13.07.2018

PRVÁ JAZDA: Vynovená Kia Sportage prichádza s mild hybridným pohonom

Omladená Kia Sportage prináša množstvo vylepšení. Majú potvrdiť pozíciu vlajkového modelu SUV a európskeho bestselleru značky.

V roku 2017 si európski zákazníci kúpili vyše 131 000 vozidiel Kia Sportage. Predstavuje to štvrtinu celkového predaja modelov Kia v Európe. V roku 2017 sa po celom svete každých 69 sekúnd predal jeden Sportage, čím sa stal medzinárodným bestsellerom značky Kia.

Päťmiliónte auto Sportage vyrobili v marci 2018, tri mesiace po 25. výročí spustenia predaja tohto modelu v roku 1993. Kia Sportage sa pre európsky trh vyrába vo fabrike Kia v Žiline - Tepličke nad Váhom.

Vynovenú sme boli vyskúšať priamo v európskom sídle značky, vo Frankfurte nad Mohanom. Na prvý pohľad sa toho veľa neudialo. Stačí sa však pozrieť pozornejšie a zmeny sú viditeľné. Vonkajšie dizajnové úpravy odlišujú doterajší vzhľad modelu. Aj v interiéri je niekoľko zmien. Pôsobí teraz viac honosnejšie, no v prvom rade je vidno, že sa aj v kabíne auta „upratovalo“. Nie sú to však iba dizajnové zmeny, ktoré prináša omladená edícia predajného bestsellera značky. Nová Kia Sportage spája upravený exteriér a interiér s novými bezpečnostnými a informačno-zábavnými technológiami. Viac zmien sa odohralo aj pod kapotou. Svoje miesto má tam nová efektívna hnacia jednotka, ktorá spĺňa emisné normy budúcnosti. Zmenenú podobu modelu Sportage dostali aj verzie GT Line.

Nová pokroková 48V naftová mild-hybrid hnacia jednotka EcoDynamics+ je prvou jednotkou svojho druhu v rámci celosvetovej stratégie Kia pre elektrifikáciu hnacích jednotiek. Vďaka tomu sa Kia stáva prvým výrobcom, ktorý poskytuje zároveň hybridné, plug-in hybridné, 48-voltové mild-hybrid technológie a technológie s elektrickou batériou vo všetkých modeloch. Do roku 2025 Kia spustí predaj šestnástich modelov s pokrokovými hnacími jednotkami, vrátane piatich nových hybridov, piatich plug-in hybridov, piatich vozidiel s elektrickou batériou a v roku 2020 uvedie nové elektrické vozidlo s palivovým článkom.

Atraktívny vynovený dizajn

Niekedy netreba veľa úprav, aby auto, ktoré už trocha „ošumelo“, teda sa opozeralo, zmenilo svoju vizáž. Originálny dizajn modelu Sportage štvrtej generácie vytvorili spoločnými silami európske dizajnové štúdio Kia v nemeckom Frankfurte v spolupráci s dizajnovými centrami spoločnosti v kórejskom Namyangu a kalifornskom Irvine. Tri štúdiá modernizovali tohtoročný model Sportage pomocou mnohých úprav športového dizajnu exteriéru. Zmeny modelov GT Line zahŕňajú niekoľko jedinečných noviniek v porovnaní s predchádzajúcimi verziami.

Medzi základné vzhľadové zmeny patrí prerobený tvar predného nárazníka s novými puzdrami pre hmlové svetlá a nové lesklé čierne alebo svetlé chrómové lišty od hmlových svetiel až po dolný prívod vzduchu v nárazníku. Sportage má teraz novú verziu „tigrej“ mriežky v lesklej, alebo matnej čiernej farbe. Nové sú kompletne LED svetlomety so štvorbodovými LED dennými svetlami a hmlovými svetlami v novom dizajne. Zvýrazňujú vzhľad svetiel typických pre SUV a aj vďaka nim získalo auto modernejší vzhľad.

V zadnej časti si úzke kombinované svetlá zachovali pôvodný vodorovný tvar s upraveným dizajnom a novými LED svetlami v tvare písmena C. Cúvacie svetlo je zabudované do nového zadného nárazníka s časťou vo farbe chrómu.

Vynovený model má k dispozícii nové 16, 17 a 19-palcové zliatinové disky s voliteľnými chrómovými aplikáciami. Karoséria je v piatich nových farebných odtieňoch, vrátane nových odtieňov striebornej, sivej, metalickej modrej a medenej.

Výraznou zmenou modelu GT Line je nová lesklá čierna mriežka chladiča lisovaná za tepla, lesklé čierne a strieborné časti a tmavé chrómové aplikácie na prednom nárazníku, bočných prahoch a na zadných dverách. Výrazné 19-palcové zliatinové disky modelu GT Line majú zmenený dizajn. Všetky modely majú zadný spojler a nové hmlové svetlá LED v tvare kocky ľadu. Koeficient odporu vzduchu 0,33 Cd sa nezmenil. Nezmenili sa ani rozmery auta (dĺžka 4 485 mm, šírka 1 855 mm, výška 1 635 mm a rázvor kolies 2670 mm). Model GT Line je o 10 milimetrov dlhší vďaka zmenenému dizajnu nárazníka.

Rozmery, ani dispozície kabíny sa nezmenili, modernizácia však zasiahla aj túto časť auta. Vynovený model má nový volant a upravenú prístrojovú dosku. Kabína je podľa stupňa výbavy k dispozícii nielen s čiernym, ale aj s novým dvojfarebným čierno-sivým čalúnením. Verzia GT Line je teraz k dispozícii s čierno-sivými dvojfarebnými látkovými a koženými sedadlami v štandardnej výbave, alebo s voliteľnými čiernosivými dvojfarebnými koženými alebo čiernymi koženými sedadlami s červenými akcentmi. Výduchy vetrania a klimatizácie v strede palubovej dosky prešli zmenami. Pribudli nové fazety okolo ciferníkov. Teraz vyzerá prístrojový panel prehľadnejšie.

Nová naftová mild-hybrid hnacia jednotka EcoDynamics+

Okrem zmien vzhľadu sme boli najviac zvedaví na zmeny, ktoré sú oku ukryté, lebo sú pod kapotou. Kia Sportage má odteraz v ponuke viac motorov. Pribudla nová dvojlitrová naftová mild-hybrid hnacia jednotka Ecodynamics+ a nový 1,6-litrový U3 naftový motor - historicky najčistejší naftový motor z dielne Kia.

EcoDynamics+ navrhli pre väčšiu účinnosť vnútorných spaľovacích motorov na ceste s použitím elektrickej energie, ktorá sa dodáva a znovu získava bez akýchkoľvek problémov. V modeli Sportage systém umožňuje zrýchlenie vďaka energii z kompaktnej 0,44 kWh 48-voltovej lítium-iónovej batérie a predlžuje „vypnutie“ motora vďaka novej jednotke mild-hybrid štartér-generátor (MHSG). Jednotka MHSG je remeňom prepojená ku kľukovému hriadeľu motora a bez problémov sa prepína medzi módmi „motor“ a „generátor“.

V móde „motor“ sa pri zrýchlení batéria vybije, čím sa dodáva 12 kW elektrickej energie pre motor, a tým sa znižuje záťaž motora a emisie. Pri spomalení – teda pri brzdení, alebo pri jazde na neutrále pred križovatkou, či dole kopcom – sa jednotka MHSG prepne na mód „generátor“ a znovu získava energiu z kľukového hriadeľa. Batéria sa nabíja počas jazdy. Elektronická kontrolná jednotka (ECU) vypočítava najefektívnejšie použitie dostupnej energie, pričom berie do úvahy stav nabitia v batériách vozidla.

Batéria a MHSG tiež podporujú novú funkciu zastavenia a naštartovania v pohybe. Ak je batéria dostatočne nabitá, spaľovací motor sa automaticky vypne pri spomalení a brzdení pri rýchlosti pod 30 km/h. Jednotka MHSG bez problémov znovu naštartuje motor, keď vodič stlačí plynový pedál.

Moja skúsenosť so systémom bola bezproblémová. Nevnímal som inokedy otravné zastavovanie a štartovanie motora, ako to býva pri klasickom štart-stop systéme. No asi dvakrát z približne 15 pokusov sa mi zdalo, že je systém trocha nerozhodný. Akoby sa sám seba pýtal – mám už naštartovať, alebo ešte nie? Stalo sa to v momente, keď som s autom prichádzal ku križovatke, motor sa vypol a práve vtedy padla zelená a ja som pridal plyn. Ďalší vývoj, hlavne softvérová optimalizácia asi odstránia aj tieto chybičky krásy.

Kompaktná veľkosť mild-hybrid hnacej jednotky umožnila relatívne priamo ju integrovať do súčasnej architektúry Sportage. 48-voltová batéria je pod dnom kufra, má minimálny dopad na praktickosť využitia auta. Jednotka MHSG je priamo integrovaná do motora a ovláda kľukový hriadeľ prostredníctvom remeňa, preto nebolo treba robiť žiadne zásadné úpravy priestoru pre motor.

Ak sa pýtate, načo je to všetko dobré: Nuž nová hnacia jednotka EcoDynamics+ s technológiou aktívnej kontroly emisií prostredníctvom selektívnej katalytickej redukcie (SCR) vďaka AdBlue dokáže znížiť emisie CO2 až o 4 % v rámci testu WLTP a až o 7 % pri rekonvertovanom Novom Európskom Jazdnom Cykle (NEDC). O tom to teda je – nové predpisy si žiadajú nové technológie...

Pohonná jednotka EcoDynamics+ poháňa všetky štyri kolesá. Výkon sa prenáša cez šesťstupňovú manuálnu, alebo novú osemstupňovú, veľmi dobre radiacu automatickú prevodovku. Pri výkone 136 kW (185 k) a krútiacom momente 400 Nm sú emisie CO2 novej hnacej jednotky od 138 g/km pri modeloch s manuálnou prevodovkou a od 149 g/km pri osemstupňovej automatickej prevodovke (kombinované, podľa WLTP, konvertované naspäť na NEDC).

Najčistejší diesel Kia v histórii

Súčasný 1,7-litrový naftový motor CRDi s priamym vstrekovaním s tlakovým zásobníkom nahradil nový účinný 1,6-litrový U3 CRDi motor. Je to najčistejší dieselový motor, ktorý kedy Kia vyrobila. Nový 1,6-litrový naftový motor poskytuje dve výkonové verzie 85 a 100 kW (115 a 136 k) pri emisiách od 126 g/km pre nižší výkon a od 123 g/km pre modely s vyšším výkonom (kombinované, WLTP, konvertované naspäť na NEDC). Pohon predných kolies so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou je k dispozícii v štandarde, modely s výkonom 100 kW (136 k) majú možnosť aj pohonu k dispozícii aj s pohonom všetkých štyroch kolies a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Nový motor U3 používa technológiu aktívnej kontroly emisií SCR na zníženie oxidov dusíka a naftových pevných častíc.

Benzínové motory zostávajú rovnaké aj vo vynovenom modeli Sportage, hoci majú úpravy na zníženie emisií. Na výber je dvojica benzínových motorov. 1,6-litrový T-GDi (turbomotor s priamym vstrekovaním benzínu) má výkon 130 kW (177 k) a krútiaci moment 265 Nm s emisiami od 170 g/km. Atmosféricky plnený 1,6-litrový motor GDi s výkonom 97 kW (132 k) dosahuje krútiaci moment 161 Nm a emisie CO2 od 159 g/km. Oba benzínové motory majú nové filtre benzínových pevných častíc na zníženie škodlivých emisií. To znamená maximálny súlad s emisnou normou Euro 6d TEMP. Benzínové verzie sú buď s pohonom predných kolies, alebo s pohonom všetkých štyroch kolies – vtedy majú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Systém Idle Stop & Go (ISG) je štandardom pre všetky modely vynoveného radu Sportage. Model Sportage má 305-milimetrové ventilované diskové brzdy v prednej časti a 302-milimetrové diskové brzdy v zadnej časti.

Technológie pomáhajú vodičovi

Nový model Sportage má povesť záruky vysokej bezpečnosti cestujúcich a technologickej vyspelosti. Teraz pridáva širokú škálu najnovších systémov Kia na pomoc vodičovi a tiež informačno-zábavné systémy. Najnovšie technológie zahŕňajú inteligentný tempomat so systémom zastavenia a rozbehnutia, monitor pre jednoduchšie parkovanie a systém varovania pred zníženou pozornosťou vodiča (DAW), ktorý bojuje s únavou a nepozornosťou za volantom. Sportage vždy dosahoval skvelé výsledky v dôležitej kategórii Podpora bezpečnosti v rámci Euro NCAP. Medzi systémy na podporu vodiča patrí asistent predchádzania čelnej zrážke, asistent udržania v jazdnom pruhu, asistent diaľkových svetiel, inteligentné varovanie o rýchlostnom obmedzení, varovanie pred zrážkou v mŕtvom uhle a varovanie pred zrážkou zozadu. V štandardnej výbave je riadenie stability vozidla (VSM) Kia, ktoré maximalizuje stabilitu pri brzdení a odbočovaní vďaka elektronickému riadeniu stability (ESC) v prípade straty trakcie.

V modeli Sportage 2018 nájdeme aj vynovené informačno-zábavné systémy. Na výber je buď 7-palcová dotyková informačno-zábavná, alebo navigačná obrazovka, alebo nový „bezrámový“ 8-palcový systém. Oba systémy umožňujú doplnenie digitálneho rádia DAB. Všetky navigačné systémy majú v základnej výbave službu Connected Services Kia zabezpečenú spoločnosťou TomTom®. Poskytuje množstvo telematických údajov a informácií o jazde. Podľa zákonných obmedzení v danej krajine to môžu byť aktuálne informácie o dopravnej situácii, upozornenia na kamery merajúce rýchlosť a ich poloha, lokálne vyhľadávanie a predpoveď počasia. Novinkou v roku 2018 je, že systém Kia Connected Services vodičom ukazuje cenu paliva na čerpacích staniciach v okolí, ako aj polohu a aktuálnu dostupnosť parkovacích miest. – Toto sme ale počas krátkej dynamickej prezentácie nemali šancu skúšať, porovnávať a vyhodnotiť. Verím, že to bude k dispozíciu aj u nás a preveríme to počas redakčného testovania vozidla.

Sportage má 160-wattový audio systém so šiestimi reproduktormi. Dopriať si možno aj voliteľný systém s ôsmimi reproduktormi od JBL® s 320-wattovým výkonom, externým zosilňovačom a technológiou na obnovu kvality hudby Clari-Fi™. Sportage má aj bezdrôtovú nabíjačku na smartfón v stredovej konzole, zadnú parkovaciu kameru s dynamickými parkovacími čiarami a inteligentné otváranie kufra.

Univerzál pre rodiny

Sportage je naďalej veľmi praktickým a univerzálnym riešením pre zákazníkov bez ohľadu na to, či chcú auto využiť na vozenie batožiny a nákladu, alebo veľkého počtu cestujúcich. 1,6-litrové benzínové verzie GDi a T-GDi štvrtej generácie Sportage majú 491 až 503 litrov (VDA) úložného priestoru bez sklopenia sedadiel, podľa toho, či si zákazník vyberie štandardný balík pneumatík alebo aj doplnkovú rezervu.

1,6-litrový naftový model má 467 až 480 litrov, aby sa doň zmestila nádrž na močovinu potrebná pre technológiu SCR. Dvojlitrové naftové mild-hybrid Ecodynamics+ modely disponujú 439 litrami úložného priestoru, pod jeho dnom je totiž batéria systému. Naftové 1,6-litrové modely majú k dispozícii dvojité dno batožinového priestoru. Všetky modely majú samostatný úložný priestor pod dnom pre sklopené zadné sedadlá.

Jazda a ovládanie

Kia Sportage má nezávislé zavesenie kolies prednej aj zadnej nápravy. Platí to aj pre nový model 2018. Modely GT Line majú špeciálne nastavené charakteristiky pruženia náprav. Testovali ich a dolaďovali na rôznych európskych cestách tak, aby vyhovovali európskym vodičom. Umožňujú športovejšie a ostrejšie ovládanie a mierne stabilnejšiu jazdu bez zhoršenia pohodlia a stability SUV. Prejavilo sa to nielen pri jazde po diaľnici, ale aj v pomerne úzkych a krútiacich sa cestách v okolí Frankfurtu.

Sportage má v štandardnej výbave posilňovač riadenia, ktorý sprostredkováva lineárne reakcie na pohyby vodiča. To má zaručiť maximálnu stabilitu a istotu za volantom. Vyskúšali sme elektrický posilňovač riadenia R-MDPS.

Má rýchle reakcie a je pomerne ostro naladený najmä v stredovej, väčšinou „mrtvej“ zóne. Stačí teda aj malé natočenie volantu a auto reaguje rýchlo. Pomáha to aj v prípade systému zotrvania v jazdnom pruhu, ktorý teraz  reaguje rýchlejšie. Sportage tak patrí k najagilnejším modelov v triede kompaktných SUV.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku