20.01.2020

Batériový elektromobil, alebo vodík a palivové články? Najprv jedno, v roku 2025 druhé

Na najbližšie roky vyhrajú elektromobily, no v polovici dekády uvidíme silný nástup vodíkových áut.

To vyplýva z rozhovoru s Haraldom Froehlichom pre Automotive News. Ten v rozhovore prebral ako potenciál elektromobilov, tak budúcnosť motorov značky BMW a tiež pohľad do budúcnosti pri vodíku.

BMW v spolupráci s Toyotou pracuje na elektrických autách s energiou uloženou v 700 barových nádržiach. Vodíkové autá od BMW sa objavia už o niekoľko rokov aj v podobe modelov X6 a X7. Ako prvý je ohlásený model X5 jazdiaci na vodík. Ten sa ukáže už o dva roky.  

Podľa Froehlicha sú aktuálne vodíkové pohonné jednotky s palivovými článkami približne 10-krát drahšie ako porovnateľné pohonné jednotky elektromobilov s batériami. BMW plánuje tento deficit vodíkových áut znegovať a ceny vyrovnať v roku 2025 prostredníctvom tretej generácie pohonných jednotiek s palivovými článkami zo svojho vývoja. Potom očakávajú predaje áut jazdiacich na vodík v rádoch stovkách tisíc.

Najväčší potenciál má ale podľa šéfa vývoja a výskumu vodík pri nákladných automobiloch. Práve tie čelia mimoriadne náročným emisným normám. Dnes sú nákladné vozidlá vybavené pokrokovými naftovými motormi a ďalší krok na prudké znižovanie emisií si nevyhnuteľne vyžiada elektrifikáciu. Avšak elektrifikovať nákladné auto a energiu ukladať v batériách je podľa Froehlicha totálny nezmysel, pretože batériami by sa znížila nosnosť nákladného vozidla o 6 až 7 ton. Jedinou cestou je tak práve elektromotor čerpajúci energiu z palivových článkov, a teda z vodíka.

Jedna vodíková čerpacia stanica dokáže za noc naplniť nádrže flotile 100 ťahačov, takže na reálne rozšírenie vodíkových kamiónov bude spočiatku stačiť 200 čerpacích staníc na hlavných ťahoch v Európe, čo je uskutočniteľné.  

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Automotive news Europe

Komentáre k článku