2018-04-05 08:15:00
Mercedes Benz E 350d
Mercedes Benz E 350d All Terrain
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes Benz E 350d All Terrain – vážna konkurencia pre SUV

V časoch nedávno minulých sa za poriadne rodinné auto považovalo auto verzie kombi. Čím väčšie, tým lepšie.

Dnes je situácia nepomerne iná a nastala doba SUV a všelijakých podobných, neraz poriadne neohrabaných mastodontov. Mnoho ľudí dáva prednosť týmto veľkým autám buď preto, že to teraz jednoducho „letí“ a chce to každý, ale tiež preto, že väčšina zabudla, aké to je, šoférovať poriadny „kombík“.

Jeden vám predstavíme. Pravdou však je, že takmer nemusel vzniknúť. V Stuttgarte sa dlho, takmer dve desiatky rokov bránili pripraviť auto pre kategóriu terénnych kombi. Za ten čas prišli na trh Audi Allroad, Subaru Outback a Volvo XC70, dokonca v niekoľkých generáciách. Nesmieme zabudnúť na Octaviu Scout. Konzervatívny prístup sa v centrále Mercedesu podarilo prelomiť až v poslednom desaťročí. Vlastne vtedy, keď výrazne rozšírili ponuku SUV s trojcípou hviezdou.

V Mercedese teda nakoniec neodolali a prvýkrát v histórii triedy E uviedli terénne kombi All-Terrain. Urobili dobre – do segmentu, ktorý založilo pred rokmi Volvo a v našich končinách rozšírilo najmä Audi sa dostal ďalší konkurent. V základe má pohon všetkých kolies, chránené spodné partie a nastaviteľné vzduchové odpruženie.

Zdroj: Jozef Vydra

To je samozrejme výhoda hneď „pri prvom podaní“. Presnejšie pri prvom uvedení modelu. Nebolo treba zložito vymýšľať a vyvíjať niečo, čím už automobilka disponovala. Trieda E má totiž k dispozícii štandardne, hoci za príplatok, nastaviteľné vzduchové odpruženie Air Body Control aj s pohonom všetkých kolies 4MATIC.

Čo sa teda zmenilo? V prvom rade optika exteriéru. Mercedes-Benz triedy E All-Terain vychádza z karosárskej varianty kombi, ktorá dostala niekoľko plastových ochranných prvkov navyše. Predná maska sa napríklad inšpirovala crossoverom GLA, podobne ako aj spodná čať predného nárazníka. Teraz je to teda kombi vyššej strednej triedy, ktoré má dobrodružný výzor. No a ten v poslednom čase predáva a zákazníci po ňom „idú“.

Zdroj: Jozef Vydra

Čierne plasty sú na novo tvarovaných nárazníkoch vpredu aj vzadu, na prahoch a plastové sú aj lemy na blatníkoch okolo kolies. Zadný nárazník dostal difúzor s dvojicou (žiaľ falošných) chrómovaných koncoviek výfuku. Pribudol aj lesk - leštený hliník je na strešnom nosiči a rámuje aj okolie okien. Všetko to s vínovo červenou farbou testovaného automobilu vyzerá naozaj dobre. Celok dotvárajú nové 19" disky s 10 lúčmi, v ponuke sú aj o palec väčšie dvadsaťpalcové, ktoré sme mali na aute aj my v tomto prípade. Zadné pneumatiky sú širšie a s nižším profilovým číslom ako predné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér sa od bežnej kombi verzie prakticky nelíši a vychádza zo stupňa výbavy Avantgarde. Dôležité je, že má hodnotný vzhľad. Najvýraznejšou zmenou sú špeciálne koberce s nápisom All-Terrain. Nechýbajú nerezové pedále. Na výber je aj špeciálny dekor palubnej dosky o vzhľadom hliníka s karbónovou štruktúrou. Nami skúšané auto malo drevené obloženie. Pôsobí veľmi kvalitne na pohľad i na dotyk a perfektne sa hodí ku zvyšku auta. Výbavu si možno nakonfigurovať ako pri štandardnom kombi. Preto sú dostupné všetky komfortné a bezpečnostné prvky vrátane jazdných asistentov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dizajn palubnej dosky éčka sa inšpiroval u väčšieho a skôr predstaveného modelu triedy S. ponúka dvojicu rozmerných digitálnych displejov vedľa seba. Jeden z nich, ten ktorý je v kaplnke prístrojov priamo za volantom, zobrazuje tradičné hodnoty rýchlosti, otáčok a všetkých ďalších prevádzkových ukazovateľov. Ten druhý naopak zobrazuje navigáciu, rádio a ďalšie multimédiá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zaujímavo je vyriešené ovládanie obidvoch displejov. Ten menší pred vodičom sa ovláda na ľavej časti volantu, pre pravý slúži pravá časť. Volant nemá iba tlačidlá, ale aj dotykové plôšky. Sú to tie malé štvorcové plochy pomocou ktorých sa dá listovať v Menu aj v ďalších ponukách. Pravý displej sa dá ovládať tiež dotykovým ovládačom na stredovom tuneli. No a ešte aj dotykovo na displeji... trocha komplikované, nemyslíte?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priestoru je v aute dostatok. Na predných sedadlách sa určite nebudete sťažovať. Pozícia za volantom sa dá prispôsobiť asi každej postave takmer úplne dokonale vďaka rozsiahlo nastaviteľnému sedadlu a volantu. Na zadných sedadlách to nie je s priestorom o nič horšie. Odvezú sa aj traja stredne urastení pasažieri. No predpokladám, že vo väčšine prípadov tam budú sedávať buď tri deti, alebo len dvaja dospelí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Miestu pre kolená pomohli vykrojená operadlá predných sedadiel. Sedacia časť zadných sedadiel je pomerne nízko a mohla byť o niečo dlhšia, málo podopiera stehná. Objem batožinového priestoru je naozaj príjemným prekvapením s hodnotou 640 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne rovná ložná plocha a objem sa zväčší až na 1820 litrov. To sú naozaj príjemné údaje, ak potrebujete veľa priestoru na prevážanie vecí. S trochou snahy by sa tam zmestila aj europaleta...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvýšené a oplastované kombi Mercedesu E však ocenia aj tí, ktorí napríklad za autom vozia príves so svojimi živými tátošmi, alebo napríklad aj loď, či niečo podobné. Kto naozaj často ťahá príves, môže si priplatiť za elektricky výklopné (a samozrejme aj sklopné) ťažné zariadenie. Keď ho netreba, elegantne sa schová pod zadný nárazník. Auto dokáže ťahať príves až do hmotnosti 2100 kilogramov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Oplastované „éčko“ má maximálnu svetlú výšku 156 mm, čo je viac o 29 mm, ako pri štandardnom kombi. Už základ je vyšší o 15 milimetrov a ďalších 14 milimetrov ide na vrub 19 palcových kolies s pneumatikami 245/45 R19. Hodnota 156 mm je ale vhodná viac len do ľahšieho terénu. Mercedes-Benz triedy E All-Terain je nižší, ako jeho konkurenti. Dôvod je však jasný: nemá spôsobovať kanibalizmus v rámci značky a „kradnúť“ zákazníkov, ktorí sa tak rozhodnú skôr pre model GLE, ktorý je plnohodnotným SUV.

Zdroj: Jozef Vydra

Pri bežnej jazde má podvozok svetlú výšku 136 mm. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, sa ale zníži o 15 mm na 121 mm. Ak chcete jazdiť mimo cesty, alebo na poľných cestách, môže sa zdvihnúť zo základného stavu o ďalšie dva centimetre. S autom sa tak dá vyraziť aj mimo cesty. S touto svetlou výškou to ale ide len do rýchlosti 35 km/h. Po jej prekročení sa svetlá výška zníži automaticky na pôvodných 136 mm. Limitujúcim faktorom sú pneumatiky – auto by zvládlo aj náročnejší terén, no obyčajné cestné pneumatiky ho hlavne na šmykľavom, hlavne blatistom povrchu ďaleko nepustia.

Auto má v základe  pohon všetkých kolies 4MATIC známy aj z bežnej kombi verzie. Viac výkonu motora sa posiela prostredníctvom medzinápravového diferenciálu v pomere 45:55 v prospech zadných kolies. Systém však dokáže pribrzďovať kolesá, ktoré stratili trakciu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pomocou lamelovej spojky pri zadnom diferenciáli pritom dokáže preniesť viac krútiaceho momentu na pravé alebo ľavé zadné koleso, podľa toho, ktoré má lepšiu trakciu. Výrazne to pomôže pri rozjazde auta v zložitých podmienkach.

Aj model All-Terrain, rovnako ako všetky modely triedy E, má tiež systém Dynamic Select. Ten umožňuje nastaviť niekoľko jazdných režimov. V tomto prípade je, podobne ako v triede G aj mód All-Terrain s upravenou trakciou a odlišným algoritmom ESP a ASR. Pri jazde mimo cesty sa dajú sledovať na širokouhlom stredovom displeji údaje pre jazdu v teréne. Auto informuje aj o uhle natočenia predných kolies, o uhle stúpania či klesania, bočného náklonu karosérie, či svetlej výške.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou bol na rozdiel od radových štvorvalcov tentoraz poctivý vidlicový šesťvalec s označením 350d. Je spojený výhradne s pohonom všetkých kolies a automatickou 9 stupňovou prevodovkou. Už pomaly zabúdame v ére downsizingu a zmenšovania počtu valcov na poriadny šesťvalec. Aj keď „iba“ s dvojlitrovým objemom. Doslova iba pradie pod kapotou. Je výborne odhlučnený – ale to aj zvyšok auta. Pri pokojnej jazde  - nielen po meste, ale skoro v celom rozsahu u nás bežných rýchlostí máte pocit, že sa vám to iba zdá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Do kabíny totiž preniká minimum hluku aj od kolies a aerodynamický hluk je tiež na minime. Niekto si dal poriadnu prácu, aby sa posádka cítila luxusne, komfortne – no jednoducho ako v bavlnke. Navyše nikde nič natlačí, miesta je dosť v každom smere. Až keď otvoríte okno – mimochodom sa to deje tiež neuveriteľne potichu – a do interiéru začne prenikať normálny hluk z okolia, uistíte sa, že je to realita.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba je asi prvok, ktorý si budúci majitelia nebudú až tak všímať. No ale predsa – Mercedes udáva kombinovanú spotrebu so šesťvalcovým trojlitrovým dieselom v okolí 6,7-6,8 litra/100 km. Počas jazdy po diaľnici predpisovou 130 kilometrovou rýchlosťou má motor na deviatom prevodovom stupni zhruba 1400 otáčok a spotreba kolíše v okolí 6 litrov. Jazda po meste ju vytlačila na približne osem litrov, celkový priemer po vyše 700 prejazdených kilometroch ukázal kombinovaných 7,7 litra.

Potešilo ma, ako v Mercedese napreduje vývoj. All Terrain na rozdiel od základného modelu E prišiel už s vynoveným systémom jazdných režimov. Totiž dokáže celkom autonómne, bez toho, aby ste mali ruky na volante a nohy na pedáloch, zvládať jazdu v kolóne do 40 km/h. Aj so zastavením a do istého časového limitu so samostatným rozjazdom. Ak je dlhší, na naštartovanie ľahko ťuknete na pedál akcelerátora. Okrem toho – stačí, aby ste mali zapnutý adaptívny tempomat a systém pre udržiavanie jazdného pruhu a ak chcete zmeniť jazdný pruh, už len na viac ako dve sekundy mať zapnutý blinker – Mercedes to zvládne sám bez toho, aby ste museli držať volant! Auto si snímačmi kontroluje okolie, aby neskrížilo dráhu iným autám. V prípade rýchlostného obmedzenia nemusíte šliapnuť na brzdu. Auto spomalí za vás s predstihom. Tempomat totiž využíva dáta z navigačného systému a kamery pre čítanie dopravných značiek. Nemusíte byť ale „otrokom“ technológií a ak chcete, toto všetko sa dá vypnúť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak by ste chceli s autom športovať, toto nie je ten správny kandidát. Napriek svojmu plavnému správaniu pri dlhých cestách si pri rýchlych zákrutách a prejazde hlavne priečnych nerovností a zvlnení mierne „odskočí“. Dokonca nielen zadnou nápravou, ale aj prednou. V kritických situáciách je auto mierne pretáčavé, ale znesie toho dosť. No nie je to ozajstný športovec – na to si treba vybrať niektorý z modelov s prívlastkom AMG. Na druhej strane - aj po 500-600 a dovolím si tvrdiť, že aj po 1000 kilometrovej ceste vystúpite z auta bez toho, aby ste sa cítili „pokrčení“ a nekomfortne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Éčkový All Terrain je auto, aké ľudia chcú – už v základe sa jeho dobré vlastnosti pridaním lepšej prejazdnosti výrazne nezlepšili, ani nezhoršili. Má drsnejší vzhľad, čo sa ľuďom páči – chcú jazdiť v robustne vyzerajúcich autách. Ostatné parametre sú veľmi podobné základnej verzii kombi. Je na záujemcoch, či dajú prednosť aj oplastovanej verzii – a aký motor si vyberú pod kapotu. Napriek tomu, že je to diesel, ma príjemne potešil svojim prejavom, nízkym hlukom a dobrou spotrebou. Nuž darmo, šesťvalec sa nezaprie...

Ozaj a na záver ešte čerešnička, ktorú nesmiem zabudnúť spomenúť: Mercedes je po BMW druhá automobilka, ktorá ponúka parkovanie s diaľkovým ovládaním. Na rozdiel od konkurencie, ktorá na to používa špeciálny kľúč s dotykovým displejom, v Mercedese využijete špeciálnu aplikáciu pre smartfón, alebo tablet.  Vďaka tomu môžete pohodlne ovládať cúvanie na parkovacie miesto, alebo vyparkovať z neho.

Príjemným bonbónikom je voliteľný „concierge servis“. Stlačíte tlačidlo na strope vedľa červeného záchranného SOS a zavoláte na hotline. Tam vám poradia napríklad s rezerváciou ubytovania, reštaurácie, ale napríklad na diaľku vám dané miesto nahrajú do navigácie.

Technické údaje

Model: Mercede-Benz E 350d All Terrain
Počet valcov: V6
Zdvihový objem motora (cm3): 2987
Výkon (kW/ot.):  190/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/1600 - 2400
Prevodovka: 9 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predá aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,1/5,8/6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4933/1852/1475
Rázvor náprav (mm): 2939
Objem batožinového priestoru (l): 640/1820
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2010
Užitočná hmotnosť (kg): 670
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R20
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 R20
Základná cenníková cena modelu(E 250): 52 074 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 66 000 €
Cena testovaného vozidla: 101 598 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku