24.01.2019

TEST: Seat Ateca 1,6 TDI - múdra voľba s úsporným motorom

Seat Ateca so základným naftovým motorom pôsobí ako vyvážené a pritom príjemne úsporné auto.

Tak ako som hovoril vo videoteste tohto vozidla. Ateca je mi sympatická. Spomedzi všetkých kompaktných crossoverov/SUV je Ateca z môjho pohľadu najlepší balík. Vonkajšími rozmermi patrí k menším v triede, no vnútorným priestorom postačí štvorčlennej rodine bez akýchkoľvek výhrad. Odvezie i piatich, odvezie množstvo batožiny. Pritom jazdí pohodlne, v kabíne je ticho, riadenie je presné, jazdné vlastnosti viac ako slušné. Auto ponúka motor v podstate pre každého. Od mestského trojvalca 1,0 TSI, cez univerzálny 1,5 TSI (ešte len čaká), k silnému 2,0 TSI a k ešte silnejšej Atece Cupra. Ponúkne tiež silný naftový štvorvalec 2,0 TDI, a to aj s pohonom všetkých kolies. Teraz som dostal kľúče od pohodlnej a úspornej verzie s menším naftovým štvorvalcom 1,6 TDI. Auto bolo vybavené automatickou dvojspojkovou prevodovkou a vo výbave Excellence. Mimochodom, tu je spomínaný videotest:

V čom sa odlišuje táto naftová Ateca od ostatných verzií? Nuž, spolu s najmenším motorom 1,0 TSI a tiež spolu s motorom 1,4 TSI (už sa nemontuje) vyznáva vzadu jednoduché riešenie. To znamená polotuhú nápravu s oceľovými pružinami. Multilink je spojený iba so silnejšími motormi (+ 150k vrátane) a prípadne s pohonom všetkých kolies. V cenníku, ani v katalógu Ateca naďalej nemá verziu s benzínovým motorom 1,5 TSI. SEAT Ateca už je dostupný aj s motorom 1,5 TSI. Z dnešného pohľadu je práve tento motor ideál pre všetky situácie. Na druhú stranu, kto najazdí viac a jeho denné trasy obsahujú aj diaľnice a okresné cesty vo vyššom pomere k cestám mestským, toho by mala potešiť prítomnosť testovanej verzie. Ja presne medzi takých patrím. Preto mi testovaná Ateca sadla ako riť na šerbel.

Nebudem tu riešiť antinaftové nálady v Európe. Aj tak sa modelov s emisnými normami Euro6d netýkajú. Tie majú skutočne čisté emisie, dobrú záruku a ani najväčší hejteri proti nim nemôžu ani pípnuť, najmä ak chápete, že naftový motor v meste má byť maximálne na návšteve...

Motor pracuje výborne, už len také hlúpe kontroly smradu výfukových plynov po studenom štarte ma prekvapujú. To auto jednoducho nesmrdí, pričom naftové motory v norme Euro6 ešte smrdieť za studena vedeli a to poriadne...

Oficiálne ide o úspornú verziu, ktorá nemá toľko síl ako väčší dvojliter. Pravdou ale je, že väčšine vodičov bude sila tohto motora plne postačovať. A to najmä pre rýchly nábeh krútiaceho momentu a jeho pekný priebeh. Dokazujú to aj testy pružnosti. Verzia s automatickou prevodovkou v štandardnom režime dokáže zrýchliť zo 60 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 8,7 sekundy. V oboch prípadoch príjemná reálna pružnosť umožňujúca predbiehanie i na kratších úsekoch. V istých momentoch ale treba predbiehaniu venovať vyššiu pozornosť. Najmä v prípade väčšieho predbiehaného vozidla na krátkych úsekoch. Toto nie sú parametre pre predbiehanie s prstom v nose. Zlepšiť sa to dá, stačí aby ste si na vhodný prevod podradili manuálne, a hneď z týchto časov stiahnete cca sekundu. S manuálnou prevodovkou by to malo byť podobné. Predpokladám však, že obe zrýchlenia by boli na 4. stupni bez radenia o kúsok pomalšie (vzhľadom na prevodové pomery). Dohnať by to mohlo práve radenie z 3. stupňa (obe skrine ho majú takmer totožný). No je to iba teoretizovanie.

Priemerná spotreba po odjazdení takmer 1000 km v mixe 60% diaľnic, 35 % ciest a 5% mesta, bola v chladnom novembrovom počasí na úrovni 5,7 litra. Vytrvalé diaľničné tempo 130 km/h priemer zvyšuje o liter v závislosti od podmienok na ceste. Priemerná spotreba by z dlhodobého hľadiska nemala presiahnuť úroveň 7 litrov. Ak áno, pravdepodobne ste si zvolili slabší motor, než aký potrebujete. Je možné, že majstri úspornej jazdy by na tých istých trasách stiahli z môjho priemeru tak 0,5 litra, no jazdili by pomalšie a väčšmi by museli využívať režim plachtenia (Eco). Ja som svoje tempo nijak neupravoval, cestu som si užíval, predbiehanie som neodkladal.

Hlučnosť agregátu je vyššia ako v prípade motora 2,0 TSI. To je jasné. Aj keď som počas testu ešte nemal správne kalibrované nové zariadenie na meranie hluku, relatívne presným odhadom môžem určiť, že je hlučnosť vyššia o cca 1 dB ako v prípade spomínaného motora pri rýchlosti 120 km/h v rámci testu hlučnosti. Znamená to čisto priemernú hlučnosť pri 120 km/h na úrovni 69 až 70 dB.

Motor vstupuje do kabíny viac než benzínové verzie, neruší však komunikáciu. Pri vyšších rýchlostiach, než aké povoľujú naše zákony na diaľnici už cítiť, že má čo s vysokou stavbou auta robiť. A to nielen z pocitu, ale tiež z rastúcej spotreby. Napriek tomu ale považujem dosiahnutú spotrebu i správanie motora za výborné.

Ateca a jej schopnosti

Naftovú Atecu by ste mohli bez problémov zaradiť do priameho porovnania s vozidlami ako Peugeot 3008 1,5 BlueHDi, Opel GrandlandX 1,5 BlueHDi, ale tiež s mnohými ďalšími autami s naftovým motorom a automatom avšak bez prítomnosti pohonu všetkých kolies. Ako vidieť, takýchto špecifikácií je naozaj dosť. Odzrkadľuje to požiadavky zákazníkov. Síce chcú auto s vyšším posedom, mohutnejšej stavby, nevyžadujú pohon všetkých kolies a s ním súvisiacu vyššiu spotrebu (i priechodnosť). Veľká časť z týchto áut sa nedostane ani na poľnú cestu, nieto do terénu, je preto jasné, že pohon všetkých kolies je len zbytočná a drahá záťaž navyše.

Verím týmto špecifikáciám, pretože skutočne zodpovedajú potrebám väčšiny obyvateľstva. Ak aj potrebujete občas vyjsť po poľnej-lesnej či len riadne rozbitej ceste na odľahlejšie miesto, opäť bude pohon iba jednej nápravy postačujúci. Iné to bude v prípade, že sa na vašich príležitostných cestách vyskytuje blato, ľad a ďalšie nečistoty. Lenže vtedy nemusí stačiť ani pohon všetkých kolies. V skutočnosti viac pomôže terénne obutie, či snehové reťaze.

Chápem tiež, že vyššie auto nemusí byť len módnou záležitosťou. Pri Atece som to cítil viac než pri spomenutých vozidlách a ďalších konkurentoch. Mohol za to nielen skutočne vysoký a pritom príjemný posed, ale najmä kvalitné a silné Full LED svetlá. LED sú aj hmlovky. S takýmto osvetlením a s takýmto posedom za volantom, som videl i do jarku pod cestou a to na dostatočne dlhú vzdialenosť. Znamená to, že jazdenie po nočných cestách nemusí byť rizikové, nemusíte jazdiť na slepo a dúfať, že sa nič nestane. Môžete stretom so zverou predchádzať. To sa pri aute z tejto cenovej kategórie nestáva často.

A presne to je kľúčom k rozlúsknutiu orieška menom SEAT Ateca. Pretože to auto pôsobí veľmi vyvážene. Nielen dizajnom. I ponúkanými schopnosťami a príjemnou, či skôr znesiteľnou cenou. Ateca vie ponúknuť naozaj veľa a nepýta si za to horibilné sumy. Hodnota za peniaze je skutočne výborná. Lepšie svieti ako konkurenti, lepšie jazdí ako konkurenti, má priateľský cenník, kde si môžete zvoliť len to, čo nevyhnutne potrebujete, má vynikajúcu úžitkovú hodnotu, má obdivuhodne priestrannú kabínu s veľkým kufrom. Skrátka ponúka veľa na malom priestore a nevyzerá čapato, navyše si za to nepýta zbytočne veľa. Iste, auto v tejto výbave už pretečie nad úroveň 25-tisíc, ale Atecu s týmto naftovým motorom, manuálnou prevodovkou, LED svetlami a ďalšími praktickými vecami kúpite aj za menej.

Navyše má SEAT po ruke skladovky za ešte sympatickejšie ceny. Dostať sa tak na úroveň 22-tisíc je možné. Pravda, automat ceny zdvihne. No i tak je Ateca s naftovým motorom 1,6 TDI veľkým favoritom z hľadiska ceny a protihodnoty. Či už si vyberiete viac výbavy, automatickú prevodovku, alebo celkovo inú motorizáciu, po testoch všetkých verzií pokojne prehlasujem, že Ateca vás nesklame. Je to kus dobrého auta za dobrú cenu, pritom ovplýva vysokým pocitom z kvality a pohodlia. U mňa má v testovanej špecifikácii 8 z 10 bodov. To čo stráca na 2,0 TSI FR v dynamike, dobieha v úspornosti a racionálnosti.

Na záver: Tu nájdete video vo FULL HD rozlíšení na Youtube.com.

Technické údaje

Model: SEAT Ateca 1,6 TDI DSG Xcellence
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná 
Výkon (kW/ot.):  85/3250-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3250
Maximálna rýchlosť (km/h): 184
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,5
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,8-6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4363/1841/1625
Rázvor náprav (mm): 2638
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1446
Užitočná hmotnosť (kg): 544
Rozmer pneumatík: 215/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 18 740 €
Základná cena s motorom 1,6 TDI: 21 140 
Základná cena verzie: 26 780 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku