13.11.2019

TEST: SEAT Leon ST Black Limited – rozumné, pekné kombi

SEAT Leon ST bol od svojho príchodu voľbou rozumu, a tak trochu i emócií. Na konci svojho života ponúka vyvážené vlastnosti.

Aspoň toľko, čo bezemočná platforma od Volkswagenu Španielom umožnila. A hneď treba napísať, že umožnila dosť. Leon je pán auto, auto, ktoré bude mať pre značku SEAT na dlhé dekády špeciálny význam. To preto, lebo Leon bol impulzom, prvým z radu áut, ktoré dostali SEAT z červených čísel. Dnes je značka omnoho sebavedomejšia a ponúka portfólio nových, moderných a emočne ladených áut. Leon je tak z tohto pohľadu druhý najstarší. V súčasnej ponuke je starším autom už len Alhambra. Tak to ale nezostane na dlho. Minimálne v prípade Leonu. Nová generácia je takpovediac za dverami. Isto je aj to jeden z dôvodov prečo môžete súčasnú generáciu získať za také pekné ceny.

Ja som si vyskladal kombi vo výbave Limited FR s benzínovým motorom 1,5 TSI 110 kW s manuálnou prevodovkou, s kompatibilitou CarPlay a Android Auto, parkovacími senzormi a touto krásnou červenou farbou za 20 357 eur.

To v čase písania testu. Dnes totiž výbavu Limited aktuálne nemožno konfigurovať. Treba si vybrať zo skladoviek, konfigurácia príde časom opäť. Skladoviek Limited je našťastie dosť. Napríklad ST Black Limited v základnej peknej červenej farbe ako vidíte nižšie, avšak hneď aj s automatom DSG za necelých 22-tisíc. 

Testovacie auto bolo ešte viac vybavené, respektíve viac čierne. Black Edition má oproti FR väčšie kolesá a čierne akcenty. Takže auto lákalo na športový dizajn doplnený čiernymi 18-palcovými kolesami, čiernymi prvkami interiéru, čiernymi spätnými zrkadlami, avšak bolo len so slabšou verziou motora 1,5 TSI s výkonom 96 kW.

Chýba mi 1,8 TSI

Ten motor mi naozaj chýba. Netvrdím, že to bol majster nadživotnej spoľahlivosti, ale ponúkal výborný pomer ceny a protihodnoty a pri dobrom zaobchádzaní aj čo-to vydržal. Navyše to bol motor, ktorý dokázal poriadne rozohniť model Leon, a pritom ste ho s manuálom vedeli kúpiť stále za pekné peniaze. 1,8 TSI s jeho 130 kW je však fuč, s tým sa treba naučiť žiť. Pri Leone odporúčam práve nástupcu. Má nižší výkon a neponúkne toľkú zábavu ako 1,8 TSI, avšak je moderný, plní emisie a ani 110 kW nie je málo. Samozrejme píšem o 1,5 TSI. Mám tendenciu odporučiť ho s manuálnou prevodovkou, aj napriek zvolávacej akcii spôsobenej trhavými rozbehmi za studena. Zvolávačka a úprava softvéru to ale všetko vyriešila a nové kúsky tento problém zdá sa (zatiaľ) obchádza. S DSG problém nemá. Pravdou je, že s DSG prichádza o kúsok toho športového fílingu, o kúsok dynamiky, zato získava kus pohodlia pri jazde v meste.

Odporúčať dvojspojku do mesta je ako odporúčať jazdu výťahom na prvé poschodie, no aj to sa dnes nosí.

Osobne som s manuálom v Leone s týmto motorom spokojnejší než pri iných autách. Dôvodom je dobre nastavená elektronika a dostatok sily motora i v nízkych otáčkach. S týmto autom sa môžete rozbiehať i jazdiť pomalým tempom v kolóne i bez plynu. Stačí spojka a brzda. Motor si presne drží potrebné otáčky a jazda je tak pohodlnejšia a plynulejšia. Na okresných cestách je s manuálom väčšia zábava a pocit kontroly sa zíde i pri predbiehaní. Obzvlášť keď má motor len priemerných 130 koní. Priemerných 130 koní ale stačí na mierne nadpriemernú dynamiku pri testoch pružnosti. Nie je to žiaden zázrak, ale s trochou snahy sa dá bezpečne predbiehať i na kratších voľných úsekoch. Pružnosť na 3. stupni je pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h dobrá. Konkrétne 6,91 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 4. stupni je to slabých 9,21 sekundy, no podradenie na trojku je možné a z času stiahne takmer 2 sekundy. Leon to pri zaťažení cca 100 kg zvládol za 7,45 sekundy. Z toho vyplýva nasledovné: motor vo vyšších otáčkach výraznejšie ožíva a síce to nie je pretekár, bez výraznej záťaže na palube zvláda i pirátske kúsky.

Hlučnosť motora nie je vysoká, no kto chce, počuje všetko, čo potrebuje. Pri rýchlosti 140 km/h má motor takmer presne 3000 ot/min. Priemernú spotrebu na diaľnici je s minimálne zaťaženým autom možné udržať pod 7 litrov. Na D2 som nameral 6,7 litra pri snahe o ustálenú rýchlosť 130 km/h (podľa premávky) v chladnejšom počasí avšak so zohriatym motorom. Môj celkový priemer bol po vyše 600 km 5,8 litra. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10 % mestských presunov. Krátkodobo, obzvlášť pri pomalších prejazdoch dedinami a okresnými cestami za plnej premávky spotreba kulminovala na úrovni 5,4 litra.

18 palcov už je dosť

Opäť platí, že na kvalitných povrchoch áno, na nekvalitných radšej nie. Všetko zachraňuje naozaj dobre odhlučnený podvozok i mäkšie dorazy. Prepruženie je už solídna rana do kabíny a aj do celého tela, no stále nemáte pocit, že vám práve utrhlo nápravu. A že som veru pár jám s týmto autom vymietol. Nuž poďakujme sa roky zanedbávaným cestám a práve prebiehajúcej „žatve“ kukurice s množstvom širokých mašín a neprehľadného predbiehania.

Potešilo ma, že ani väčšie diery nespôsobili poškodenie pneumatík. Aj tak by som ale na Slovensko radšej odporučil menší rozmer diskov. Práve preto som skôr než po Black Edition na začiatku testu pomyselne siahol po FR. Avšak ako potvrdí každá žena, pre krásu sa treba obetovať. Presne také je jazdenie v Leone po Slovensku s obutými 18-palcovými diskami – ako na opätkoch na poľnej ceste. Dá sa, ale budú z toho otlaky.

Tešia ma jazdné vlastnosti auta. Neklamme si, Leon s výkonom 96 kW má vzadu len torznú tyč. To pri priečnych nerovnostiach v zákrutách poriadne cítiť. Lenže predok drží veľmi dobre. Že si kufor poskočí, nevadí. Auto stále drží smer a odskok je pomerne malý. Najmä je Leon aj so slabším motorom prekvapivo jazdecké auto. Výborný výhľad vpred, športovejší posed, sedačky s dobrým bočným vedením, akurátny volant, strmšie riadenie a ochota podvozku v zákrutách. Skrátka radosť z jazdy ako sa na španielske auto patrí.

Pravdou tiež je, že to auto vyslovene nevyzýva k športovému jazdeniu a keby som si nepripomínal, že sedím v Leone, jazdil by som ako ponočný. Iste za to môže slabší a veľmi dobre odizolovaný motor. Miestami som sa pristihol, že jazdím výrazne pomalšie než v iných autách.

Motor si pri jazde pomáha odpájaním dvojice valcov – práve v momentoch, keď sa nikam neponáhľate a udržiavate zvolenú rýchlosť, či brzdíte motorom. Pomáha mu to znížiť spotrebu. Potešujúce je, že túto technológiu koncern už úspešne zvládol a 1,5 TSI je už druhá generácia motora s vypínaním valcov. A funguje dobre. Bez toho, aby ste sa na odpojenie valcov sústredili, ani neviete, že prebieha. Neprezradí ho ani zvuk, ani hrubší chod. Niežeby motor nezvučal inak a nemal vyššie vibrácie, kľúčom je dobrá izolácia agregátu i vonkajších vplyvov. Technológiu odpájania dvoch zo štyroch valcov predvádza napríklad aj Mazda pri novej 3-jke. Tam je chod citeľne hrubší a vibrácie sú výraznejšie (obe autá s manuálom). Bavíme sa síce len o drobných odlišnostiach, keď presadnete z jedného auta do druhého, rozdiel cítite.

Menší z väčších

Priestorová ponuka Leona bola vždy tak akurát. Menej ako v Octavii, menej ako v Golfe, ale viac ako v Ibize, či Fabii, ba Arone. Čierny strop síce vyzerá dobre a znesie viac špiny, iba zvýrazňuje menšiu kabínu vozidla. Pokiaľ však máte zdravé chrbty a vzadu budete voziť menšie postavy, starosti s týmto odsekom mať nemusíte. Dokonca si pri troche skromnosti sadnem sám za seba. Nie je to úplne s kostolným poriadkom, hlavu mám povážlivo blízko k stropu a kolená rozkročmo cez vodičovo operadlo, ale zmestím sa a pár kilometrov prežijem. Štvorica pasažierov s výškovým priemerom cca 180 cm sa odvezie úplne pohodlne.

Piati to budú mať ťažšie. Skúšal som osadiť dve sedačky a jednu babku. Testovacia skupina bola z dvoch tretín spokojná. Deti v sedačkách sa nemajú na čo sťažovať, majú svoj priestor vymedzený sedačkou, ale dospelec vedľa nich, či medzi nimi bude trpieť. To ale platí o 95% paťmiestnych áut. Iné je to v časti stredne veľkých a veľkých SUV ako Ateca, či Taraco a v bohato koncipovaných limuzínach – Audi A6 až A8... Batožinový priestor má dvojité dno, dá sa nastavovať. Síce v hornej polohe pôsobí plytko, ponúka dostatok miesta na to, aby po odjazdení pár kilometrov voľne položený nákup spôsobil v kufri explóziu a zároveň postačí pre menšiu rodinu na menšiu dovolenku. Poteší najmä konfigurovateľnosť, široké kapsy po krajoch a takmer úplná rovina po sklopení operadiel.

Infotainment zvláda konektivitu CarPlay a Android Auto, samo rozhranie SEATu je príjemné a navigáciu skutočne nie je treba. Hlavné je, že 8-palcový displej zobrazí obsah mobilu a že do kaplnky prístrojov dostanete digitálny prístrojový štít. Bez zabudovanej navi vám bude ale pomerne zbytočný. I keď gadget je to príjemný.

Auto malo len základný balík asistenčných systémov. Keďže ide o starší model, automaticky zapínaný lane assist v ňom našťastie nenájdete. Adaptívny tempomat je tiež staršieho dáta, takže ako jeho nastavovanie, tak jeho reakcie sú neskoršie, zato intenzívne. Typické prudké spomaľovanie po dosiahnutí vzdialenosti X za pomalším vozidlom – napríklad kamiónom, na diaľnici je prítomné a rovnako nepríjemné. Tempomat však môžete pretlačiť plynom a na voľných diaľniciach je to príjemný spoločník.

SEAT Leon je auto, ktoré sme za tie roky zažili v množstve konfigurácií. I keď tým najzaujímavejším boli nepochybne verzie ako Xperience 1,8 TSI DSG 4Drive, či Cupra ST 4Drive, pamätám si každé jedno auto, ktoré sme v teste mali. Od základnej 1,4 TSI s manuálom až po základnú 1,5 TSI s manuálom. Z môjho pohľadu jedno z najvydarenejších áut v segmente C. Charakterné, dobre postavené. Dnes už je síce ponuka obmedzená, avšak auto na konci výroby nemá čím nahnevať. Je funkčné, praktické, s výborným pomerom ceny a protihodnoty a stále sa drží na vrchole segmentu. 7,5 z 10 bodov má istých. Black edition je štýlovka, i keď mne viac vyhovuje obyčajnejšie FR-ko s obyčajnejšími 17-palcovými kolesami a s výkonnejšou verziou tohto motora. Toť vsio.

 

Technické údaje

Model: SEAT Leon ST 1,5 TSI FR Black Limited
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/5000 - 6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 207
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,1-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4535/1816/1454
Rázvor náprav (mm): 2636
Objem batožinového priestoru (l): 587/1470
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1271
Užitočná hmotnosť (kg): 562
Rozmer pneumatík: 225/45 R18
   
Základná akciová cena modelu (Style Limited): od 14 930 €
Základná akciová cena modelu FR Limited: 17 770 €
Základná akciová cena verzie Black Limited: 18 400 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku