2015-08-05 04:00:00
Suzuki GSX-S 1000 ABS
Suzuki GSX-S 1000 ABS
Zdroj: Ján Drobný

TEST: Suzuki GSX-S 1000 ABS – mestský predátor s agresívnym vzhľadom

Vyraziť do mesta v jednej stope iba na skútri? Niekedy treba trocha ostrejšie korenie...

Tento rok predstavila Suzuki dvojicu mestských motocyklov s litrovým motorom. Naháča s polokapotážou s označením F a čistokrvného dravca  GSX bez predného štítu. A práve toho som si vyskúšal.

Už na pohľad je drzá a agresívna GSX-S-ka odsúdená na robenie „zloby“ po meste. Štíhla na bezproblémové predieranie sa kolónami áut a nadštandardne silná pre štarty na zelenú. Dokonca tak silná, že jej tvorcovia predpísali v tejto triede neobvyklú diétu vo forme trakčnej kontroly.

O správny chod trojstupňovej vypínateľnej trakčnej kontroly sa stará viacero snímačov, ktoré monitorujú až 250 krát za sekundu rýchlosť otáčania predného a zadného kolesa spolu s otáčkami motora. V prípade problému riadiaca jednotka zmení časovanie zapaľovanie a obmedzí prívod vzduchu do motora.

Účinok trakcie sa dá nastaviť v troch úrovniach, pričom 1. stupeň je vhodný pre športovú jazdu a suchú cestu a na opačnom konci 3. stupeň pre mokrú cestu. Trakčná kontrola sa dá aj vypnúť, ale potom svieti na prístrojovom paneli pomerne silná oranžová kontrolka, ktorá mne osobne prekážala pri nočnej až tak, že som nechal trvalo zapnuté „za jedna“.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Motorka vystavuje na obdiv svalnatú hruď s pár plastami, jednoduché predné svetlo po bokoch stráži dvojica pozičných svetiel. Ako tykadlá trčia z riadidiel spätné zrkadlá s výborným rozhľadom. Zadná strana prístrojového panelu vytvára maličký deflektor prúdiacemu vzduchu skôr symbolicky ako prakticky. Samotný prístrojový panel tvorí LCD displej a dve štvorice kontroliek po stranách. Displej je dobre čitateľný a prehľadný, okrem tachometra a otáčkomera zobrazuje teplotu chladiacej kvapaliny motora, stav paliva v 17-litrovej palivovej nádrži, úroveň zapnutia trakčnej kontroly a mňa potešilo aj zobrazenie zaradeného rýchlostného stupňa. Zmienená 17-litrová palivová nádrž je výborne anatomicky tvarovaná a pasovala mi na stehná akoby bola robená na objednávku.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Podvozok je postavený na novom hliníkovom ráme, zadná kyvná vidlica je prevzatá z aktuálnej GSX-R 1000. Predná 43 mm prevrátená vidlica je plne nastaviteľná, na centrálnom zadnom tlmiči je možné nastavovať predpätie pružiny a útlm.

Z GSX-Rky je prebratý aj motor, ale z verzie vyrábanej v rokoch 2005 – 2008. Aby sa dosiahol lepší priebeh krútiaceho momentu v stredných otáčkach, v Suzuki tentoraz znížili výkon na 107 kW. Krútiaci moment dosahuje 106 Nm pri 9500 ot./min. Reakcia motora je tak vynikajúca v celom spektre otáčok. Pochváliť musím aj továrenský výfuk, vynikajúco naladený má skvelú zvukovú kulisu. Neviem, neviem, či by som ho menil za ladený.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

GSX-ka sedí pod zadkom naozaj perfektne. Podvozok si výborne poradí s prípadnými nerovnosťami na ceste a ochotne spolupracuje s jazdcom. Najmä v zákrutách som ocenil „priateľskosť“ celej motorky, Vôbec nebol problém ju „zlomiť“ až na hlásiče náklonu bez nejakej negatívnej odozvy alebo nervózneho prejavu. Sila motora sa prejaví hlavne v rozmedzí 5 – 10 tisíc otáčok, je nekompromisný ale nie až tak radikálny a ostrý ako pri superšportoch. Za cenu 10 990€ dostanete skvelý naháč, kto sa rozhodne pre polokapotáž, doplatí 600€.

Ján Drobný

Komentáre k článku


Stream naživo