2013-04-22 07:50:00
Víťazné špičkové Audi R18
Pár dní sa pretekársky špeciál "zdržal" ako výstavný exponát v predajni, teraz bude na obdiv na autosalóne.
Zdroj: Audi

Víťazné špičkové Audi R18 e-tron Quattro je ešte pár dní na Slovensku

Náskok vďaka technike je heslo značky so štyrmi kruhmi v znaku po dlhé roky. Potvrdením sú víťazstvá v Le Mans.

Z trinástich štartov na vytrvalostných 24 hodinových pretekoch v LeMans premenili na víťazstvo jedenásť z nich. V minulom roku brali prvé tri miesta a piate so štyrmi štartujúcimi vozidlami.

Dve z nich boli Audi R18 Ultra, celkové víťazstvo si odniesol hybridný model Audi R418 e-tron quattro. Práve ten sa niekoľko dní nachádzal v showroome zastúpenia značky  v Bratislave. A neodchádza, ešte sa pár dní zdrží. Podľa našich informácií bude od utorka do nedele na autosalóne v Bratislave. Oplatí sa prísť si pozrieť tento skvost vrcholnej automobilovej techniky.

Evolučná revolúcia

Športový prototyp R 18 TDI pre rok 2011 navrhovali od počiatku pre neskoršiu aplikáciu hybridného pohonu. Jeho vývojom vznikol pre minulý rok evolučný R18 Ultra s nižším výkonom vznetového šesťvalca 3,7 V6 TDI (375 kW namiesto 397) vďaka nižšiemu tlaku turbodúchadla a menším priemerom difúzora (clony v nasávaní). Objem palivovej nádrže sa zmenšil zo 65 na 60 litrov (e-tron má iba 58 litrov). Pokrok je zrejmý aj pri znižovaní hmotnosti – celohliníkový motor 3,7 V6 TDI je ľahší, ako zážihový 3,6 V8 TFSI pred desiatimi rokmi.

Zdroj: Audi

Hybridná verzia e-trom Quattro priniesla novinky

Konštrukčne je zhodná s typom R18 Ultra, no má sústavu KERS pre regeneráciu brzdnej energie a jej spätné využívanie pre zlepšenie dynamiky jazdy. Na pretekárske dráhy sa tak vrátil pohon Audi Quattro, no nie s mechanickým prepojením, ako kedysi, ani s trvalým účinkom. Sústavu MGU (Motor Generator Unit) tvoria dva motory/generátory s výkonom po 75 kW na prednej náprave. Vyrábajú elektrickú energiu pri brzdení, akumulujú ju v kompozitovom zotrvačníku, ktorý rotuje vo vákuu a je umiestnený vedľa vodiča (KERS je  Wiliams WHP). Na výjazdoch zo zákrut ju využívajú pri rýchlosti nad 120 km/h (limit medzi dvoma fázami brzdenia je 500 kJ energie). Planétové súkolesia predných kolies optimalizujú prevodový pomer pre regeneráciu pri brzdení a pre akceleráciu. Zadné kolesá pritom nezávisle poháňa vidlicový naftový šesťvalec 3,7 TDI. Prenos výkonu na obe nápravy synchronizuje riadiaca elektronika vyvinutá v spolupráci s firmou Bosch.

Zdroj: Audi

Hliníkovo-kompozitový špeciál

Podvozok je samonosná konštrukcia z uhlíkových kompozitov a hliníkového sendviča. Kolesá majú nezávislé zavesenie na dvojitých priečnych ramenách. Systém pruženia je vpredu pushrod, vzadu pullrod s torznými tyčami a nastaviteľnými tlmičmi. Použité sú kotúčové kompozitové brzdy  s vnútorným chladením a s hliníkovými stremeňmi. Hrebeňové riadenie má elelktrický posilňovač. Auto jazdí na kolesách s diskami O.Z. z horčíkovej zliatiny, pneumatiky Michelin majú rozmer 360/710 – 18 vpredu a 370/710-18 vzadu. Aj napriek zložitej technike sa môže R18 e-tron quattro pochváliť celkovou hmotnosťou len 900 kg.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo