je to len dobré. Pocit zo zrýchlenia je veľmi dobrý, prvé krátke prevody auto svižne rozhýbu a vy si môžete užívať ťah motora až k obmedzovaču. Radiaca páka má presné dráhy, vhodnú kulisu, pracuje sa s ňou veľmi dobre.

Po celý čas testu som si nevedel odpustiť dynamiku, čo sa mi pri vysokých autách v podstate nestáva. Aj napriek svetlej výške 190 mm sa auto snaží správať ako klasický hatchback a jeho jazdné vlastnosti sú na ceste nadmieru dobré. Podvozok je tvrdší, riadenie je presné, jazda je zábavná. Užívate si aj podstatne nižšie rýchlosti než s prepĺňanými motormi, pretože tie dosiahnu žiadanú a maximálnu povolenú rýchlosť príliš rýchlo. Znie to možno absurdne, ale objasňuje to príjemný pocit z motora a jazdy na dobrých cestách. Väčšie diery a nerovný povrch už podvozok nefiltruje tak, ako by som chcel, ale neodskakuje, drží stopu a nevybije zuby.

Jazda v teréne už vyžaduje pevnejšiu chrbticu a podrobné sledovanie prichádzajúcich nerovností. Auto je na terén skutočne tvrdé, ale nie je ani prvé ani posledné. Tvrdosť som počas jázd v zabahnenom teréne pociťoval o to viac, pretože bez pohonu všetkých kolies som jednoducho nemohol spomaliť. Na druhú stranu ani nemusel, svetlá výška je vzhľadom na krátke previsy a krátky rázvor akurát a je málo toho, čo s autom v ľahkom teréne neprejdete.

Počas testu bola priemerná spotreba 7,3 litra benzínu na 100 km. Dosť dobré na to, že som po okreskách lietal a väčšinu nájazdu strávil v meste a na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h má motor cca 3400 ot/min a priemernú spotrebu približne o liter väčšiu. Pri rýchlosti 100 km/h má 2500 ot/min a spotrebu na úrovni tesne nad 6 litrov na 100 km. Úsporné defenzívne jazdenie po dobre známych trasách dokáže potlačiť priemer na 6 litrov. Mne sa v extrémnom prípade dalo aj za 5,6 l/100 km, čo naozaj nie je veľká daň za SUV a bezproblémový motor. 

Interiér

Zmeny v interiéri príliš necítiť. Úprava grafiky displeja infotainmentu je skutočne len kozmetická záležitosť. Osobne ma v aute nemilo prekvapilo sedenie. Sedadlá poskytujú len minimálnu oporu v oblasti krížov a aj bočné vedenie by vzhľadom na jazdné možnosti automobilu mohlo byť lepšie. To platí aj o sedení vzadu, ktoré navyše neponúka priveľký komfort na dlhších trasách, a síce sa sedák dočkal niekoľkých dobre mienených zmien, operadlo a najmä jeho sklon sú veci, ktoré zmeny potrebujú viac, no nezískajú ich vzhľadom na konštrukciu auta. Napriek tomu sa vpredu i vzadu dokáže odviezť aj vyšší pasažier. Potešil ma batožinový priestor. 488 litrov je naozaj dosť a tento objem robí z auta dobrého adepta nielen pre jednotlivca, ale aj pre menšiu rodinu. Viac napísať netreba, všetko už povedané bolo v tomto teste.

Hodnotenie

ASX tu už máme pomaly ale isto sedem rokov. To je dosť a model by si zaslúžil druhú generáciu, i keď ju vyslovene nepotrebuje a vďaka pravidelným aktualizáciám starne pomalšie. Automobil nedisponuje strhujúcimi ultramodernými doplnkami, ktoré by mu umožnili konkurovať tým najlepším z hľadiska konektivity, či asistenčných systémov. Má ale všetko, čo štandardizovaný vodič môže chcieť, najmä ak ide o výbavu. S tým čo má, s ponukou akú má, dokáže zaujať a cenovka s dobrou výbavou okolo 16-18 tisíc určite zaujme. Pravda, môžete mať auto aj so xenónmi a displejom vo vnútri, no najvyššiu výbavu len ťažko vtlačíte pod 20-tisíc. ASX je dobrým autom už sedem rokov a zostáva ním aj naďalej. Generačný skok z hľadiska ponúkanej výbavy, pohonných jednotiek a prevodoviek by mu určite neuškodil, ale na ten si ešte nejaký čas musí počkať. V kategórii malých SUV s cenou do 20-tisíc ťažko nájdete lepší kauf a s benzínovým motorom je z môjho pohľadu nadmieru dobrý. Motor ma potešil, benzínový základ je to ozaj dobrý (škoda, že aj vrchol), pohon všetkých kolies by mu nesvedčil. Motor sa na nič nehrá, prináša atmosférickú zábavu z jazdy, pričom mu dobre sekunduje istý, i keď mierne tvrdší podvozok. U mňa je to za pekných 7 z 10 bodov. Body strhávam za obmedzenú ponuku motorizácií a asistenčných systémov, a tiež za sedadlá, ktoré nie sú naklonené dlhým jazdám.

 

Technické údaje

Model: Mitsubishi ASX 1,6 DI-D 4WD Intense+
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1590
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná 
Výkon (kW/ot.):  86/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 154/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 183
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,4/5,0/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1810/1635
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 488
Objem palivovej nádrže (l): 63
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1360
Užitočná hmotnosť (kg): 510
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 18 700 €
Základná akciová cena modelu: 14 900 €
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 20 640 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku