2023-06-15 22:30:00
Mercedes C400e
Mercedes C400e
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Mercedes-Benz C400e - Takto sa robia PHEV. Ostatní by mali začať odpisovať

Štvorvalce. To je všetko, čo dostanete Podkapotu novej generácie Mercedesu Triedy C.

Je síce na trhu už hodnú chvíľu, ale prichádza stále s novými a novými verziami. A stále s rovnakým počtom valcov, ak ste si to nevšimli. Dokonca aj najvýkonnejší AMG C63 bude mať kombináciu štvorvalcového dvojlitra a elektrického motora. Keď to spravilo Volvo pred šiestimi rokmi, tak to bolo s vlnou odporu. Teraz je to už trochu stráviteľnejšie.

Jednou zo zaujímavých verzií modelu je určite verzia označená C400e. Je to plug-in hybrid, ktorý kombinuje spaľovací agregát s elektrickým motorom, ale hlavne s masívnou batériou. Ak chcete auto, s ktorým dokážete na nabitie prejsť naozaj veľa a nielen von z garáže a pár kilometrov do vedľajšej dediny, tak toto môže byť presne alternatíva. Niektorým jedincom bude dokonca stačiť nabitie na celotýždňové obstaranie ciest do práce a naspäť. Či skôr do zamestnania.

Zdroj: Jozef Murárik

Začnime ale samotnou formou auta. Sedany ešte nevymierajú a vďačíme za to práve prémiovým automobilkám. Ostatní akosi od tohto kedysi obľúbeného štýlu karosérie odskakujú. Mercedes triedy C je teda dostupný ako sedan a kombi. Boli časy, kedy v ponuke figurovali ešte dve karosérie, ale táto generácia ich zatiaľ nemá. Prináša však niektoré vylepšenia, ktoré posúvajú nielen samotnú triedu C, ale celú triedy automobilov tejto veľkosti. Takými prvkami môžu byť napríklad digitálne svetlá vpredu, ktoré svojím rozlíšením dokážu takmer premietať filmy na stenu, ale tiež je prvýkrát v triede C použité natáčanie zadnej nápravy a v prípade verzie All-Terrain aj vzduchový podvozok.

Tento kus dostal tmavú modrú farbu, ktorá úplne zaniká pri horších svetelných podmienkach. V takom prípade, naviac s popraškom z ciest, pôsobí až čierno. Vôbec to nevadí, elegancia auta je stále zachovaná a aj to, že pripomína triedu S. Viacero dizajnových detailov je navlas rovnakých a tým pádom je jasné identifikovanie výrobcu, ale identifikácia modelu je obtiažnejšia. Zaujímavá situácia nastáva aj pri exteriérových tvaroch. Môžete mať buď štandardne tvarované Céčko, alebo ho môžete ozvláštniť balíkom doplnkov s logom AMG. V rámci tohto balíka sú aj veľké zliatinové disky, ktoré z diaľky pôsobia ako klasické 5 lúčové. Pristúpte však bližšie a zistíte, že majú aerodynamické štíty medzi jednotlivými lúčmi a otvory na chladenie bŕzd sú zmenšené kvôli zlepšeniu efektivity pohonnej sústavy a vozidla celkovo. Zvonka je toto najkontroverznejší prvok tejto triedy C.

Vnútri je kontroverzie omnoho menej. Teda až na fakt, že Céčko vyzerá akoby z oka vypadlo Mercedesu triedy S. Displej v strede je však trochu vystredený smerom napravo a niektorým jedincom môže prekážať v priestore na nohy. Preto je miesto spolujazdca vhodné pre subtílnejšie postavy a nie pre drevorubača s výškou 2 metre, v ktorého rukách vyzerá aj veľká motorová píla ako detská hračka.

Zdroj: Jozef Murárik

Interiér je vystavaný kvalitne a zaváhania sú menej časté ako napríklad v elektrickej triede EQS. Všetko pôsobí akosi pevnejšie a azda jediným nedostatkom auta po 20 000 kilometroch bolo vydúvanie kože na sedadlách. Sedadlá sú však nielen vyhrievané, ale aj ventilované a ich kombinácia čiernej s oranžovou pôsobí sviežo. Vlastne vodič má všetky prvky komfortnej výbavy. Vyhrievanie volantu je však spojené s vyhrievaným sedadiel a nedá sa nastaviť tak ľahko samostatne.

Predná časť predvádza klasiku súčasných Mercedesov zahŕňajúcu volant s dotykovým ovládaním, displej pred vodičom, ale aj systém MBUX, ktorý však ešte nedostal najnovšiu generáciu zobrazenia s nulovou vrstvou. Toto je ešte pôvodná verzia s rôznymi čiastkovými menu. Aj tu je intuitívnosť systému vyriešená nadpriemerne. Nemusíte študovať manuál, aby ste sa dostali k požadovanému nastaveniu a napríklad ambientné osvetlenie s viacfarebnými možnosťami nastavíte naozaj rýchlo.

Priestor v Mercedese triedy C vyzerá veľmi dobre a aj na zadných sedadlách sa dá umiestniť dospelý vysoký človek. V prípade plug-in hybridu ale trochu trpí batožinový priestor. Ten má objem iba 315 litrov, čo je o 140 litrov menej ako alternatíva s výlučne spaľovacím agregátom.

No a teraz poďme k nim agregátom. Základnou pohonnou jednotkou je benzínový štvorvalec objemom 2 litre, ktorý produkuje výkon 185 kW (252 k). Ako doplnok má elektromotor prinášajúci 95 kW (129 k). Celkový výkon je teda až do 280 kW (381 k) a zrýchlenie na stovku je vraj za 5,4 sekundy. Celkom dobré čísla, všakže? Aká je realita? Auto pôsobí veľmi rýchlo, ale veľmi ťažko. Môže za to prevádzková hmotnosť viac ako dve tony, z čoho veľkú časť tvorí baterka. Má kapacitu 25,4 kWh a to znamená papierový dojazd až 112 kilometrov. Realita je však trochu iná. Ak bude rozumne využívať diaľnice, tak sa viete priblížiť 95 kilometrom. Mne sa podarilo dostať na 92 kilometrov na plné nabitie, pričom keby jazdím výhradne mimo diaľnic, tak sa dokážem dostať aj nad stokilometrovú bariéru. V takom prípade by bola spotreba elektrickej energie tesne nad 23 kWh na 100 km.

Zdroj: Jozef Murárik

Nabíjanie je ďalšia vec. Klasickým striedavým prúdom môžete nabíjať výkonom až 11 kW, ale to nie je ten najväčší trik Céčka. Najväčší trik tkvie v možnosti použitia jednosmerného prúdu nabíjania. Nabíjací výkon je síce štandardne obmedzený na 20 kW, ale pred nabíjaním si ho viete posunúť na výrobcom udávaných 55 kW. To by znamenalo nabitie veľkej batérie do pol hodiny.

Vlastne, stále budete sledovať údaje o dojazde, údaje o spotrebe a benzínový motor takmer nebudete využívať. Tento dojazd, ktorý má C400e je použiteľný v každodennom svete absolútne bez problému. Potom keď vybehnete na diaľnicu s vybitou baterkou, tak stále viete jazdiť s priemerom do 8 litrov benzínu na 100 kilometrov a máte 50-litrovú nádrž. Tento plug-in hybrid sa Mercedesu naozaj podaril a z áut tohto typu je jedným z najlepších. Má predsa v štandardnej výbave extrémnu vzdialenosť, ktorú prejde na elektrickú energiu. Veď 100 km v takomto cykle ešte nedávno nedávali ani plné elektromobily.

Aká je teda nevýhoda tohto modelu? Je to presne to, čo je nevýhoda aj pri elektromobiloch a ostatných plug-in hybridoch. V prípade brzdenia sa auto najskôr snaží vyriešiť situáciu rekuperáciou, čo niekedy nemusí stačiť a 0,5 sekundy máte pocit, že auto nebrzdí, najmä ak potrebujete núdzovo spomaľovať z vysokých rýchlostí. Potom sa brzdy zakusnú poriadne a spomalenie je masívnejšie ako ste pôvodne čakali. S týmto sa treba naučiť žiť a treba viac predvídať.

Zdroj: Jozef Murárik

Máte auto, ktoré je dostatočne veľké, má vynikajúcu výbavu, má jeden z najlepších a najpoužiteľnejších plug-in hybridov na trhu. Akú by ste tipovali cenu? Šesťdesiattisíc? Sedemdesiattisíc? Stotisíc? Toto auto stojí 83 000 €. Rozhodne to nie je málo, ale na to čo ponúka je suma reálne ospravedlniteľná. Naviac keď Mercedes stále ponúka servis zadarmo po dobu 6 rokov alebo 160 000 km. Ak teda viete využiť plug-in hybrid, tak do toho rovno skočte. Je jedným z najlepších v ponuke a v porovnaní s ostatnými nestojí až tak závratne veľa. Stojí asi toľko koľko stojí úplne benzínové šesťvalcové BMW M340i. Výber je teda len na vás. Buď zvolíte výkon a zábavu, alebo inú zábavu s rečami v golfovom klube o tom ako málo platíte za benzín a ako pokrokovo sa správate ku zdrojom z planéty. Len vtedy nenabíjajte v Poľsku, tam je energetický mix horší ako u nás.

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz C 400e 4MATIC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1999
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  185+95/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400+440/-
Max systémový výkon (k) 381
Max systémový krútiaci moment (Nm) 650
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,4
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,2-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4751/1820/1438
Rázvor náprav (mm): 2865
Objem batožinového priestoru (l): 360
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2130
Užitočná hmotnosť (kg): 510
Rozmer pneumatík (základ) 225/50 R17
Základná cenníková cena modelu: 51 084 €
Základná cena verzie: 73 206 €


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku