2019-06-14 04:40:00
Kia Sportage 1,6 T-GDI
Kia Sportage 1,6 T-GDI GT Line
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Kia Sportage 1,6 T-GDI GT Line – na vrchole ponuky

Bestseller prešiel faceliftom, Vynovený model SUV sa najviac zmenil v prednej časti.

Model Sportage je kľúčovým modelom žilinského závodu KIA. Štvrtá generácia SUV prešla v roku 2018 faceliftom, ktorý mal ťažiskový model značky vynoviť najmä v oblasti technológií a odstrániť doterajšie chybičky.

Ako sa mu to podarilo? S čím sa prezentuje po facelifte? V prvom rade pripomeniem, že Kia úspešne kombinuje prvky európskej a ázijskej automobilovej školy. Vyberie si teda každý. Kia Sportage patrí k najpopulárnejším modelom kórejskej značky v Európe. Omladenie prinieslo odlišné svetlá, nárazníky, aj volant. Stačí to, aby auto splnilo základné očakávania najčastejších zákazníkov – rodiny? Sportage má totiž parametre, aké sa očakávajú od rodinného auta. Má mať teda v prvom rade dostatok priestoru, využiteľnú praktickosť a vďaka vyššej stavbe karosérie aj pohodlnejšie nastupovanie a bezpečnosť. Dobrá svetlá výška a pohon 4x4 by zasa mali zabezpečiť prejazd terénom aj tam, kde to ostatné autá vzdávajú.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hlavným vzhľadovým ťahákom Kie Sportage je, že na prvý pohľad je robustná a pôsobí preto bezpečne. Nová grafika predných a zadných LED svetlometov spôsobila „rozjasnenie“ celkového vzhľadu. Ak sa vám aj na niečo podobá, Kia Sportage má vlastný, ťažko zameniteľný tvar prednej časti. Väčšiu čelnú masku doplnil chrómový pás na vrchnej časti upraveného predného nárazníka. Hlavné reflektory vo verzii GT Line sú full LED a veľmi príjemná moderná architektúra sa inšpirovala v modeli Stinger. Charakteristické štyri ľadové kocky fungujú ako hmlové svetlá. Vypuklé blatníky podporujú dojem zo športovej výbavy GT Line.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Celkový vzhľad, ktorý po uvedení novej (štvrtej) generácie v roku 2016 vzbudil kontroverzné reakcie, je teraz viac „uprataný“ a na netradičné tvary sme si už za ten čas zvykli. V porovnaní s koncernovým súrodencom (Hyundai Tucson) má Sportage odlišný charakter dizajnu – dnes keď sa vytráca originalita v dizajne a nastupuje uniformita, to určite nie je prípad modelu Sportage. Kozmetické úpravy nezmenili bočný profil, teda charakteristickú siluetu, akurát pribudli iba 19” disky kolies s príjemným tvarom. Nezmenil sa ani špecifický tvar zadných dverí. Tie majú výhodu vo vynikajúcom prístupe do batožinového priestoru. Prepracované koncové svetlá tiež používajú diódovú techniku. Iba škoda, že v smerovkách zostali bežné žiarovky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Po otvorení dverí ma zaujala celočierna výbava. Za odsúvacím čiernym stropom bola príplatková panoramatická strecha. Potešil moderne tvarovaný volant. Celokožené sedadlá mali červené prešívanie stehov. Bolo to vhodné osvieženie inak pomerne fádneho vzhľadu kabíny. Práve to je bod, pri ktorom sa čakalo, či Kia prinesie výraznú obmenu interiéru. Zostal pomerne konzervatívny. Čakali sme výraznejšie zmeny. Ale niet mu veľmi čo vyčítať. Palubná doska je prehľadná a praktická, hoci dosť strohá. Čierny klavírny lak je dobrým lapačom odtlačkov, ale snaží sa navodiť iný dojem. Materiály a spracovanie sú pritom dobré. Chcelo by to asi viac nápadov pre dizajn a originalitu, ktorou sa nešetrilo pri vonkajšom vzhľade auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak ste viac konzervatívny, bude sa vám interiér pozdávať. Momentálne má Kia jednoduchý prístrojový panel. Hoci pôsobí v kontraste s technologickými kokpitmi konkurencie jednoducho, je funkčný. Za výhodu pôvodného riešenia považujem, že sa stále veľa funkcií ovláda samostatnými tlačidlami a ovládačmi, pričom vynovený a priznávam, že aj oveľa krajší stredový displej je určený iba ako rozhranie na prácu s infotainmentom. Ak by mala Kia Sportage prísť o hardvérové ovládanie, radšej prepáčim ten trocha nudnejší vzhľad!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na prístrojovom paneli sa zobrazuje zaradený prevodový stupeň. Môže to byť tiež okamžitá rýchlosť, teplota prevodovky, analýza jazdy a okamžitá spotreba. Nemá číselné zobrazovanie, ale stĺpcové, čo sa mi zdá dosť nepraktické. Na ľavej stane môžete aktivovať množstvo asistenčných systémov. Medzi pákou prevodovky a stabilnou lakťovou opierkou s úložným priestorom sa dá zamknúť medzinápravový diferenciál (čím sa rozdeľuje pohon 50:50 na prednú a zadnú nápravu), aktivovať funkcia hold pre podržanie auta na mieste, ale napríklad aj zobrazenie okolia celého auta (360° pohľad). To pomáha hlavne pri parkovaní v tesných podmienkach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pozrime sa na ponuku priestoru, toho nájdete v interiéri dosť na všetkých sedadlách. Vpredu neprekáža nič. Ak k tomu prirátate pohodlné kožené sedadlá s trojstupňovou funkciou vyhrievania a dokonca aj vetrania cez perforovanú kožu, čakajte výbornú porciu komfortu. V zákrute dobre držia a sú primerane tvrdé aj na dlhšie cestovanie. Len prosím nejedzte v aute. Odrobinky sa dostanú do mikroperforácie a vytiahnuť ich nedokáže ani silný vysávač – zvažujte. Vlastne radšej v aute nejedzte!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj na zadných sedadlách je miesta nadpriemerne – hoci mám 190 cm, dokázal som si sadnúť aj „sám za seba“ bez obmedzení. No, vlastne možno už trocha blízko bola strecha nad hlavou, ale stále s malou mederou. Ventilácia síce chýba, ale dvojstupňové vyhrievanie sedadiel v druhom rade bolo v verzii GT line tiež. Príjemné zistenie. Sportage tak využijete aj na rodinné zimné dovolenky, za zadnými sedadlami je dobre využiteľný „kufor“ s objemom vyše 500 litrov a s dvojitým dnom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Do batožinového priestoru sa dostanete cez elektricky ovládané vzpery. Piate dvere sa dvihnú na povel tlačidlom, alebo ak máte kľúč od auta vo vrecku a ste nejaký čas nepretržite v priestore piatych dverí. Na jednej strane je to  plus, ak máte plné ruky, ale inak je to až príliš proaktívne, ak nechcem napísať, že otravné. Napríklad si to viem predstaviť, ako to „poteší“ pri odhŕňaní snehu v zime... Pritom je otváranie aj zatváranie dosť pomalé. Keď sa toto zmení, bude všetko O.K.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Radový štvorvalcový benzínový motor s priamym vstrekovaním benzínu a objemom 1,6 litra je preplňovaný turbodúchadlom a má už filter pevných častíc. Automatická 7°dvojspojková prevodovka posiela výkon a krútiaci moment cez elektronikou riadenú lamelovú spojku Magna na všetky 4 kolesá. Pri preklze niektorého z nezávisle zavesených kolies sa pribrzďuje práve preklzujúce koleso. Trakcia sa dostane na kolesá s lepšou priľnavosťou k podkladu. Spojku možno zamknúť napevno.

Čo toto všetko povie na spotrebu? Po starom sú údaje o spotrebe v meste/mimo mesta/kombinovaný priemer je 9,1/6,8/7,6. Nová norma WLTP hovorí o 8,9 L/100 km. Nuž  a naše skúsenosti? Diaľnica pri 130 km/h a na 7 stupni pri približne 2500 otáčkach priniesla cca 8,7 - 8,9 l/100 km, mesto 9,0 – 9,6 a jazdy po „vidieckych“ cestách mimo miest od 6,6 do 6,9 l/100 kilometrov. Celkový dlhodobý priemer bol tesne pod 9 litrov, takže sme sa k novej norme vlastne dostali „na dostrel“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľkým plusom bola kultivovanosť motora. Je dobre odhlučnený a má výborný ťah už od nízkych otáčok. Veľmi dobre „ide za plynom“ a zrýchlenie z nuly na 100 km/h podľa výrobcu zvládne za 9 sekúnd a jednu desatinu. Radenie rýchlostí je veľmi plynulé, hladké, so zameraním na komfort. Prevodovka takmer vždy radí presne, okrem jedinej výnimky: pri zmene z druhého na tretí prevodový stupeň pod plným plynom zvykne autom dosť trhnúť. Pri bežnom, dokonca aj športovejšom jazdení ale nemá problém a pracuje skoro nepostrehnuteľne a skôr komfortne. Oceníte to pri parkovaní a pri pomalej jazde v meste. Dobré je, že auto má páčky radenia pod volantom, sekvenčne sa dá radiť aj cez páku prevodovky. To je však nepraktické. „Pádla“ pod volantom využijete hlavne pri brzdení motorom pri zjazde z kopca, či pred križovatkou. Brzdný účinok motora je pomerne malý.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Asistenčných systémov je za plné priehrštie a Kia nadelila vynovenému modelu Sportage kompletný balík najmodernejších systémov. Vďaka nim sa pokojne môže porovnávať aj s podstatne drahšími vozidlami. 360° zobrazovanie okolia cez kamery som už spomínal, takže pridám zvyšok: pre GT Line je štandardom aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu (LKAS), systém monitorovania dopravných značiek (SLIF), systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní (RCTA), systém monitorovania mŕtveho uhla (BSD) či systém monitorovania únavy vodiča (DAW). Za príplatok je asistent na prechádzanie čelným zrážkam (FCA) a adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go a s manuálne nastaviteľnou vzdialenosťou od vozidla vpredu. Ten s naozaj oplatí, zistíte to okamžite v prvej dopravnej zápche.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Systém udržovaniu v jazdnom pruhu funguje „autonómne“ iba chvíľu, potom sa ozve pípnutie a treba mať ruky na volante. Občas ich akosi „nevidí“ a auto si pípa veselo s upozornením na prevzatie riadenia. Udržiavanie v jazdnom pruhu je trocha „kostrbaté“ a auto jazdí od jednej vodiacej čiary k druhej. Nemá to nahrádzať šoférovanie, ale je to skôr výstraha pre vodiča, ak by chcel opustiť jazdný pruh, napríklad pri mikrospánku. K bezpečnej jazde výrazne prispeli projekčné LED svetlomety, ale aj automatické ovládanie stieračov a prepínanie diaľkových svetiel. V rámci GT Line je to štandard bez potrebného zásahu vodiča.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri tlmení nerovností je Sportage pomerne tvrdo nastavený, keď zistíte každú drobnosť na ceste. Na väčšie nerovnosti upozorňuje tak akosi kompromisne, či skôr diplomaticky v štýle: aha, to bola veľká jama. V zákrutách sa síce trocha nakláňa, ale dobre drží stopu. Ak chcete jazdiť pohodlne a komfortne, Sportage to umožní, lebo podvozok si zachováva komfortný charakter aj na menej kvalitných povrchoch.

Aj po tomto teste som zistil, prečo patrí kategória C-SUV medzi tak obľúbené. Je nielen dostupná cenovo, ale aj výborne vybavená a pohodlná. Plusom modelu vyrábaného na Slovensku je v najvyššom stupni výbavy GT Line takmer úplná výbava. Za príplatok sú v cenníku len 3 položky: GT-Line Pack, ktorý obsahuje asistenta na predchádzanie čelným zrážkam FCA + adaptívny tempomat + kožené čalúnenie sedadiel + ventilované sedadlo vodiča a spolujazdca + elektricky nastaviteľné predné sedadlá (vodič 10-smerov, spolujazdec 8-smerov) za 1 590 €, panoramatické strešné okno 990 € a metalický a perleťový lak za 550 €. Sedemročná záruka je nielen veľkorysá, ale zároveň tak dlho sa dajú aktualizovať bezplatne mapové podklady pre navigáciu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak čakáte od rodinného SUV priestor, bezpečie a komfort, Kia Sportage vo verzii GT Line vám to ponúkne. K tomu pridáva robustný vzhľad, originálny dizajn a príjemne dynamický motor s pohodlnou samočinnou prevodovkou. K dokonalosti chýba už len väčšia svetlá výška a lepší manažment pohonu všetkých kolies.

Nedávny slovenský bestseller síce svoje top pozície momentálne uvoľnil konkurencii z vlastného koncernu. Stále má čo ponúknuť a je to jedna z najlepších možností v rámci danej kategórie. Rodinné SUV spĺňa všetky dôležité oblasti praktickosti. Fľaše s nápojmi sa dajú odložiť do dverí, poháre do otvorov s držiakmi na stredovom tuneli. Kia nezabudla na priestor pre mobilné telefóny vrátane bezdrôtového nabíjania.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dynamika auta je dobrá nielen na papieri, ale aj subjektívne za volantom. Problém nerobilo predbiehanie kamiónov, ani okresky plné zákrut. Sportage je SUV s vydareným dizajnom, dobrým pohonom všetkých kolies, ktorý vás vytiahne z ťažkých situácií, bezpečnosťou, výbavou a komfortom. Ak hľadáte kompromis medzi tvrdosťou a komfortom, potrebujete štvorkolku a nechcete prémiovú značku, nesmie Sportage chýbať pri výbere vhodného auta. Aj v plnej výbave sa dá kúpiť za rozumnú cenu. Pritom dostanete priestor, komfort a bezpečie. Presne to, čo má ponúknuť dnešné moderné a všestranné rodinné auto. Bonusom je záruka 7 rokov alebo 150 000 kilometrov, počas prvých troch rokov bez obmedzenia kilometrov.

Technické údaje
Model: Kia Sportage 1,6 T-GDI GT Line
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1591
Prevodovka: 7  stupňová automatická
Poháňaná náprava predná + zadná
Výkon (kW/ot.):  130/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 265/1500 - 4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 9,1/6,8/7,65
Spotreba podľa WLTP (l/100 km): 8,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4485/1855/1645
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 503
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1727
Užitočná hmotnosť (kg): 473
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 245/45 R19
Základná cenníková cena modelu: 18 890 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 32 390 €
Cena testovaného vozidla: 35 820 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku