Porsche začalo vyrábať piesty v 3D tlačiarni: Úspora materiálu, viac výkonu
Porsche pokračuje v postupnom zavádzaní 3D tlače do výrobného procesu. Teraz je to naozaj významný posun.
Porsche patrí medzi priekopníkov v automobilovom priemysle pri využívaní 3D tlače vo výrobe. Už od mája takýmto spôsobom vyrába komponenty škrupinových sedadiel modelov 911 a 718. Navyše takto vyrába približne 20 komponentov pre Porsche Classics. Napríklad súčiastku zo spojky modelu 959. Jednoducho tie komponenty, ktoré sa už roky nevyrábajú a značka by pre zákazníka musela buď vyrobiť komponent nanovo podľa pôvodných postupov, alebo by musela vymyslieť nové. Vytlačiť ich cez 3D tlačiareň je v konečnom dôsledku efektívnejšie a lacnejšie pre držiteľa veterána značky. Tlačenie prostredníctvom 3D tlačiarne v prvom rade šetrí materiál, no taktiež umožňuje konštruktérom popustiť uzdu možnému a nemožnému a dostať sa omnoho bližšie k ideálnym geometrickým tvarom dielcov. Ďalšou výhodou je, že tlačené komponenty nemusia byť zostavené z toľkých menších súčiastok.
V prípade piestov ale nejde o originálnu súčiastku staršej a jednoduchšej technológie, ani o komponenty zo sedadiel. Tu ide o piesty nového vrcholného modelu. Napríklad modelu GT2 RS. V jeho prípade použitie piestov tlačených v 3D tlačiarni umožnilo konštruktérom v konečnom dôsledku zvýšiť výkon 3,8 litrového šesťvalca o viac ako 30 koní, presnejšie zo súčasných 515 kW (700 k) na 537 kW (730 k).
Nové 3D tlačené piesty sú ľahšie ako kované. Z údajov výrobcu vyplýva, že sú aj presnejšie, majú menšiu výrobnú odchýlku a teda aj nižšie trenie. Majú tiež integrovaný a uzavretý chladiaci kanálik v samotnej korunke piestu, čo opäť zlepšuje termomanažment motora. Výsledkom využitia 3D tlačených piestov je teda možnosť zvýšenia otáčok motora, zlepšenie spaľovacieho procestu a zníženia teplotného zaťaženia piestov. Čo vo finále zvyšuje výkon a odolnosť piestov.
Piesty sa tlačia v spolupráci s firmami Mahle a Trumpf. Na tlač sa využíva mimoriadne čistý kovový prášok, ktorý je následne tavený laserovým lúčom presne podľa počítačového modelu.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Porsche
Komentáre k článku