2018-06-04 04:00:00
SEAT Leon XPERIENCE 2.0
SEAT Leon XPERIENCE 2.0 TDI 4Drive 7-DSG
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: SEAT Leon X-PERIENCE 2.0 TDI 4Drive 7-DSG – oplastovaný fešák

Mať kombi je z pohľadu celkových rozmerov a objemu dobré riešenie. Stačí mu dodať plastové lemy blatníkov a prahov, aby sa líšil?

SEAT Leon ST je dobrý základ pre auto tohto druhu. Čiže na to, aby zvládol aj trocha viac, ako iba jazdu po cestách. Je praktický, má veľa priestoru, ergonómia je tiež výborná a celé to potvrdzujú veľmi dobré jazdné vlastnosti. Lenže ako je to s „terénnou“ verziou Xperience? Vie pokoriť aj terén, či je to iba imidžovka vhodná akurát tak do mesta?

Svetlá výška podvozka zdvihnutá o 27 milimetrov sa nezdá byť veľa, ale na poľných, aj pekne zablatených  cestách, či v naozaj len ľahkom teréne veru dokáže strčiť do vrecka aj mnoho terénnejšie sa tváriace SUV. Hlavne ak sú tie iba s jednou poháňanou nápravou. Lebo „zážitkový“ Xperience má pohon na všetky štyri v prípade každej motorizácie.

Súčasnú generáciu modelu Leon X-perience predstavil SEAT v roku 2014. Tie predchádzajúce nič takéto nemali. Aj keď koncern VW nebol prvý, ktorý prišiel s „terénnymi“ úpravami svojich odolných modelov, v ponuke ich už má vlastne najviac. Aj Leon má konkurenciu vo vlastných radoch – v podobe modelov Audi A4 Allroad, Golf Alltrack, ale tiež v našich končinách dobre známej Octavie Scout. No a k tomu ďalšie modely ostatných výrobcov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V žiadnom prípade Leonu tých pár rokov od premiéry na tvári nevidieť. Navyše „plastová“ kúra mu opticky celkom prospela a auto vyzerá lepšie, ako základný model. Ten dostal na konci roka 2016 ľahký tvarový facelift, ktorý sa prejavil aj na detailoch robustnejšej verzie. Dizajnéri nešli cestou experimentov a zakomponovali do základného vzhľadu pár účelných zmien a doplnkov. Plastové doplnky v podobe lemov blatníkov a spodnej časti v okolí prahov karosérie, aj oboch nárazníkov, zlepšili vzhľad jednoduchej línie karosérie.

Zdroj: Jozef Vydra

Pri pohľade zboku zaujmú na prvý pohľad rozmerné, 18 palcové disky kolies. Sú pekné, ale funkčnosti a komfortu jazdy veľmi neprospeli, Sú  na nich obuté pomerne nízkoprofilové pneumatiky. Auto je aj vďaka nim dosť tvrdé. Teda presnejšie je to tak, že nerovnosti vozovky aj terénu mu nejako neprekážajú, ale.... vďaka našim cestám, ktorých povrch má ďaleko do aspoň čiastočne ideálneho stavu, cítite každý hrboľ, výtlk, či akúkoľvek inú nerovnosť podobného charakteru. Leon X-perience z ich prejazdu nerobí žiadny zážitok a pomerne nekompromisne prenáša rázy do karosérie. Možno je to chyba tlmičov, kde sa nerátalo s až takým stavom vozoviek v Európe. Pre zlepšenie jazdného prejavu odporúčam vybrať si radšej menšie, 17 palcové kolesá s vyšším profilovým číslom. Viac „gumy“ medzi autom a vozovkou zlepší vnímaný prejav pri jazde po rozbitých cestách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Napriek svojej zvýšenej svetlej výške sa ale auto výraznejšie nenakláňa v zákrutách. Je to však dôsledok práve spomenutého tvrdšieho naladenia podvozku. Zákruty má celkom rado, ak je

V interiéri sa zvýšená verzia nelíši od zvyšku modelového radu. Rozdiely sú hlavne v kontrastnom prešívaní sedadiel a volantu a pár emblémov označujúcich verziu Xperience. Inak je to ten dobre známy Leon. Dostal aj nový plne grafický displej, ktorý dokáže nahradiť štandardné budíky a pridáva tiež možnosť zobrazovania mapových podkladov z navigácie priamo pred očami vodiča. Akurát, že navigácia chýbala, je za príplatok. Vynovené je aj rozhranie infotainmentu, konečne aj s možnosťou využiť Android auto.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte som zabudol spomenúť sedadlá. Na tých predných sa usalašíte pomerne pohodlne – po absolvovaní menšieho cvičenia pri nastupovaní. Vzrastom menším to neprekáža, ale vysokí vodiči sa musia do auta napasovať. No potom je už dobre a sedadlá vás objímu aj z bokov. Keďže som vysoký a sedel som ďalej od volantu, prekážalo mi pomerne úzke (na výšku) stredové spätné zrkadlo. Nevidel som v ňom celé zadné okno. Ešte horšie je ne tom Škoda Fabia – netuším, prečo musia výrobcovia šetriť tých pár milimetrov zrkadla...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vzadu je jednoduchšia lavica, ale sedí sa na nej celkom dobre. Priestoru na kolená síce na zadných sedadlách je trocha menej v porovnaní napríklad s Octaviou. Nad hlavou však stačí a ak nie je vaša rodina z rodu dlháňov, odveziete sa pohodlne. Objem batožinového priestoru nepatrí k rekordérom v triede, ale má prakticky využiteľný pravidelný tvar.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Širšie uplatnenie si našla technika LED v prednej časti, kde sú „ledkové“ hlavné svetlá aj denné svietenie. Aj zadné svetlá sú osadené LED technológiou. Celé je to za 1325 eurový príplatok, čo nie je málo, no predné LED svetlomety svietia jasnejšie s lepším rozložením svetla. Znova som sa o tom presvedčil počas podvečerných a nočných jázd.

Paradoxne však počas dažďa, alebo na večernej mokrej ceste s autami v protismere sa mi zdalo, že svietia menej intenzívne, ako napríklad v Passate. Skôr boli porovnateľné s halogénovými žiarovkami. Denné svetlá lemujúce okraj svetlometu nahrádzajú funkciu smerovky – menia sa pri blikaní z bielej na červenú, presne tak, ako to priniesla Ateca.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

No a keď sme sa dostali k Atece – v porovnaní s týmto módnym tovarom má o približne 20 cm dlhší Leon rázvor väčší len o 8 milimetrov. Je aj o vyše 100 kg ťažší, ale uvezie zasa približne o tú stovku kilogramov viac nákladu. Jeho prednosťou je tiež väčší batožinový priestor. Ateca je zasa „in“  v súčasnom trende orientácie na vozidlá SUV a zdá sa, že by mohla byť univerzálnejšia. Ak potrebujete prevážať aspoň raz za čas väčšie kusy, alebo nejaké dlhšie predmety, má navrch Leon. Cenovo sú oba modely približne porovnateľné. Výber tak bude záležať na preferenciách využitia, ale aj páčivosti – teda vzhľadu, jedného, či druhého modelu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba je parameter, ktorý by mohol byť zaujímavý. Jazdili sme s autom, ktoré má pod kapotou dnes menej populárny vznetový motor. Tento dvojlitrový „dízel“ v slabšej verzii výkonu má na rozdiel od tej silnejšej o jeden prevodový stupeň viac. Dvojspojková automatická prevodovka radila presne a v bodoch, kde by som preraďoval pri manuálnej prevodovke aj ja. Trocha viac plynu potrebovala pri rozjazde, čo je jej asi jedna z mála slabostí. Potom to už bolo v poriadku. Akurát, že jej preraďovanie bolo oveľa komótnejšie, čo je známa vlastnosť prevodoviek DSG.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Táto kombinácia motora a prevodovky si vie najlepšie poradiť s autom na cestách medzi obcami, kde som sa dostal so spotrebou pod 5 litrov (4,6-4,9) na 100 km. V meste to bolo naopak výrazne najhoršie, prejavila sa vyššia hmotnosť, neustála zmena dynamiky jazdy – výsledok bol medzi  6,7-6,9 litra/100km. Počas jázd po diaľnici som dosiahol spotrebu 6,2-6,4 l/100 km. To by teda nemal byť problém, lebo hoci výrobca udáva úplne iné hodnoty, reálne sa k nim nedá dopracovať.

Má Leon ST, teda kombi verzia s vyšším podvozkom v „odolnejšej“ verzii šancu pred vpádom súčasných modelov kategórií? Určite áno. Má svoje prednosti a špecifiká, ktoré zasa nové modely nemajú, lebo mať ani nemôžu. Výhodou Leonu je väčší a pravidelný priestor na batožinu, prevoz dlhších predmetov a pre niekoho paradoxne – lepšie vystupovanie a nastupovanie. Platí to hlavne pre nižších ľudí, ktorí potom nepotrebujú „rebrík“ pri modeloch SUV.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Takýto oplastovaný „feši“ síce nie je v prvej línii záujmu väčšiny motoristov, no je veľa ešte takých, ktorým vyhovuje práve kombi verzia auta. S Leonom vo verzii X-perience dostanú to, čo v základe, okrem toho atraktívnejší vzhľad a mierne mimocestné ambície. Do terénu ho priamo nevoďte, ale prístup k chate zvládne. Limitujúcim faktorom lepších jazdných vlastností sú pneumatiky. S menšími nástrahami si však pohon 4x4 poradí.

Technické údaje

Model: SEAT Leon X-PERIENCE 2.0 TDI 4Drive 7-DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  110/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,1/4,5/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4543/1816/1481
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 587/1407
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1519
Užitočná hmotnosť (kg): 521
Rozmer pneumatík vpredu: 225/45 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 225/45 R18
Základná cenníková cena modelu: 19 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 28 280 €
Cena testovaného vozidla: 31 689 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku