20.11.2018

TEST: Mitsubishi Eclipse Cross 2WD – v štýle dnešnej doby

Čo dnes ľudia chcú, to im automobilky ponúkajú. Alebo je to možno aj naopak.

V prípade množstva vyrojených modelov z priehradky s označením SUV sa na nás valí záplava týchto modelov. Ľudia po nich doslova idú. Značky pripravujú nové modely a výber je už takmer neprehľadný. Mitsubishi má ďalší model, ktorý patrí do tejto kategórie. Jeho meno si tri diamanty vybrali zo svojej minulosti. Eclipse však bolo kedysi auto celkom inej kategórie. Športové auto bolo jednou z ikon značky. Aby sa to nemýlilo, nový Eclipse dostal ešte prídavok Cross.

Eclipse Cross je model, ktorý sa snaží spájať svety kupé, crossoverov a vozidiel SUV. Takéto riešenia bývajú skôr záležitosťou u prémiových automobiliek. Eclipse Cross sa však chce presadiť na stále hustejšom trhu crossoverov. Je to teda SUV, alebo kupé? Okrem slávneho mena a trošku krkolomne tvarovanej zadnej časti s deleným oknom v piatych dverách nič nenasvedčuje, že by to malo byť SUV kupé.

Predná časť niečo pripomína – áno model Outlander. Výrazné chrómované „bumerangy“ v prednej často navodzujú opticky pocit mohutnejšieho auta, ako Eclipse Cross v skutočnosti je. Predná časť v štýle dizajnu Dynamic Shield mi na tomto auto pasuje menej, ako na väčšom Outlanderi. Novinka nie je nástupcom u nás stále veľmi populárneho modelu ASX, Eclipse Cross sa zaradil tesne nad neho. Má k tomu predpoklady s dĺžkou 4405 mm. Model ASX meria 4222 mm. Toto „SUV kupé“ by sa teda mohlo hrať na piesočku spoločne  s Nissanom Qashqai. Tento japonský konkurent je asi najviac zodpovedajúci súper. Ďalšie SUV ako sú Kia Sportage, Škoda Karoq, či VW Tiguan sú už o niečo väčšie, ich dĺžka je okolo 4,5 metra.

Poďme k zadnej časti. Na prvý pohľad trocha nesúrodá, kde mi pohľad v spätnom zrkadle niečo pripomenul a ja som zrazu nevedel: sedím v Mitsubishi, alebo v Honde Civic predchádzajúcich generácií? Uistenie, že horizontálne delené zadné okno neobmedzuje výhľad dozadu, neplatí. Obmedzuje. Nie síce kardinálne, ale treba si na to zvykať a to zvykanie mi trvalo až do momentu, kým som auto po týždni nevrátil. Hlavne spodná časť, nemá stierač, takže keď sa zašpiní, dosť obmedzuje výhľad dozadu. Vodorovný predel však v noci príjemne svieti integrovanými svetlami.

Interiér pri porovnaní s inými modelmi Mitsubishi je celkom slušným krokom vpred. Ovládanie príslušenstva je mix dotykového displeja a klasického ovládania ventilácie a klimatizácie. Materiály sú tentoraz celkom kvalitné, aj dobre lícujú, no občas si v aute niekde niečo vrzne. Teda zavŕzga. Na silnej vlne retro sa vezú kolískové prepínače vyhrievania predných sedadiel pri páke radiacej páky. Kde toto v Mitsubishi vyhrabali..?

Ešte jedna vec nie je domyslená: elektrické ovládanie  okien je umiestnené vo dverách vodiča pod držadlom tak, že buď ich musíte ovládať pravou rukou, alebo artistickým kúzlom ľavačkou. Viac napovie obrázok, ako dlhé vysvetľovanie.

V strede z palubnej dosky vyčnieva displej informačno-zábavného systému. Ani keby ste ako chceli, v Eclipse Cross nenájdete navigáciu – ani v tej najvyššej výbave, ani za príplatok. Mitsubishi argumentuje konektivitou, teda že máte možnosť prepojenia mobilného telefónu so systémom. Tak sa vám zobrazí navigácia zo smartfónu na displeji. Kto používa napríklad waze, je to v pohode, ale telefón musí byť v takom prípade pripojený k autu káblom. To už veľmi praktické nie je.

Na zadné sedadlá sa zmestia osoby až 185 cm vysokí pasažieri. Ak máte viac, nevyhnete sa sklonenej hlave. Alebo si posuniete sedadlá trocha dopredu, len potom chýba miesto na kolená. Mitsubishi sa však pre väčšinu populácie podarilo dať dohromady zvažujúcu sa strechu s miestom nad zadnými sedadlami. Dajú sa navyše polohovať v pomere 2/3. Reálne sa aasi bude meniť len sklon operadiel. Ak posuniete sedadlá úplne dopredu, aby ste zväčšili batožinový priestor, neostane už miesto pre nohy cestujúcich.

Batožinový priestor je menší, ako by ste čakali – v základe poskytuje Eclipse Cross 341 až 448 litrov, to podľa toho, kde sa práve nachádzajú zadné sedadlá, ktoré sa dajú posúvať až o 20 centimetrov. Príjemným zistením je, že si ho môžete nechať zväčšiť. Neprivaria vám nejakú skriňu namiesto zadných piatych dverí, to nie. Za príplatok si môžete nechať namontovať ako originálne príslušenstvo „zväčšovaciu sadu“, teda sadu na zväčšenie batožinového priestoru vďaka ktorej si polepšíte o 83 litrov. Budete tak mať až 531 litrov, ak budú sedadlá úplne vzadu tak maximálne 424. Úprava spočíva v tom, že importér odstráni dvojitú podlahu, vyberie plastový „organizér“ a vyčalúni vzniknutý priestor. Predpokladám, že tento neviditeľný facelift podstúpi aspoň polovica na Slovensku predaných Mitsubishi Eclipse Cross.

Prevažná časť európskych automobiliek ponúka prakticky pri každom modeli aspoň pár rôznych motorov. Mitsubishi nedáva v prípade Eclipse Cross na výber. Aspoň zatiaľ nie. Relatívne nové japonské SUV dnes ponúka výhradne jeden motor. Momentálne teda môžete mať pod kapotou buď zážihovú tisícpäťstovku, alebo zase benzínovú „jadnapäťku.“ Jedenapollitrový štvorvalec je pre Mitsubishi úplnou novinkou, po prvýkrát totiž používa turbo.

Celohliníkový motor je úplne nový a konštruktéri použili rad zaujímavých technických riešení. Motor napríklad používa kombináciu priameho vstrekovania pri vysokých otáčkach a záťaži a nepriameho vstrekovania paliva pri nízkom výkone, čo obmedzuje tvorbu sadzí v spaľovacom priestore. Motiváciou bolo zníženie oxidov, najmä dusíka. Motor má duté výfukové ventily plnené sodíkom, premenlivé časovanie sacích aj výfukových ventilov, hliníkové zberné výfukové potrubie integrované do hlavy valcov. Nasávacie potrubie je plast, čo šetrí hmotnosť a

Spotreba bola zhruba v hodnotách, ktorú udáva výrobca. V meste pod 8,4 litra, na diaľnici si ale vypýtal motor o čosi viac. Mimo mesta to bolo okolo 6,5 až 7 litrov. Celkový mix sa zastavil na hodnote tesne pod 7 litrami. Eco režim veľmi spotrebe nepomáha, ale auto je po jeho zapnutí mdlé, nevýrazné, akési spomalené.

Lepšie ako s výberom motorov to je s možnosťami prevodovky, kde sa predsa len dá vybrať nejaká kombinácia. Buď „predokolka“ s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, alebo vozidlo s pohonom predných kolies a s prevodovkou typu CVT, čo bol aj náš prípad. Na výber je aj možnosť pohonu všetkých kolies. V takom prípade ale na manuálne radenie zabudnite. Auto s pohonom predných kolies a automatom je dobrá voľba hlavne pre ľudí, ktorí jazdia veľa po meste.

Trendom poslednej doby sú prevodovky s premenlivým prevodom. Lenže tie často vodiča obťažujú. Otáčky motora a najmä jeho hluk stúpajú pocitovo oveľa rýchlejšie, ako rýchlosť auta. Preto sa vytvárajú virtuálne prevodové stupne. Inžinieri Mitsubishi ich naprogramovali do Eclipse Cross dokonca osem. Bol to dobrý nápad. Funguje to veľmi dobre. Občas síce prevodovka „uletí“, ak auto na chvíľu stratí trakciu, ale inak sa správa príkladne.

Mitsubishi sa snažilo urobiť auto, ktoré nezradí vodiča jazdiace svižným tempom. Hpoci je podvozok pomerne poddajný, v porovnaní s rovnako zameranou konkurenciou je naladený tvrdšie. Ak je povrch cesty pomerne rovný, auto prekvapí schopnosťou rýchlo meniť smer. Nedotáčavosť je takmer nepozorovateľná, náklony v zákrutách aj pri takto vysokom aute sú veľmi malé.

Menší problém nastáva, keď vojdete na rozbitú cestu. Viacprvkové zavesenie typu Multilink na zadnej náprave síce zvládne udržať auto v smere aj počas prejazde nerovností. Nezvýši sa pri tom ani hluk v kabíne. No pre tvrdšie odpruženie sa posádka necíti veru komfortne. Tu by mali namiesto 18 palcových kolies mať prednosť 16 palcové. no tie sa nám nepodarilo vyskúšať.

Snaha o zvýšenie vodičovho zážitku sa prejavuje aj v dosť prudkom účinku bŕzd po relatívne ľahkom stlačení brzdového pedála. Naopak posilňovač riadenia bol nastavený tak akurát.

Mitsubishi Eclipse Cross patrí k vozidlám, ktoré plne zapadnú do súčasného väčšinového záujme ľudí kupujúcich nové autá. Je to SUV, navyše so štýlovým nápaditým dizajnom, vďaka ktorému určite nezapadne do davu ostatných viac, či menej uniformných áut tejto kategórie. Ponúka veľmi solídnu výbavu už aj najnižších stupňoch výbavy a má dostatočne výkonný motor.

S čistým svedomím môžem odporúčať prevodovku CVT, ktorá patrí aktuálne k tým najlepším. Pochvalu si auto zaslúži aj za polohovateľné a posúvateľné zadné sedadlá aj dostatok odkladacích priestorov vo variabilnom interiéri. Slabinou sú niektoré lacno pôsobiace materiály. Palec hore si zaslúži aj za adaptívny tempomat, head-up displej, či sústavu  kamier.

Pružný benzínový turbomotor 1.5 T MIVEC má príjemný charakter. Nečakajte zázračnú dynamiku, ani spotreba neohúri, ale radí sa k priemeru. S rastúcimi otáčkami je ale z neho stále väčší fešák, oplatí sa nebáť a aspoň občas ho poštekliť aj nad 4000 otáčok. To už prestane byť vlažný a ide veľmi pekne. Mohol by aj lepšie a za menšiu spotrebu, ale to viete – emisie...

Mistubishi Eclipse Cross to v konkurencii nebude mať ľahké. Ale menší model ASX už prešliapal cestičku. Takže si záujemcov o trocha väčší a dospelejší model určite nájde.

Technické údaje

Model: Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 MIVEC 2WD CVT Intens
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Výkon (kW/ot.):  120/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1800 - 4500
Prevodovka: bezstupňová CVT
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 8,0/6,0/6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4405/1805/1685
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 341 - 448 (424 - 531)
Objrem palivovej nádrže (l): 63
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1565
Užitočná hmotnosť (kg): 660
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 19 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 24 690 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku