23.10.2018

PRVÁ JAZDA: Nissan Qashqai s novým motorom a prevodovkou DCT

Qashqai zaradil v Nissane v poslednom čase ďalšiu rýchlosť a predstavuje novinky ako na bežiacom páse.

Prvou lastovičkou bol nedávny facelift, ktorý priniesol úplne novú palubnú dosku, vynovený volant, lepšie odhlučnenie v kabíne vďaka lepšiemu tlmeniu nerovností a tuhšej karosérii, ako aj zlepšené riadenie. To je presnejšie, má lepšiu odozvu a zlepšenú spätnú väzbu.

Za volantom tak nemáte pocit, že riadite simulátor, ale skutočné auto, ktoré dáva vedieť o tom, čo sa deje pod jeho kolesami. To už konštatoval kolega v redakčnom teste auta, ktoré bolo s motorom 1,6 dCi.

Auto má aj pár dizajnových zlepšení. Napríklad nové disky. Inak je to nedávno faceliftovaný model so všetkými výhodami, ktoré facelift priniesol. Najviac zmien a noviniek je tentoraz pod kapotou. Všetky spomínané zlepšenia sme si mali možnosť vyskúšať nielen počas klasického testu vynoveného modelu takpovediac na vlastnej koži, ale hlavne v uplynulých dňoch aj pri premiére nového motora, ktorý sa dostal pod kapotu modelu.

Tentoraz išlo o nový benzínový motor v dvoch výkonových stupňoch s objemom 1,3 litra (presnejšie 1332 cm³). Nahrádza dva doteraz používané motory s objemom  1,2  a 1,6 litra. Ten menší výkonovo prekonáva a namiesto 84 kW (115 k) má teraz k dispozícii 103 kW (140 k). Pribudlo mu aj 50 Nm vyššieho maximálneho krútiaceho momentu, maximum je teraz 240 Nm. Motor sa dodáva v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Oproti doterajšiemu motoru s objemom 1,6 litra má výkonnejšia verzia 1,3 litrového motora síce zanedbateľne, teda o 2,2 kW (3 k) nižší výkon, ale o 10 Nm vyšší krútiaci moment. Teraz je k dispozícii výkon 117,5 kW (160 k) a 260 Nm krútiaceho momentu pre šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Na vrchole stojí verzia so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DCT, v tejto konfigurácii je motor naladený na 270 Nm.

Okrem toho, že nový motor ponúka v oboch výkonových stupňoch zníženú spotrebu paliva a nižšie emisie CO2, poskytuje tiež plynulejšiu odozvu pri nízkych otáčkach, lepšie pružné zrýchlenie a vďaka tomu rýchlejšie a bezpečnejšie predbiehacie manévre.

Za zlepšenou spotrebou sa skrýva niekoľko technických riešení, vďaka ktorým bol zásadne prepracovaný dizajn motora v porovnaní s predchádzajúcimi benzínovými jednotkami. Motor má pridaný filter pevných častíc a inovované konštrukčné celky. Zahŕňajú systém vstrekovania paliva, tvar spaľovacieho priestoru, znížené trenie a optimalizáciu turbodúchadla. Vďaka vyššiemu krútiacemu momentu pri nízkych otáčkach sa tiež znížila hlučnosť, čo sme ocenili počas testovacích jázd.

Pozrime sa teraz trocha na nové technológie motora, ukrytého pod kapotou. Hlava valcov má kompaktný tvar, čo znamená viac miesta pod kapotou a tiež zníženie celkovej hmotnosti vozidla. Motor má novú hlavu valcov „delta“ v tvare trojuholníka. V záujme lepšieho spaľovania sú vstrekovače paliva montované v osi valcov. Zvody výfukového potrubia sú čiastočne integrované do hlavy valcov, čo prináša efektívnejšie chladenie výfukových plynov a zlepšené spaľovanie, najmä pri nízkych otáčkach motora a vysokom zaťažení. Bol pridaný benzínový filter pevných častíc. Filter redukuje pevné častice vo výfukových plynoch ich zachytávaním v mikroporéznej štruktúre filtra, ktorá sa v pravidelných intervaloch automaticky regeneruje.

Toto je prvý prípad, kedy aliancia používa technologickú inováciu ťažiskového modelu s naneseným povlakom stien valcov. Pomocou plazmovej technológie sú steny valcov jemne pokryté materiálom s vysokou povrchovou tvrdosťou a tepelnou vodivosťou. Okrem toho, že táto technológia prináša významné úspory hmotnosti, výrazne tiež znižuje riziko detonačného spaľovania (klepania) motora. Výsledkom použitia tejto technológie je zníženie spotreby a emisií o 1 %.

Turbodúchadlo je teraz vybavené elektronicky ovládaným obtokovým ventilom, čo nahrádza tradičné podtlakové ovládanie turbodúchadla. Znamená to, že má rýchlejšiu odozvu, najmä pri nízkych otáčkach motora. Tento spôsob ovládania umožňuje optimálny chod motora bez ovplyvnenia jazdných vlastností. Dýzy vstrekovača sú vybavené šiestimi otvormi pre lepšie rozptýlenie paliva. Je použitý rozvod paliva typu Common-rail a vstrekovací tlak 250 barov. Pri výbehovom 1,2-litrovom motore to bola hodnota 200 barov.

Motor má variabilné časovanie ventilov a ventilový rozvod je miesto tradičných zdvíhadiel vybavený vahadlami s hydraulickým nastavením ventilovej vôle a bežné klzné časti vačiek ventilového rozvodu majú valivé ložiská. Hlavným prínosom je zníženie vnútorného trenia a predpoklad vyššej životnosti. Motor je úspornejší vďaka nezávisle ovládanému časovaniu vačkových hriadeľov na sacej aj výfukovej strane. 

Nový 1,3-litrový benzínový motor vyvinula aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi v spolupráci so spoločnosťou Daimler, ktorý ho tiež používa vo svojich modeloch. Motor v rámci vývoja a skúšania absolvoval 40 000 hodín testov a simulácií. Ako súčasť testovania absolvoval 300 000 km overovacieho testovania v rôznych častiach sveta s najextrémnejšími podmienkami. Všetky nové pohonné jednotky spĺňajú najnovšie európske emisné normy Euro 6d-Temp.

Úplne nová, dvojspojková automatická prevodovka DCT je vybavená mokrými spojkami, čo prináša lepší komfort počas jazdy. Pre zvýšenie účinnosti je vybavená elektricky ovládaným chladiacim okruhom a elektromechanickým radením prevodových stupňov. Vďaka rýchlym reakciám pri preraďovaní prevodových stupňov, plynulému priebehu výkonu a absencii hydrodynamického meniča je jazda oveľa plynulejšia.

Nissan upozornil, že zároveň dochádza k znižovaniu prevádzkových nákladov, vďaka nižším nákladom na údržbu počas celej životnosti vozidla. Servisné intervaly sa predĺžili z 20 000 km na 30 000 km.

Ako sa auto správalo počas jazdy? Vyskúšali sme si pekne po poriadku všetky kombinácie pohonu – najprv slabšiu verziu nového motora, potom silnejší motor s manuálnou prevodovkou. Popoludní prišla na rad kombinácia silnejšieho motora a novej dvojspojkovej prevodovky. Na každú z verzií pohonu pripadlo približne 100 kilometrov. Absolvovaná porcia viac ako 300 kilometrov nie je v poslednom čase bežná – mali sme tak dostatok času získať základné zistenia o vynovenom modeli.

V prvom rade platí to, čo Nissan prezentoval – auto je tichšie nielen vďaka faceliftu a technickým zlepšeniam, ale aj vďaka tichšiemu novému motoru. Na jazdu celkom stačí aj základný, teda slabší motor. V obsadení dvoma osobami a batožinou motor ochotne zrýchľuje, má lineárny záťah od nízkych otáčok a v prípade potreby dostatok výkonu aj pri predbiehaní. Je to ideálna kombinácia pre rodinu.

Silnejší motor nedisponuje subjektívne oveľa väčšou silou v bežných režimoch jazdenia. Cítiť silnejší krútiaci moment v celom rozsahu. je však na prejav menej uhladený, ako jeho slabší variant. V kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou DCT je jazda veľmi príjemná nielen na voľnej ceste, ale aj v meste. Hlavne v zápchach, kde predchádzajúca CVT prevodovka mávala problémy. Dvojspojková sa rozbieha jemne a plynulo pri malej aj veľkej dávke plynu. Klobúk dol, toto autu naozaj pomohlo!

Kompletne a teraz s novými motormi aj komplexne prepracovaná Qashqai má ešte väčšiu šancu zaujať, ako doteraz. Už doteraz patril k najpredávanejším modelom v triede. O nejaký čas ešte prídu aj zlepšené vznetové motory, no Nissan predpokladá, že nové benzínové motory budú mať väčšie zastúpenie.

Novinkou je tiež nový pokročilý informačný a zábavný (navigačný a multimediálny) systém NissanConnect, ktorý ďalej vylepšuje komunikáciu medzi vodičom a vozidlom. Teraz je dostupný s výrazne posilnenými funkciami. Môže sa pochváliť konektivitou vďaka aplikáciám Apple CarPlay a Android Auto a je sú k dispozícii štandardne vo všetkých úrovniach výbavy okrem najnižšej verzie Visia.

Umožňuje sťahovať aktualizácie máp a softvéru prostredníctvom mobilnej siete (OTA). Aktualizácia na diaľku je tak bez nutnosti návštevy servisu. Vyskúšali sme jednoduché a celkom intuitívne prepojenie smartfónu vozidlom.Na čo tentoraz nebol čas, je možnosť stiahnuť do smartfónu úplne novú aplikáciu s názvom Door to Door Navigation. Má zlepšené funkcie, ako napríklad plánovanie cesty v telefóne pred odchodom z domova alebo z kancelárie. Keď si cestu naplánujete, je možné odoslať trasu priamo do vozidla a navigácia sa spustí, hneď ako si vodič sadne za volant. Prijal by som však, keby to bolo možné poslať do vozidla vopred. Zatiaľ to funguje až po fyzickej prítomnosti telefónu priamo v aute.

Nový NissanConnect má aj aplikáciu TomTom Premium Traffic, ktorá udáva veľmi presné údaje o doprave v reálnom čase a prepočítava trasu priamo počas jazdy, zaisťuje tak optimálnu navigáciu, aby bol čas na ceste čo najkratší. Táto služba je na päť rokov zadarmo a je prenositeľná na druhého a následných majiteľov.

NissanConnect sa ovláda cez sedempalcovú dotykovú obrazovku uprostred palubnej dosky. Má rovnakú veľkosť ako predtým, teraz je s menším počtom fyzických tlačidiel a novou funkciou viacdotykového ovládania. Dá sa personalizovať, teda prispôsobiť pre najčastejšie používané funkcie vodičom. Vďaka funkcii pretiahnutia si môžu používatelia nastaviť vlastné skratky. Medzi nové funkcie ne patrí jednoriadkové vyhľadávanie, čo zrýchľuje a zjednodušuje vyhľadanie určitého miesta. Vďaka rozpoznávaniu hlasu je teraz možné uskutočňovať telefonické hovory, nechať si nahlas prečítať správy alebo ovládať hudbu.

3D mapy sú štandard pre lepšiu prehľadnosť a viacdotykové ovládanie na približovanie a odďaľovanie, čo umožňuje podrobnejšie zobrazenie alebo, naopak, širší pohľad. NissanConnect má aj ďalšie funkcie, ktoré sme však nemali čas, alebo možnosť vysúšať. Jazdili sme totiž na predsériových autách a najnovší systém mala len verzia so silnejším motorom a prevodovkou DCT. Našou prioritou bolo jazdiť a nie sa zaoberať konektivitou a ostatnými vychytávkami. Aspoň uvedieme tie, čo som ešte nespomenul:

Find My Car - používateľ si môže nahrať miesto zaparkovania vozidla. Stačí, keď prepne navigáciu späť do telefónu a pešo príde do svojho konečného cieľa.

Aplikácia Door to Door Navigation: - dá sa stiahnuť táto aplikácia v obchode Apple Store alebo Google Play a získať tak prístup ku všetkým funkciám systému Nový NissanConnect.

Plánovanie trasy pred odchodom a odoslanie cieľového miesta do vozidla - používatelia môžu pomocou aplikácie Door to Door Navigation zadať cieľ vo svojom smartfóne, keď sú doma alebo v kancelárii, a odoslať ho do vozidla Qashqai. Keď si sadnú za volant, okamžite môžu spustiť podrobnú navigáciu trasy.

Aktualizácie softvéru a máp prostredníctvom mobilnej siete - aktualizácie sa dajú stiahnuť v dátovom balíčku cez sieť Wi-Fi alebo smartfón.

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku