25.01.2019

Hyundai predstavil prvý multikolízny airbag. Znovu sa nafúkne pri ďalšom náraze

Hyundai ukázal vrcholiaci vývoj prvého airbagu schopného chrániť posádku aj pri následných nárazoch.

Až v 30% automobilových nehôd sa stáva, že po prvom náraze nasledujú ďalšie. I keď ide o údaje americkej organizácie pre bezpečnosť na cestách (NHTSA), dáta majú výpovednú hodnotu aj u nás. Následné nárazy môžu byť napríklad so stromom, inými objektmi okolo cesty, či s ďalšími autami. Prvý náraz môže odhodiť vozidlo iným smerom, či môže nastať reťazová nehoda.

Kým prvý náraz dokážu účinne stlmiť airbagy, posádka i vodič sú voči ďalším nárazom úplne nechránení. Následné nárazy môžu byť významným zdrojom zranení, obzvlášť ak si uvedomíme, že pri ďalších nárazoch môžu byť poškodené, či úplne zničené deformačné zóny vozidla.

Hyundai sa preto zameral na vývoj systému, ktorý by dokázal opätovne aktivovať airbagy tak, aby znížil riziko z ďalších nárazov nasledujúcich po prvej zrážke.

Aj keď vyvinúť opätovne nafukujúce sa airbagy nie je až taký problém (druhá rozbuška, senzory), náročnejšie je vyvinúť systém tak, aby sa airbagy opätovne spúšťali tak a iba vtedy, ak by ďalším výbuchom reálne pomohli a nie ublížili. Ak by ste napríklad po prvom náraze mali volant s airbagom pár centimetrov od hlavy, ďalší výbuch by vám viac ublížil ako pomohol. Hyundai preto vyvíja systém sledujúci polohu vodiča a pasažierov po prvotnom náraze, aby mohol práve túto otázku doriešiť a posádku reálne chrániť aj pri ďalších nárazoch.

Inžinieri Hyundaiu rekalibrovali nastavenie senzorov merajúcich veľkosť síl, pre následné otvorenie airbagov. Tie sa navyše otvoria rýchlejšie, aby poskytli vyššiu úroveň ochrany posádke.

„Zlepšením výkonu airbagov v situáciách s opakovanými nárazmi očakávame výrazné zvýšenie ochrany našich vodičov a pasažierov,“ povedal Taesoo Chi, šéf podvozkového vývojového centra v Hyundai Motor Group. „V našom vývoji budeme pokračovať skúmaním rôznych situácií nárazov, tak aby sme naplnili naše odhodlanie postaviť ešte bezpečnejšie vozidlá chrániace posádku a brániace zraneniam,“ dodal Chi.

Hyundai sa nevyjadril kedy dôjde k osádzaniu takto upravených airbagov do sériových áut, keďže vývoj ešte stále pokračuje. Cieľom je ponúknuť takéto riešenie v budúcich nových modeloch značiek Hyundai a Kia.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Hyundai

Komentáre k článku