2013-04-10 12:15:00
Ako správne pochopiť dopravné
Predbiehať tesne pred zákrutou, do ktorej nevidno, nie je prejavom odvahy, ale skôr iných vlastností vodiča.
Zdroj: Ján Bazovský

Ako správne pochopiť dopravné predpisy pri predbiehaní, poradí Ján Bazovský

Už prvý diel rád dopravného analytika vzbudil zaslúženú pozornosť. Dobrých rád však nie je nikdy dosť.

Rozhodli sme sa preto prinášať ich pravidelne. Niektoré rady sú na nezaplatenie. Platí to najmä vtedy, ak neviete, ako správne jazdiť podľa predpisov. Ján Bazovský sa pravidelne s vami podelí o svoje vedomosti, skúsenosti a reálne nasnímané situácie na našich cestách.

Na praktických príkladoch vysvetlí, ako správne postupovať, aby sme nemuseli zbytočne siahať do peňaženky.

Predchádzanie a rozhľad

Na úsekoch ciest, na ktorých je predchádzanie zakázané zvislými alebo vodorovnými dopravnými značkami sa vodiči v premávke vedia orientovať pomerne jednoducho a hlavne jednoznačne. „Označkovanie“ všetkých ciest na Slovensku by však bolo neekonomické a v mnohých prípadoch aj nejednoznačné. Preto sú v zákone č. 8/2009 o cestnej premávke stanovené konkrétne podmienky, za ktorých vodiči nesmú predchádzať ani na miestach bez príslušných dopravných značiek. Jedna z týchto podmienok je uvedená v zákone

§ 15,

Predchádzanie

(5) Vodič nesmie predchádzať,

a. ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,

Vysvetlenie:

Vzhľadom na osobitosti terénu, cez ktorý cesty vedú, nemožno rozhľad vodiča definovať presnou veličinou vyjadrenou, napríklad, v metroch, stupňoch uhla šírky zorného poľa vodiča, výškou auta a podobne. Preto je vyjadrený všeobecne - vzdialenosťou, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. A práve s týmto pojmom majú vodiči v každodennej premávke najviac problémov. Občas si neuvedomujú, že „vzdialenosť potrebnú na bezpečné predchádzanie“ ovplyvňuje niekoľko faktorov:

- najvzdialenejšia časť vozovky, na ktorú vodič pred sebou dovidí (tá sa môže meniť počas predchádzania)

- rýchlosť predchádzaného vozidla

- rýchlosť, alebo zrýchlenie vlastného vozidla

- stav a povaha povrchu vozovky

- poveternostné podmienky

O každom z nich by sa dalo písať samostatne, možno ich zhrnúť aj do stručného záveru:

- uhol rozhľadu sa aj počas predchádzania na ceste s vyšším stupňom polomeru zakrivenia a stúpania cesty nemení alebo rozširuje len veľmi pomaly

- pri rovnakom rozhľade možno bezpečnejšie predísť nákladné vozidlá alebo pracovné stroje pohybujúce sa pred zákrutou alebo stúpaním pomalšie, než osobné vozidlá

- na klzkom povrchu cesty vozidlo akceleruje s výrazným oneskorením a pri prudkej zmene smeru jazdy sa môže dostať do šmyku

- pri zníženej viditeľnosti spôsobenej hustým dažďom, hmlou, snežením môže vodič odhadnúť rozhľad na rovnom úseku cesty podľa viditeľnosti svetiel vozidiel pohybujúcich sa v protismere v závislosti od ich rýchlosti

Sankcie za porušenie ustanovenia §-u 15, ods. 5, písm. a) sa ukladajú najmä pri spôsobení dopravnej nehody alebo škodovej udalosti. Za priestupky zistené príslušníkmi PZ alebo technickými zariadeniami, ktoré používa alebo využíva PZ možno vodičovi uložiť blokovú pokutu 100 € a pri obmedzení alebo ohrození iného účastníka pokutu 150 € (podľa aktuálneho sadzobníka pokút účinného od 24.7.2012)

Poznámka na záver:

Zámerne som nespomenul ešte jeden faktor súvisiaci s rozhľadom vodiča. Nie je uvedený v žiadnom paragrafovom znení zákona o cestnej premávke a tak tí vodiči, ktorí ešte nevedia predvídať, by mali brať ohľad aj na rýchlosť vozidiel jazdiacich v protismere, s ktorými sa môžu stretnúť počas každého predchádzania. Nestoja na mieste ale pohybujú sa pravdepodobne rovnakou rýchlosťou ako vozidlo, ktoré sa vodič rozhodol predchádzať, pritom ich rýchlosť z protismeru výrazne ovplyvňuje rozhľad na vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie.

A naopak: vVodiči pomaly idúcich nákladných, prípadne iných vozidiel, dávajú zapínaním pravých smerových svetiel signál vodičom vozidiel za nimi, že ich môžu predchádzať aj bez potrebného rozhľadu. V premávke je to bežný jav a tak zostáva len na rozhodnutí konkrétneho vodiča, či takúto možnosť využije a zverí svoj život do iných rúk. Následky spôsobené porušením zákona však bude znášať len on sám.

No a teraz pár praktických príkladov zachytených v reáli kamerou Jána Bazovského:

1 Pri predchádzaní v ostrej pravotočivej zákrute sa uhol rozhľadu vodiča rozširuje len veľmi pomaly.

 

2 To isté vozidlo pri rovnakom porušení ustanovenia §-u 15, ods. 2 písm. a) na ďalšom úseku cesty.

 

3 Do tretice a ešte raz to isté vozidlo pri predchádzaní kolóny vozidiel bez potrebného rozhľadu.

 

4 Pri predchádzaní v ostrej ľavotočivej zákrute sa uhol rozhľadu vodiča prakticky nemení.

 

5 Zhoršené poveternostné podmienky znižujú rozhľad vodiča nielen pred stúpaním a zákrutami, ale aj na rovných úsekoch ciest.

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo