2019-11-15 09:44:00
Mercedes GLE 450 4MATIC
Mercedes GLE 450 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes GLE SUV 450 4Matic – nabitý technológiami

Mercedes si na novej triede GLE dal naozaj záležať. Ide o úplne nové auto pripravené pre budúcnosť.

K titulku by sa pre zvýraznenie dvojzmyselnosti mali dať prilepiť blesky. Ale nie také, aké ponúka Opel v logu, také skutočné. Pretože auto je doslova a do písmena ako preplnené technológiami, tak je zároveň plne nabité. Ide o mild-hybrid, teda v istom zmysle elektráreň na kolesách. Veľmi rýchlu elektráreň na kolesách.

Že je GLE kľúčovým modelom dokazoval aj testovaný automobil. Nielen vizážou, nielen motorizáciou, ale predovšetkým výbavou a technológiami, či ak chcete gadgetmi, funkciami a smart aplikáciami. Ak je Mercedes v niečom výrazne ďalej než ostatní, sú to práve smart technológie a asistenčné systémy a ich reálna využiteľnosť. Niekto má to, iný zas to, Mercedes má všetko.

Zdroj: Ján Hargaš

Čo je na GLE najzaujímavejšie? Určite si spomeniete na schopnosť vyhrabať sa z pieskovej pasce. Auto sa rozkolíše samé a jednoducho vylezie. Mňa azda najviac oslovujú hybridizačné snahy. Na GLE je to vidieť azda najviac. Nielenže testovaný automobil mal štartovací generátor EQ Boost spojený s novým benzínovým radovým šesťvalcom. GLE plug-in hybrid s kapacitou batérii 35 kWh má dojazd výhradne na elektrinu cez 100 km a pritom má rovnako veľký kufor ako štandardné GLE. Azda prvý plug-in hybrid, ktorý má reálny zmysel a potenciál na široké uplatnenie – pravda tak široké, ako trieda do ktorej patrí, umožňuje. Lebo povedzme si otvorene, GLE nie je auto pre každého. Veď jeho najpriamejším konkurentom je bavorská X5-ťka. Medzi konkurentov patria tiež Audi Q5, Q7 i Q8 (ani jeden sa úmyselne netriafa priamo na rozmery a využitie dvojice GLE a X5), Volvo XC90, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Lexus RX a Jeep Grand Cherokee. GLE SUV má tiež nového brata. Volá sa GLE Coupé a je to jeden z najväčších mastodontov s mimoriadne kontroverzným charakterom a veľkou popularitou na našich cestách. GLE SUV je z tejto dvojice ten rozumnejší, ten rodinnejší. Ten, ktorého vám síce bude sused závidieť, ale nepovie si, že ste šialenec.

Zdroj: Ján Hargaš

Žiaden poslušný psík to nie je, je to poriadne ťažký mäsožravec z čelade mačkovitých. Obzvlášť s AMG Line a obzvlášť s motorizáciou 450 4Matic je to skučne luxusný a pritom veľmi silný Mercedes. Také SUV gro značky.

Vysvetlime si najprv aktuálnu ponuku na Slovensku. K dispozícii je dnes päť motorizácii. Dve benzínové, tri naftové. Základ všetkého tvorí verzia GLE 300d 4MATIC. Podkapotou má nový, silný naftový štvorvalec s výkonom 245 koní. Nasleduje ju GLE 350d 4MATIC s novým radovým šesťvalcom s výkonom 272 koní. Vrcholom naftovej ponuky je GLE 400d 4MATIC s výkonom 330 koní z toho istého radového šesťvalca. Testovaná GLE 450 4MATIC stojí medzi týmito dvoma naftovými motormi. Nie výkonom, veď matematika hovorí, že 367 koní je viac aj ako 272 a aj ako 330 koní. Cenou. 450 4Matic štartuje na úrovni 73 530 eur, kým 350d máte za 70 830 eur a 400d za 77 130 eur. Nad nimi všetkými leží GLE 53 AMG 4MATIC+ so značnými športovými ambíciami a so značným výkonom – 435 koní prameniacich z radového šesťvalca, ktorému dopomáha EQ Boost podobne ako „našej“ 450 4MATIC. V oboch prípadoch teda ide o radový šesťvalec umiestnený pozdĺžne, spojený s elektromotorom a deväťstupňovou automatickou prevodovkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Výbava testovaného vozidla je tradične mimoriadne bohatá. Veď cenovka sa zastavila na úrovni 102-tisíc eur. Medzi najzaujímavejšie prvky výbavy treba zarátať pneumatický podvozok, avšak bez schopnosti automaticky prispôsobovať pruženie situácii na ceste a teda aj bez schopnosti vyhrabať sa. Má však možnosť nastaviť tvrdosť podvozku. Zaujímavá je obsidiánová čierna farba (880 eur bez DPH). V kombinácii s dizajnovým balíkom AMG Line (2600 eur bez DPH) pôsobí veľmi štýlovo. Pravda, dizajn nového GLE nemusí vyhovovať každému, no môj postoj k nemu je pozitívny. Páči sa mi reminiscencia prvej generácie, oblé tvary i skutočne sebavedomý postoj s AMG dizajnovým balíkom a 20 palcovými diskami. Azda len niektoré uhly a efekt roztekajúcej sa zmrzliny može pôsobiť trošku rušivo, stále platí, že auto je estetickejšie ako predchodca – toť objektívny fakt.

Zdroj: Ján Hargaš

Najdrahším príplatkom je „Prvotriedny balík“ za 6250 eur bez dane. Zahŕňa prvky ako bezkľúčové štartovanie a odomykanie (všetky dvere), parkovací balík s asistentom parkovania i kamerovým systémom, panoramatickú posuvnú strechu, Multibeam LED s asistentom diaľkových svetiel, ovzučenie Burmester a bezdrôtové nabíjanie. Ďalej tu máme MBUX aj s funkciou asistenta, širokouhlý kokpit, projekčný displej na čelné sklo, tepelnoizolačné sklo, potiahnutie palubnej dosky imitáciou kože Arctico, dvojfarebné čalúnenie klimatizovaných sedadiel (vpredu), obloženie komponentov dubovým drevom s otvoreným pórom, balík tepelného komfortu za 550 bez dane s vyhrievaním volantu i lakťovej opierky a predných sedadiel, vyhrievanie aj zadných nastaviteľných sedadiel, konektivitu Carplay a Android Auto, zadné elektrické dvere a mnohé ďalšie vrátane technickej ochrany spodnej časti vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš

Testované auto bolo teda mimoriadne dobre vybavené, no všetky dostupné prvky nemalo. Treba uznať, že interiér vyzeral aj vďaka dvojfarebným sedadlám veľmi luxusne. Prispievalo k tomu i čalúnenie palubnej dosky a ďalších komponentov kožou. Veľmi honosne ale i kvalitne pôsobí široký stredový tunel s madlami po krajoch. Širokouhlý kokpit, najmodernejší volant Mercedesu s chromovanými ramenami, na ktorých nájdete aj ovládacie plôšky oboch hlavných displejov širokouhlého zobrazovacieho systému. Veľkým pomocníkom je aj head up displej. To čo na ňom vidíte si môžete nastavovať rovnako, ako to, čo vidíte na ostatných displejoch. Množstvo nastavení a hĺbka do ktorej môžete meniť a upravovať infotainment nemá obdoby. Navyše auto disponuje ako hlasovým ovládaním cez MBUX, tak aj ovládaním gestami. To, čo jednotlivými dostupnými gestami chcete nastavovať, je možné meniť, a to pre vodiča i spolujazdca zvlášť. Môžete si tak zjednodušiť prístup k niektorým funkciám vozidla až na úroveň gesta bez potreby dotyku, s ktoroukoľvek dotykovou plochou. A pripomínam, že tých je naozaj dosť. Od plôšok na volante, cez stredový displej, až po touchpad na stredovom tuneli. Za touchpadom nájdete aj nastavovanie svetlosti vozidla, ktoré si okrem iného dokáže klaknúť pre lepšie nakladanie do kabíny.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohodlie vodiča i spolujazdca je vysoké, no rovnako pohodlne sa odvezú i pasažieri vzadu. Môže za to výška i šírka vozidla spolu so skutočne veľkými zadnými dverami, no tiež veľký rázvor, ktorý medzigeneračne ešte narástol o 80 mm na celkových 2995 mm. Bez problémov som vzadu odviezol dve deti v sedačke a dospelca pri nich, či medzi nimi. Operadlá zadných sedadiel majú elektricky nastaviteľný sklon, čo pomôže najmä pri dlhších cestách. Zadné sedadlá majú ako vlastné výduchy i vlastnú zónu vzduchotechniky, tak disponujú vyhrievaním a aj anatomickým pohodlím. Batožinový priestor s objemom 690 litrov je naozaj obrovský. Po sklopení zadných operadiel stúpne až na 2055 litrov a vzadu nastane takmer úplná rovina. Mimochodom, GLE SUV môže mať aj sedem miest, rovnako ako X5, ani pri jednom z týchto áut to ale nie je príliš populárna schopnosť. Obzvlášť, keď obe autá disponujú XL verziami v podobe samostatných modelov GLS a X7. Nepochybujem však, že do tretieho radu sa dve deti pohodlne zmestia.

Zdroj: Ján Hargaš

Spomedzi asistenčných systémov najviac vyniká hlasové ovládanie MBUX a asistent diaľkových svetiel Multibeam LED. MBUX dokáže nastaviť navigáciu, klimatizáciu, osvetlenie, dokáže nájsť cieľ cesty, je toho veľa. Akurát si môžete vybrať jedine češtinu, prípadne angličtinu, ba nemčinu a iné svetové jazyky. Slovenčinu nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Najväčší progres medzigeneračne cítiť pri jazdných asistentoch. Na diaľnici, či na cestách prvej triedy je distronic s udržiavaním v jazdnom pruhu mimoriadne oslobodzujúci a navyše sa naň dá spoľahnúť. Pravda, situáciu musí mať stále pod kontrolou vodič, predsa len je to príjemné, obzvlášť pri hustej premávke na diaľnici, keď auto preberá prakticky všetko ovládanie vozidla. Vodič je skôr v pasívnej pozícii pozorovateľa pripraveného zasiahnuť. Zasahovať vlastne ale nemusí. Tak ako ďalšie moderné autá značky, aj toto dokáže meniť jazdný pruh automaticky. Stačí dať znamenie o zmene smeru jazdy. Navyše panuje na palube enormné ticho.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak teda nespustíte systém ozvučenia Burmester. Ten disponuje skutočne čistým zvukom. Oceníte ho obzvlášť v prípade streamovanej hudby. Isteže to nie je koncertná sieň, ani domáca aparatúra v cene menšieho auta, ale podáva prémiový výkon. Pri jazde ma hnevalo azda len to, že sa asistent jazdy v pruhoch zapínal automaticky. Jeho správanie sa dá nastaviť, no systém je inde ako na diaľnici a na rovných úsekoch ciest prvej triedy skôr otravný, ako užitočný. Vypnúť sa dá ale rýchlo – aj preto, lebo tzv. rýchla voľba zostáva na stredovom displeji aj pri ďalšom štarte.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je taká, akú by ste od takto veľkého auta čakali. Na pneumatickom podvozku sa pohojdávate v rytme nerovností. Väčšie diery spôsobujú na veľkých diskoch kolies už citeľné rany do kabíny. Po nich sem-tam v aute niečo zapraská. Osobne mi vyslovene vadí neustále hojdanie zo strany na stranu pri jazde po nekvalitných (teda bežných) cestách. Ak zmením nastavenie podvozka, hojdanie sa úplne nezmení, na druhú stranu, tvrdosť na veľkých dierach sa ešte zvýši. Omnoho viac sa mi páčil výkon pruženia menšieho GLC Coupé, ktoré disponovalo štandardným podvozkom s adaptívnymi tlmičmi. Aj tu môžem predpokladať, že bude výsledok podobný, aj napriek vyššej hmotnosti vozidla. Môj odpor k pneumatickému podvozku v tomto aute sa síce zakladá na objektívnych faktoroch, no som si istý, že tí prestupujúci z minulej generácie do tej súčasnej, moje ponosy nemusia brať do úvahy.

Zdroj: Ján Hargaš

No a čo motor? Nuž, 367 koní, šesť valcov a tri litre už niečo sľubujú. Od nového radového šesťvalca s dvoma turbami a elektrickým asistentom EQ Boost som čakal veľa. Moje očakávania sa do veľkej miery naplnili, nie však úplne. V prvom rade ma mierne sklamal pocit z dynamiky a tiež zvukový prejav agregátu. Motorizácia sprvu pôsobí, akoby sa viac zaujímala o čistý vzduch, ako o požiadavku vodiča pri stlačení plynového pedálu. Keď prejav agregátu porovnám s priamym konkurentom X5 40i xDrive, môžem bez zaváhania prezradiť, že jazdný zážitok je horší. Horšia bola počas testu aj spotreba i pružnosť. Nuž darmo, BMW robí radový šesťvalec v modernej histórii predsa len dlhšie. Ďalšou z vecí je, že Mercedes väčšmi odlišuje športové verzie od tých bežných. I keď by číselné označenie mohlo naznačovať niečo iné, 450-tka je v prvom rade bežná verzia. Viac dynamiky treba čakať od verzie s označením AMG. 40i je športovejšia už len preto, lebo BMW to má v génoch, aj keď sú si parametrami takmer rovný. Mercedes by dokonca mal vďaka EQ Boost dodávať viac krútiaceho momentu i výkonu (22 k + 250 Nm v podobe elektromotora). Ďalšou z vecí je, že 9-stupňový automat Mercedesu reaguje v štandardnom režime o kúštik pomalšie a miernejšie ako 8-stupňový automat BMW.

Zdroj: Ján Hargaš

Nameraná pružnosť moje slová potvrdzuje. Zo 60 na 100 km/h zrýchlilo auto počas testu so zaťažením +100 kg za 5,2 sekundy. Z 80 na 120 km/h to bolo za 5,67 sekundy. V prvom prípade je X5 rýchlejšie o 7 desatín, v druhom o 3 desatiny. Potvrdzujú to i tabuľkové údaje pri zrýchlení z 0 na 100 km/h. Dve desatiny sekundy v prospech X5 40i. GLE to má za 5,7 na stovku.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba počas testu bola 10,3 litra. X5 malo na tých istých cestách v rovnakom pomere najazdených kilometrov (50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov), avšak v teplejšom počasí 9,8 litra. Rozdiel je to malý, no osobne som čakal lepšiu spotrebu práve v prípade GLE. Veď je to mild-hybrid. Mimochodom, EQ Boost sa zapája do akcelerácie prakticky vždy. Podľa stlačenia akcelerátora sa mení intenzita pomoci spaľovaciemu motoru. Najsympatickejší je výkon tejto motorizácie pri štarte i pri štart-stop systéme. Keďže ide o štartovanie remeňovým štartér-generátorom, štartovanie je prakticky bez vibrácií a veľmi rýchle.

Zdroj: Ján Hargaš

GLE taktiež stráca pri dynamike v zákrutách. Jediný dôvod je, že testovaná X5 mala riadenú aj zadnú nápravu. Ostatné technológie podvozka sú prakticky rovnaké – i aktívne znižovanie náklonov dokážu obe autá (podľa mojich info). Každé to robí ale trošku inak. GLE však vzhľadom na svoje vonkajšie parametre jazdí veľmi dobre. Prechádzať zákrutami dosiahnuteľnými rýchlosťami s takýmto hebedom je zážitok vždy. Zároveň je to trošku desivé, to tiež vždy.

Ak by sme teda porovnávali tieto dve konkurenčné autá, vyplýva z toho jediné. Kým X5 má navrch v jazde, GLE v technológiách. Obe sa ale pohojdávajú v rovnakom rytme - lebo aj X5 má pneumatiku, no nielen preto.

Zdroj: Ján Hargaš

GLE síce nebolo až také ohurujúce z hľadiska jazdy, no pamätám si ho väčšmi ako X5. Jednoducho preto, lebo má viac funkcií, ktoré dokážu ohromiť, zaujať i presvedčiť. Na druhú stranu, nemá bezdrôtový CarPlay, X5 už áno.

Zdroj: Ján Hargaš

Musím uznať, že testovaná GLE sa mimoriadne vydarila. Mierim k enormne dobrej konfigurácii. Nemám rád čiernu na autách, no rešpektujem, že niektorým pasuje. A ku GLE pasuje o to viac, o koľko je kvalitnejší lak a odtieň obsidiánovej čiernej metalízy. Veď uznajte, že vyzerá mimoriadne. Hĺbka laku i jeho tvrdosť je obdivuhodná, rovnako tak fakt, ako dobre pasuje k autu. Keď k tomu prirátam štýl na palube (aj s voňavkou) GLE zanecháva intenzívny dojem. Ak sa vám páči, s benzínovým motorom je táto trieda veľmi dobrá. Pravda, litre paliva šetriť nebudete. No komfort a dynamiku má benzínový motor vyššiu už len z princípu. 8,5 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLE SUV 450 4MATIC
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2999
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  270/5500-6100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,7
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 8,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4924/1947/1797
Rázvor náprav (mm): 2995
Svetlosť (mm) 180-205
Objem batožinového priestoru (l): 690
Objem palivovej nádrže (l): 85
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2220
Užitočná hmotnosť (kg): 750
Rozmer pneumatík (základ) 275/50 R20
Základná cenníková cena modelu: 67 050 €
Základná cena verzie: 73 530

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku