2019-12-24 01:05:00
Železnice
Železnice
Zdroj: TASR

Účastník namieta súťaž na trať z Bratislavy do Komárna. Námietku nedodal včas

Jeden zo záujemcov o prevádzkovanie vyťaženej trate do Komárna nesplnil podmienky a námietku nedodal včas.

Účastník namieta súťaž na trať z Bratislavy do Komárna. Námietku nedodal načas

Jeden zo záujemcov o prevádzkovanie vyťaženej trate do Komárna nesplnil podmienky a námietku nedodal včas.

Spoločnosť Yosaria Trains podala námietku na vyradenie z verejnej súťaže o prevádzkovanie vlakovej trasy Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Podmienky súťaže považuje za diskriminačné a v prípade, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR neprehodnotí priebeh súťaže, plánuje podanie na Európsku komisiu.

Spoločnosť hovorí o nezákonnom postupe rezortu dopravy pri stanovovaní podmienok súťaže. Ten mal spočívať v nastavení podmienky na referenciu v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení zo strany uchádzačov.

Spoločnosť konštatuje, že aktuálny prevádzkovateľ železničného dopravného spojenia na tejto trati, spoločnosť RegioJet, sa dostal k prevádzkovaniu vlakového spojenia z Bratislavy na juh Slovenska v roku 2010 priamym zadaním. Upozornila, že sa tak stalo napriek tomu, že v čase udelenia linky spoločnosť RegioJet nespĺňala zákonom stanovené povinnosti. Nemala totiž ešte licenciu a bezpečnostné osvedčenie na prevádzku osobnej dopravy na Slovensku. Nespĺňala podľa spoločnosti tiež referenčné podmienky, teda minimálny počet kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení. Podotkla, že podmienku už dnes spĺňa práva vďaka prevádzke tejto trasy.

"Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné," poznamenal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška v súvislosti s tendrom MDV. Poukázal aj na skutočnosť, že rezort dopravy napriek zákonnej povinnosti evidencie odmieta zverejniť sumu tržieb za predaj cestovných lístkov, ktorú si aktuálny vlakový dopravca pripíše na svoj účet za prevádzkovanie trasy Bratislava – Komárno. Tento údaj je pritom podľa neho základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov súťaže a nemá ho žiaden z nich.

Ministerstvo tak podľa neho odmieta sumu tržieb zverejniť, pričom dve z troch zložiek ceny tvoria priame dotácie od štátu – finančná kompenzácia za prepravované osoby zdarma a najmä dotácia na kilometre. Ako dodal, tá sa od roku 2010, keď začala trať prevádzkovať spoločnosť RegioJet, zvýšila dodatkami 15-krát, a to z pôvodných 4,52 eur/km na súčasných 9,77 eur/km. "V prípade, že ministerstvo dopravy bude ďalej postupovať nezákonne, sme pripravení obrátiť sa na Európsku komisiu," zdôraznil Líška.

Ministerstvo: Námietka v súťaži na trať Bratislava–Komárno nebola podaná v zákonnej lehote

Námietka spoločnosti Yosaria Trains v prípade súťaže na vlakovú trať z Bratislavy do Komárna nebola podaná v lehote, ktorú stanovuje zákon, teda do desiatich dní odo dňa oznámenia výsledku vyhodnotenia ponúk. S týmto podaním sa tak zaobchádzalo ako s bežným podnetom, ku ktorému sa Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR vyjadrilo v lehote do 30 dní. Uviedol to odbor komunikácie rezortu dopravy.

Spoločnosť namieta vyradenie z verejnej súťaže o prevádzkovanie vlakovej trasy Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Podmienky súťaže považuje za diskriminačné a v prípade, že ministerstvo dopravy neprehodnotí priebeh súťaže, plánuje podanie na Európsku komisiu.

MDV pripomenulo, že záujemca o súťaž musí splniť podmienky účasti. "Ak splnené nie sú, samozrejme, záujemca nie je pripustený do ďalšieho procesu súťaže, teda nestáva sa uchádzačom," podotkol rezort dopravy. Už plnenie týchto podmienok účasti podľa MDV čiastočne naznačuje, v akej miere a či vôbec bude záujemca schopný plniť samotný predmet verejnej súťaže, teda v tomto prípade zabezpečenie prevádzky vlakov osobnej dopravy.

Ministerstvo skonštatovalo, že samotný podnet spoločnosti Yosaria Trains sa týkal toho, že jednou z podmienok účasti vyhlasovateľa bolo deklarovanie definovaného rozsahu realizácie dopravných výkonov ako znak toho, že záujemca má predchádzajúce skúsenosti s realizáciou verejnej osobnej dopravy. Rezort dopravy zdôraznil, že osobná železničná doprava je špecifický druh podnikania, rušňovodiči majú iný rozsah skúšok a poznania trate a samotný dopravca zodpovedá za cestujúcich.

"Považujeme preto za nadmieru nevyhnutné a zodpovedné, aby subjekt, ktorý bude štátom poverený realizovať zmluvné záväzky a ktorý vzíde z verejných súťaží, mal za sebou požadované skúsenosti. Z tohto dôvodu v predmetnej súťaži a ani v ďalších budúcich súťažiach neplánujeme ustúpiť od dokladovania tejto referencie, ktorej výška sa bude odvíjať od rozsahu štátom zadávaných dopravných výkonov," avizoval rezort dopravy.

Spoločnosť Yosaria Trains, ktorá súťaž namieta, hovorí o nezákonnom postupe rezortu dopravy pri stanovovaní podmienok súťaže. Ten mal spočívať v nastavení podmienky na referenciu v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení zo strany uchádzačov.

"Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné," poznamenal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška v súvislosti s tendrom MDV. Poukázal aj na skutočnosť, že rezort dopravy napriek zákonnej povinnosti evidencie odmieta zverejniť sumu tržieb z predaja cestovných lístkov, ktorú si aktuálny vlakový dopravca pripíše na svoj účet za prevádzkovanie trasy Bratislava – Komárno. Tento údaj je pritom podľa neho základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov súťaže a nemá ho žiaden z nich.

V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra. Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej. RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo