06.03.2018

Koniec naftových motorov? Ani náhodou. Mercedes uvádza nové naftové hybridy

Niekto naftové motory v osobných autách odpisuje, niekto ich posúva ďalej. Mercedes uvádza plug-in hybridné diesele.

Ženevský autosalón začína. Výrobcovia už odštartovali každoročnú naháňačku, pri ktorej sa predbiehajú, kto získa väčšiu pozornosť médií a publika. Prostriedky sú jasné: nové produkty, inovácie, koncepty. Medzi najlepšie pripravené automobilky v Ženeve patrí aj Mercedes. Nielenže ukáže európskemu divákovi novú Triedu A a nielenže ukáže nové superšportové štvordverové kupé, ukáže tiež predprodukčné hybridy kombinujúce naftu s elektrinou.

Mercedes berie alternatívne pohony skutočne vážne. Pripravuje nielen samostatné elektromobily s vysokou kapacitou batérií, no ponuku hybridných motorizácií rozširuje doslova každým dňom. Môže si to dovoliť. Nejde však len o zdroje, ktoré má k dispozícii. Kľúčovým slovom je modularita. Jeho hybridy tretej generácie sú jednoducho prispôsobiteľné rôznym modelom, karosériám a aj pohonom. Poznáme benzínové hybridy, poznáme elektro-vodíkový hybrid GLC F-Cell a dnes spoznávame aj naftový plug in hybrid.

Samozrejme že kombinácia naftových motorov a elektromotorov nie je ničím novým. Zavše stačí spomenúť hybridy od Peugeotu, či Volva. Nové hybridy od Mercedesu ale kombinujú najnovší a pravdepodobne najvyspelejší naftový štvorvalcový motor OM 654 s hybridnou technológiou tretej generácie. Novinka sa dostane najprv pod kapotu Triedy C a Triedy E. Systém funguje v podstate rovnako ako pri kombinácii benzínu s elektromotormi pri hybridoch značky Mercedes.

Naftový motor je spojkou pripojený ku kompaktnému celku, ktorý tvorí elektromotor a automatická 9-stupňová prevodovka s hydrodynamickým meničom (menič a rotor elektromotora tvoria jeden celok). Sila motorizácie je prenášaná prioritne na zadnú nápravu. Systém dokáže pracovať v štyroch režimoch, ktorých funkčnosť je ovplyvňovaná nielen požiadavkou vodiča, ale tiež údajmi z kamier, senzorov a z navigačných dát.

Režim Hybrid necháva všetku prácu na riadiacich jednotkách pre čo najvyššiu efektivitu. Režim eMode je ideálny napríklad v centre mesta a ponúkne čisto elektrický dojazd až 50 kilometrov (NEDC). E-Save režim zachováva úroveň nabitia batérií pre budúce použitie. Charge režim dobíja batériu za jazdy rekuperáciou a prostredníctvom sily naftového motora.

Elektromotor ponúka maximálny výkon 90 kW a maximálny krútiaci moment 440 Nm. Dosť na to, aby aj jazda na elektrinu spĺňala požiadavky náročného zákazníka. V čisto elektrickom režime dokáže takto vybavené vozidlo jazdiť maximálnou rýchlosťou 140 km/h.

Vysokonapäťový palubný systém živí nielen súčasti pohonu, ale tiež kompresor klimatizácie a vykurovanie. To umožňuje vykúriť, či vychladiť kabínu ešte pred vstupom do auta aj bez dodatočných pomocníkov.

Batérie uložené v zadnej časti vozidla poskytujú kapacitu 13,5 kWh. Ide o novú generáciu batérii so zvýšenou kapacitou pri zachovaní rovnakých vonkajších rozmerov (. Batérie je možné dobíjať rýchlejšie ako v minulosti. Z nového wallboxu sú plne nabité za 2 hodiny, zo siete za 7 hodín.

Výhodou kombinácie pokročilého naftového motora a hybridného ústrojenstva tretej generácie je samozrejme nízka spotreba a nízke emisie. Motorizácia ponúkne veľký kombinovaný dojazd a tiež veľkú silu – spoločne dokážu oba motory preniesť na cestu až 700 Nm krútiaceho momentu, a to od 1400 ot/min.

Motor OM 654 patrí do novej generácie naftových motorov od Mercedesu. Dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec sa vyznačuje najnovšími technológiami ako Nanoslide, či kombináciou hliníkového bloku s oceľovými piestmi. Motor je mimoriadne kompaktný a ponúka veľmi dobré emisie vďaka umiestneniu všetkých dôležitých komponentov úpravy spalín priamo k motoru a vďaka mnohým ďalším novým riešeniam i vďaka tvaru spaľovacej komory...

Prvé Mercedesy Tried C a E sa k zákazníkom dostanú už koncom leta tohto roku. Viac info o novinkách Mercedesu a ďalších značiek z autosalónu v Ženeve sa dozviete v priebehu nasledujúcich hodín a dní.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku