11.04.2018

Ford predstavil úplne nový Focus – 20 rokov po prelomovom modeli

Značka Ford uvádza nový Focus ako najinovatívnejší, najdynamickejší a najvzrušujúcejší Ford v histórii.

Či je to naozaj tak, čakali fanúšikovia so zatajeným dychom. V posledných generáciách išlo skôr o postupnú evolúciu tvarov, rozmerov a parametrov. Poďme sa pozrieť, čo je na ňom nového.

Hneď prvý pohľad na odhalenú novinku priniesol veľmi zásadnú a základnú otázku: Kde je Focus? Čo s ním Ford urobil? Je toto naozaj, ale naozaj vážne FOCUS? Očakávajúc známe tvary a proporcie, ostane človek zaskočený. Ford to teda naozaj poriadne rozbalil. Takmer nič z nového Focusu nepripomína tých predchádzajúcich 20 rokov existencie modelu. Iba ak čiastočne predná maska, ktorá však už nie je v štýle Aston Martin. Všetko je iné, nové, nečakané – a aj vďaka tomu mierne tajomné a zaujímavé. Od uvedenia prelomovej prvej generácie modelu Focus v roku 1998 predala spoločnosť Ford v Európe takmer sedem miliónov vozidiel Focus a na celom svete viac ako 16 miliónov. Teraz prichádza ďalšia prelomová zmena.

Toto som od Focusu nečakal. Skôr to bolo očakávanie posunu známej, hoci modernej, ale predsa konzervatívnej línie „malého Mondea“ k hranatejším, vybrúseným a vycibreným tvarom. No tu sa niet zrazu čoho chytiť, chýba opora v doterajších krivkách. Nahradili ich celkom nečakané. Nové. Hodnú chvíľu som musel pri včerajšom predstavení úplne nového modelu Ford Focus rozdýchavať, čo som videl.

Na dobré sa rýchlo zvyká, ale o novom to nie je vždy také jednoznačné. Čím dlhšie som hľadel na nový Focus, tým viac som v ňom nachádzal nové prvky. Ktoré akoby som už niekde videl. Nie, to nie je kopírovanie známych tvarov. Ale inšpirácia tímu dizajnérov, ktorí dali Focusu celkom nečakanú a netradičnú tvár. Je zrejmá: čerpali zo studnice nápadov naprieč celým svetom. Po intenzívnejšej spolupráci so zákazníkmi vyvinuli nový Ford Focus úplne od začiatku. Ford tvrdí, že uvádza novú éru technológií, komfortu, priestoru a pôžitku z jazdy v porovnaní s ľubovoľným európskym rodinným vozidlom strednej veľkosti. Výsledok? Podľa mňa úspešné dizajnové cvičenie na tému: Urobte nové auto!

Úplne nový Focus je prvým vozidlom na svete, ktoré je postavené na novej platforme Ford C2. Jej cieľom je zdokonaliť vlastnosti pri nehode, vytvoriť väčší priestor v interiéri pre modely Ford strednej veľkosti bez negatívneho vplyvu na vonkajšie rozmery, zlepšiť aerodynamiku a znížiť spotrebu paliva.  Focus proporcionálne dospel, má luxusnejšiu, športovejšiu siluetu a súčasne ponúka viac komfortu aj priestoru. Výrazná nová silueta vznikla posunutím predných stĺpikov viac dozadu. Focus priniesol novú filozofiu dizajnu so zameraním na človeka. Spája emocionálny štýl exteriéru s prvotriednou aerodynamikou a interiér s väčším priestorom aj vďaka predĺženiu rázvoru o 53 milimetrov.

Tvár úplne nového modelu Focus je jednoduchá, zreteľne väčšia mriežka chladiča, stále s rozpoznateľným štýlom značky Ford, je medzi horizontálne posunutými svetlometmi. Sú rovnako ako koncové svetlá umiestnené úplne na kraji, aby sa zvýšil dojem šírky vozidla. Koncové svetlá sú dvojdielne, LED technológia svetiel vytvára zreteľne rozpoznateľný svetelný podpis vo dne aj v noci. Výrazné označenie Focus je umiestnené v strede medzi koncovými svetlami samostatnými písmenami s lesklou povrchovou úpravou. Kratšie previsy a poloha kabíny viac vzadu dodávajú vozidlu mohutný a dynamický vzhľad a pocit kompaktnosti. Kľúčovú úlohu pri dizajnovaní nového modelu Focus zohralo riadenie prúdenia vzduchu okolo vozidla.

Dizajnová filozofia zameraná na človeka sa prenáša do interiéru, ktorý vytvára príťažlivejšie a príjemnejšie prostredie s vyššou vnímanou kvalitou. Predné dvere plynulo prechádzajú do prístrojovej dosky a vytvárajú priestranný pocit. Horný prístrojový panel a vnútorná časť dverí sú vyrobené z materiálov mäkkých na dotyk, ktoré pôsobia dojmom väčšieho luxusu. Luxusné prvky prinášajú moderný dizajn špičkových spotrebných produktov z lešteného skla a s leštenou povrchovou úpravou. Sú na prístrojovej doske na strane spolujazdca, obložení dverí a ovládačoch vetrania vzduchu. Po prvýkrát sa do ponuky pre Európu dostal projekčný Head up displej Ford, s ktorým sa vodiči môžu sústrediť na cestu pred vozidlom. Asistent riadenia pri úhybnom manévri je novinka v segmente – pomáha vodičom s riadením okolo pomalších alebo stojacich vozidiel, aby sa zabránilo nehodám.

Komfort je základom kultivovanejšieho a luxusného zážitku z jazdy v novom modeli Focus. Cestujúci na predných sedadlách majú veľký priestor v oblasti pliec so šírkou 1 421 milimetrov. Poloha prístrojovej dosky ponúka väčší priestor. Elektrická parkovacia brzda je súčasťou štandardnej výbavy modelov s osemstupňovou automatickou prevodovkou a modelov s vyššou výbavou s manuálnou prevodovkou. Aj otočný volič prináša viac priestoru pre vodiča a spolujazdca. Užšia stredová konzola po premiestnení spínačov a ovládacích prvkov na dotykový displej, má pre vyšší komfort mäkké podložky na kolená.

Pre cestujúcich na zadných sedadlách je k dispozícii viac miesta vďaka dlhšiemu rázvoru a rovnej podlahe. V porovnaní s predchádzajúcim modelom Focus sa priestor v oblasti kolien zväčšil o viac ako 50 milimetrov a dosahuje najlepšiu hodnotu vo svojej triede – 81 milimetrov. Priestor vo výške pliec sa v porovnaní s predchádzajúcim modelom Focus zväčšil takmer o 60 milimetrov. Dojem priestoru zvyšuje konštrukcia zadných dverí s oknami, ktoré prechádzajú do zadného stĺpika a vytvárajú pocit väčšej otvorenosti. K dispozícii je otvárateľné panoramatické strešné okno.

Vo vozidle je najširšia ponuka asistenčných technológií pre vodiča, ktoré zaistia bezstresový a kultivovaný pôžitok z jazdy: Adaptívny tempomat (ACC) je teraz vylepšený o systém Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Asistenčné systémy dokážu prispôsobiť rýchlosť vozidla podľa zákonných limitov, sledujú dopravné značky popri ceste a na nadzemných portáloch, a okrem toho využívajú aj informácie z palubného navigačného systému.

Nová funkcia Stop & Go umožňuje systému adaptívneho tempomatu úplne zastaviť vozidlo použitím až 50 % celkovej brzdnej sily a automaticky sa rozbehnúť, ak zastavenie trvá kratšie ako 3 sekundy. Ak zastavenie trvá dlhšie ako 3 sekundy, vodič môže stlačiť tlačidlo na volante alebo jemne stlačiť plynový pedál a rozbehnúť sa.

Technológia jazdy v strede jazdného pruhu monitoruje dopravné značenie na vozovke. Adaptívny tempomat funguje do rýchlosti 200 km/h a pomáha malým zásahom do riadenia vodičovi zostať v strede svojho jazdného pruhu. Ak zistí, že vodič prestal ovládať volant, vydá vizuálne a zvukové výstrahy.

Systém adaptívneho predného osvetlenia má nový systém prediktívneho osvetlenia zákrut s kamerou a systémom osvetlenia podľa značiek. Vopred nastavuje svetelný lúč, aby zaistil lepšiu viditeľnosť, pričom sleduje zákruty a po prvýkrát v odvetví aj dopravné značky.

Aktívny parkovací asistent 2 už ovláda aj voľbu prevodových stupňov, plynový a brzdový pedál, takže umožňuje plne automatizované manévre len po stlačení tlačidla. Systém navedie vozidlo na miesto iba o 110 centimetrov dlhšie než samotné vozidlo, na ceste so sklonom až do 12 percent a rýchlosťou až 4 km/h. Dokáže pomôcť vodičovi aj vyjsť z pozdĺžneho parkovacieho miesta.

Prepracovaná bola aj technológia systému prevencie nárazov s funkciou rozpoznávania chodcov a cyklistov. Dokáže zaznamenať ľudí na ceste pred vozidlom alebo v jeho blízkosti, prípadne ľudí, ktorí môžu križovať dráhu vozidla. Ak systém zistí riziko nehody a vodič nereaguje na upozornenia, systém automaticky aktivuje brzdy. Dokáže zaznamenať cyklistov a je funkčný aj v tme využitím svetla zo svetlometov.

Do ponuky pohonných jednotiek patrí optimalizovaná verzia viacnásobne oceneného 1,0-litrového motora EcoBoost a nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost. Oba majú systém deaktivácie jedného piesta pre trojvalcové motory. Nové vznetové motory EcoBlue s objemom 1,5 a 2,0 litra majú najnižšiu spotrebu paliva a nová inteligentná osemstupňová automatická prevodovka prispôsobuje radenie štýlu jazdy. Ovláda sa ergonomickým otočným voličom. Zdokonalené zážihové motory EcoBoost a vznetové motory EcoBlue v spolupráci s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou prinášajú 10 % zníženie spotreby paliva v celom modelovom rade

Nový Focus ostáva verný 20-ročnej tradícii prvotriednej jazdnej dynamiky. Je zlepšená o technológiu nepretržitého riadenia tlmenia (CCD)  pre nezávislé zavesenie predných a zadných kolies a nové režimy jazdy. Má izolovaný zadný pomocný rám pre vyššiu kultivovanosť jazdy a tiež patentovanú technológiu pružín Ford. Vďaka voliteľným režimom jazdy v štandardnej výbave, o 20 % vyššej torznej tuhosti a izolovanému nezávislému zaveseniu zadných kolies s nepretržitým riadením tlmenia – po prvýkrát pre Focus – zostane tento model na vrchole triedy z pohľadu jazdnej dynamiky a lepšieho komfortu.

Komfort cestujúcich zdokonaľuje aj integrovaný modem FordPass Connect pre pripojenie aj na cestách čím sa vozidlo premení na mobilný prístupový bod Wi-Fi s možnosťou pripojenia až 10 zariadení. Modem FordPass Connect podporuje aktualizácie Live Traffic pre navigačný systém a pomocou mobilnej aplikácie FordPass umožňuje vodičom jednoducho vyhľadať vozidlo na rozľahlých parkoviskách nákupných centier, skontrolovať množstvo paliva, zamknúť a odomknúť vozidlo na diaľku či ho dokonca diaľkovo naštartovať.

 S novou bezdrôtovou nabíjacou podložkou pre kompatibilné smartfóny sa vodiči môžu zbaviť spleti nabíjacích káblov na stredovej konzole, pričom zariadenia môžu počas nabíjania zostať pripojené k systému komunikácie a zábavy SYNC 3 cez rozhranie Bluetooth. Systém SYNC 3 umožňuje vodičom ovládať funkcie audiosystému, navigácie, klimatizácie a pripojených smartfónov pomocou gest priblíženia a posunutia na 8-palcovom dotykovom displeji a pomocou jednoduchých hlasových povelov, pričom je kompatibilný s funkciami Apple CarPlay a Android Auto™. S novým audiosystémom B&O PLAY s výkonom 675 wattov si cestujúci užijú hudbu v maximálnej miere. Možno ju prehrávať cez FordPass Connect alebo zo smartfónu.

Súčasťou najrozsiahlejšieho radu modelov Focus bude päťdverový hatchback, kombi a vo vybraných krajinách aj štvordverová verzia. Exkluzívny charakter vozidla bude dopĺňať najširšie spektrum verzií vozidla strednej veľkosti, vrátane štýlovej výbavy Focus Trend a Titanium, športovej Focus ST-Line, luxusnej Focus Vignale a prvého crossovera Focus Active. Focus ST-Line je o 10 mm nižší a má jedinečné pružiny, tlmiče a stabilizátory. Focus Active je o 30 mm vyšší s unikátnymi prednými a zadnými hlavami uloženia náboja kolesa.

Do palety 13 farieb exteriéru patrí oranžová Orange Glow, modrá Desert Island Blue a exkluzívne pre verziu Vignale aj štvorvrstvový lak Dark Mulberry.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku