12.01.2020

Elektromobil? Pravidelné rýchlonabíjanie zruší batériu po 2 až 3 rokoch

Elektromobily tu budú a ich podiel na trhu bude stúpať. Spaľovacie motory ale nenahradia ešte dekády.

Sieť rýchlonabíjacích staníc sa rozširuje, dostupný výkon sa zvyšuje. Nabíjanie elektromobilu sa tak stáva čoraz jednoduchšie a rýchlejšie. Popularita elektromobilov aj vďaka čoraz väčšiemu dojazdu a čoraz lepšej infraštruktúre postupne stúpa nielen na západ od našich hraníc, ale aj u nás. Lenže elektromobil nedokáže a navyše by ani nemal nahradiť auto so spaľovacím motorom. Jednoducho preto, lebo mu rýchlo odíde batéria. Ak ho budete chcieť využívať na dlhé trasy a energiu budete chcieť načerpať za pár minút na rýchlonabíjačkách. Batérie ako najdrahší komponent vozidla (tvorí takmer polovicu ceny nového auta) je „súčiastka“ ktorú si vzhľadom na jej cenu treba opatrovať a strážiť, aby vydržala čo najdlhšie. Časté rýchlonabíjanie jej životnosť dramaticky zníži.

V nedávnom rozhovore Automotive News so šéfom vývoja a výskumu spoločnosti BMW Klausom Froehlichom to odznelo celkom jasne. Elektromobily majú budúcnosť, ale spaľovacie motory ešte desaťročia nenahradia. Aspoň taký je pohľad BMW.

Froehlich očakáva, že v Európe v roku 2030 budú BEV, teda čisto elektrické vozidlá tvoriť približne štvrtinu (25%) celkového podielu nových predaných vozidiel. Polovicu predajov, teda 50% budú tvoriť spaľovacie motory vrátane motorov s rôznou mierou elektrifikácie a elektrickej asistencie (mild-hybrid). Zvyšných do 25% budú tvoriť plug-in hybridy.

Práve v PHEV, teda v hybridoch dobíjateľných zo siete s väčšou kapacitou batérie a so schopnosťou dlhšej jazdy len na elektrinu vidí BMW budúcnosť a najväčší potenciál. Plug-in hybridy sa ale nevyhnutne musia zlepšiť. A práve to je hlavnou príčinou ich budúceho rozšírenia.

Nedávno experti vyčítali BMW, že značka prepásla potenciál, ktorý nadobudla elektromobilom i3 a že značka po prvotnom rýchlom skoku následne nezachytila vlnu a dnes musí výrazne investovať aby dobehla konkurentov.

Pre BMW rýchly prechod na elektromobily nedával zmysel. Froehlich uvádza, že keď pred desiatimi rokmi vyvíjali architektúru CLAR, ktorá v sériovej podobe debutovala v roku 2015 s radom 7, na čisto elektrický variant by potrebovali pridať 800 až 900 kilogramov batérií. To by však úplne zabilo celú platformu a potlačilo akýkoľvek náznak vynikajúcich jazdných vlastností, ktoré sú pre BMW kľúčové. BMW preto elektrický rad 7 nechalo na papieri, očakávalo totiž, že v roku 2020 stúpne hustota batérií 2,5 násobne a to bude ten správny moment na plnohodnotné elektromobily, ktoré budú spĺňať očakávania zákazníkov od vozidiel značky BMW.

Skutočnosť je taká, že v roku 2021 sa priblížia k zvýšeniu energetickej hustoty batérií na 2,7 násobok. Práve preto v roku 2021 aktualizujú architektúru CLAR s novým centrálnym podlahovým komponentom, v ktorom bude môcť byť uložená batéria s výrazne vyššou kapacitou. To umožní plug-in hybridom odjazdiť 80 až 120 km v elektrickom móde a zároveň to umožní použitie väčších nádrží, než sú aktuálne v plug-in hybridoch značky.

Froehlich vidí ako najväčší problém pre masové rozšírenie elektromobilov ich cenu. Vďaka vysokým cenám vzácnych kovov sú batérie veľmi drahé a podľa neho sa to ani v najbližšej dobe nezmení. Očakáva, že ceny vzácnych kovov dokonca porastú, vďaka vyššiemu dopytu, čo dozaista nepomôže vytúženému poklesu cien elektromobilov.

Najväčším technickým problémom elektromobilov je podľa Froehlicha nabíjanie. Dôvodom je, že každý článok batérie potrebuje individuálny nabíjací cyklus pre minimalizovanie rizika prehriatia. To znižuje životnosť a dojazd na batériu. Priveľa rýchleho nabíjania môže opotrebiť batériu za dva až tri roky. Vymieňať batériu každé tri roky neznie ako príliš lákavé pre zákazníka, najmä keď batéria tvorí spomínanú polovicu ceny elektromobilu.

Froehlich odporúča úplne minimalizovať rýchlonabíjanie a použiť ho maximálne každý 20-ty nabíjací cyklus tak, aby batérie vydržali čo najdlhšie.

Zaujímavé je, že v tomto roku bude mať BMW na cestách viac než pol milióna elektrifikovaných vozidiel. Zákazníci podľa zistení značky nabíjajú doma a v práci, iba príležitostne niekde inde – napríklad na rýchlonabíjačkách. A práve to je pre životnosť batérií najlepšie.

Jeho vyjadrenia potvrdzujú naše závery z testovania nových elektromobilov. A síce kupovať elektromobil bez možnosti pomalého nabíjania a očakávať, že bude využiteľný aj na dlhé trasy bez obmedzení bude aj v nasledujúcich rokoch nemúdre.
 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Automotive news

Komentáre k článku