18.12.2019

VEĽKÝ TEST: Škoda Scala Style 1,5 TSI DSG – redakčný spoločník

Scala v našej redakcii zaparkovala tentoraz na dlhšie obdobie. Je to na dva mesiace a dôvod bol zrejmý.

Už sme ju totiž v redakcii mali. Kolega bol na ňu dosť prísny, čo sa prejavilo aj na jeho hodnotení. Nie že by som s jeho pohľadom na auto mal zásadný problém. Iba som mal pocit, že sa v aute skrýva väčší potenciál, ako sa dá za týždeň zistiť.

Dohodli sme sa s importérom značky s okrídleným šípom v znaku, že ju poriadne „preklepeme“ vo funkcii redakčnej „mulice“. Teda auta, ktoré musí veľa zniesť, často sa prispôsobiť a vydať zo seba čo najviac. Bez nejakej extra starostlivosti.

Tak akosi to neraz býva aj v prípade rodinného vozidla, ktoré prechádza viacerými štádiami: najprv ho (starostlivo) vyberajú, potom si to odobria, že je to to správne „pravé orechové“, neskôr ho obdivujú a bezvýhradne sa oň starajú. V ďalšom období prechádza rodinné auto do štádia čoraz menšej všímavosti (niekedy aj starostlivosti) a nakoniec ho všetci takmer prehliadajú. U nás však Škoda Scala nemala šancu prejsť všetkými štádiami, lebo na to, aby upadla do zabudnutia, nevšímavosti, či nedostatočnej starostlivosti, sú aj dva mesiace veľmi krátky čas.

Scala teda prevzala na svoje plecia aj úlohu denno-denného taxíka, dodávky pri dennom chode redakcie aj v živote rodiny a zásobovacieho vozidla. Ale tiež prepravcu na dlhšie vzdialenosti. Dokonca sme sa nachystali ukázať jej veľký kus Slovenska a pripravili sme pre ňu tiež výlet až na opačný koniec republiky. Nech „nehobľuje“ stále dookola iba známe cesty a trocha sa poteší...

Radosť by ale mala v prvom rade robiť ona nám. Ako sa jej to podarí? Predpoklad bol, že za dva mesiace u nás „odkrúti“ na svojich kolesách asi 2500 kilometrov. Ako sa jej podarí splniť nároky na prepravu osôb, nákladu akéhokoľvek druhu (nie, piesok, vápno, cement, či podobné „chuťovky“ to neboli, naozaj nie, ani sme nič také neplánovali a nepripravili...). Pritom byť nenáročná na spotrebu a ostatné náklady. Nuž sami sme boli zvedaví.

Hlavným „exekútorom“ vykonávajúcim všetky spomínané príjemnosti a protivenstvá som sa ustanovil na základe mojich doterajších skúseností s takýmto druhom „trápenia“. Aj preto, aby som exaktne a na vlastnej koži zistil, či výhrady kolegu boli oprávnené, alebo niečím ovplyvnené.

Hor´sa teda do skúmania a skúšania, čo všetko a hlavne ako zvládne náš nový spoločník. Vlastne spoločníčka, Natankovaná po hrdlo, na odometri 15 403 kilometrov. Nulujeme predchádzajúce údaje o priemernej spotrebe, priemernej rýchlosti, čase jazdy a začíname s čistým štítom. Čakajú nás dva mesiace spolužitia v dobrom (dúfajme), aj v zlom (hádam nebude...).

Prvé kilometre našej spoločnej púte sú také „zahrievacie“ v zmiešanom režime – mesto, diaľnica v okolí Bratislavy, ale aj cesty I. a II. triedy. Všímam si omnoho viac výrazne, ako inokedy, ako sa auto správa. Pri štartovaní, na križovatkách, pri jazde na krátkych, aj dlhších  trasách. Hoci počet kilometrov odpovedá približne (takmer) ročnému nájazdu mnohých motoristov, Scala má na svojom konte iba pár mesiacov prevádzky. Čo-to sa už mohlo uvoľniť, vŕzgať, klepotať. Nie som nenáročný, skôr naopak, ale nezistil som nič. Teda nič mimoriadne. Pár drobných pazvukov sa občas ozvalo. Veď to nie je auto kategórie špičkových luxusných limuzín, kde je niečo také neprípustné. V tomto prípade však svoje zohráva cena.

Cena bola jednou z hlavných výčitiek pri celkovom posudzovaní auta pri kolegovom hodnotení. Niet pochybností, Scala je dobré auto vo svojej kategórii. Do zhruba 20 000 €. Táto rúbe vyššie. Aj preto, že patrí do kategórie predsériových áut, kde niektoré prvky výbavy neboli súčasťou predajnej ceny sériových modelov, ale boli drahšie.....tiež vďaka tomu, že je vo výbave Style Plus vari so všetkým, čo toto auto môže mať. Pri pomere cena/výkon tak nemôže bodovať naplno. No pre ľudí, ktorí chcú (vy)užívať všetky výdobytky dnešnej ponuky príplatkovej výbavy, je to demonštrátor možností.

Aj to je zrejme dôvod, prečo sa Scala, ktorá v našich končinách nahradila model Rapid (v Rusku sa napríklad dočká modernizácie a pokračuje vo výrobe...), predáva menej, ako predchodca. Môžete mať Scalu aj za menej peňazí, no „musíte“ sa vzdať niektorých možností, ktoré ponúka.

Má však množstvo vecí v sériovej výbave, ktoré Rapid nemal (lebo ich ani nemohol mať, predchádzajúca platforma to neumožňovala) ani vo vyšších stupňoch výbav. Ľuďom však zrejme chýba jednoduché a teda aj lacnejšie auto tejto veľkostnej kategórie. Škoda v prípade nového modelu ponúka viac: nové technológie pre bezpečnosť, aj pre pohodlie. To si vyžiadalo daň v podobe vyššej ceny.

Vráťme sa na cesty prvou poznámkou – kombinácia 1,5 litrového štvorvalca TSI s výkonom 110 kW a maximálnym krútiacom momentom 250 Nm od 1500 do 3500 otáčok s prevodovkou DSG je podľa mňa ideálne riešenie. Na bežnú jazdu do mesta, aj pre posúvanie sa v nekonečných zápchach, taktiež pri dlhých cestách, kde sedem stupňov bohato stačí. Prvý prevodový stupeň je však až priveľmi iniciatívny pri rozbiehaní. Stačí trocha viac plynu a už sa pretáčajú predné kolesá. Na toto si budem musieť dať pozor.

Prvotné postrehy máme za sebou, po odjazdení zhruba prvých tisíc kilometrov v rôznom prostredí si budete môcť prečítať o ďalších vlastnostiach, prednostiach a prípadných nedostatkoch rodinného modelu Škoda Scala. Zatiaľ sa môžete pozrieť do galérie na fotografie auta, ktoré dizajnovo znesie aj prísnejšie kritériá a je dôstojným, moderným nástupcom svojho predchodcu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku