2014-01-24 12:00:00
BYD Qin by sa
BYD Qin by sa mal dostať aj do Európy
Zdroj: BYD

Ďalšia parádna „elektrika“ z Číny zvládne stovku za 5,9 sekundy!

Čínska automobilka BYD spustila doma predaj nového hybridného modelu Qin s parametrami ako z iného sveta.

Hoci v Číne už niekoľko áut s ekologickým hybridným pohonom vzniklo, dokonca aj priamo v automobilke BYD (Build Your Dream), novinka ich predstihuje vo všetkých smeroch.

Hoci sa elektrické a hybridné autá stále „potulujú“ na okraji záujmu pre rôzne príčiny, toto auto je trocha iné. Je to hybrid, kde sa o pohon starajú dva elektromotory aj spaľovací motor, no ten  nefunguje iba ako generátor na výrobu elektrickej energie. Navyše sa batérie auta dajú nabíjať aj externe, ako pri elektromobiloch. Takže hybrid, ale dokonalý.

Ohliadnutie späť

Čínska automobilka BYD pripravila hybridný model Qin so systémom Dual Mode II pre pekingský autosalón v roku 2012. Bolo to iba krátko po tom, ako sa zrodila dohoda medzi firmami BYD a Daimler AG a na jej základe nová značka Denza. Pod jej hlavičkou mali vznikať moderné elektromobily určené pre rozvojové krajiny. Automobilka BYD však nenechala nič na náhodu a modernu predstavila aj pod svojou vlastnou značkou. BYD totiž patrí v Číne k renomovaným výrobcom elektrických vozidiel – nielen áut, ale aj autobusov. Radí sa k automobilkám, ktoré sa v Číne sústreďujú na redukciu spotreby. Už v roku 2007 predstavila extrémne lacnú kópiu (!) modelu Toyota Aygo so sebavedomým označením BYD F1 a na konci roka 2008 potom kompaktný sedan BYD F3DM s hybridným pohonom. Ten pozostával v rámci sústavy Dual Mode z elektromotora, akumulátora a trojvalcového litrového spaľovacieho motora, ktorý bol čisto vo funkcii generátora elektrickej energie. Model však dieru do sveta neurobil, preto mal byť ďalším pokusom podobne „strihnutý“ BYD Qin.

Zdroj: BYD
Zdroj: soho.cn

Nastupuje druhá generácia

Model Qin, sedan na pomedzí nižšej strednej a strednej triedy je iný. Je to hybrid, ktorý sa dá nabíjať. O jeho pohon sa stará hybridný systém Dual Mode II, teda druhej generácie. Poháňať ho mal pôvodne štvorvalcový preplňovaný 1,5 litrový benzínový motor (110 kW) a elektromotor s rovnakým výkonom. Spočiatku vyvolávali údaje čínskeho výrobcu o výkone pochybnosti. Udával najprv celkový výkon sústavy až 220 kW, teda 303 koní. Bol to jednoduchý súčet výkonov oboch pohonov. Tak by sa výkonom vyrovnal európskym hothatchom. Ak by to bola pravda, musela by byť akcelerácia z 0 na 100 km/h rýchlejšia, než na úvod udávaných takmer neuveriteľných 6,9 sekundy. Prekvapenie? Áno, v tomto prípade sa koná. Auto je ešte rýchlejšie!

Čo to vlastne má pod kapotou?

Keby len tam. Auto totiž nakoniec poháňajú dva motory: preplňovaný benzínový trojvalec s objemom 1,5 litra (113 kW pri 5200 otáčkach za minútu a s krútiacim mommentom 240 Nm pri 1750-3500 otáčkach za minútu) ktorý pochádza z modelu F3DM a elektromotor s výkonom 110 kW, ktirý má 250 Nm. Spolu dosahujú motory výkon 217 kW (295 k). A to znamená, že ak auto využíva oba pohony, je schopné akcelerovať na stovku dokonca za 5,9 sekundy. Maximálnu rýchlosť má 185 km/h, no zaujímavejšia je spotreba paliva. Výrobca udáva 1,6 litra na 100 km, pričom s čisto elektrickým pohonom dokáže prejsť na jedno nabitie zhruba 70 km. Okrem nabíjacích staníc sa dá „dotankovať“ aj z bežnej domácej elektrickej zásuvky.

Zdroj: autocentre.ua
Zdroj: autocentre.ua;

BYD Qin vyžíva LiFePO4 batérie s kapacitou 13 kWh. Na domácom čínskom trhu sa tento sedan začal predávať v novembri minulého roka za cenu 200 000 juanov, čo je približne 24 300 eur. Keďže vláda už aj v Číne podporuje nákup ekologických áut výraznou dotáciou, mala klesnúť výsledná cena na 160 000 juanov. Priaznivú cenu dokázal BYD ponúknuť aj vďaka tomu, že patrí k najväčším výrobcom akumulátorov. Záujem o tento hybrid doma v Číne je obrovský: prvých 100 kusov sa rozpredalo za pár sekúnd.

Príde aj na Starý kontinent?

Dosť sa diskutuje o tom, či sa nového čínskeho hybridu dočkáme aj v Európe. Po úspešnom prielome s elektrickými taxíkmi BYD e6 to je však pomerne isté a vôbec nie vylúčené. Automobilka BYD totiž otvorila svoj prvý európsky výrobný závod v Bulharsku. Zameriava sa síce na výrobu elektromobilov a autobusov, no naznačuje to vzrastajúcu aktivitu značky v Európe.

Najväčším prekvapením tak teda asi bude správa z posledných dní, že sa novinky z krajiny draka údajne dočkáme aj na európskom trhu. Už na začiatku roka 2015. Podľa electriccarsperport.com by mala jeho cena štartovať 23 725 eurách.

A pripájame ešte dve videá v réžii automobilky – takže netreba pripomínať, že sú propagačné, ale tak to býva... Najprv porovnávacie preteky, kde BYD Qin v šprinte porazil také autá, ako sú VW CC, VW GTI, VW Scirocco, Mini Cooper S, Nissan 350Z, Subaru BRZ, Mitsubishi Lancer Evolution, a Ford Focus ST... No ak naozaj dosahuje čas 5,9 sekundy z 0 na 100 km/h, potom je tento hybrid fakt rýchlejší, ako všetky spomenuté autá na štarte.

A pre vás, ktorí by ste chceli trocha menej reklamy – tu je druhé videou, pri pretekoch, ktoré sa konali 27. októbra v Pekingu v šprinte na štvrť míle. BYD Qin tam vyhral 19 súbojov z 34 a porazil autá, ktoré sú výrazne drahšie, ale aj oveľa menej úsporné.

Tak čo si myslíte, mohol by mať aj tento Číňan úspech v Európe?

Jozef Vydra
ZDROJ: BYD, electriccarsreport.com

Komentáre k článku


Stream naživo