2013-01-15 06:45:00
Auto bez šoféra? Je
Audi sa rozhodlo udávať trend v elektronických aplikáciách pre autá a pripraviť celkom autonómne vozidlo.

Auto bez šoféra? Je tu!

A bude ich čoraz viac. Najnovšie sa do klubu pridalo Audi, ktoré na najväčšej výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas predstavilo autonómne jazdiace auto.

A nebolo to všetko, s čím sa pochválilo. Audi sa mimochodom v oblasti „bezpilotných“ áut angažuje už dlhšie a myšlienku autopilota pre autá sa rozhodlo doviesť do reálneho stavu. Napríklad v USA v štáte Nevada má požehnanie tamojších autorít a testuje tam model TT-S. Toto vozidlo už vôbec vodiča za volantom nepotrebuje. Navyše na veľtrhu Consumer Electronics Show (CES) 2013 v Las Vegas predstavuje technológie, ktoré umožnia auto ovládať na diaľku.

Zavolajte si auto mobilom

Nie, nie taxík, ale svoje vlastné auto. Zvláštna predstava? Audi to myslí vážne a v praxi sa takéto riešenie má objaviť do konca roka 2020. To je o chvíľu. Má to fungovať tak, že prídete napríklad ku garážam, vystúpite a na mobile zvolíte, aby auto zaparkovalo – a ono odíde. Samostatne nájde voľné miesto a zaparkuje. A keď bude treba, zavoláte si ho späť. Ale  trebárs aj k inému výjazdu. Že to nie je celkom sci-fi, ani žiadna utópia, si môžete pozrieť na videu pod článkom..

Plusy a mínusy

Riešenie od Audi bude celkom samostatne fungovať „iba“ do rýchlosti 60 km/h. To sa v porovnaní s Mercedesom, ktorého autonómny systém má byť činný až do 200 km/h, zdá málo. Ale celkom to stačí pokryť všetko cestovanie v meste – a navyše: má to byť oveľa pokročilejšia technológia, ktorá nevyžaduje, aby vodič sedel za volantom. A pritom je to také jednoduché. Audi totiž len zdokonalilo a umne spojilo už existujúce systémy – automatickú prevodovku, adaptívny tempomat s možnosťou zastavenia a rozbehnutia, navigáciu s pokročilou nadstavbou vo forme detekcie dopravných značiek, kamerový systém s nočným videním a rôzne snímače, radary a optické systémy, ktoré monitorujú prostredie auta v okruhu až 250 metrov.  Mobilnou aplikáciou tak stačí zadať pokyny a auto vykoná všetko potrebné. Dokonca aj v úzkych a podzemných garážach, či nadzemných parkoviskách. A nakoniec, po dobre vykonanej práci vám pošle späť informáciu o splnení zadania.

Nadiktujte SMS, auto vám prečíta e-mail

„To nič nie je...“ povedali by v Audi. Toto dokážu už nové A3 a A3 Sportback. Spojenie so sociálnymi sieťami, či navigáciu prostredníctvom Google Earth a Google Maps Street View ani nespomíname. V automobilke so štyrmi kruhmi však chcú ísť ďalej a chystajú pre zvýšenie bezpečnosti prejazdu križovatkou napríklad komunikáciu vozidla so semaformi. Neskôr má pribudnúť vysokorýchlostné pripojenie k internetu prostredníctvom sietí LTE pre vodiča, aj pre každého pasažiera zvlášť. V budúcej ponuke bude aj komunikácia medzi vozidlami, ktoré budú upozorňovať na zľadovatelú cestu, nehodu a podobne.

Buď svetlo

To je tretia oblasť, v ktorej Audi pripravuje výrazné inovácie. Pre LED pripravili riešenie Matrix z jednotlivých diód. Každá sa môže natáčať podľa potreby, takže lúč osvetlí vozovku, ale neoslní protiidúceho vodiča. Spolupráca s navigáciou umožňuje natáčať svetlá ešte skôr, ako vodič pohne volantom. Bude to (kvôli USA) vyžadovať zmenu legislatívy a pokryť všetky neprebádané miesta. Novinkou budú laserové svetlá v zadnej časti. Ich jasný lúč má mať najmä bezpečnostný aspekt. Pri dobrom počasí vykreslia na ceste líniu, ktorá  vzadu idúcim vodičom označí bezpečný odstup. Zaujímavé je to v daždi – vtedy laser osvetlí kvapky dažďa v tvare trojuholníka a tým varuje vodičov za sebou. Pekná a užitočná vychytávka. Rovnako aj vývoj v oblasti OLED, ktoré majú zvýšiť komfort, ale aj bezpečnosť.

Priaznivci nemeckej značky sa majú na čo tešiť. Audi chce ostatných konkurentov predbehnúť. Ale či sa to podarí, je otázne. Konkurencia totiž nikdy nespí a po zverejnení týchto plánov bude určite pracovať ešte pilnejšie na svojich riešeniach.

Jozef Vydra
ZDROJ: cesweb.org, VW Group of America

Komentáre k článku


Stream naživo