2019-03-11 08:10:00
Renault Clio 2019 Ženeva
Renault Clio 2019 Ženeva
Zdroj: Palexpo, Gims

ŽENEVA: Renault Clio do detailu. Väčšie prepojenie so svetom, nové motory

Renault pri príležitosti výstavnej premiéry modelu Clio vypustil do sveta kompletný balík informácií o novom aute. Prinášame to najdôležitejšie.

Renault predstavuje úplne nové Clio, piatu generáciu automobilovej ikony, z ktorej sa predalo približne 15 miliónov kusov. Clio sa od svojho vzniku v roku 1990 stalo najpredávanejším modelom Skupiny Renault na svete. Clio od roka 2013 reprezentuje obľúbené auto Francúzov viac než ktorýkoľvek iný model segmentu B. Predaj modelu Clio dosahuje skutočne výnimočné výsledky: od roka 2012 stúpal každý rok.

Modernejšie a atletickejšie nové Clio sa spolieha na DNA, ktorá stojí za úspechom tohto mena už takmer 30 rokov. Stavia na silných stránkach každej zo štyroch predchádzajúcich generácií a otvára úplne novú a veľmi očakávanú kapitolu v tomto pozoruhodnom príbehu.

Piata generácia modelu Clio je pre nás veľmi dôležitá, keďže v tomto segmente je bestsellerom a druhým najpredávanejším modelom v Európe naprieč všetkými triedami. Clio je ikona a jeho nové parametre si berú to najlepšie z predchádzajúcich generácií. Dizajn exteriéru modelu Clio IV nám priniesol nových zákazníkov a robí tak dodnes. Preto sme sa rozhodli zachovať túto DNA, no zároveň chceme do novej generácie vniesť viac modernosti a elegancie. Interiér prešiel skutočnou revolúciou s podstatným zlepšením kvality, vyššou sofistikovanosťou a novými technológiami. Ide o najlepšie Clio v histórii.“ Laurens van den Acker, senior viceprezident pre firemný dizajn.

Zdroj: Palexpo, Gims

Nová platforma

Nový Renault Clio je prvý model postavený na modulárnej platforme CMF-B, ktorá práve v ňom debutuje aj v rámci Aliancie. Vyvíjaná od roka 2016 v Technocentre v Guyancourte pozostáva z 85 percent z nových komponentov v porovnaní s platformou predchádzajúceho modelu Clio.

Nová platforma CMF-B prináša novému modelu Clio celý rad výhod: o 50 kg ľahšiu konštrukciu, najmä karosérie, náprav a kapoty. Okrem toho umožnila použiť aerodynamický kryt podvozku, ktorý o 20 tisícin Cd zlepšuje aerodynamické vlastnosti. Tieto dve vylepšenia znižujú spotrebu aj emisie CO2. Nové Clio prináša lepší akustický komfort, najmä vďaka zvukotesnej izolácii motorového priestoru. Hlučnosť je pri rýchlostiach od nuly do 130 km/h približne o 1,5 až 2,0 dB nižšia.

Platforma CMF-B v novom modeli Clio bola úplne prepracovaná aj z hľadiska bezpečnosti karosérie. Použila sa vysoko pružná oceľ a štrukturálna súdržnosť medzi oceľovými plechmi. Tieto vylepšenia prinášajú posádke vysokú úroveň bezpečnosti, ktorú posilnilo aj inovatívne vybavenie nového modelu Clio, a to práve vďaka platforme CMF-B: adaptívny airbag vodiča, vysoko objemové závesové airbagy, predpínače bezpečnostných pásov a upevnenia Isofix pre nový štandard iSize.

Zdroj: Palexpo, Gims

Vďaka novej elektrickej a elektronickej architektúre platformy CMF-B je nové Clio dostupné s najrozsiahlejšou ponukou výbavy a modernými asistenčnými systémami v rámci segmentu, či už je to predná kamera a radar vo všetkých verziách alebo asistent v kolónach Highway & Traffic Jam Companion (autonómia úrovne 2). Nová platforma bola navrhnutá s ohľadom na plánovanú elektrifikáciu vozidiel a teda aj na príchod nového modelu Clio s hybridným pohonom.

Dizajn, interiér a výbava

Kľúčovým komponentom „Smart Cockpit“ je 9,3-palcový multimediálny displej (dvakrát tak veľký než 7-palcová verzia), najväčší, aký sa kedy vyskytol v modeloch značky Renault. Vertikálne orientovaný a jemne tvarovaný tablet čerpá inšpiráciu z modelu Espace a vizuálne zväčšuje palubnú dosku, čím vyvoláva modernejší dojem z kabíny a zlepšuje jeho viditeľnosť. Displej so systémom Renault EASY LINK natočený smerom k vodičovi zahŕňa všetky multimédiá, navigáciu a zábavné prvky, ako aj nastavenia MULTI-SENSE. A to všetko až pozoruhodne jednoducho ovládateľné.

Nové Clio je prvýkrát vybavené digitálnym displejom, ktorý nahrádza tradičné analógové prístroje. Technológiu prevzal priamo z vyšších tried. TFT displeje s rozmermi 7 až 10 palcov je možné veľmi intuitívnym spôsobom prispôsobiť potrebám vodiča. Desaťpalcová verzia zobrazuje aj GPS navigáciu. Nové Clio so svojimi dvomi 9,3- a 10-palcovými displejmi ponúka najväčšie obrazovky vo svojej kategórii.

Zdroj: Renault

Dizajnéri venovali pozornosť kvalite zmodernizovanej palubnej dosky nového modelu Clio. Je rozdelená do troch častí: vrchný panel s penovým poťahom, nastaviteľný stredný panel a dolná oblasť s funkčnými prvkami, napríklad, odkladacím boxom. Vlnitý tvar palubnej dosky dodáva kabíne vizuálny dojem šírky. Tento dojem posilňujú aj horizontálne tvary stredných a bočných výduchov klimatizácie. Veľká pozornosť sa venovala ergonómii, najmä „klavírnym“ tlačidlám a priamemu prístupu k ovládaniu klimatizácie.

Nový a elegantnejší volant dostal kompaktnejší dizajn predovšetkým vďaka modernejšiemu airbagu, než mal predchádzajúci model. Z pohľadu vodiča sa tak zlepšila prehľadnosť palubnej dosky. Tvarovaný a širší veniec znamenajú pohodlnejšie držanie. Volant je vybavený novými podsvietenými ovládačmi.

Kľúčovým komponentom „Smart Cockpit“ nového modelu Clio je aj stredová konzola. Pre vylepšenie ergonómie ju dizajnéri posadili vyššie a zasadili do nej kratšiu radiacu páku, čím zabezpečili prirodzenejší a pohodlnejší úchop. Potiahnutú stredovú konzolu je možné prispôsobiť podľa celkovej schémy kabíny a vybaviť špeciálnym osvetlením na vonkajšom konci. Praktické odkladacie priestory v dolnej časti konzoly uľahčia život pasažierom, napríklad, vďaka priestoru určenému k nabíjaniu smartfónov.

Nové Clio ponúka sedadlá, ktoré obvykle možno nájsť v modeloch vyšších tried. Vďaka dlhšiemu sedáku a ergonomickejšiemu tvaru poskytujú lepšiu oporu. Ich polomäkká škrupina podstatne zväčšuje priestor pre kolená zadných pasažierov a nové užšie tvarované hlavové opierky zas zlepšujú výhľad zozadu. Aj vďaka tomu zadní pasažieri nadobudnú dojem väčšej priestrannosti kabíny. Veľká pozornosť sa venovala výberu materiálov, ktoré prispievajú k celkovému dojmu kvality. Prístupnejšie ovládače zlepšujú ergonómiu a najmä používanie sedadiel.

Zdroj: Renault

Dverové panely v novom modeli Clio sú dostupné aj v prevedení z mäkkých materiálov, čo je v tomto segmente jedinečné. Potiahnuté panely vďaka rôznym dizajnovým schémam oživujú veľké prvky, napríklad, lakťové opierky. Tieto prvky sú vybavené mäkkým rozptýleným svetlom.

Elegantnejší a dynamickejší v každom ohľade. Nové Clio zdedilo zmyselné línie predchádzajúcej generácie. Sú však výraznejšie a zachovávajú si uhladený profil. Predná kapota sa môže pochváliť rebrami, maska chladiča je väčšia a predný nárazník zvýrazňuje centrálny nasávací otvor, ktorý zabezpečuje dobré chladenie motora. Z hľadiska rozmerov je síce nové Clio o 12 mm kratšie (dĺžka 4 050 mm, šírka 1 798 mm), no vo vnútri oveľa priestrannejšie. Karoséria sa pre zlepšenie aerodynamiky a celkový atletickejší vzhľad znížila o 8 mm na 48mm (výška 1 440 mm). V závislosti od verzie, 17-palcové disky ešte viac zdôrazňujú dynamické tvary nového modelu. Detaily, ako anténa v tvare žraločej plutvy, LED svetlomety, aerodynamický tvar piatych dverí či chrómové rámy bočných okien, zmodernizovali exteriér podľa výrobcu posilnili dojem kvality.

Nové Clio prichádza v niekoľkých nových farbách, napríklad, Valencia Orange, Vison Brown a Celadon Blue. Práve Valencia Orange stelesňuje vitalitu nového modelu Clio a vďaka špeciálnej oranžovej glazúre, použitej prvýkrát v automobilovom priemysle, dodáva karosérii jedinečný dojem hĺbky a lesku. Nové Clio bude k dispozícii v celkovo 11 farbách a s tromi balíkmi personalizácie (červeným, oranžovým a čiernym).

Nové Clio je prvé, ktoré dostalo vzduchové deflektory na predných blatníkoch. Ich úlohou je obmedziť trenie a zlepšiť aerodynamické vlastnosti a tým znížiť spotrebu. A ako bonus prepožičiavajú novému modelu Clio dynamický a športový vzhľad.

Zdroj: Renault

Predné svetlomety na novom modeli Clio sú výlučne LED  v sérií už od základnej výbavy a nesú svetelný podpis v tvare písmena „C“. Novému modelu Clio prepožičiavajú expresívnejší vzhľad.

Batožinový priestor bol navrhnutý tak, aby dosiahol čo najväčší možný objem. Prémiový audio systém BOSE je nainštalovaný tak, že nijak nezmenšuje objem, ktorý sa zväčšil na 391 litrov (plus 26 litrov v interiéri) a predstavuje jeden z najväčších objemov v tejto kategórii. Zdvojená podlaha zjednoduší každodenné nakladanie a po sklopení zadných sedadiel vznikne rovná plocha.

BOSE, ktorý je partnerom značky Renault už viac než 10 rokov, vylepšil pre nové Clio svoj prémiový audio systém. Vďaka technológii Fresh Air SpeakerTM, prvej svojho druhu na svete, je systém do vozidla lepšie integrovaný, takže neukrajuje z batožinového priestoru.

Systém pozostáva z deviatich reproduktorov, vrátane dvoch dodatočných výškových reproduktorov vo dverách.  Vďaka tejto inovatívnej technológii a patentovanému systému kanálov zabudovaných priamo do konštrukcie automobilu sa basy šíria po celej kabíne. V novom modeli Clio je systém namontovaný na ľavej strane batožinového priestoru a nemá tak vplyv na dostupný objem. Pre zachovanie zážitku z počúvania je systém Bose vybavený systémom "Dynamic Compensation Speed", ktorý automaticky prispôsobuje hlasitosť a tón hudby na základe rýchlosti vozidla, čo znižuje potrebu ovládačov na cestách.

Zdroj: Renault

Clio teraz ponúka technológiu Renault MULTI-SENSE. Vodič si vďaka manažmentu motora, osvetleniu kabíny a konfigurácii digitálnych prístrojov, ktoré nahrádzajú tradičné analógové prístroje, môže prispôsobiť vozidlo svojmu momentálnemu rozpoloženiu. K dispozícii sú tri režimy: Sport, Eco a My Sense.

Multimediálna platforma Renault EASY LINK bude dostupná v novom modeli Clio v troch verziách kompatibilných s Android AutoTM aj Apple CarPlay:

- 7-palcový displej

- 7-palcový displej so zabudovanou navigáciou

- 9,3-palcový displej so zabudovanou navigáciou

Platforma ponúka úplne nové a používateľsky priaznivejšie rozhranie inšpirované smartfónmi. Používatelia si budú môcť prispôsobiť niektoré zobrazenia podľa obľúbených funkcií.

Základom systému Renault EASY LINK sú štyri hlavné prvky:

- 4G prepojená platforma pre priamy prístup k prepojeným službám, vrátane automatického núdzového volania v prípade nehody (dostupná vo všetkých verziách nového modelu Clio).

- Nepretržite aktualizovaná platforma (automatické aktualizácie), navigácia s dopravnými informáciami v reálnom čase spoločnosti TomTom a novými funkciami, napríklad, Google Places.

- Zjednodušené používanie vďaka nastaviteľnému a intuitívnejšiemu rozhraniu (vyhľadávanie adries v jednom riadku ako v smartfónoch atď.), zabudovanej 3D navigácii a najväčšiemu displeju v segmente.

Zdroj: Renault

Motory

Nové Clio prichádza na trh so širokým výberom úplne nových benzínových a dieselových motorov s výkonmi v rozsahu od 75 k do 130 k.

Skupina Renault od roka 2020 prvýkrát vybaví nové Clio vlastným hybridným motorom E-TECH. Zákazníci si budú môcť vyberať celkovo z deviatich kombinácií motora a prevodovky.

Nové Clio s motormi 1.0 TCe a 1.3 TCe vyvinutými v rámci Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi a motorom E-TECH z dielne značky Renault stelesňujú synergie, ktoré sú pre Skupinu Renault a jej partnerov v Aliancii kľúčové.

Motor E-TECH vyvinuli a patentovali inžinieri značky Renault. Využíva komponenty navrhnuté v rámci Aliancie, vrátane novej generácie 1,6-litrového benzínového motora špeciálne upraveného práve pre tento typ pohonu. Benzínový agregát dopĺňajú dva elektrické motory, inovatívna viacrežimová prevodovka a batéria s kapacitou 1,2 kWh.

Vozidlo začína jazdu v čisto elektrickom režime a vodič využíva silnú regeneračnú brzdu motora, ktorá mu umožňuje výrazne spomaliť tým, že jednoducho zdvihne nohu z plynového pedála bez pôsobenia na brzdový pedál, ktorý spolu s vysokou kapacitou nabíjania pri brzdení,  umožňuje prejazdiť až 80% mestskej jazdy na elektrický pohon. Výsledkom je v mestskom cykle takmer o 40% nižšia spotreba v porovnaní s bežnými spaľovacími benzínovými motormi.

Benzínové motory začínajú pri základnej atmosférickej trojvalcovej jednotke spojenej s výhradne manuálnou 5-stupňovou prevodovkou.  1,0 SCe dosahuje maximálny výkon 75 koní, krútiaci moment 95 Nm a je určený v podstate len pre výhradné mestské používanie.

Veľkou zmenou je odpísanie prepĺňaného nepriamovstrekového a pomerne nepopulárneho motora 0,9 TCe, novou väčšou jednotkou 1,0 TCe. Pod označením TCe 100 ponúkne rovných 100 koní a 160 Nm krútiaceho momentu. Je najnovším výsledkom synergií v rámci Aliancie. Spája v sebe nové technológie, vrátane turbodúchadla s elektricky ovládaným recirkulačným ventilom, výfukovým potrubím čiastočne integrovaným do hlavy valcov a zdvojeným časovaním nasávacích ventilom.

Zdroj: Renault
Zdroj: Renault

(vľavo motor s manuálnou a vpravo motor s automatickou CVT prevodovkou)

TCe 100 bude v novom modeli Clio spočiatku k dispozícii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, aby sa následne pridala aj najnovšia generácia automatickej bezstupňovej prevodovky X-TRONIC od Nissanu. Motor TCe 130 GPF debutuje v novom modeli Clio po tom, čo sa už osvedčil v modeloch Captur, Mégane, Scénic a Kadjar. Štvorvalcový prepĺňaný agregát známy aj z modelov značky Mercedes s výkonom 130 k a krútiacim momentom 240 Nm sa bude kombinovať so 7-stupňovou automatickou prevodovkou EDC a ako najvyššia verzia pre nové Clio nahradí súčasný motor TCe 120.

Dieselové motory sú dva. Blue dCi 85 a Blue dCi 115.  Nové Clio bude dostupné aj s dieselovým motorom 1.5 Blue dCi zodpovedajúcim najnovším emisným normám. V ponuke bude s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a Renault si od neho sľubuje najmä slušné fleetové predaje.

Asistenčné systémy

Systém Highway & Traffic Jam Companion kombinuje adaptívny tempomat (so systémom Stop & Go) so systémom udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu. Systém sa aktivuje pri rýchlostiach od nuly do 160 km/h a bude sa nachádzať vo verziách vybavených automatickou prevodovkou EDC (čo je teda len najsilnejšia verzia štvorvalca 130 TCe. Systém je užitočný najmä v hustej premávke, kde automaticky zastavuje a rozbieha nové Clio, ak vodič do troch sekúnd nezareaguje.

Highway & Traffic Jam Companion je autonómny systém 2. úrovne a podstatne zlepšuje komfort jazdy. Vodiči však musia mať ruky na volante a oči uprené na cestu. Systém po 13 sekundách spustí alarm, ak zistí, že vodič nemá ruky na volante. Po ďalších dvoch upozorneniach sa automaticky po 48 sekundách deaktivuje.

Adaptívny tempomat (ACC) bude v celom rade modelu Clio s automatickou prevodovkou EDC. Systém v rýchlostiach od nuly do 170 km/h automaticky udržiava minimálnu bezpečnú vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla. Vodič môže túto vzdialenosť – presnejšie povedané časový rozostup –  upraviť v rozpätí od 2,4 do 1,2 sekundy, predvolené nastavenie sú dve sekundy. Pokiaľ sa vpredu nenachádza žiadne iné vozidlo, systém pracuje ako bežný tempomat, vrátane udržiavania rýchlosti v klesaní.

Zdroj: Renault

ACC bude k dispozícii vo všetkých verziách Clio TCe 130 GPF EDC spolu s funkciou Stop & Go. V kolónach, kde musí vodič neustále zastavovať, systém môže po troch sekundách samostatne bezpečne zastavovať a rozbiehať auto. Do troch sekúnd systém vyžaduje zásah vodiča. Po 30 sekundách nečinnosti sa systém automaticky deaktivuje.

Systém štandardného tempomatu s obmedzovačom rýchlosti je dostupný v celom modelovom rade nového modelu Clio.

Novinkou v modelovom rade značky Renault je systém aktívneho núdzového brzdenia s rozpoznávaním cyklistov a chodcov, ktorý patrí do základnej výbavy modelu.

Systém sledovania mŕtveho uhla je dostupný v mnohých modeloch radu značky Renault. V novom modeli Clio debutuje jeho modernejšia verzia. Namiesto jednoduchých senzorov využíva radar, vďaka čomu lepšie odhaduje vzdialenosť a rýchlosť vozidiel v mŕtvom uhle vodiča.

Nové Clio je prvý model značky Renault, ktorý bude vybavený 360-stupňovou kamerou rozšírenou v rámci Aliancie. Štyri kamery zabezpečujú pohľad sponad vozidla a zobrazujú prekážky v okolí auta.

Zdroj: Renault

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Renault, Gims.swiss

Komentáre k článku


Stream naživo