20.02.2014

Elektromobilom možno svitá na lepšie časy vďaka predĺženiu dojazdu

Nemám nič proti elektromobilom, dokonca aktuálne jeden práve skúšam, ale niečo im chýba.

Nanič je to technika, keď vám umožní na jedno nabitie prejsť maximálne 150-200 kilometrov. Na „poskakovanie“ po meste a neveľmi vzdialenom okolí je to fajn riešenie, ale čo vtedy, keď potrebujete väčší akčný rádius? Zastaviť sa každých 100 kilometrov na polhodinku na (rýchlo) dobíjacej stanici neúmerne predĺži čas cestovania.

Ako urobiť z mestského elektrického „približovadla“ plnohodnotné diaľkové vozidlo? Nulové emisie sem, nulové emisia tam – zapriahnite do práce motor. Klasický spaľovací, ktorý funguje ako generátor na výrobu elektriny pre pohyb aj dobíjanie bateriek. Francúzske riešenie s príhodným názvom EP Tender je vlastne extender, teda predlžovač dojazdu.

Takéto riešenie je celkom bežné v mnohých hybridných modeloch a iných nie výhradne elektrických autách. Napríklad Opel Ampera, so súrodencom Chevrolet Volt, no tiež najnovšie BMW i3 a mnoho ďalších. Pri tých všetkých sa na dlhý dojazd myslelo a motor je zabudovaný v elektromobile. Lenže čo v prípade, že máte čistokrvný elektromobil, ktorý ničím podobným nedisponuje? Zapriahnete zaň prídavný generátor, ktorý bude počas jazdy schopný vyrábať elektrinu a ešte aj nabiť baterky.

V podstate jednoduchý nápad

Nie je to nič nového pod slnkom - malý prívesný vozík s elektrickým generátorom má objem 600 cm³, výkon 22 kW (30 k) a pochádza z modelu Tata Nano. Výrobca očakáva pre sériovú výrobu silnejšiu verziu s výkonom 35 kW (47 k) pri objeme 900 cm³. Dobíjanie z externého zdroja nie je síce najelegantnejšie riešenie pod slnkom, no môže výrazne predĺžiť dojazd najmä pri menších elektromobiloch. Pôvodne využiteľný dojazd je  u nich od 100 km v zime až po 160 km pri ideálnych podmienkach. Po použití extendra sa predĺži až na 500 kilometrov.

Kde to má háčik?

Nuž, v spotrebe tejto „elektrocentrály“. Pod elegantným plastovým krytom je aj 35 litrová nádrž a pri jazdení s vybitými baterkami sa palivo míňa rýchlosťou 6 - 7 litrov na 100 odjazdených kilometrov! To už môže auto spaľovať priamo a nie takto komplikovane a sprostredkovane. Zariadenie musí mať okrem toho aj špeciálnu softvérovú aplikáciu pre elektromobil Renault Zoe (neskôr aj pre ďalšie). Potom sa bude dať ovládať cez rozhranie R-Link priamo v aute.

EP Tender čaká počas ďalších 12 až 18 mesiacov intenzívne testovanie a na trhu by sa mal objaviť v roku 2015. Predpokladá sa, že sa zariadenie bude k dispozícii na špeciálnych staniciach umiestnených v strategických lokalitách.

Naše hodnotenie: zbytočne komplikované, zbytočne nákladné. Elektrický pohon má budúcnosť, ale nie v momentálnej podobe, keď sa mu musí pomáhať za každú cenu rôznymi pomôckami, neraz na úrovni „urob si sám.“ Jedinú inováciu vidím v použití koliesok, ktoré pri cúvaní nadvihnú celý príves tak, ako by tam ani nebol a vodič mohol ľahko zacúvať aj bez predchádzajúcich skúseností.

Je to v podstate jednoduchý koncept, ale je tu neodbytná otázka: prečo sa to všetko takto komplikuje? Vy by ste boli ochotní skladovať v garáži takýto generátor, alebo si ho požičiavať pri každej, trocha dlhšej jazde? Priznám sa, ja nie...

Jozef Vydra
ZDROJ: green.autoblog.com

Komentáre k článku