06.01.2014

Nové laserové svetlá majú dosah viac než 500 metrov! A nevypália nám oči?

Audi Quattro sa stane druhým autom s diaľkovými laserovými svetlami! Laserové svetlá osvetlia poriadny kus krajiny. Je to však bezpečné?

O Audi Quattro sme už písali veľa krát. Novinka, ktorú Audi predstaví v Las Vegas nás však núti písať znova. Audi Quattro bude mať okrem dnes už bežných LED diód na denné svietenie aj laserové diaľkové svetlá, ktoré osvetlia krajinu pred autom až do vzdialenosti 500 metrov.

Laserové svetlá sú približne tisíckrát silnejšie ako LED diódy, avšak spotrebujú iba dve tretiny elektriny. Skvelý vynález však vyvoláva podstatnú otázku. Sú bezpečné?

Tak si to predstavte, stretnúť sa s protiidúcim autom so zapnutými laserovými svetlami. V noci vám oči poriadne vypália aj obyčajné halogénové diaľkové svetlá, ešte viac xenóny... Budú laserové svetlá spôsobovať dočasnú slepotu protiidúcich vodičov?

Nie. Laserové svetlá totiž klamú telom. Ich podstatou nie je laserový lúč schopný spáliť predmety na dlhú vzdialenosť, charakteristika je podobná. Zo svetlometu sa však za žiadnych okolností vďaka použitiu fosforovej membrány a ďalších technológií nedostane oslepujúci lúč, ale modrasté svetlo teploty až 6500 Kelvinov. V podstate tak pred autom nastane "deň". Svetlomety nie sú nebezpečné ani po havárií.

Ich najväčšou výhodou oproti súčasným svetlám je jednak belšie svetlo, ale tiež skutočnosť, že (takmer) nestrácajú silu ani na veľké vzdialenosti. Nepotrebujú vám teda žiarou vypáliť zrak, ich lúč je ostrý a presný a na väčšiu vzdialenosť takmer nestráca intenzitu. Zatiaľ čo LED svetlá produkujú podobne biele svetlo, na väčšiu vzdialenosť sú podobne ako halogény slabé a po ceste na "miesto" stratia viac než 90 % energie. Síce dokážu najefektívnejšie premieňať energiu na svetlo, no ich svietivosť sa stráca. To pri laserových svetlách neplatí.

Znamená to, že prostredníctvom laserových svetiel môžete osvetliť miesto vzdialené niekoľko sto metrov veľmi presne a rovnakou intenzitou, ako miesto vzdialené desať metrov. Táto unikátna technológia by sa postupom času mala dostať ku všetkým automobilkám, ale tiež do iných odvetví.

Laserové diódy sú veľké len niekoľko mikrometrov, ich schopnosti však prevyšujú všetko ostatné. Navyše sú schopné prežiť samotné auto. Ich životnosť sa odhaduje na 30 000 hodín svietenia (podľa výrobcu).

Aj keď sa laserové svetlá od Audi prvýkrát predstavia na Audi Quattro na nadchádzajúcom veľtrhu CES v Las Vegas, prvé auto od Audi, ktoré ich reálne použije sa volá R18 e-tron. Tento pretekársky špeciál ich tak dovezie na okruhy.

Audi nie je prvá automobilka, ktorá predstavila laserové svetlá. Niekoľko týždňov dozadu tak urobilo konkurenčné BMW. Laserové svetlá bude BMW ponúkať ako príplatkovú výbavu pre model i8. BMW je tak o krok pred Audi, ktoré svetlá ešte len uvádza. Laserové svetlá od BMW navyše osvetlia predmety vzdialené viac než 600 metrov.

Okrem svetiel bude mať Audi Quattro aj iné novinky. Napríklad špeciálny TFT displej spriahnutý s čipom Tegra 30 od Nvidie, ktorý zabezpečí vysokú zobrazovaciu kvalitu. Vodič si bude môcť na dotykovom displeji upraviť zobrazované informácie o aute podľa vlastných potrieb.

O Audi Quattro už dávno vieme, že bude skvelé, rovnako ako to vieme o i8-čke. Či bude protiidúcim vodičom naozaj (takmer) príjemné pozerať do laserových diaľkových svetiel, odskúša až prax... 

jh
ZDROJ: Audi, BMW, spectrum.ieee.org

Komentáre k článku