17.07.2020

FOTO: BMW iX3 – menšie batérie, väčší dojazd. Tu je reálny pokrok elektromobility

BMW predstavením nového elektrického SUV iX3 uvádza zároveň piatu generáciu elektrického pohonu.

Pokrok od prvého uvedenia priekopníckeho modelu i3 je nespochybniteľný. iX3 nie je „len“ elektrická verzia SUV BMW X3. Je to prvý model nesúci elektrický pohon eDrive piatej generácie, ktorý vďaka kombinácii pokroku na všetkých frontoch zvyšuje efektivitu, zvyšuje dojazd, znižuje závislosť na vzácnych materiáloch, znižuje dopad výroby a zároveň predlžuje dojazd a zvyšuje radosť z jazdy. BMW v tlačovej správe doslova tvrdí, že uvedenie iX3 je momentom, keď nadišiel čas zbaviť sa neprimerane veľkých batérií, ktoré mali negatívny vplyv na hmotnosť vozidla, dynamiku a spotrebu elektrickej energie. Údaje hovoria jasne a dávajú iX3 zreteľnú konkurenčnú výhodu v porovnaní s najbližšími súpermi ako Mercedes EQC a Audi E-Tron. Obe autá majú väčšiu batériu, no nižší dojazd a vyššiu spotrebu energie.

Nový model BMW iX3 stelesňuje strategický prístup s názvom „Sila výberu“ (Power of Choice). V rámci neho chce spoločnosť BMW Group pokryť najrôznejšie požiadavky klientov a predpisy regulačných orgánov z celého sveta. BMW X3 tak bude prvým vozidlom dostupným s benzínovými aj naftovými motormi, s nabíjateľným plug-in hybridným ako aj s čisto elektrickým pohonom. Model BMW iX3 príde na trh koncom roka 2020 a jeho predaje sa začnú v Číne. Zároveň to bude prvé vozidlo značky vyrábané pre celosvetové trhy v čínskom závode Šen-jang, ktorý sa prevádzkuje ako spoločný podnik v spolupráci s BMW Brilliance Automotive.

Vysoko integrovaná technológia pohonu nového modelu BMW iX3 zohráva veľmi dôležitú rolu pri zvyšovaní efektivity a nástupu výkonu. Elektrický motor, prevodovka a výkonová elektronika teraz vytvárajú jeden konštrukčný celok. Elektrický motor nového modelu BMW iX3 využíva princíp neustále budeného synchrónneho motora bez použitia magnetov. Konštrukcia motora sa navyše pri výrobe úplne zaobíde bez používania vzácnych zemín.

Energetická hustota elektrického motora používaného v modeli BMW iX3 je o 30 percent vyššia ako v prípade existujúcich plne elektrických vozidiel spoločnosti BMW Group. Motor sa vyznačuje účinnosťou na úrovni až do 93 percent, zatiaľ čo spaľovacie motory dosahujú účinnosť menej ako 40 percent. Nový pohon dodáva výkon 210 kW (286 k) a krútiaci moment 400 Nm dostupný, na rozdiel od ostatných elektrických motorov, pri vysokých otáčkach. Nový model BMW iX3 zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, čo je porovnateľné s konvenčne poháňaným modelom BMW X3 xDrive30i. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 180 km/h. Prenos výkonu na zadné kolesá vytvára klasický zážitok z jazdy s vozidlom značky BMW spojený so špičkovou trakciou — vďaka systému kontroly krútiaceho momentu a preklzu kolies zvaného ARB — a s vynikajúcou účinnosťou pohonu.

Model má o 75 mm nižšie ťažisko ako X3 30i, pritom má rozloženie hmotnosti v pomere 43% vpredu, 57% vzadu. Pritom je auto pre cestujúcich rovnako priestranné ako klasická X3 s benzínovým alebo naftovým motorom. I v interiéri nájdete to isté, až na pár drobných odlišností, podobne ako pri pohľade zvonka.

Špičková technológia článkov batérií zohráva v aktuálnom vývoji vysokonapäťových batérií kľúčovú rolu. Kapacita batérií, v pomere k zastavanému priestoru a hmotnosti sa mimoriadne zvýšila. Jednotková energetická hustota 188 samostatných článkov batérií v novom BMW iX3 je približne o 20 percent vyššia ako v prípade článkov batérií, ktoré spoločnosť BMW Group doteraz používala vo svojich elektrických vozidlách. Celková kapacita energie je 80 kWh, pričom využiteľných je 74 kWh. Kapacita spolu s vysoko účinným systémom pohonu, poskytuje novému modelu BMW iX3 dojazd až do vzdialenosti 459 km podľa testovacieho cyklu WLTP a až do 520 km podľa cyklu NEDC.

V rámci piatej generácie technológie BMW eDrive sa prvý raz predstavuje viacero nových technických prvkov vrátane inovatívneho nabíjacieho zariadenia, ktoré dodáva energiu do 400 V batérie ako aj do 12 V palubnej siete. Pri používaní nabíjačiek so striedavým prúdom dokáže nabíjať batérie jedno- aj trojfázovo s výkonom až do 11 kW. Nabíjanie jednosmerným prúdom otvára dvere nabíjaciemu výkonu až do 150 kW. Vysokonapäťové batérie nového modelu BMW iX3 sa tak z 0 na 80 percent svojej kapacity nabijú za 34 minút. Vodič teda môže energiu potrebnú na 100 km jazdy (podľa cyklu WLTP) nabiť za 10 minút.

K celkovej účinnosti automobilu prispievajú i zlepšenia v oblasti aerodynamiky. Aerodynamické kolesá sa prvý raz predstavujú na novom BMW iX3 a oproti porovnateľnému vozidlu s konvenčnými diskami kolies z ľahkých zliatin zlepšujú aerodynamiku o 5 percent. Podarilo sa to dosiahnuť pomocou premyslených plastových dielov vložených do diskov kolies s ramenami v tvare V. Ich povrch pomáha udržiavať pokojný tok prúdenia vzduchu. Podľa testovacieho cyklu WLTP sa novému modelu BMW iX3 takýmto spôsobom podarilo zvýšiť dojazd o približne 10 km. Všetky tieto opatrenia spolu s aerodynamickými úpravami v oblasti zadného difúzora a okolo zavesenia kolies či použitie ovládacích klapiek prispelo k tomu, že plne elektrické vozidlo typu SAV dosahuje koeficient odporu vzduchu cd s hodnotou 0,29.

Účinnosť elektrického motora a vysoká schopnosť nabíjania dáva novému modelu BMW iX3 mimoriadne schopnosti na dlhé vzdialenosti. Na ceste dlhej 600 kilometrov potrebuje nový model BMW iX3 menej zastávok na nabíjanie ako porovnateľné elektrické vozidlo, ktorého účinnosť znižuje prítomnosť väčších a ťažších vysokonapäťových batérií. A tieto zastávky budú aj kratšie. Účinnosť a komfort zvyšujú aj digitálne služby od BMW Connected Charging. Pri plánovaní trasy a výpočte času príchodu ponúka funkcia E-Route zlepšené odporúčania na prestávky na nabíjanie vysokonapäťových batérií. Zároveň poskytuje dôležité informácie o nabíjacích staniciach ako ich dostupnosť a požadované spôsoby autentifikácie či zaujímavé miesta v okolí. Vodiči modelu BMW iX3 využijú mimoriadne nízke ceny pri nabíjaní na rýchlonabíjacích staniciach siete IONITY. Na nich môžu nabíjať vysokonapäťové batérie svojich vozidiel za jednotnú sadzbu vo výške od 0,29 €/kWh (Nemecko).

Účinný systém pohonu, intenzívne využívanie druhotných surovín pri výrobe hliníkových zliatin a termoplastov, absencia vzácnych zemín a komplexné využívanie zelenej elektrickej energie vo výrobe, vrátane článkov vysokonapäťových batérií. To všetko sú faktory, ktoré sa podpisujú pod očarujúce hodnoty CO2 nového modelu BMW iX3. Pokiaľ sa porovnáva podľa priemerného európskeho energetického mixu, tak novinka iX3 prekonáva počas užívania naftovú verziu BMW X3 xDrive 20d o viac ako 30 percent. Ak by bolo vozidlo nabíjané iba energiou zo zelených zdrojov, stúpne tento rozdiel na 60 percent.

Počas samotnej jazdy zvyšuje účinnosť a komfort jazdy adaptívna rekuperácia. Intenzita regenerácie brzdnej energie sa na základe údajov z navigačného systému a zo snímačov asistenčných systémov vodiča prispôsobuje aktuálnej situácii na ceste. 

Napríklad počas približovania sa ku križovatke, k úseku cesty s obmedzenou rýchlosťou či k vozidlu vpredu, pracuje rekuperácia naplno. Na voľnej ceste sa v momente, keď dá vodič nohu z akceleračného pedálu, aktivuje funkcia plachtenia. Alternatívu k adaptívnej rekuperácii predstavuje možnosť voľby nízkej, strednej alebo vysokej regenerácie brzdnej energie, ktorú môže vodič upravovať počas zaradeného jazdného režimu D.

Viac fotografií a infografiky i fotografie techniky nájdete v galérii. 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku