19.09.2019

Štát ide podporovať nákup elektromobilov, ale...

Maximálna dotácia môže byť až 35%, ak vyradíte auto staršie ako 15 rokov so spaľovacím motorom.

Asi len málokto z nadšencov elektromobility vie, že prvé elektrické auto nepochádzalo zo žiadnej známej automobilky, ale od nadšencov a bádateľov žijúcich v 19. storočí. Na základe dobových záznamov sa prvý elektromobil vydal na svoju cestu v Holandsku v roku 1835 a jeho vynálezcom bol profesor Sibrandus Stratingh.

Po takmer 170 rokoch sme sa posunuli do obdobia, keď by mala elektromobilita zásadným spôsobom zmeniť spôsob nášho života. Uvedomujú si to jednotlivé štáty aj výrobcovia automobilov či dodávatelia infraštruktúry potrebnej na prevádzku elektromobilov. Lenže nabíjanie na verejných staniciach je stále drahé. Aká je cena nabíjania?

Batérie v centre pozornosti

„Elektromobilita sa v súčasnosti javí ako nezastaviteľný trend. Takmer všetky významné automobilky už majú alebo v krátkom čase predstavia modely s čisto elektrickým pohonom. Z globálneho hľadiska sme už v súčasnosti svedkami rapídneho znižovania cien batérií, čo výrazne ovplyvňuje aj vývoj a posilňovanie trhového segmentu produktov na uskladňovanie elektrickej energie,“ konštatuje Ing. Michal Kolimár, riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS, s. r. o., ktorá patrí do skupiny spoločností PPA CONTROLL.

Čím lacnejšie sú batérie, tým efektívnejšie sú projekty zamerané na uskladnenie elektrickej energie a to opäť nahráva ďalšiemu znižovaniu cien batérií. Za posledných päť rokov výrazne klesli ceny lítiových batérií, otvárajú sa nové ložiská lítia a budujú sa nové veľkokapacitné prevádzky na výrobu batérií v USA aj v Číne. Práve od ceny úložísk elektrickej energie bude významným spôsobom závisieť aj rozvoj elektromobility.

Prispeje aj štát

Slovensko bude pokračovať v rozširovaní poskytovania dotácií a podpory používania vozidiel s pohonom na alternatívne palivá, prevažne elektromobilov. Vyplýva to z novely zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR, ktorú v stredu 11. septembra schválili poslanci Národnej rady SR.

Právna norma má začať platiť od 1. novembra tohto roka. Príspevok bude možné získať na nové vozidlá s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo skvapalnený ropný plyn (LPG), ktoré môžu mať zároveň aj nádrž na iné palivo. Podporu dostanú aj vozidlá s motorom, ktorý využíva palivo s obsahom najmenej 15 % biozložky, autá s elektromotorom a s možnosťou dobíjania batérií z externého zdroja (plug-in hybrid) a vozidlá s vodíkovými palivovými článkami.

Trocha prekvapí fakt, že podpora alternatívnych pohonov vynechala „klasické“ hybridné autá, kde sa dobíjanie batérií deje počas jazdy. Mimo miest (diaľnice, okresné cesty a podobne) sa akumulátor môže nabiť, potom sa túto energia dá využiť práve v mestách, kde sa tak zníži objem exhalátov. Ale o to zrejme nejde, ide o alternatívne pohony. Nuž, mnohé z takýchto áut pritom môžu napríklad spaľovať palivo s obsahom najmenej 15 % biozložky. Ale to by už bola zrejme na zákonodarcov príliš vysoká matematika.

O dotáciu sa bude môcť uchádzať súkromná osoba, firmy, obce alebo vyššie územné celky a nimi zriadené organizácie, a to na základe výzvy a schválenej schémy pomoci. Rezort hospodárstva určí maximálnu výšku dotácie pre jednotlivé typy vozidiel s pohonom na alternatívne palivá. "Cieľom tejto dotácie je podporiť nákup nových vozidiel s pohonom na alternatívne palivá. Podmienkou na poskytnutie dotácie je povinnosť žiadateľa prihlásiť vozidlo do evidencie vozidiel a prevádzkovanie vozidla najmenej počas štyroch rokov od poskytnutia dotácie," uviedlo ministerstvo v predkladacej správe k návrhu zákona.

Ak žiadateľ o dotácie na vozidlá s alternatívnym pohonom súčasne vyradí z evidencie vozidlo so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov a táto dotácia mu nebola už poskytnutá na iné vozidlo, môže podľa novely zákona dostať dotácie až do výšky 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla. Žiadateľ môže dostať dotáciu aj bez tejto podmienky, ale len do výšky 25 % z celkovej obstarávacej ceny. Poslanci schválili pozmeňujúci návrh, podľa ktorého sa výška dotácie od štátu pri osobných a malých úžitkových autách obmedzí na najviac 10 000 eur. Podmienkou na poskytnutie dotácie bude aj povinnosť žiadateľa prihlásiť vozidlo do evidencie a byť jeho vlastníkom najmenej počas dvoch rokov od poskytnutia dotácie.

„Trend je nezastaviteľný a ak sa nenájdu nejaké zásadné negatíva používaných batérií vo vzťahu k ochrane životného prostredia, tak diskusia môže byť len o tom, koľko elektrických áut bude na cestách jazdiť o päť či desať rokov,“ konštatuje Michal Kolimár z PPA Power DS, s. r. o.

 

Aká je cena nabíjania? Je jazdenie na elektrinu naozaj také výhodné?

Nabíjanie automobilov s elektrickým či hybridným pohonom na verejných nabíjačkách je v súčasnosti stále drahé. Napriek tomu, že mala výstavba verejných nabíjacích staníc podporu prostredníctvom viacerých projektov Európskej únie, ceny elektrickej energie zostali na vysokej úrovni. „Nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma. Elektromobilita je typická téma, o ktorej sa medzi ľuďmi šíri veľa mýtov. A preto je dobré dať si tú námahu a vyhľadávať overené fakty,“ upozorňuje M. Kolimár.

Aká je teda pravda o cenách za nabíjanie? Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vyjde cena elektriny približne 150 €/MWh. Plné nabitie auta Nissan Leaf, ktoré má vo svojom vozovom parku aj spoločnosť PPA Power DS, stojí cca 6 €. Verejné nabíjačky dosahujú cenu aj 450 €/MWh a tu nás nabitie toho istého vozidla stojí 18 €. Pri jazde v meste jednoznačne vyhráva elektromobil nad autom so spaľovacím motorom, keď sa náklady pri elektromobile pohybujú na úrovni len 2,31 €/100 km. Na porovnanie benzínový motor dosahuje v mestskom režime náklady nad 7 €/100 km. Situácia sa však otočí v prípade jazdy po okresných cestách a diaľniciach, kde majú zatiaľ jednoznačne navrch automobily so spaľovacím motorom.

Najlacnejšie nabíjanie je doma alebo vo firme

Spoločnosť PPA Power DS, s. r. o., odporúča a realizuje projekty nabíjania elektromobilov často v lokálnych energetických sieťach a priemyselných parkoch. „Dodávame nabíjacie stanice na domáce použitie, keď sa v porovnaní s nabíjaním elektromobilu z klasickej domovej elektrickej zásuvky čas nabíjania skráti približne na tretinu. Predstavme si napríklad, že rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž. Ak chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napr. práčky, kanvice, fénu,“ vysvetľuje výhody domáceho nabíjania M. Kolimár. Z tohto hľadiska nie je potrebné počítať so žiadnou zásadnou zmenou elektroinštalácie na nabíjanie elektrického automobilu.

Nákladovo efektívnejšou voľbou pre majiteľov áut s elektrickým alebo hybridným pohonom je teda ich nabíjanie cez domovú alebo firemnú nabíjačku.

Bolo by to všetko pekné, lenže... Chystá sa pomerne masívne zdražovanie cien elektrickej energie. Regulačný úrad zatiaľ nové ceny nepotvrdil, ale hovorí sa o zvýšení cien pre domácnosti o vyše 20%, vraj to má byť až o 24%. Cena za elektrinu tvorí približne jednu tretinu všetkých nákladov. Aj tak výsledné zvýšenie môže byť zhruba o 8%. Aký rast bude pre firmy a ako sa ceny premietnu do výsledných cien za nabíjanie, nevedno. Určite to však lacnejšie nebude.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: redakcia, trumpeter.sk

Komentáre k článku