2020-01-07 09:00:00
Peugeot 508 SW GT
Peugeot 508 SW GT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 508 SW GT – elegantný a silný shooting brake s nočným videním

Že vraj doba nízkych áut v strednej triede skončila. No to veru nie. 508 je toho dôkazom.

Ako lepšie bojovať proti modelom SUV než podčiarknutím prirodzenej krásy, elegancie a reprezentatívnosti veľkých sedanov, liftbackov a kombi v strednej triede?

Nie, netvrdím, že každé SUV je nezmyselné, no sú aj lepšie, zmyselnejšie vozidlá... Napríklad model 508 SW. Krásne kombi s pozvoľnejšie sa zvažujúcou strechou pripomína skôr prémiový shooting brake, než kombi. A veru bude na tom niečo pravdy. Keď súčasnú generáciu 508 SW porovnáte s predchádzajúcou, príklon od praktickosti k estetike je zrejmý. Niežeby staršia 508 bola nepekná, to vôbec, no nová 508 útočí dizajnom i výbavou na prémiu v segmente lepšie než predtým.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď sa pozriem na konkurentov, 508 SW sa šikovne vtesnala medzi šíky a svojou karosériou i riešeniami vyniká. Peugeot naplánoval model 508 ako priamu konkurenciu modelu Audi A5. V prípade 508 SW Audi konkurenta nemá. 508 je priestorovo väčšie ako A4 Avant, no menšie ako A6 Avant. Podobné je aj pri bežnejších konkurentoch. Azda najbližšie sú mu koncepčne autá ako Mercedes CLA Shooting Brake, či Kia ProCeed. 508 je však od nich väčší automobil. I keď má podobné krivky a má tiež bezrámové okná dverí.

Zdroj: Ján Hargaš

508 SW rovnako ako 508 bez batohu kúpite s tými najlepšími pohonmi, aké má Peugeot aktuálne k dispozícii. Všetko začína na motoroch 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní a s manuálnou, alebo automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Ponuka pokračuje dvojlitrovými naftovými motormi 2,0 BlueHDi s 8-stupňovým automatom v dvoch výkonnostných verziách – 160 a 180 koní. Druhá menovaná je dostupná jedine s vyššími výbavami. Benzínovú ponuku tvorí motor 1,6 THP s výkonom alebo 180, alebo 225 koní. Najsilenejší motor je dostupný len s najvyššou výbavou. A presne v tejto konfigurácii bol prvý Peugeot 508 v teste na Podkapotou.sk.

Zdroj: Ján Hargaš

Vozidlo malo vo výbave vlastne všetko, čo 508 môže ponúknuť. Od audiosystému Focal, cez navigáciu, LED svetlá a balík asistenčných systémov, až po presklenú strechu a sedadlá v obdivuhodnej červenej koži. Skrátka auto s cenovkou niekde okolo 50-tisíc eur. Vrchol ponuky značky.

Ešte chvíľku zostanem pri výbave. Z môjho pohľadu je najväčším benefitom nového 508 systém nočného videnia. Stojí 1300 eur a každý kto niekedy v budúcnosti plánuje vyraziť na okresné cesty aj za tmy by mal tých 1300 eur obetovať. Peugeot je prvý spomedzi výrobcov bežných značiek, ktorý nočné videnie zaradil do ponuky. Nočné videnie majú vo výbavách výhradne prémiové značky a aj tie si zaň nechávajú kráľovsky zaplatiť. Pritom nočné videnie by mohlo mať každé jedno auto. Aktuálne už povinné asistenčné systémy aj tak používajú kamery schopné rozoznávať rôzne spektrá, aby mohli s istotou určiť, že sa pred nimi nachádza napríklad chodec.

Zdroj: Ján Hargaš

Nikto z ostatných výrobcov, vrátane prémie však nemá i-cockpit. Obvykle ho príliš nevyzdvihujem a nebude tomu inak ani v tomto prípade, avšak práve vďaka usporiadaniu palubnej dosky a ovládacích prvkov i-cockpit je nočné videnie tak dobré. Po zotmení si môžete nočné videnie pustiť na digitálny prístrojový štít, ktorý je umiestnený neďaleko zorného pola vodiča. Keď si na to zvyknete, bez toho sa budete cítiť ako slepý. Systém nielenže zreteľne rozlišuje teplejšie objekty (napríklad výfukový systém auta pred vami), dokáže rozoznať chodcov aj za dosahom diaľkových svetiel – a tie majú seriózny dosvit. Pomôcť to môže ako v noci za zhoršenej viditeľnosti, tak napríklad v daždi. Nočné videnie odhalí každého neosvetleného chodca, no tiež odhalí zver a môže ju označiť rovnako ako chodca. Mne úplne stačila jasne svietiaca machuľa stojaca v úplnej tme pri ceste za dosvitom diaľkových svetiel.

Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka nej som mal o kľúčový okamih viac času na to uvidieť, rozoznať a zareagovať na jeleňa chystajúceho sa vyskočiť na cestu. Systém mi však ukázal aj mačky, či zajace striehnuce pri ceste. Ani výborne svietiace svetlá nefungujú tak dobre ako toto. Tento systém je natoľko funkčný a spoľahlivý, že by ho mali žiadať nielen zákazníci pri každom kúpenom Peugeote 508. Dokonca môže byť jazýčkom na váhach v prospech 508 aj v porovnaní s konkurentmi. Trúfam si zájsť ešte ďalej. 508 s nočným videním by mali poisťovne uprednostňovať a zákazníkom adekvátne znižovať poistné. Tento systém môže potenciálne ušetriť státisíce eur na škodách pri stretoch so zverou a môže tiež zachrániť nejeden život neosvetleného chodca. Peugeotom by sa mali inšpirovať aj ďalší výrobcovia. Systém sa lepšie sleduje aj ako v BMW, či v Mercedese. Práve vďaka i-cockpitu.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhú stranu, na i-cockpit si treba zvyknúť a rovno hovorím, že ten zvyk nemusí prísť. Platí, že čím menej štandardnú máte postavu, tým komplikovanejšie bude zvyknúť si. V čase písania testu práve prechádzam zvykaním si na i-cockpit v modeli 508 už tretíkrát. Auto mám druhý deň, nedostatky prestávam vnímať. A akéže nedostatky? Keď sadnem do auta prvýkrát, kolená mám opreté o volant, neviem sa cez ne dostať k páčke na ovládanie sedadla. Chvíľa eqvilibristiky a posed nastavím tak, aby mi airbag nemieril do rozkroku, ale aspoň na hrudník. Verím, že je vankúš dosť veľký, aby pri nehode zachytil aj hlavu. Pozeral som videá z crash testov, o to viac verím. Ten smiešne malý hranatý volant. Vo veľkej 508 je jednoducho nepatrične malý a jeho malosť prekáža ani nie tak egom, ako pri dlhej trase a pri prudších manévroch. Ale ako som napísal, zvyknúť sa dá.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedadlá sú dobre ergonomicky prispôsobivé a prispôsobené. I vzadu sa vie odviezť dvojica vyšších, trojica menej priestorovo náročných. Batožinový priestor kombi je adekvátny, i keď ho prekoná aj o segment nižšie umiestnená Škoda Octavia. Lenže čo treba, to odvezie a ako vieme, 508 uprednostnil štýl pred praktickosťou. Našťastie to nie je priveľká obeta.

Výhradu mám k umiestneniu zadnej parkovacej kamery. Takto v zime sa zašpiní naozaj rýchlo. Systém ponúka pohľad zvrchu na auto a jeho okolie, no auto má len jednu kameru. Počítačové dokresľovanie je zaujímavým riešením, spoľahnúť sa naň úplne nedá.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdné vlastnosti patria k lepšiemu priemeru. Auto nemá priveľký predný previs, dostatočne široký rázvor i nízko umiestnené ťažisko sú výhodou vozidla. Ani zadná náprava nie je „pežoťácky“ jednoduchá, i keď nepatrí medzi najrafinovanejšie multilinky. Na priečnych nerovnostiach v zákrutách je auto stabilné. Dokonca ani väčšie nerovnosti na veľkých 18-palcových diskoch nie sú nepríjemné. Auto je kompromisom medzi smerovou stabilitou, zábavnosťou a pohodou na dlhých trasách. Nedokáže jazdiť tak ako Talisman, avšak jazdí lepšie ako Superb – obzvlášť v momente, ak na auto väčšmi tlačíte. Pravda, vyššie uvedené platí iba do momentu, kým si Superb nezoberie na pomoc drahší podvozok s pohonom všetkých kolies.

Zdroj: Ján Hargaš

Chválim spojenie benzínového turbomotora s osemstupňovým automatom s meničom. Nemá tendenciu utlmovať schopnosti motora, naopak podčiarkuje jeho prednosti. Zároveň drží spotrebu na prijateľnej úrovni. Reaguje rýchlo a auto s výkonom 225 koní je mimoriadne pružné. Pri rozbehoch z miesta, obzvlášť v zhoršených podmienkach, nie je ťažké pretočiť kolesá, či rozblikať kontrolu trakcie. Vo vyšších rýchlostiach auto ponúka dynamiku adekvátnu aj pre náročných. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 5,46 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 6,4 sekundy. Bez podradenia, bez športového režimu.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba bola na konci testu na úrovni 8,5 litra benzínu na 100 km. To zahŕňalo nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov. Išlo o kilometre s mierne vyššou dynamikou ako obvykle. Auto má vyšší fun factor a jeho dynamika je lákavá. Predbiehanie bolo bežnou súčasťou jázd, avšak v rámci zdravého rozumu a iba keď to bolo nevyhnutné. Najnižšia dosiahnutá priemerná spotreba bola 7,8 l/100 km. Išlo o jazdy prevažne po okreskách, pohodovejším tempom. Mestské presuny zvládne bez výrazného nárastu spotreby, môže za to snaživý systém štart-stop. Peugeot ale už roky predvádza, že to vie robiť efektívne a robustne. Vypínať ho cez displej ma už prestalo dávno baviť. Nová 508 však touto skrývačkou netrpí. Tlačidlo sa premiestnilo pod displej infotainmentu.

Zdroj: Ján Hargaš

Peugeot 508 SW je krásne, štýlové a svojské auto. Nazvať ho kombi je tak troch urážkou. Toto naozaj nie je sedan s privareným batohom. Moderný shooting brake, ktorý dobre poštípe každú prémiovku. Obzvlášť vo verzii GT mu okrem veľkých motorov a pohonu všetkých kolies naozaj nič nechýba. A síce nepatrím k obdivovateľom divokých farieb a experimentov v interiéri, červená koža je tu geniálna. Chválim kvalitu spracovania i použitých materiálov. Páči sa mi palubná doska, infotainment. Je to iné, ale je to funkčné. Chce sa mi to chváliť, ale uvedomujem si, že chváliť to budem len preto, lebo sa mi to páči. Tie tlačidlá, tie detaily. Toto neuvidíte nikde inde a ťažko nájsť taký zmysel pre detail dokonca aj u prémie. 508 SW GT je auto, ktoré bez akéhokoľvek zaváhania môže zobrať klientov štyrom krúžkom, vrtuľke a aj trojcípej hviezde. No jeho potenciál je vysoký a berie i z košiara značiek, ktoré len donedávna brali vyššie spomenutej svätej trojici z Nemecka. Peugeot 508 SW je ako Volvo V60. Akurát tak nevyzerá, nie je tak posadnuté bezpečnosťou, nemá taký výkon, ani pohon všetkých kolies. Ale je tak ako Volvo štýlové, nablýskané, má prémiové materiály, unikátne spracovanie, unikátne nápady a technológie. Nemá v sebe severský chlad a našťastie vzbudzuje hrejivé francúzske emócie.

Dobre, asi som sa nechal uniesť, ale podstata je ozrejmená. To najsilnejšie čo 508 SW má je dizajn, štýl, emócia ale i technologický pokrok. Je to Peugeot 21. storočia. Mám ho rád. GT to má za 9 z 10 bodov. Čert ber divný posed.

Zdroj: Ján Hargaš

PS: Nie, GT nekúpite za lacno. Už čoskoro príde test 508 s racionálnejšou výbavou i pohonom. A ešte k tomu v krajšej vonkajšej farbe...

 

Technické údaje

Model: Peugeot 508 SW GT PureTech
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 165/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1900
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,1-7,8
Dĺžka/šírka/výška (mm):

4778/1907/1420

Rázvor náprav (mm): 2793
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1584
Užitočná hmotnosť (kg): 598
Rozmer pneumatík: 235/40 R19
Cenníková cena modelu SW 28 290 €
   
Základná cena verzie GT PureTech 225k: 42 090 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku