TEST: Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer – s „litrom“ pod sedlom
Leto ešte nezavrelo svoje stránky, stále sa dá jazdiť v jednej stope.
Priaznivcov značky Kawasaki určite poteší, že sme dostali možnosť vyskúšať nový Versys s litrovým motorom. Na Slovensku sa predáva v štyroch verzách. Líšia sa od seba vo výbave motocykla. Postupne sa tak komfort jazdy zvyšuje o kufre, chrániče rúk, svetlomety do hmly, 12 V zásuvku, padacie rámy, či ukazovateľ zaradeného rýchlostného stupňa. Dostali sme na vyskúšanie najvyššiu verziu Grand Tourer vybavenú aj vyhrievaním rukovätí.
Kawasaki opustilo svoju predchádzajúcu filozofiu predných svetiel pod sebou a predná kapotáž s veľkými prednými svetlometmi vedľa seba motocykel opticky rozširuje. Svetlá svietia asymetricky, jedno je určené pre stretávacie svetlo a druhé pre diaľkové. V horných rohoch sú umiestnené pozičné svetlá.
Predný štít je výškovo nastaviteľný, ale iba z prednej strany, preto musí jazdec vždy zosadnúť, aby si výšku štítu upravil. Prehľadne usporiadaný prístrojový panel je totožný s predchádzajúcim modelom a ponúka všetky potrebné informácie. Vo vnútornej časti kapotáže som našiel aj zásuvku na 12 voltov a zobrazovač zaradeného prevodového stupňa.
Základom stroja je hliníkový dvojkomorový rám doplnený o podsedadlový nosník zvarený z oceľových rúrok. Predná upside-down vidlica výborne absorbuje aj väčšie nerovnosti. Predná dvojica brzdových kotúčov s priemerom 300 mm je vybavená štvorpiestikovými brzdami TOKICO. Zadná centrálna pružiaca jednotka je umiestnená horizontálne a predpätie pružiny pri rozdielnom zaťažení motocykla sa dá pohodlne nastavovať pomocou ľahko prístupného ovládača. Zadný 250 mm kotúč je vybavený jednopiestikovým strmeňom. Versys je už v základe vybavený systémom ABS. „Kawa“ je vybavená bočným i centrálnym stojanom.
V Kawasaki zvolili pre cestovné enduro Versys pomerne netradičnú pohonnú jednotku. Firma ako prvá prišla s odvážnou myšlienkou postaviť cestovné enduro s radovým štvorvalcom a to veru naozaj nie hocijakým. Motor, ktorý sa prvýkrát predstavil v naháči Z 1000, je povestný svojou výbušnou povahou. Aby sa čo najlepšie prispôsobil svojmu novému využitiu, zlepšil sa priebeh krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach na úkor maximálneho výkonu. To sa podarilo docieliť upraveným časovaním ventilov a znížením kompresného pomeru.
Kvapalinou chladený štvortakt so štvoricou ventilov na valec dosahuje výkon 88 kW (120 k) pri 9000 otáčkach za minútu. Krútiaci moment 102 Nm vrcholí pri hodnote 7500 otáčok za minútu. Pomerne vysoký výkon sa dá na mokrom alebo nespevnenom povrchu znížiť na 75% stlačením prepínača. Alebo je možnosťou tiež spoľahnúť sa na trojúrovňovú trakčnú kontrolu KTRC. 6 stupňová prevodovka prenáša silu na zadné koleso pomocou reťaze. Motor je pri páde chránený maličkým ochranným „padáčikom“.
Nádrž s objemom 21 litrov je tvarovaná anatomicky, široké a pohodlné sedadlo ponúka dosť miesta pre jazdca i spolujazdca. Výborne je riešený továrenský systém upínania originálnych kufrov. Držiaky sú integrované priamo v kapotáži, takže pri jazde bez batožiny netrčia z motorky žiadne nevkusné konštrukcie.
Kawasaki sa v novom Versys-e podaril husársky kúsok. Spojenie športového štvorvalca s veľkým pohodlím pre dvojčlennú posádku vyšlo na jednotku a aj pri dlhšom cestovaní som sa necítil unavený. Výkonný motor pružne reaguje v širokom rozmedzí otáčok a pritom si vypýtal 5,5 litra paliva na 100km. Svetlá výška motocykla mi dovolila užívať si slušné náklony v zákrutách a vďaka výbornej trakčnej kontrole vychutnať i nespevné komunikácie.
|
Komentáre k článku