05.01.2020

Nečakaný elektrický útok novej automobilky – z Turecka

Už v októbri 2019 začalo Turecko s výrobou vlastných elektromobilov. Plánuje vyrobiť 175 000 elektromobilov ročne.

S myšlienkou vyrábať vlastné autá prišiel turecký prezident Recep Tayyip Erdogan, ktorý je zároveň predsedom vládnej strany Strana spravodlivosti a rozvoja (AKP). Novú automobilku berie ako príležitosť ukázať svetu ekonomickú silu Turecka.

Turecko je pritom už pomerne veľa rokov významným producentom automobilov mnohých značiek. V tureckých továrňach sa vyrába celý rad áut. Na európsky trh sa momentálne z Turecka dovážajú autá značiek Ford, Renault, FIAT Chrysler, Hyundai a Toyota. Okrem toho sa tam vyrábajú aj autobusy viacerých značiek. V minulim roku sa podľa portálu Statista vyrobilo v krajine polmesiaca približne 1,6 milióna áut.

Moslimská krajina, ktorá svojim západným cípom zasahuje do Európy pritom nikdy nemala svoju vlastnú automobilku. Teraz sa to má zmeniť. Na príkaz autoritárskeho prezidenta Erdogana vznikla nová značka tureckých elektromobilov TOGG (skratka z názvu Türkiye'nin otomobil Girişim Grub, teda Turecká automobilová spojená firma).

Turecko chce s touto vlastnou značkou vstúpiť do automobilového priemyslu rovno elektromobilmi. Na konci roka 2019 ukázalo svetu prvú dvojicu konceptov. Tvorcovia sľubujú najdlhší rázvor medzi konkurentmi, priestranný interiér, raketovú akceleráciu a nízke prevádzkové náklady. Výsledný dizajn prvého modelu pracovne označeného „TOGG C-SUV“ vzišiel zo súťaže spomedzi 18 návrhov od tureckých dizajnérskych štúdií. Z návrhov pôvodných osemnástich štúdií vyberala komisia, ktorej členom bol okrem iného Murat Günak, ktorý sa od osemdesiatych rokov minulého storočia do polovice uplynulej dekády pohyboval na vrcholových pozíciách v rôznych automobilkách. Bol okrem iného šéfdizajnérom Peugeotu, Mercedesu alebo Volkswagenu.

 

Finálne dotvorenie dizajnu a jeho prevod do podoby pre výrobu, vrátane stavby fyzických modelov, dostalo na starosť talianske štúdio Pininfarina, ktoré sa stalo strategickým partnerom automobilky TOGG pre oblasť dizajnu. Na vývoji auta však už pracoval turecký výskumný ústav technický. Pripomína to vývoj československých áut za čias socializmu. Niet ale divu, TOGG je totiž štátnym podnikom.

Spoločný podnik piatich tureckých firiem funguje pod záštitou tureckej vlády. Tvoria ho spoločnosti BMC – výrobca nákladných vozidiel a výzbroje, Anadolu Grubu – výrobca licenčných automobilov zahraničných značiek, Kiraca Holding – pôsobí aj v oblasti automobilového priemyslu, Turkcell – telekomunikačná spoločnosť a Zorlu – spoločnosť s tretím najväčším priemyselným a finančným podielom v krajine. Vo vedení spoločnosti TOGG je Mehmed Gürcan Karakas. Predtým spolupracoval s výrobcom automobilových súčiastok Bosch. Prevádzkovým riaditeľom sa stal Sergio Rocha - bol kedysi vedúcim juhokórejskej divízie americkej automobilky General Motors.

Erdogan má so značkou veľké plány. Prvé autá z nej vyjdú na cesty v roku 2022. Výroba elektromobilov má prebiehať v už existujúcom výrobnom závode v meste Bursa, v severozápadnom Turecku. Na výrobe piatich modelov elektromobilov bude pracovať približne 4000 zamestnancov, ktorí ročne vyrobia 175 000 áut. Už teraz je potvrdená objednávka od vlády na 30 000 elektromobilov do roku 2035. Celková investícia na najbližších 13 rokov je odhadovaná na 22 miliárd tureckých lír, v prepočte súčasným kurzom asi 3,36 miliardy eur.

Autá majú byť určené na domáci trh aj na export. Práve vývoz je hlavnou možnosťou, ako môže značka žiť. V krajine s 80 miliónmi obyvateľov sa totiž za rok predá len asi 400 000 nových áut a priemerná mzda sa pohybuje v prepočte okolo 760 eur.

Sám Erdogan nedávno predstavil prototyp vozidla TOGG novinárom na slávnostnej akcii neďaleko Istanbulu. Firma má zatiaľ vyrábať dva modely - SUV a sedan, ale čoskoro sa pridajú ďalšie. TOGG majú vlastnú platformu, na ktorej chcú predstaviť päť modelov. C-SUV sa už chystá do sériovej výroby, sedan je v štádiu prototypu a ostatné 3 verzie sú zatiaľ neznáme. Dôležitým znakom má byť dizajn inšpirovaný tulipánmi, ktoré majú v tureckej kultúre zásadný význam. Jasný odkaz na tento kvet je na prednej maske a diskoch kolies.

Zatiaľ sa detailnejšie hovorí len o SUV, ktoré má byť čistým elektromobilom. Má byť v dvoch výkonových verziách. Základný model SUV vyžije jeden motor s výkonom 200 koní (147 kW) na zadnej náprave. Na 100 kilometrovú rýchlosť by sa z pokoja mal dostať za 7,6 sekundy. Výkonnejšia verzia s dvojicou elektromotorov (jeden pre každú nápravu) a teda pohonom všetkých kolies ponúkne kombinovaných 400 koní (294 kW). Silnejší variant SUV by mal zvládnuť akceleráciu z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy. Predná náprava bude naviac vybavená vzperou MacPherson, ktorá má v športovom režime zabezpečiť pohodlnejšie a jemnejšie ovládanie elektromobilu.

V ponuke majú byť dve verzie Li-ion batérií. Vďaka rýchlej palubnej nabíjačke bude možné doplniť energiu do 80 percent kapacity batérie za pol hodiny. Batéria s menšou kapacitou bude stačiť na dojazd 300 kilometrov, väčšia až 482 kilometrov – samozrejme za ideálnych podmienok. Automobilka chce na batérie ponúkať osemročnú záruku.

Je zaujímavé, že sa Turci pustili rovno do elektromobilov. Pritom nejde o žiadnu licenčnú výrobu a TOGG nepoužíva ani externe získanú techniku. Kompletné pohonné ústrojenstvo mali vyvinúť inžinieri automobilky a duševné vlastníctvo si plne pripisuje Turecko.

Automobilka sa pri navrhovaní interiéru zamerala na to, aby odrážal technologickú pokrokovosť elektromobilu a poskytol pohodlný životný priestor. Interiér pripomína kokpit lietadla. Palubnej doske dominuje dotykový displej, ktorý dopĺňa ergonomicky tvarovaná stredová konzola. Infotainment je účelovo čo najjednoduchší, aby nepriťahoval vodičovu pozornosť, navyše sa dá ovládať hlasom.

Špecialitou TOGG C-SUV má byť holografický asistent, ktorý bude zobrazovať informácie o jazde a premávke v priestore podľa toho, kam sa vodič práve pozerá. Ak by technológia fungovala tak, ako ju automobilka opisuje, vodič by už vôbec nepotreboval displeje v interiéri. Všetky potrebné informácie má vidieť priamo pred sebou. Nemusí tak vôbec presúvať svoj pohľad z cesty na prístroje.

Asistenčné systémy sú schopné spolupracovať s autonómnym riadením 2. úrovne, pripravené sú však aj na 3. úroveň, čiže na plne autonómne elektrické vozidlo. Softvér v TOGG sa dokáže aktualizovať bezdrôtovo (OTA) vďaka zabudovanej architektúre online komunikácie s použitím 5G modemov, ktorá si tiež rozumie s IoT, teda internetom vecí.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: insideevs.com

Komentáre k článku