30.03.2016

VEĽKÝ TEST SVETIEL: Dobré halogény sú lepšie ako mnohé LED reflektory!

Prvý veľký test svetlometov osobných automobilov organizáciou IIHS priniesol mnoho prekvapení.

Tým najväčším je, že ani príplatkové LED svetlá nemusia znamenať lepšiu viditeľnosť. Test sa zameral ako na účinnosť stretávacích i diaľkových svetiel na rovnej ceste, či v zákrute, tak hodnotil aj prípadnú mieru oslnenia protiidúcich vozidiel. Z 31 testovaných modelov a celkovo 82 kombinácií svetiel, ktoré tieto modely umožňujú (vyššie stupne výbav a pod.) iba jeden jediný model dostal hodnotenie Good (dobre). Ostatné získali hodnotenia Acceptable (prijateľné), Marginal (hraničné), či Poor (biedne).

IIHS po testoch s malým prekrytím (25 %) pridáva k štandardnému hodnoteniu aj hodnotenie schopností predných svetlometov. Svoje rozhodnutie odôvodňuje štatisticky podloženým tvrdením, že približne polovica všetkých nehôd sa udeje za zhoršenej viditeľnosti. Či už ide o nehody v noci za tmy, pri prudkom lejaku, či za hmly, platí, že ak vodič nemá dostatočný rozhľad nedokáže adekvátne reagovať na hrozbu.

Mnohí z vodičov po nehode za zhoršenej viditeľnosti podliehajú pocitu, že daná nehoda bola ich chybou, avšak ako tvrdí David Zuby viceprezident a riaditeľ výskumu IIHS: „Ak máte problém za volantom vidieť na cestu, problém nemusia byť vaše oči ale vaše svetlá.“

Súčasná legislatíva ani u nás ani v USA negarantuje, že vozidlo bude schopné poskytnúť vodičovi za každých okolností dostatočný svetelný kužeľ na to, aby včas zaregistroval chodcov, cyklistov, zver, či iné prekážky na ceste.

Práve preto vytvorila IIHS test svetlometov, ktorý zahŕňa testy všetkých typov svetlometov pre konkrétny model. Spoločnosť nijako neupravuje a nenastavuje svetlá a testuje ich v tom stave a nastavení v akom prídu z fabriky. Špeciálne zariadenia na testovacej ploche zaznamenávajú údaje ako pri stretávacích, tak diaľkových svetlách piatimi základnými spôsobmi. Pri jazde rovno, pri ostrej ľavej zákrute, pri ostrej pravej zákrute, pri tiahlej ľavej a pri tiahlej pravej zákrute.

Do testu je taktiež zarátavaná úroveň osvetlenia protiidúceho vozidla pri stretávacích svetlách vo všetkých vyššie uvedených situáciách, tak aby sa zabezpečilo, že osvetlenie nie je nad povolenú úroveň. Osvetlenie sa hodnotí pri stretávacích svetlách z pochopiteľných dôvodov. Ak vás totiž niekto oslepuje diaľkovými svetlami, koná nesprávne, ak vás ale oslepujú aj stretávacie svetlá, chyba je u výrobcu.

Potom čo je vozidlo otestované na okruhu, inžinieri IIHS porovnajú namerané údaje s hypotetickými ideálnymi hodnotami a na základe toho vykonajú záverečné hodnotenie. Platí, že výsledky stretávacích svetiel majú vyššiu váhu ako výsledky diaľkových svetiel, keďže stretávacie svetlá sa používajú častejšie, takisto má vyššiu hodnotu výsledok na rovnej ceste než v zákrutách, pretože viac nehôd sa stáva na rovných úsekoch ciest.

Vozidlá vybavené automatickým prepínaním stretávacích a diaľkových svetiel môžu získať späť body, ktoré stratili pri horšom výsledku v teste výkonu stretávacích svetiel. To je však možné iba v prípade, ak výsledky z tohto testu neprekročia hraničnú úroveň a v prípade, že diaľkové svetlá dokážu poskytnúť vyššiu viditeľnosť ako stretávacie (čo nemusí platiť pri kombinácii LED stretávacích svetiel s halogénovými svetlami, prípadne v nevhodnom nastavení diaľkových svetiel).

Najvyššiu hodnotu však majú výsledky osvetlenia protiidúcich vozidiel. Ak v akomkoľvek z testov schopností svetiel získa vozidlo zlé hodnotenie (nadmieru oslepuje), nemôže získať lepšie hodnotenie než hodnotenie Marginal (hraničné 3 najhoršie zo 4).

Jedno dobré hodnotenie z 82 vozidiel!

Výsledky takto dôkladne a zároveň prísne nastavených testov poukazujú nielen na opodstatnenosť takýchto testov, no taktiež na alarmujúce schopnosti súčasných vozidiel, ktoré jednoducho nedokážu poskytnúť vodičom dostatočný priestor na reakciu pri zníženej viditeľnosti.

V prvom z veľkých testov v súčasnosti ponúkaných vozidiel sa IIHS zameralo výhradne na strednú triedu vozidiel (segment C-D i s niektorými crossovermi). Zatiaľ sa v testovanej vzorke ani zďaleka nenachádzajú všetky vozidlá a to ani v danom segmente. Postupne však budú pribúdať a hodnotenie svetiel sa bude zarátavať do celkového hodnotenia vozidla.

Najlepšie hodnotenie a jedinú známku „Good“ (dobré) získal trošku prekvapivo nový Prius od Toyoty. Avšak dobre sú hodnotené iba svetlomety LED s asistentom diaľkových svetiel, ktoré sú k dispozícii iba v najvyššom stupni výbavy. Ak je Prius vybavený iba základnými halogénmi bez asistenta diaľkových svetiel Prius získa najhoršie hodnotenie „Poor“ (biedne).

„LED stretávacie svetlá Toyoty Prius by mali vodičovi pri rýchlosti 70 MPH (112 km/h) poskytnúť dostatok času, aby identifikoval prekážku na pravej strane vozovky, kde sú svetlá najlepšie, a dokázal včas zabrzdiť a vyhnúť sa kolízii,“ povedal Matthew Brumbelow senior inžinier výskumu IIHS. „Naopak, niekto s klasickými halogénovými svetlami by musel v tme ísť o 30 km/h pomalšie (80 km/h), aby dokázal úspešne reagovať  na prekážku na pravej strane cesty a vyhnúť sa kolízii.“  

Prekvapením je, že absolútne najhoršie halogénové svetlomety spomedzi 44 testovaných systémov sú tie na BMW 3. Vodič BMW 3 by nemohol ísť v tme vyššou rýchlosťou ako 56 km/h, aby dokázal zabrániť zrážke s prekážkou v jazdnom pruhu. Lepšou voľbou pre dané vozidlo sú príplatkové LED svetlá s natáčaním do zákrut a asistentom diaľkových svetiel, avšak ani táto kombinácia nezabezpečuje dokonalú viditeľnosť, takto vybavené BMW 3 sa dostane iba o úroveň vyššie na úroveň „Marginal“ (hraničné).

Svetlomety s automatickým natáčaním do zákruty nezaručujú lepšiu viditeľnosť. Cadillac ATS, Kia Optima a Mercedes triedy C taktiež získali hodnotenie „Poor“ (biedne) aj keď mali adaptívne stretávacie a diaľkové svetlá.

Kia Optima mala navyše problém s privysokým osvetlením protiidúcich vozidiel. Jej natáčacie svetlomety do zákrut sú síce lepšie ako pevné svetlomety, avšak produkujú nadmieru svetla v smere k protiidúcim vozidlám pri všetkých piatich testovacích situáciách (stretávacie svetlá).

Pritom jeden z najlepších systémov poskytujúcich nadpriemerné osvetlenie cesty a okolia bez osvetlenia protiidúcich vozidiel nemá ani jednu z týchto nových technológií. Honda Accord získala hodnotenie „Acceptable“ (prijateľné) iba s halogénovými svetlami. Pritom ten istý model s LED svetlami získal o stupeň horšie hodnotenie „Marginal“ (hraničné).

Pri modeloch ako Volkswagen Passat (americký model), Mercedes C, Mercedes CLA, Kia Optima a ďalších nezáleží aké svetlá si kúpite, všetky sú nedostatočné. Naopak, pri modeloch ako Honda Accord, či Audi A3 je lepšie staviť na overené technológie a menej nákladné reflektory. Nižšie uvádzame celkové hodnotenia jednotlivých modelov. Viac o jednotlivých modeloch a schopnostiach jednotlivých svetiel zistíte na iihs.org.

Americká inštitúcia IIHS dlhodobo dokazuje svoj úmysel zvyšovať bezpečnosť na amerických cestách z čoho ťažia aj vodiči zvyšku sveta vrátane Európy. Jej crash testy s malým prekrytím Small Overlap sú najtvrdšou disciplínou cielenou na zvýšenie bezpečnosti vozidiel v akýchkoľvek situáciách nie len tých vopred nalinkovaných. Testy Small Overlap sa pred niekoľkými rokmi stali bežnou súčasťou testovania touto spoločnosťou. Výsledkom bol doslova hon na čarodejnice, ktorý odhalil že absolútna väčšina automobiliek ignoruje riziko, ktoré predstavujú časté nehody s malým prekrytím (náraz do stromu pri úhybnom manévri a pod.). Postupom času sa však aj v tejto disciplíne automobilky zlepšujú a vyvíjajú automobily, ktoré dokážu poskytnúť ochranu posádke aj v prípade „šikmého“ nárazu s malým prekrytím. Stále však existuje množstvo modelov, ktoré nedokážu čeliť ani jemnejším testom s väčším prekrytím (cca 40%) do deformovateľnej bariéry.

Good (dobré)      Acceptable (prijateľné)    Marginal (hraničné)    Poor (biedne)

jh
ZDROJ: IIHS.org

Komentáre k článku