28.03.2019

TEST: Mercedes-Benz B 180d – praktické minivany ešte nevymreli

Vyzerá ako MPV, má toľko miesta ako MPV – takže to asi bude MPV. Aj áno, aj nie.

Áno, je to minivan. To je prvé, čo vám príde na um, keď zbadáte novú triedu B. Výrobca ho však už volá trocha inak. Okrem praktických parametrov pridáva nová generácia viac elegancie aj dynamiky. Nielen v tvare karosérie. Zmeny nastali aj pod kapotou a výhradne pre nové dvojlitrové dieselové motory pribudla nová dvojspojková osemstupňová automatická prevodovka.

Inú ani v ponuke naftových verzií nenájdete. Dôvodom sú emisie, s ktorými si poradí lepšie, ako šesťstupňová manuálna. Má to však pozitívny vplyv aj na celkovú dynamiku auta. To nie je všetko, vo výpočte nových veci pribudlo napríklad aj inteligentné rozhranie MBUX, či bezpečnostné prvky, ktoré model prevzal z najvyššej triedy S.

Svoju premiéru absolvoval Mercedes-Benz triedy B v roku 2005. V móde boli vtedy jednopriestorové minivany a Mercedes nastúpil na vlnu ich obľuby. V dobrých rokoch predával okolo 100 000 kusov. Trend posledných rokov však zmenil záujem, ktorý sa presúva do kategórie SUV a ich derivátov a v roku 2018 sa predalo „len“ približne 64 000. Napriek tomu, že aj Mercedes ponúka v poslednom čase čím ďalej tým viac SUV modelov, nie každý chce a potrebuje práve také auto.

Minivanov, alebo malých MPV vozidiel v ponuke nepribúda, skôr naopak. Aj keď na trhu ich podiel klesá, je stále dosť záujemcov, o ktorých chce Mercedes bojovať. Práve preto prišla tretia generácia triedy B. Predstavili ju minulý rok na autosalóne v Paríži a od februára 2019 je už v ponuke aj u nás. Redakcia podkapotou.sk mala šancu otestovať auto ako prvá na Slovensku. Mercedes už novú triedu B neoznačuje ako MPV, ale aby bolo jasné, s kým sa chce „pretláčať“ na trhu prémiových MPV, posúva ju do kategórie modelov Sports Tourer (podobne ako nemecký konkurent z Bavorska). Preto, že vyzerá dynamickejšie, ako jej predchodca, jazdí agilnejšie a poskytuje viac komfortu.

S tým možno súhlasiť. Športovosť autu naozaj nechýba, aj vzhľadovo sa trieda B zasa posunula o kus vpred. Základ, na ktorom je nový model postavený, pochádza z najnovšieho „Áčka“, ktoré medzigeneračne tiež narástlo. Dokonca má so svojím súrodencom zhodný rázvor náprav, aj celkovú dĺžku aj šírku. Líšia sa iba výškou karosérie (1562 oproti 1440 mm modelu A).Trieda B mierne kopíruje dizajnové prvky Áčka, známe pod označením Sensual Purity. Uprednostňujú pred ostrými líniami viac hladké plochy a ich prepojenia.

Ak by ste vďaka tomu čakali nudné tvary, netreba sa obávať. Spredu je to jednoznačne Mercedes s prednou maskou, ktorá sa na spôsob triedy A rozširuje smerom dole. Lemujú ju úzke reflektory, za príplatok buď adaptívne Multibeam LED, alebo výkonné LED (ako v našom prípade v balíku Progressive s automatickou klimatizáciou, 18 palcovými doskami kolies a výklopnými zadnými dverami Easy-Pack). Zadnú časť si tiež nezameníte s inou značkou – oživuje ju nielen dvojica (falošných) výfukov, ale aj delené zadné svetlá, ktoré opoticky auto rozširujú, dva menšie bočné a veľký zadný spoiler. Problémom pre rozoznateľnosť by mohol byť iba letmý pohľad zboku. Ale ak sa zahľadíte pozornejšie, nájdete aj v novom „béčku“ dizajnové prvky typické pre súčasné modely značky. Pozornosti neujdú kratšie previsy, pritom má auto rázvor zväčšený o 30 milimetrov (na 2729) a menšiu výšku.

Nový model sa snaží zaujať pozornosť naozaj dynamickejším profilom karosérie, s pomerne skloneným čelným sklom. Spolu s ostatnými prvkami sa podieľajú na zlepšení aerodynamiky. V Mercedese sa podarilo stlačiť hodnotu koeficientu odporu vzduchu cw na 0,24. Je to iba o stotinu lepšie, ako mal predchodca, no aerodynamický hluk je v kabíne výrazne menší. Výrobca udáva, že dokonca až o 30%. Nemeral som ho, ale subjektívne auto výrazne stíchlo. Spolu s pomerne nízkym a dosť zakrytým podvozkom, ako aj optimalizovanou prevodovkou to prispelo aj k veľmi dobrej spotrebe.

Keď sme už pri spotrebe – auto sme preberali, keď malo najazdených necelých 1500 kilometrov. To je ešte veľmi málo na to, aby si jednotlivé dielce k sebe „sadli“. Napriek tomu si jazda po meste nevyžiadala viac ako 5,1 litra na 100 kilometrov. Diaľničné tempo chcelo na začiatku okolo 5,3 a ku koncu týždňového spolužitia, keď na počítadle pribudlo necelých 800 kilometrov, sa apetít znížil na 5,2 a mal klesajúcu tendenciu. Mix všetkých jázd nakoniec vyšiel na 4,7l/100 km. Pritom to najlepšie má motor ešte len pred sebou – spotreba po prvých 5000 kilometroch určite ešte pôjde smerom dole. Ktovie či až k udávaným hodnotám - výrobca prezentuje kombinovanú spotrebu v rozmedzí 4,4 - 4,1 l/100 km. Zaujímavé však je, že nízka spotreba nemala žiadny vplyv na „hýbanie“ sa auta.

 

 

Papierová hodnota zrýchlenia z pokoja na 100 kilometrovú rýchlosť totiž nie je na prvý pohľad extra zaujímavá: nie dych vyrážajúca, najmä v meste auto presvedčilo výborným zrýchlením. Hlavne odjazdy z križovatiek boli výrazne dynamické – a ostatní nechápali, kde sa to berie v „obyčajnom“ minivane. Odpoveďou je optimalizácia a v tomto prípade funguje skvelo.

Prevodovka radí plynulo, nehlučne, takmer nepostrehnete kedy. Auto sa jazdným prejavom podobá na elektromobil a jeho zrýchlenie je minimálne v rozsahu od nuly po 60-70 km/h úplne lineárne. Ani sa veriť nechce, že je pod kapotou iba jedenapollitrový motor zo spoločného vývoja s automobilkou Renault s výkonom 85 kW (115 k) a 260 Nm krútiaceho momentu. Napriek tomu sa auto správalo hlavne pri jazde po meste ako svižná „motorová myš“.

Tentoraz netradične, pred záverom, som si nechal interiér. Zaujme na prvý pohľad (aj pohmat). Pôsobí veľmi moderne, najmä vďaka dvojici displejov. Trieda B totiž zanechala analógové prístroje a používa digitálny prístrojový štít a druhý centrálny displej. V základe sú obe obrazovky sedempalcové, prostredná možnosť kombinuje sedempalcový prístrojový štít a stredovú obrazovku s uhlopriečkou 10,25“ v špička (akú sme mali v testovanom aute) má oba displeje s veľkosťou 10,25". Možností, ktoré takéto usporiadanie dáva, je naozaj veľa.

Väčšia verzia stredového displeja má ale ľavú časť schovanú za volantom. Teplota nastavenie klimatizácie je tak veľmi ťažko viditeľná. Nuž, nie je všetko iba o veľkosti displeja. Ovládanie pomocou touchpadu si treba natrénovať – platí o tom veľkom medzi prednými sedadlami, ktorý má aspoň opierku na zápästie, alebo alebo o dotykových plôškach na volante. Na výber je veľa materiálov, čalúnenia, dekorov. Ani základné vybavenie nevyzerá lacno, testované auto naopak vyzeralo veľmi prémiovo aj vďaka koženému (svetlému) čalúneniu. Nemožno pochybovať o príslušnosti k prémiovej kategórii.

Nová Trieda B dostala ako druhý model osobného vozidla po Triede A multimediálny systém MBUX - Mercedes-Benz User Experience. Je prepojený s novou érou v oblasti služieb konektivity Mercedes me. Hlasové ovládanie, aktivované úvodným: Hey, Mercedes...“ sa nedá zatiaľ využiť v slovenčine. Ale inak funguje spoľahlivo a jeho schopnosť učenia vďaka umelej inteligencii z neho robí jedinečný systém. MBUX sa dá prispôsobiť vlastným potrebám vodiča a upraviť podľa jeho preferencií. Možností je skutočne veľmi veľa.

Nová trieda B síce zostala tradičným zástupcom kategórie MPV napriek tomu, kam sa ju výrobca zo Stuttgartu snaží zaradiť. Reálne v praktickom dennom nasadení ale viac ako MPV pripomína trocha vyšší hatchback. Napriek tomu sa odlišuje od zvyšku, čo značka s trojcípou hviezdou ponúka vo svojom dnes neuveriteľne širokom portfóliu.

Je to auto akoby na polceste medzi hatchbackom a SUV. Vodič sedí o 90 mm vyššie, ako v triede A a vďaka tomu má výborný výhľad z auta a prehľad o dianí na ceste. Základný objem batožinového priestoru medzigeneračne trocha klesol (zo 488 na 455 litrov). Aj keď objem približne zodpovedá objemu predchodcu, vďaka optimalizácii sa teraz dá batožinový priestor využívať lepšie.

Operadlo zadných sedadiel možno sériovo rozdeliť v pomere 40:20:40. Po sklopení sedadiel je rozdiel len o zanedbateľných 7 litrov menej, ako mal predchodca. O čo stráca na najbližšiu konkurenciu v základe, o to viac má celkový objem. Navyše je dobrou správou, že podľa výbavy bude zadná lavica od polovice roka 2019 posúvateľná o 14 centimetrov. Operadlá zadných sedadiel sa budú dať vyklopiť do viac vzpriamenej polohy. Takto sa bude môcť meniť objem batožinového priestoru za zadnými sedadlami od 455 do 705 litrov.

Auto sa v oblasti bezpečnosti inšpirovalo „náložou“ asistenčných systémov z vlajkovej triedy S. Snímače, radary a kamery sa pozerajú až 500 metrov dopredu a spolupracujú aj mapovými a navigačnými podkladmi. Novéá Trieda B tak môže využívať výhody semi-autonómneho riadenia. Patrí tam napríklad inteligentná reguláciu rýchlosti podľa predpisov, resp. dopravných značiek, ale takisto v zákrutách a na kruhových objazdoch. Nechýba udržiavanie v jazdnom pruhu, tentoraz doplnené o asistenta zmeny jazdného pruhu. Autonómny asistent brzdenia sa montuje sériovo a odteraz registruje nielen autá a chodcov, ale aj cyklistov. Trieda B patrí vďaka tomu k najbezpečnejším autá nielen vo svojom segmente.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz B 180d
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1461
Výkon (kW/ot.):  85/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/1 750 – 2 750
Prevodovka: 7-stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 4,3/3,9/4,0
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 4,1 - 4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4419/1796/1562
Rázvor náprav (mm): 2840
Objem batožinového priestoru (l): 455/15
Objrem palivovej nádrže (l): 38
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1485
Užitočná hmotnosť (kg): 525
Rozmer pneumatík vpredu: 225/45 R 18 
Rozmer pneumatík vzadu: 225/45 R 18 
Základná cenníková cena modelu (B 180): 20 380 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 31 680 €
Cena testovaného vozidla: 47 112 €
   
Konkurenti: BMW 2 Active Tourer, VW Golf Plus

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku