2014-01-01 08:28:46
BYD e6 ako elektrický
BYD e6 ako elektrický taxík slúži doteraz v Schenzene.
Zdroj: BYD

Čínsky útok na Európu cez "elektriku" - BYD e6 prichádza ako taxík do Rotterdamu

DOPLNENÉ: Pre Európu pomerne neznáma automobilka z Číny chce preraziť v Európe cez elektrické autá.

Postav svoje sny - to je význam názvu BYD (Build Your Dreams), v Európe doposiaľ stále málo známej čínskej automobilky. BYD zabodovala v Holandsku, keď si tamojší prevádzkovateľ taxislužby RTC v Rotterdame, vybral pre svoju činnosť jej čisto elektrický model.

Taxislužba sa rozhodla otestovať a vyskúšať model e6 a bola natoľko spokojná, že si objednala 25 áut, ktoré nasadí v priebehu nasledujúceho roka a pol. Za ten čas mesto vybuduje elektrické dobíjacie  stanice, z ktorých sa budú môcť autá nabíjať pri čakaní na zákazníkov.

Táto správa nie je až taká prekvapujúca, ako by sa mohla zdať. Veď s elektrickými autami akoby sa roztrhlo vrece a experimentuje s nimi mnoho automobiliek. Mimoriadne zaujímavé na nej však je, že si elektrické autá do náročnej prevádzky v Holandsku vybrali od pomerne neznámej čínskej automobilky. Vlastne, ako sa to vezme, že neznámej. V Európe možno. Značku BYD si zapamätajte, má veľký potenciál. Na poli elektromobilov to totiž nie je celkom neznáma firma. Skôr naopak.

Mladá značka, slušné úspechy, ale...

Automobilka z juhočínskeho Schenzenu (leží vedľa Hong Kongu) má pomerne krátku históriu. Založili ju v roku 2003, keď materský koncern BYD prevzal menšieho výrobcu áut TAC. Dnes je BYD šiestou najväčšou čínskou automobilkou. Vyrobí 1,2 milióna áut ročne. Sú to síce z najväčšej časti klasické autá so spaľovacími motormi, kde sa mnohé podobajú na iné európske, či svetové modely. S tým si konštruktéri automobilky veľké starosti nerobia. Klony rôznych modelov sa úspešne predávajú v Číne a v okolí. BYD dokonca chcela svoje viac, či menej „vydarené“ kópie predávať aj v Európe, no to im zatiaľ neprešlo. Predsa len ochrana duševného vlastníctva je tvrdý oriešok. Aj keď presvedčili čínske súdy, že nevyrábajú kópie, v Európe im to neprešlo.

Zdroj: BYD
Zdroj: BYD

Nielen elektrický inovátor

Situácia je celkom iná v prípade čisto elektrických áut. Koncern BYD je totiž jedným z najväčších setových výrobcov nabíjateľných batérií pre širokú škálu rôznych zariadení. Možno aj váš mobil má akumulátor práve od tejto firmy... Je celkom logické, že sa firma orientuje na elektromobily. Ocenil to pred rokmi aj svetoznámy americký investor Warren Buffet, ktorý do nej investoval prostredníctvom  svojich fondov. BYD tradične zbiera ocenenia za inovácie, v roku 2010 bol podľa časopisu BusinessWeek osmou najinovatívnejšou firmou na svete.

Účelné tvary, vysoká hmotnosť

To všetko mnohé vysvetľuje a už nie je prekvapením, že sa BYD snaží v Európe uspieť práve s elektromobilmi. Model e6 však pritom nie je žiadnou horúcou novinkou, automobilka predstavila crossover už v roku 2009 a priebežne ho neustále zdokonaľuje. Vďaka dobe uvedenia nepatrí medzi posledné dizajnové výkriky. Veď novšie modely BYDu so spaľovacími motormi sú vzhľadovo určite podstatne zaujímavejšie (a už to nie sú len kópie). Spredu auto pripomína Fiat Stilo, inak zapadne medzi ostatnými na ulici. To však pre taxík nie je dôležité. Model e6 je niečo medzi hatchbackom a MPV. Má dĺžku 4,56 metra, rázvor sa môže pochváliť veľmi slušnou hodnotou 2,83 metra. Auto je päťmiestne, s celkovou hmotnosťou takmer 2400 kilogramov, na čo dopláca pomerne nízka užitočná hmotnosť – odvezie iba 375 kilogramov.

Zdroj: BYD
Zdroj: BYD

Pod kapotou elektrika

Pohon zabezpečuje elektromotor s maximálnym výkonom 90 kW, hoci výrobca občas udáva iba 75 kW. Disponuje maximálny krútiacim momentom 450 Nm. Výrobca utlmil dynamiku jazdy v prospech dojazdu na jedno nabitie. Zrýchlenie z pokoja na 60 kilometrovú rýchlosť auto dosiahne za 8 sekúnd, maximálka je 140 kilometrov za hodinu. Energiu motoru dodávajú lithium-železo-fosfátové (LiFePO4) akumulátory vlastnej výroby s kapacitou 64,5 kWh. Výrobca udáva spotrebu okolo 20 kWh na 100 kilometrov. Teoretický dojazd na jedno plné nabitie akumulátorov by mal byť približne 300 kilometrov. Tieto údaje firma dokladuje dlhodobým testovaním z prevádzky v domovskom Schenzene a najnovšie aj susednom Hong Kongu, kde taxíky BYD najazdili už 100 miliónov kilometrov.

Doplnené informácie:

Počas služby v Schenzene a neskôr aj v Hong Kongu preukázali autá odolnosť voči náročnej prevádzke auta v taxislužbe. Počas jednej zmeny dokázali autá najazdiť približne 300 kilometrov. S dvojitým nabíjaním ich bolo až 600. Ako udáva výrobca, akumulátory vydržia zhruba 4000 nabíjacích cyklov. V ostrom nasadení  vozidiel taxislužby tak vydržia približne viac ako päť rokov do potrebnej výmeny. Výrobca však dáva na akumulátory záruku desať rokov! To znamená, že pri bežnom používaní auta počas tohto obdobia jazdíte len za cenu nabitia. Treba však podotknúť, že v Schenzene sú klimatické podmienky oveľa príjemnejšie pre prevádzku elektromobilov, ako v Európe. Pretože sa Schenzen nachádza v subtropickom pásme, ani v zime teploty zvyčajne neklesajú po 10⁰ Celzia. To má na kapacitu akumulátorov aj ich výdrž pozitívny vplyv. Na záver ešte dodajme, že s  integrovanou nabíjačkou na nabíjacích miestach sa dajú akumulátory dobiť zo stavu vybité na plnú kapacitu za dve hodiny. Pri nabíjaní u bežnej elektrickej siete na 230 V to trvá zhruba 10 hodín.

BYD v útoku na európsky trh postupuje veľmi rozumne a premyslene. Vyskúšané elektromobily sú pre taxislužbu vhodnou voľbou a výrobca si vďaka nim môže vybudovať  veľmi dobé meno. Veľmi podobne chce BYD postupovať aj v USA. Tam sa však navyše chce presadiť aj s elektroautobusmi. V Schenzene ich mnoho premáva na linkách MHD.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo