02.11.2018

Nepoznáte cestu? Sledujte svetlomety!

Nová technológia sleduje značky a označenia a predvída, čo sa bude diať

Nočnej jazdy sa boja mnohí ľudia. Nová technológia svetiel, ktorú predstavila spoločnosť Ford, je navrhnutá tak, aby bola nočná jazda pohodlnejšia a potenciálne bezpečnejšia.

Pre úplne nový Ford Focus spoločnosť Ford ako prvá automobilka pripravila technológiu, ktorá sleduje dopravné značky a značenie jazdných pruhov a upravuje lúče svetiel, aby lepšie osvetľovali cestu vpredu. Môže ísť napríklad o širší záber pri približovaní sa ku kruhovému objazdu, aby vodič ľahšie zbadal chodcov a cyklistov na krajnici.

Namiesto závislosti od máp a GPS, ktoré nie vždy obsahujú najnovšie zmeny v cestnej sieti, nový systém upozorní na situáciu vpredu podľa skutočnej premávky. Technológia prepojila kameru a svetlá, takže nový systém adaptívneho predného osvetlenia Ford sleduje značenie jazdných pruhov, aby mohol nasmerovať svetlomety do zákruty skôr, ako vodič otočí volantom.

„Cieľom je, aby nočná jazda nebola náročnejšia ako jazda počas dňa. Naše najnovšie technológie svetiel sú súčasťou nášho plánu realizácie,“ povedal Michael Koherr, výskumný pracovník oddelenia osvetľovacích systémov spoločnosti Ford of Europe. „V Európe sa každoročne mení 15 percent ciest. Sledovanie dopravných značiek pri jazde po ceste predstavuje spôsob, ako získať najaktuálnejšie informácie, čo je užitočné, podobne ako GPS.“

 

Dopredu nasmerovaná kamera na modeli Ford Focus už podporuje technológie, ktoré pomáhajú vodičovi udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu, udržiavať pohodlnú vzdialenosť od vozidla vpredu a upozorniť pred jazdou v protismere na diaľnici. Je namontovaná na vnútornej strane čelného skla pod spätným zrkadlom a dokáže sledovať dopravné značky a značenia pruhu do vzdialenosti až 65 metrov, takže funkcia dynamického zatáčania sa môže aktivovať oveľa skôr, ako keby závisela len od pokynov z volantu.

V prieskume uskutočnenom agentúrou Opinion Matters pre spoločnosť Ford na vzorke 5 030 vodičov v Nemecku, Francúzsku, Taliansku, Španielsku a Veľkej Británii sa ukázalo, že 81 percent vodičov má strach z nočnej jazdy. V samostatnom prieskume sa pýtali nemeckých vodičov, čoho sa obávajú pri jazde v noci.  53 percent odpovedalo, že „nezbadajú chodca alebo cyklistu“, 43 percent že „prekážky zbadajú neskoro“ a 23 percent že „neuvidia správny smer jazdy“.

Odborníci vravia, že riziko fatálnej nehody v noci stúpa trojnásobne. Od roku 2006 do roku 2015 sa v EÚ v porovnaní s ostatnými účastníkmi cestnej premávky pomerne zvýšil počet úmrtí na bicykli – 1 zo 4 pritom nastane na križovatkách. Zvyšuje sa aj počet kruhových objazdov, pričom celkový počet v 19 európskych krajinách stúpol od roku 2016 do roku 2017 o 16 %.

Medzi ďalšie funkcie systému adaptívneho predného osvetlenia patrí funkcia na zabránenie oslňovania iných účastníkov cestnej premávky pomocou systému neoslňujúcich diaľkových svetiel. Je to technológia, ktorá zabráni nechcenému oslňovaniu ostatných vodičov a vďaka nej vidno väčšiu časť cesty vpredu. S touto technológiou nie je potrebné prepínať na stretávacie svetlomety – jednoducho sa zablokujú tie lúče, ktoré by inak svietili do očí ostatných účastníkov cestnej premávky. Štúdie ukázali, že automatické diaľkové svetlá sa aktivujú až 10-krát častejšie, než keď ich prepínali samotní vodiči ručne.

Spomedzi mnohých ďalších vyspelých projektov osvetlenia teraz Mochael Koherr a jeho tím vyvíjajú novú technológiu bodového osvetlenia, ktorá využíva infračervenú kameru na vyhľadávanie a sledovanie ľudí, cyklistov a väčších zvierat do vzdialenosti až 120 metrov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku