2014-12-04 16:33:18
Vy ste už prezuli
Vy ste už prezuli z letných na zimné?
Zdroj: Goodyear Dunlop Tires

Už ste aj vy prezuli z letných krpcov do zimných kapcov?

Tretina Slovákov ešte na zimné pneumatiky neprešla a zrejme už zostanú na letných.

Anonymný prieskum, ktorý urobila v polovičke novembra (15. a 16.) spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Slovakia, je sondou do našich zvyklostí. V troch najväčších mestách Slovenska - v Bratislave, Banskej Bystrici a v Košiciach odmerali pneumatiky na 691 autách (2 764 pneumatík). Niektoré výsledky sú potešujúce, iné alarmujúce. Najhorším zistením je, že tretina Slovákov nemá zimné gumy.

Dlhšie teplejšie prechodné obdobie akoby ukolísalo množstvo motoristov, že je ešte čas prezúvať. Áno, už bol najvyšší. Na mnohých miestach sneží, teploty padajú na úroveň mrazu aj pod nulové hodnoty. Jazdiť v takých podmienkach na letných pneumatikách je hazard. Pritom iba dve tretiny áut majú obuté zimné pneumatiky. Potenciálne je tak každý tretí vodič rizikový.

Ak by bola na cestách súvislá vrstva snehu alebo námrazy, až 34,44 percenta vozidiel by nesplnilo zákon a tak by vlastne každé tretie auto zjazdeným dezénom alebo nepredpísaným typom obutia porušilo zákon. Goodyear vyčíslil pokuty za to, keby boli pri meraní asistovali policajti, stálo by to vodičov 11 950 eur a prišli by o 238 odobraných technických osvedčení. Hoci u nás  zákon stanovuje minimálnu hĺbku dezénu zimnej pneumatiky na 3 mm, odborníci odporúčajú aspoň 4 milimetre ako rozumnú hranicu zachovania uspokojivých parametrov jazdy. Preto v niektorých štátoch Európy, napríklad v Rakúsku alebo Nemecku je limit stanovený práve na 4 mm, čo sa považuje za ešte rozumnú hranicu bezpečnosti jazdy.

Zdroj: Goodyear Dunlop Tires

Na ceste nemusí byť ani sneh, ale nízke teploty výrazne predlžujú brzdnú dráhu auta na letných pneumatikách. Výsledkom môže byť fatálna nehoda, ktorej by sa dalo zabrániť. Rozdiely ktoré sú však významné, sú výrazné rozdiely v hĺbke dezénu medzi jednotlivými pneumatikami na aute.

Na letných v zime nejazdite – išli by ste v lodičkách na horskú túru?

V posledných rokoch je na Slovensku veľmi suchá zima. Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia, čo je však veľmi nebezpečné. Vlastnosti letnej pneumatiky nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz. Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku. Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 mm, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. Platí to aj v Českej republike od 1.novembra do 31. marca. Takže vám nepomôže výhovorka, že štart cesty bol v peknom suchom počasí. V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. No ak nemáte v zimnom období snehové reťaze v Maďarsku, môžu vám zamietnuť vjazd do krajiny.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Najviac prezutých v Bratislave

Z prieskumu vyplynulo, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako v iných mestách. Až 67,7 % zo všetkých áut v Bratislave jazdí na zimných pneumatikách. V Košiciach je to len 61,2 %, pričom z toho takmer 10 % z nich malo hĺbku dezénu pod zákonom stanoveným minimom 3 mm. Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dajú záležať v Banskej Bystrici (6,5 mm). Najmenej je to v Košiciach, kde je priemerná hĺbka 5,94 mm.

Zdroj: Goodyear Dunlop Tires
Zdroj: Jozef Vydra

Na Slovensku je zákonná povinnosť zimných pneumatík v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 mm. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách vhodné. Skúsení vodiči a analytici preto tvrdia, že minimálny dezén má mať hĺbku drážky 4 mm a použiť zimné pneumatiky, ak teplota klesá pod 7°C. 

Treba začať zmenou myslenia

Najlepšie by bolo prehodiť program v hlave z letného na zimný. Aj keď sú dnes kvalitné pneumatiky a množstvo elektronických pomocníkov, fyzika sa nedá oklamať. Najväčším nepriateľom je pocit bezpečia, pričom si treba uvedomiť, že naša bezpečnosť závisí od štyroch plôch s veľkosťou približne mužskej dlane. Tou sa dotýkajú pneumatiky vozovky a prenášajú všetky sily. Nezabudnite predvídať, spomaliť a hlavne premýšľať.

A mimochodom – vy ste už prezuli svoje auto?

 

Jozef Vydra
ZDROJ: Goodyear Dunlop Tires

Komentáre k článku


Stream naživo