2014-05-19 15:23:44
FIA Formula E-race
FIA Formula E
Zdroj: Formula E

„Tiché“ formule sú proti nim absolútny „šuviks“ - tieto ani nesmrdia

Problémy s príliš tichými monopostami formule jeden sú smiešne oproti tomu, čo nás čaká od jesene!

Prvých desať kusov formule E odovzdali zástupcom tímov (po jednom pre každý tím), ktorí si monoposty kúpili, aby mohli od septembra súťažiť s novým športovým „náradím“. Nejde len o nejakú kratochvíľu superbohatých ľudí, ktorí nevedia čo s peniazmi a s voľným časom. Je to celkom seriózna záležitosť pod patronátom najvyššej motoristickej autority. Preteky totiž organizuje medzinárodná motoristická federácia FIA.

Preteky sa začnú tento rok, prvé sú naplánované na 13. septembra v Pekingu. Predsezónne testy sa začnú na britskom okruhu v Donington Parku 3. júla. Elektrická Formula E vznikla prakticky takmer z ničoho ešte v roku 2012 a už o dva roky odvtedy sa chystá jej prvá sezóna. Bude samozrejme celkom iná, hlavne výrazne tichšia ako čokoľvek doteraz, hoci tohtoročné modely F1 trpia výraznou kritikou práve pre obmedzenie hluku ich motorov.

Začína sa nová éra pre preteky monopostov – len s elektromotorom

Formula E bude pozostávať len z elektricky poháňaných monopostov, ktoré sú na prvý pohľad veľmi podobné tým zo seriálu F1. Presnejšie modelom spred roka až troch, keď ešte mali nosy zdvihnuté smerom hore. Celkom sériové sa zdajú byť pneumatiky, podstatne užšie a s nižším profilom. Podobné snahy sa prejavovali pred časom aj v F1, ale to sa nepodarilo. Inak sú monoposty rovnako ako v kráľovskej triede F1 karbónu, akurát že u nich nenájdete pach pretekárskeho benzínu. A ešte – a to je podstatné - nevydávajú okrem hluku odvaľujúcich sa kolies a aerodynamického šumu žiadny iný hluk.

Zdroj: Formula E
Zdroj: Formula E

Návrh, konštrukcia a príprava výroby boli bleskové. O stavbu úplne nových formúl sa postarali spoločnosti McLaren, Spark Racing Technology a Renault. Od návrhu po prvý prototyp na testy to netrvalo viac ako 15 týždňov. Bezpečnosť jazdcov v nových monopostoch by mala vychádzať z poznatkov, ktoré získala FIA  a tímy v F1.

Elektrické monoposty ale predsa majú, napriek obrovskej snahe organizátorov a zúčastnených svoje limity, ktoré vychádzajú zo súčasného stavu techniky. Budú preto slabšie a pomalšie ako súčasná formula 1. Ale majú niečo, čo by malo pomôcť pri vývoji nových „klasických“ elektromobilov, ako povedal šéf celého seriálu, Alejandro Agag: „Nie je to len o pretekaní, ale aj o vývoji nových technológií, ktoré sa budú dostávať aj do klasických elektromobilov“. Tímy síce budú mať na začiatku rovnaké podmienky, ale budú nútené vyvíjať rôzne riešenia na uchovávanie energie, alebo dokonalejšie batérie ktoré pomôžu aj klasickým elektromobilom. „No a to je vlastne hlavný dôvod prečo robíme Formulu E“, dodal Agag. 

 „Natankovať“ počas pretekov znamená presadnúť do druhého auta...

V propozíciách je stanovené, že pretekať bude 10 tímov, každý s dvoma jazdcami. A každý má mať dve vozidlá. Zatiaľ ich však vyrobili iba 10, no vedenie Formule E objednalo u výrobcu Spark Racing Technology 42 kusov monopostov. Jazdiť sa má hlavne na mestských okruhoch v centrách veľkých a významných miest, pričom  trate majú mať dĺžku 2,5 až 3 kilometre. Jednotlivé tímy majú napríklad Alain Prost, Leonardo di Caprio, Richard Branson a iní prominenti nielen zo sveta motorizmu a šoubiznisu...

Zdroj: Formula E

Maximálnu rýchlosť elektrických monopostov stanovila FIA na 225 kilometrov za hodinu a ich celkový výkon je 133 kW (181 k). Formula E však môže počas jazdy krátkodobo zvýšiť svoj výkon na 200 kW (272 k). práve pre túto možnosť bude dovolená obdoba systému KERS z F1. Zrýchlenie je ale naozaj vynikajúce. Z pokoja na sto kilometrov za hodinu dokáže Formula E „vystreliť“ za tri sekundy. To nie je zlé, ale nevieme, aká je hmotnosť vozidla. Najzaujímavejšou sa zdá byť otázka dojazdu. vyzerá to tak, že elektrická energia uskladnená v batériách nevystačí na celé preteky. Namiesto ich dobíjania počas pretekov tak asi budú jazdci presadať do druhého auta. Práve v tejto oblasti očakáva Alejandro Agag najväčšie pokroky v technológii. Nuž uvidíme.

Kalendár pretekov Formula E:

R1  Peking, Čína – 13. september 2014

R2  Putrajaya, Malajzia – 18. október 2014


R3  Rio de Janeiro, Brazília – 15. november 2014


R4  Punta del Este, Uruguay – 13. december 2014

R5  Buenos Aires, Argentína – 10. január 2015

R6  Los Angeles, USA – 14. február 2015


R7  Miami, USA – 14. marec 2015

R8  Monte Carlo, Monako – 9. máj 2015

R9  Berlín, Nemecko – 30. máj 2015

R10 Londýn, Veľká Británia – 27. jún 2015

Jozef Vydra
ZDROJ: www.fiaformulae.com

Komentáre k článku


Stream naživo