11.03.2018

ŽENEVA: Ferrari 488 Pista je hviezdou autosalónu

Ferrari. Máloktorá automobilka má toľko fanúšikov, ako výrobca superšportov z Maranella.

Vidno to vždy aj na autosalónoch, na ktorých novinky vzpínajúceho sa koníka patria vždy medzi najobdivovanejšia vozidlá. Platí to aj v Ženeve, kde Ferrari prezentuje nový superšport 488 Pista. A vôbec sa takému záujmu nečudujem.

„Pišta“, ako som si auto hneď po odhalení jeho mena prekrstil, vyzerá zoči-voči naživo skutočne výborne. Vynikne najmä v typickej červenej farbe s bielymi pásmi cez karosériu. Neďaleko stojace identické auto, ibaže v striebornej farbe je napriek výrazným krivkám karosérie takmer „neviditeľné“.

Auto, ktoré slávnostne odhalili počas tlačovej konferencie na stánku značky Ferrari na tohtoročnom autosalóne v Ženeve, získalo veľmi slušný prírastok výkonu. Všetci tifosi majú vďaka veľkému presklenému krytu motor doslova na očiach. Nečudo, že sa ním Ferrari tak chváli. Je to totiž najvýkonnejší vidlicový osemvalec v jeho histórii. Je naladený na 530 kW (720 k) a 770 Nm, čo je o 50 koní, respektíve 10 Nm viac ako má východiskový 488 GTB. Objem dvojnásobne preplňovaného agregátu sa nezmenil. Nové Ferrari má vďaka väčšiemu výkonu a odľahčeniu na 1280 kilogramov výborné dynamické vlastnosti. Z nuly na stovku to stihne za 2,85 sekundy!

V motorovom priestore je obloženie z karbónových vlákien, významne sú použité na karosérii aj v kabíne. Karbón je jednoducho všade - či už na zadnom difúzore, prednom „lízatku“ , či ako obloženie interiéru. Vnútrajšok evokuje pretekárske špeciály. Palubná doska je čalúnená ľahkou alcantarou, na podlahe chýbajú akékoľvek koberčeky, je tu len odhalená hliníková podlaha. Vynikajúce sedačky perfektne objímu telo, predĺžené sedadlo zlepšuje oporu stehien. Zaujímavosťou je chýbajúca odkladacia schránka pred spolujazdcom. Preto sa drobnosti dajú odložiť len do vreciek vo dverách alebo za sedadlami. Prípadne do neveľkého kufra pod prednou kapotou.

Ferrari 488 Pista - základné technické údaje

Výkon motora 

530 kW (720 k)

Maximálny krútiaci moment

770 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/hod

2,85 s

Zrýchlenie 0-200 km/hod

7,6 s

Maximálna rýchlosť

340 km/hod

Základná hmotnosť

1280 kg

 

Aby bolo Ferrari 488 Pista na ceste alebo na pretekárskom okruhu skutočne rýchle, inžinieri použili pri vývoji rad poznatkov získaných pri vytrvalostných okruhových pretekoch. Vraj si dokonca požičali aj pretekársky špeciál 488 Challenge a snažili sa preniesť čo najviac riešení z pretekárskeho sveta do sériového vozidla. Výsledok sa dostavil napríklad v podobe o dvadsať percent väčšieho prítlaku v porovnaní s klasickým modelom 488 GTB. Zrýchlenie z nuly na stovku je o 0,15 sekundy lepšie ako pri GTB, v prípade akcelerácie z nuly na dvestovku dokonca o 0,7 sekundy a maximálna rýchlosť sa zvýšila o 10 km/hod.

Auto má mať aj podstatne výraznejší zvukový prejav. Vraj sa svojim „revom“ odlišuje pri všetkých rýchlostných stupňoch a v celom použiteľnom pásme otáčok motora. Neviem, ako to bude vyzerať napríklad na dráhe, či na ceste, ale demonahrávky zvuku motora priamo na výstavisku zaujímali ľudí viac, ako by som očakával.

Základom najvýkonnejšej verzie je teda model 488 GTB. Jeho vzhľad však prepracovali a tak sa zlepšila o pätinu aj aerodynamická účinnosť. Predná čas je upravená pre potreby lepšieho chladenia, takže napríklad medzichladič je zväčšený o štvrtinu. Technika sa inšpirovala okruhovým 488 Challenge. Veľké chladiace otvory sú tiež za dverami a otvory prívodu vzduchu sa presunuli až do priestoru zadného spojlera pre vyššiu účinnosť. Navyše sa tak mohol zväčšiť medzichladič. Piesty a hlavy valcov boli zosilnené, aby vydržali vyššie zaťaženie (tlak v spaľovacích komorách je vyšší až o 10%), množstvo komponentov je novo vyrobených z ľahších materiálov. Výfukové potrubie je zo zliatiny Inconel, vybrané časti sú zase titánové.

Zadná časť auta pripomína nejaký pretekársky špeciál. Hornú časť auta zvýrazňuje elegantný spojler. Obrovský difúzor dopĺňajú dve koncovky výfuku. Pripomínajú pomaly výfuky nákladného auta, alebo rúry od kozuba... Vďaka rýchlostiam, ktoré „Pišta“ dosahuje, to bude asi najčastejší pohľad ostatných motoristov na novinku. Ale aj ten stojí za to!


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku