13.09.2019

BMW iHydrogen NEXT – Model X5 s vodíkovým pohonom sa pripravuje na štart

BMW spolu s Toyotou naďalej pokračujú vo vývoji vodíkových áut. So sériovým modelom čakajú na vhodný okamih.

Spoločnosť BMW Group sa zaoberá množstvom výziev spojených s mobilitou budúcnosti. Dokazuje to aj model BMW i Hydrogen NEXT s palivovými článkami, ktorý čaká na návštevníkov frankfurtského autosalónu IAA Cars 2019. Spoločnosť BMW Group pracuje s predpokladom, že v budúcnosti bude vedľa seba existovať viacero druhov alternatívnych pohonov a nebude prevládať jedno riešenie, ktoré by pokrylo celé spektrum požiadaviek zákazníkov na mobilitu z celého sveta. Vodíkové vozidlá predstavujú dôležitú alternatívu a rozširujú elektrické pohony. Táto široká rôznorodosť elektrifikovaných pohonov, ku ktorým patrí aj plug-in hybridný pohon, podčiarkuje ambíciu spoločnosti BMW Group dosiahnuť bezemisnú mobilitu, čo je súčasťou dobre premyslenej stratégie.

Spoločnosť BMW Group plánuje v roku 2022 predstaviť ďalšiu generáciu vodíkového pohonu s využitím elektrických palivových článkov v malej sérii vozidiel vychádzajúcich z aktuálneho modelu BMW X5. Model BMW i Hydrogen NEXT poskytuje prvý pohľad na to, čo ponúkne. Spoločnosť BMW Group by chcela začať ponúkať zákazníkom vozidlá s palivovými článkami najskôr v roku 2025. Načasovanie sa však bude odvíjať od požiadaviek trhu a od celkových podmienok.

Dizajn modelu BMW i Hydrogen NEXT
Model BMW i Hydrogen NEXT demonštruje, že túto technológiu možno účinne zabudovať do dynamického vozidla, akým je napríklad BMW X5. Jemné úpravy vzhľadu vozidla jasne ukazujú, že ide o model značky BMW i. Značka BMW i sa zameriava na inovácie a pôsobí ako inkubátor všetkých nových technológií v spoločnosti BMW Group.

Na prednej časti vidno modifikácie najmä na výrazných modrých linkách BMW i Blue na kapote. Na otvoroch na vstup vzduchu dostávajú tieto linky priestorové stvárnenie. Tvar a farba liniek dynamicky plynie po prednej časti a po blatníkoch karosérie lakovanej bielou farbou Mineral White. Gény značky BMW i sa prejavili aj na detailoch diskov kolies z ľahkých zliatin. Vývoj inovatívneho vozidla sa vďaka prvkom difúzora v modrej farbe BMW i Blue prejavil aj na zadnej časti. Jednoliaty vzhľad bez otvorov na koncovky výfukového potrubia jasne dáva najavo, že pohon vozidla nevypúšťa žiadne lokálne emisie.

Obrovský potenciál s významnými výhodami pre zákazníkov
Elektrické vozidlá s vodíkovými palivovými článkami (FCEV) poskytujú neobmedzenú bezemisnú mobilitu s podobnými užívateľskými vlastnosťami ako majú bežné vozidlá: tankovanie trvajúce menej ako štyri minúty, dlhý dojazd, žiadne kompromisy v komforte, možnosť ťahať prívesy a veľmi nízku závislosť od poveternostných podmienok. To znamená, že ponúkajú zákazníkom rovnako dlhý dojazd v lete ako aj v zime. Na to však treba vytvoriť dostatočnú vodíkovú infraštruktúru. Vo väčšine krajín je takáto podporná infraštruktúra ešte v raných fázach vývoja.

Spoločný vývoj s Toyotou
Spoločnosť BMW Group vždy predstavovala technológie pripravené na každodenné využívanie. Spoločnosti BMW Group a Toyota Motor Corporation v roku 2013 spojili sily a zamerali sa na vývoj technológie vodíkových palivových článkov. Spoločnosť BMW Group od leta 2015 v rámci výskumu testovala malú flotilu prototypov modelov BMW radu 5 GT poháňaných vodíkovým systémom palivových článkov vyvinutým v spolupráci s Toyotou.

Obidve spoločnosti podpísali v roku 2016 dohodu o spoločnom vývoji. Odvtedy pracujú na spoločnom vývoji ďalších generácií systémov palivových článkov a na škálovateľných a modulovateľných komponentoch pre vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami. Aliancia so spoločnosťou Toyota Motor Corporation ukazuje, ako spoločnosť BMW Group zintenzívnila svoje úsilie vyvinúť technológie alternatívneho pohonu pre plne bezemisnú jazdu. Obaja partneri veria technológii palivových článkov a budú pokračovať v spoločnom vývoji najmä po tom, ako vzrastie záujem trhu a na globálnej úrovni sa rozvinie infraštruktúra.

Spoločnosti BMW Group a Toyota sa v januári 2017 spojili s jedenástimi najdôležitejšími spoločnosťami z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu a vytvorili globálnu iniciatívu známu ako Hydrogen Council. Záujmom združenia je presadzovať spoločnú víziu s dlhodobým zámerom priniesť energetickú revolúciu založenú na využívaní vodíka. K júnu 2019 malo združenie Hydrogen Council už 60 členov.

Iný prístup k vodíkovej alternatíve má ako partnerská Toyota, tak aj konkurenčný koncern Hyundai, no najmä Mercedes. Tak Toyota už predstavila svoj sériový vodíkový model - Mirai, tak Hyundai - najprv i35 a dnes Nexo, tak Mercedes svoje GLC FCEV. A Mercedes tak urobil pred dvomi rokmi na autosalóne vo Frankfurte, presne tam, kde BMW dnes predstavuje koncept iHydrogen NEXT. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku