2013-08-09 13:15:00
Motor Opel 1,0 SIDI
Motor Opel 1,0 SIDI Turbo začnú montovať do malého modelu Adam.
Zdroj: Opel

Opel predstavil celkom nový trojvalcový motor, začne s ním od Adama

Vo Frankfurte nad Mohanom bude bohaté bohatá úroda noviniek. Jednou z nich je aj nový motor pre modely Opel.

Nový benzínový trojvalec prepĺňaný turbom bude kombinovaný s novým typom šesťstupňovej prevodovky. Je to začiatok novej motorovej ofenzívy pre Opel, keď značka chce pripraviť 13 nových motorov do roku 2016.

Trojvalčeky valčekujú

Stále viac automobiliek má vo svojich autách trojvalcové, zväčša benzínové motor(ček)y „dopované“ turbom. Ešte nedávno sme nad týmito agregátmi len mávli rukou a pousmiali sa. Dnes sa však postupne dostávajú do čoraz vyšších tried vozidiel. Jeden z nich dokonca (opakovane) vyhral medzinárodnú súťaž o motor roka. Nuž, čo, doba sa mení. Treba si zvyknúť na nové kritériá, ktorými sú nielen nižšia (uvádzaná) spotreba, ale najmä prísne emisné limity. Automobilky to nerobia iba z lásky k životnému prostrediu, ale hlavne pre poplatky za motory, ktoré normy a limity prekračujú. Opel tak ide po vzore Ďalších veľkých automobiliek ako Ford, Renault či Peugeot.

Opel sľubuje menšiu spotreba a nižšiu hlučnosť

Nový trojvalec 1,0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) má blok z hliníkovej zliatiny, priame vstrekovanie, preplňovanie a plynulo premenlivé časovanie ventilov. Je to teda moderná konštrukcia motora, ktorá obsahuje všetko, čo dnešná doba prináša a ponúka. Takže napríklad aj vodné a olejové s premenlivý účinkom pre zrýchlenie zohrievania motora a optimalizáciu jeho funkcie pri kombinácii so systémom štart/stop. Výrobca sľubuje „nové štandardy medzi trojvalcovými motormi v oblasti hlučnosti a vibrácií, ktoré prekonávajú množstvo štvorvalcových motorov“. No, uvidíme...  

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Vysokotlakové vstrekovače paliva sú konštrukčne oddelené od hlavy valcov a izoláciu proti vibráciám a hluku dostalo napríklad aj palivové čerpadlo. Celohliníkový motor bude vážiť len 37 kilogramov, čo je o 30 percent menej voči 1,6-litrovému atmosférickému agregátu. Prepĺňaný motor príde na trh najprv vo verzii s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 166 Nm, ktorý bude dostupný od 1 800 do 4 700 otáčok za minútu. Pritom má deklasovať konvenčné, výkonovo porovnateľné atmosféricky plnené štvorvalce s objemom 1,6 l až o pätinu nižšou spotrebou paliva.

Trojvalcový agregát sa bude kombinovať s novou šesťstupňovou prevodovkou. Je určená pre motory s krútiacim momentom do 220 Nm. Prevodovka bude mať k dispozícii 12 sád prevodových pomerov a šesť stálych prevodov. Väčšinou agregátov bude vyrábať maďarský závod GM v Szentgottharde.

Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


Stream naživo