03.08.2020

Slovensko, takto sa to robí! Francúzi nám ukazujú ako na dotácie na autá

Vo Francúzsku spustili nový dotačný program na výmenu starého auta za nové nízkoemisné. Má to hlavu aj pätu.

Mohli by sme to nazvať šrotovné, mohli by sme to nazvať dotácie. Na tom príliš nezáleží, pretože podstata je rovnaká. Láka motoristov k výmene staršieho vozidla za nové, ktorého emisie CO2 sú pod úrovňou 137 g/km (WLTP). Ide pritom nielen o elektrifikované autá, ale aj o malé automobily s konvenčným pohonom.

O tom, že Francúzi sa nahnevali na autá typu SUV a na športové vozidlá už istý čas vieme. Na problém sa ale dá pozrieť aj z druhej strany. A síce možno oceniť dotovanie áut, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a to nielen využívaním elektrického pohonu, ale aj úsporným spaľovacím motorom a nízkou celkovou hmotnosťou. 

Kým u nás dotačná schéma podporovala jedine autá plug-in hybridné a elektromobily. Pritom na trhu existuje mnoho klasických hybridov HEV, ktoré netreba nabíjať zo zástrčky a ich spotreba nie je závislá od toho, či sa vodičovi bude chcieť pravidelne nabíjať svoj automobil. Tieto autá čerpajú elektrickú energiu na pohon elektromotora a vnútorných zariadení čisto z rekuperácie počas jazdy a pri brzdení. Autá sú schopné v mestskej premávke jazdiť až 80% času výhradne v bezemisnom režime.

Medzi klasické hybridy HEV patria autá ako Ford Mondeo, Ford Kuga, Honda Jazz, Honda CR-V a pochopiteľne takmer celý modelový rad osobných vozidiel značky Toyota. Práve tá ťaží z takéhoto dotačného programu najviac. Je pochopiteľné, že z toho mimoriadne ťažia aj zákazníci, pretože vďaka takejto dotácii sú HEV vozidlá prakticky za rovnaké peniaze ako porovnateľné neelektrifikované vozidlá s vyššími emisiami. 

Francúzska vláda zaviedla v tomto roku dotácie na vyradenie starého auta a nákup nízkoemisného  vozidla. Výška bonusu je 3 000 eur na spaľovacie alebo hybridné auto s emisiami CO2 nižšími ako 137 g/km a 5 000 eur na elektromobil alebo plug-in hybrid.  Najväčší úžitok z nového programu majú vozidlá značky Toyota. Podmienkam štátnej subvencie vyhovuje 98 % áut japonskej značky predávaných vo Francúzsku.

Nový program Prime à la conversion je vládna pomoc pre Francúzov a jej  cieľom je podporiť výmenu automobilu za model s nižšími emisiami. Program sa vzťahuje na elektromobily a plug-in hybridy, ako aj na hybridy, ktoré nie sú nabíjané zo zásuvky – na tie je dotácia vyššia. Na vozidlá s benzínovým a dieselovým motorom môže záujemca dostať 3000 eur, ak ich emisie CO2 podľa  WLTP neprekračujú 137 g/km. Dotáciu na zošrotovanie starého auta možno získať pri kúpe nového aj jazdeného vozidla. 

Dotácie pre väčšinu modelov

Pre vozidlá značky Toyota je stanovený limit 137 g/km CO2 veľmi štedrý.  Vypláca sa, že automobilka venovala pozornosť a prostriedky na výskum a rozvoj nízkoemisných áut ešte v 90. rokoch. Nová vládna dotácia preto pokrýva väčšinu modelového radu Toyoty vo Francúzsku. Kvalifikujú sa na ňu všetky obľúbené osobné autá - Aygo, Yaris, Corolla, C-HR, Camry, Prius a RAV4. Mimo limitu sa ocitli iba športové modely (GT86, GR Supra), terénne (Hilux, Land Cruiser) a úžitkové (PROACE, PROACE CITY).

Na SUV-čka  3000 eur

Vo Francúzsku ponúka spoločnosť Toyota iba hybridné verzie modelov C-HR a RAV4. Toyota C-HR s hybridným systémom 1.8 v štandarde  WLTP spotrebuje od 4,8-5,2 l/100 km a produkuje  od 108–118 g/km CO2 (v závislosti od verzie vybavenia), zatiaľ čo so silnejším hybridným pohonom 2.0 (184 k) spaľuje od 5,3–5,7 l/100 km a produkuje  od 120–128 g/km. RAV4 Hybrid 2.5 s výkonom 218 k má v prípade verzie 4x2 spotrebu  paliva 5,5–5,8 l/100 a takmer rovnako aj vo verzii s elektrickým pohonom všetkých kolies AWD-i s výkonom 222 k - 5,6–5,9 l/100 km a 127–134 g/km.

Toyota je jedným z mála výrobcov, ktorí na francúzskom trhu ponúkajú  SUV s nárokom na  100 % vládnej dotácie.  Je to možné vďaka hybridnej technológii, ktorá v porovnaní s podobným spaľovacím vozidlom znižuje spotrebu paliva a úroveň emisií o niekoľko desiatok percent. Toyota vyrába hybridné automobily od roku  1997 a v súčasnosti ponúka už  4. generáciu tohto typu pohonu.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku