2013-05-16 04:30:00
Priechod pre chodcov
Priechod pre chodcov býva často miestom zbytočných nedorozumení.

Ak ide o chodcov, predvídajte radšej aj nemožné - radí Ján Bazovský

Keď vodič vystúpi a ďalej pokračuje ako chodec, správa sa inak, ako tí, čo si (ak vôbec) raz za čas sadnú za volant?

Podľa štatistík tragických dopravných nehôd medzi vozidlami a chodcami vyplýva, že rovnako nedisciplinovane ako chodci sa v cestnej premávke voči nim správajú aj mnohí vodiči. Kým postavenie chodcov v premávke je stanovené v paragrafoch 52 až 54 Zákona o cestnej premávke, pravidlá týkajúce sa vzťahu vodič - chodec sú roztrúsené v znení viacerých paragrafov týkajúcich sa, najmä, spôsobu jazdy. Aj pre tých, čo ich ovládajú neuškodí malé zopakovanie.

§ 4

ods, 1 Vodič je povinný:

e) dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, osobám  so zdravotným postihnutím, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu a starým osobám,

f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť: to neplatí pre vodiča električky,

ods. 2 Vodič nesmie:

g) ohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní,

m) ... obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä    

nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata...

o) zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov, ak to 

 nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

ods. 4

Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

§ 13, ods. 2

Vodič je povinný v úseku zastávky pravidelnej verejnej dopravy osôb dbať na zvýšenú opatrnosť a jazdiť primeranou rýchlosťou tak, aby neohrozil osobu vystupujúcu z vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb alebo do neho nastupujúcu.

§ 14, ods. 2

Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti.

§ 15, ods. 5

Vodič nesmie predchádzať

j) na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

§ 16, ods. 1

Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť... iným okolnostiam, ktoré možno predvídať...

§ 22, ods. 2 Vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.

§ 25, ods. 1 Vodič nesmie zastaviť a stáť,

c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,

§ 59, ods. 3

V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km.h-1. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť. Ak je to nevyhnutné vodič je povinný zastaviť vozidlo...

Vysvetlenie:

Hoci sú paragrafy napísané úplne jasne, ich aplikácia v motoristickej praxi nemusí byť už taká zrozumiteľná a jednoznačná. Pár príkladov: sem-tam sa cestárom podarí namaľovať priechod pre chodcov aj tam, kde prehľad o premávke na ceste nemajú ani chodci, ani vodiči. Kto v takom prípade ponesie zodpovednosť za prípadnú dopravnú nehodu na ňom?

Novelou zákona č. 8/2009 pribudol pre vodičov zákaz predchádzať na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi. Rovnaký zákaz platí aj pri predchádzaní pred križovatkou len s tým rozdielom, že na križovatku mimo obce upozorňujú zvislé dopravné značky P5, P6 umiestnené v dostatočnej vzdialenosti pred ňou. No a priechod pre chodcov zostáva väčšinou označený len zvislou dopravnou značkou IP 6 tesne pred ním, hoci by na neočakávaný priechod pre chodcov mimo obce a v obci umiestnený mimo križovatky mala vodičov upozorňovať výstražná značka A 13. Tá však nie je všade tam, kde by mala stáť.

Zo znenia ďalších paragrafov vyplýva pre vodičov povinnosť predvídať, prihliadať, dbať na zvýšenú opatrnosť v situáciách bežných v cestnej premávke a prispôsobiť rýchlosť vozidla týmto okolnostiam. Preto by si to mali vodiči v každom okamihu jazdy uvedomiť , či jazdia po diaľniciach, cestách prvej, druhej... a inej triedy, či jazdia v obci ale, hlavne, či jazdia na úsekoch s predpokladaným a reálnym pohybom chodcov v premávke.

Pamätajte!

Kým z hľadiska zdravia a života ťahajú zrazení chodci za krátky koniec, pri posudzovaní viny smrteľnej dopravnej nehody medzi vozidlom a chodcom z právneho hľadiska ťahajú vodiči za ešte kratší. V mnohých rozsudkoch súdov sa v ich zdôvodnení objavila veta o tom, že vinný, prípadne spoluvinný je vodič, lebo mal a mohol predvídať...

1 Najčastejšie ohrozujú vodiči chodcov, ktorí prechádzajú cez priechod na viacprúdovej ceste.

 

2 Priechody pre chodcov by nikdy nemali byť vyznačené na miestach bez náležitého rozhľadu vodičov a chodcov.

 

3 Ťažké zranenia alebo smrť dokáže chodcovi spôsobiť vozidlo už pri rýchlosti 40 km/h.

 

4 Moderné vozidlá už dokážu svojou „autointeligenciou“ eliminovať nepozornosť vodiča a okamžite zabrzdiť keď náhle vstúpi do ich dráhy chodec.

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo