2019-12-25 10:00:00
Talisman vs. Superb
Talisman vs. Superb
Zdroj: Ján Hargaš

Renault Talisman vs. Škoda Superb – dva úplne odlišné prístupy k tomu istému

Renault Talisman, Škoda Superb, Passat, 508, Mazda 6, Camry, Mondeo, Insignia...

V segmente D je dnes konkurencia naozaj vysoká. Až sa nechce veriť, že len pár rokov dozadu mnohí analytici lámali nad reprezentatívnymi sedanmi/liftbackmi palicu a presviedčali nás, že ak existujú autá, ktoré majú v tomto segmente šancu prežiť, sú to vozidlá od prémiových výrobcov. Lenže ponuka je naďalej, ba opäť bohatá a v tejto exkluzívnej spoločnosti chce mať svojho zástupcu každá väčšia značka. A tak si zákazníci môžu vyberať z obdivuhodnej ponuky, no tiež z množstva rôznych prístupov. Tento segment má presah do viacerých a zároveň viaceré segmenty majú presah sem. Spomeniem napríklad prémiové autá ako Audi A4, A6, ďalej Mercedes C i E, Volvo S60 i S90, BMW 3 a 5, Jaguar XE a XF, či Lexus IS a ES... Prémiové značky ponúkajú autá rozmerovo mierne menšie, či väčšie, alebo totožné. Autá sú odlišných koncepcií pohonov, majú väčšie a silnejšie motory, no veľmi podobnú výbavu, konektivitu, či asistenčné systémy a tiež ceny, ktoré sa vedia podobať a zároveň vedia byť dvojnásobne vyššie.

Zdroj: Ján Hargaš

Druhou, možno ešte výraznejšou skupinou konkurentov sú práve SUV. Teda modely áut považované za hlavnú príčinu odlevu zákazníkov od reprezentatívnych sedanov/liftbackov/kombi. Tu treba dozaista spomenúť autá ako Škoda Kodiaq, Renault Koleos, Tiguan AllSpace, SEAT Tarraco, Peugeot 5008, Honda CR-V Ford Edge, ale aj RAV4, CX-5, Outlander a mnohé ďalšie.

Reálne môžu štatistiky predajov sedanov/liftbackov/kombi v segmente D ovplyvňovať aj autá zo segmentu C, obzvlášť s ambíciami. Napríklad je nepochybné, že nová Octavia bude aspoň čiastočne liezť do kapusty Superbu rovnako ako lezie Mégane GrandCoupé do kapusty modelu Talisman. Nie, nie sú rovnako veľké, no priestorová ponuka je „skoro“ taká, motory sú „skoro“ také, či postačia. Hlavný je dizajn. A ten má ako Mégane GrandCoupe, tak Octavia vydarený a takmer rovnako reprezentatívny ako väčšie autá.

Konkurentov je naozaj veľa, no podstata zostáva rovnaká. Kombinácia najväčšej reprezentatívnosti, priestrannosti, štýlu i jazdných vlastností je práve v klasických autách sedanoch, či liftbackoch. A tak sme proti sebe postavili dvoch konkurentov, každého z úplne iného cesta.

Zdroj: Ján Hargaš

Talisman proti Superbu

Autá sú to karosársky mierne odlišné. Testovaný Talisman bol sedan. Superb bol zas liftback. Liftback je niekde na pol ceste medzi sedanom a kombi – je to kompromis, zároveň kombinácia dvoch svetov, či praktickejší sedan. Nie je to už len auto s batohom, no nie je ani taký elegán ako sedan.

Sedan menom Talisman je karosársky šmrncovnejší, na pohľad hodnotnejší a reprezentatívnejší. Má však menší otvor inak veľkého kufra. Talisman má zároveň nižšiu zadnú časť, čo do istej miery obmedzuje maximálnu výšku pasažierov vzadu, zároveň autu dodáva vyváženosť a ladnosť kriviek. Veľký sedan ako Talisman však odvezie aj dvojicu zadných pasažierov s výškou cez 190 cm, i keď rezerva nad hlavou nebude žiadna. Superb má vzadu doslova vaňu na batožinu. Je to enormný priestor, ktorý z môjho pohľadu až úplne popiera potrebu kombi. Napriek tomu je kombi populárnejšie. Nuž nedbám.

Zdroj: Ján Hargaš

Superb práve prešiel faceliftom. Talisman ešte len čaká. Z toho pramení istý technologický nesúlad medzi autami. Superb už má Full LED matrix svetlá, Talisman nové „fujedky“ ešte len dostane. Superb má tempomat s funkciou stop and go, dokonca sa vie pochváliť aj prediktívnym tempomatom, nový stop and go tempomat Talisman ešte len dostane. Superb má plne digitálny prístrojový panel, Talisman ešte nie. Superb má najnovší informačný systém s veľkým displejom, Talisman nový Easy Link čoskoro dostane. Aj dnešný Talisman ale má všetky významné asistenčné systémy. Pre človeka, ktorý nemá rád, keď mu auto bezdôvodne myká volantom je navyše Talisman lepší. Lebo nemyká, iba vibruje a aj to sa dá vypnúť. V Superbe primárne myká, vypnúť sa to našťastie stále dá – isteže píšem o funkcii Lane Assist, ktorá je reálne užitočná hlavne na diaľnici.

Obe autá majú konektivitu CarPlay a Android Auto, v oboch funguje veľmi dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohodlie oboch áut je veľmi podobné. Testovaný Superb bol vo výbave Style, nemal teda toľko noblesy ako Talisman vo výbave Initiale Paris. Ten mal nielen kožené sedadlá, ale aj vyhrievanie, chladenie, ba masáž.

Talisman mal naftový motor Blue dCi s výkonom 200 koní a s automatickou dvojspojkovou 6-stupňovou prevodovkou. Superb mal benzínové TSI s výkonom 190 koní a k tomu automatickú dvojspojkovú 7-stupňovú prevodovku. Obe autá mali len pohon prednej nápravy. Kým Talisman ani iný pohon nemá, Superb ponúkne aj 4x4.

Talismanu 6-stupňové EDC stačí. Keď ho prepnete do športového režimu, EDC ukáže prečo sa montuje aj do Méganu RS. Rýchle a veľmi dobre pripravené na športovú jazdu. Športový režim Superbu je trošku pomalší, aj keď pri spotrebe ťaží z jedného stupňa navyše.

Zdroj: Ján Hargaš

Najväčšou výhodou Talismanu v porovnaní so Superbom boli jazdné vlastnosti. Talisman bol takmer o triedu obratnejší, živší, podmanivejší, zábavnejší. Pritom mal adaptívne tlmiče, a keď chcel, mohol byť o kúštik komfortnejší. Hlavnou devízou je jednak strmé riadenie už v základnom nastavení v spolupráci s geniálnym systémom 4Control. To auto jazdí vo všeobecnosti výrazne lepšie než Superb s pohonom iba prednej nápravy. Ak Superbu dodáte 4x4, sily sa vyrovnajú. 4Control je účinný aj pri zhoršených podmienkach. Aj na mokre sa dokáže správať lepšie ako Superb. 4x4 víťazí s vyšším výkonom, či vyslovene v snehu.

Z dvojice mal ale komfort jazdy lepšie zvládnutý Superb. Typické lodné pohupovanie i lepšie zvládanie väčších nerovností a nižšia hlučnosť prenosu veľkých nerovností do kabíny. Presne v tom je Superb kráľ. Je to pohodový koráb, ktorý pri riadení pôsobí možno ťažkopádnejšie, ale dôstojnejšie, vyzretejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Talisman preniesol pri veľkých nerovnostiach viac hluku, mal totiž aj väčšie obutie. Jazda teda bola mierne tvrdšia, no stále veľmi pohodlná. Najmä bola zábavnejšia, sviežejšia. Sviežosť jazdy oceníte, keď tak ako ja, strávite za volantom auta mnoho hodín pri pracovných presunoch. Jednoducho vás auto začne nudiť neskôr. A keď už začne a aj chrbát toho už bude mať dosť, masáž krížov má Talisman ako veľký bonus.

Na druhú stranu, v Superbe bol väčší pokoj. A to aj vďaka tichšiemu benzínovému motoru. 2,0 TSI s automatom a predným náhonom je veľmi zaujímavá konfigurácia. Motor síce má mierne naftový prejav, no oproti naftovému motoru (či už Blue dCi, alebo TDI) je tichší a má menej vibrácií. Potenciál motora je ale zreteľnejší pri manuálnom radení. To platí aj o naftovom motore v Talismane.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba Talismanu bola 6,2 litra nafty. Superb to zvládol za 6,5 litra benzínu. Spotreby by som ale ako úplne relevantné nebral, neurobili ich tí istí vodiči, aj keď nájazd bol podobný, i jazdný štýl, Spotreby jasne dokazujú, že 2,0 TSI s automatom a pohonom prednej nápravy vie byť veľmi úsporný motor. Navyše bude mať Superb vďaka výrazne väčšej nádrži (obzvlášť pri 4Control) vyšší dojazd aj s benzínovým motorom. 

Takže ktorý? Ak by išlo o konkrétne testované autá, bolo by to veľmi ťažké. Talisman mal viac výbavy, pôsobil prémiovejšie. Superb je ale vždy stávka na istotu, navyše v tejto konfigurácii by mohol byť atraktívny ako cenou, tak celkovými nákladmi a nebolo by to naftové klišé. Ako vidieť, aj pri benzíne je spotreba v Superbe príjemná. Talisman však tiež má v ponuke benzínový motor. 1,8 TCe má vyše 220 koní, 7-stupňové EDC, no cenu minimálne 41-tisíc. Superb Style by pri konfigurátorovej obozretnosti mohol byť s danou motorizáciou lacnejší. Superb ponúka širšiu paletu pohonných verzií, cenovku vie ustreliť výrazne vyššie. Talisman je štýlovejší, obzvlášť ak ide o sedan. Pri kombi jeho dizajn bledne, naopak Superb vyzerá ako kombi výborne. Hlavný rozdiel nie je v cene, obe autá môžu byť lacnejšie, no zároveň drahšie – záleží od potrieb a vkusu užívateľa. Hlavný rozdiel je v charaktere. Superb nie je tak nudne dokonalý ako Passat. Má svoju pohodovú „ľodnú“ českú charizmu i povesť dobrej voľby, no Talisman je emocionálnejší a jazdne zábavnejší.

Tento test vznikol v spolupráci s portálom Autogrip.sk

Zdroj: Ján Hargaš

 

Model:

Škoda Superb

 

Renault Talisman

Motorizácia:

2,0 TSI DSG7

2,0 dCi EDC6

Pohon: Predný Predný

Výkon:

140 kW

147 kW

Krútiaci moment:

320 Nm/1500-4100 ot/min

400 Nm/1750 ot/min

Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s. 8,8-8,9 s. 
Maximálna rýchlosť  240 km/h 230 km/h

Dĺžka:

4869 mm

4849mm

Výška:

1469 mm

1463 mm

Rázvor:

2841 mm

2808 mm

Polomer otáčania 11,1 m 10,8 m (4Control)

Objem kufra:

625 dm3

608 dm3

Objem nádrže 66 litrov 47 litrov

Cena modelu od:

24 980 eur

30 790 eur

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku