2023-02-14 20:00:00
Mazda CX-5 AWD
Mazda CX-5 AWD
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mazda CX-5 2022 – Drží krok aj bez hybridov

Mazda CX-5 druhej generácie je na trhu už šesť rokov.

Prekonala ďalší drobný facelift, ktorý jej do výbavy doplnil nielen nové farbičky a výbavové stupne, ale aj užitočné technológie – napríklad bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Síce sa telefón nabíjal, pri každom nabíjaní si žiadal potvrdenie o bezkontaktnej platbe. Nestalo sa mi to v žiadnom inom aute predtým, ani potom. Bolo to celkom vtipné najmä v súvislosti s témou predplatného v autách, ktorá v tom čase stále vírila hladinu internetových diskusií. Predstava, že pri každom použití bezdrôtového nabíjania zaplatím Mazde drobné všimné bola zaujímavá. Niečo podobné by mohlo robiť BMW v modeli i7 – pri každom automatickom otvorení dverí naúčtovať drobné všimné. Na oplátku vám tie dvere opravia, keď sa už dvere nebudú vedieť otvoriť samé. V prípade CX-5 by vám potom mohli zadarmo vymeniť bezdrôtovú nabíjačku za lepšiu, takú ktorá bude vedieť udržať na mieste mobily rôznych veľkostí. Ale to dnes nevie skoro nik. Hlavne, že tam táto funkcionalita je a zatiaľ reálne nepýta platbu za použitie. Pre istotu som si však netrúfol platbu potvrdiť. Čo ak by mi Mazda naozaj niečo stiahla? Problém je tiež umiestnenie bezdrôtovej nabíjačky. Je tam skrátka málo priestoru a ťažšie sa mobil vyberá. Keďže sa navyše každú chvíľu nabíjanie preruší, vyberanie a opätovné vkladanie je častejšie. Ale záleží na veľkosti. Mobilu. Tu určite. 

Zdroj: Ján Hargaš

Poďme ale späť k téme. Prepáčte. V dnešnej dobe autá starnú veľmi rýchlo. Pri šesťročnom vozidle sa človeku zdá, že je tu minimálne štvrťstoročie a že aj keď ho výrobca priebežne aktualizuje, je to už kus starého železa. Bude to azda tým, že na trh prichádzajú autá, na ktorých sa miliardové investície automobiliek prejavujú nielen v elektrických dojazdoch, ale aj v nových menej tradičných palubných doskách a čoraz väčších displejoch infotainmentov. A cítiť to aj po presadnutí z Mazdy CX-60 práve do CX-5. Toto presadnutie však hravo zodpovie na otázku, prečo je tu stále CX-5, keď je tu CX-60? Lebo či chcete, či nechcete, autá sú k sebe bližšie, než je výrobca ochotný pripustiť. Priestorová ponuka v druhom rade v CX-5 je prakticky totožná s ponukou vo väčšej CX-60. Jasné, pár centimetrov šesťdesiatka ponúkne, ale pri usadzovaní detí do autosedačiek v druhom rade je to vďaka sklonu operadiel a celkovému usporiadaniu kabíny úplne irelevantné. Presne tu – na zadných sedadlách a vstupe na ne, vidieť hlavný rozdiel medzi autom s pohonom prioritne zadnej nápravy a autom s pohonom prioritne prednej nápravy. Najmä je to rozdiel medzi platformami FWD a RWD. Zadnokolka skrátka musí mať kabínu posunutú čo najviac vzad, aby sa pozdĺžne umiestnený motor mohol posunúť čo najďalej za predné kolesá. Toto FWD auto nerieši. Nemusí, lebo väčšina vodičov lepšie rozloženie hmotnosti aj tak nerieši. Pre mňa je tento faktor významný, cítim to každý kilometer za volantom, napriek tomu by som pri voľbe medzi CX-60 a CX5 neváhal. Lebo CX-5 je cenovo dostupnejší variant pre toho, kto nehľadá až tak veľmi status-auto, ako skôr rodinné-auto. Obe sú dobré pre rodinu, jedno menej zaťaží rodinný rozpočet. Obe tú rodinu dokážu výborne ochrániť.

A práve to je jedna zo silných stránok Mazdy CX-5. Novšie, staršie, rovnako staré konkurenčné modely nezvládnu poskytnúť takú úroveň bezpečnosti ako práve CX-5. Nie v tejto veľkostnej kategórii, nie za túto cenu. Sú tu premianti, volajú sa prémiové kompaktné SUV a cenu majú o dosť prémiovejšiu. Ak ide o širokospektrálnu pasívnu i aktívnu bezpečnosť, v tejto triede a v tejto cene nekúpite nič lepšie. Potvrdzujú to crash testy v Európe i v USA. Viac zistíte v tomto článku.

Zdroj: Ján Hargaš

Mazda CX-5 pritom vôbec nepôsobí ako obrnený transportér. Pri každom teste, pri každej jazde pôsobí ľahšia než v skutočnosti je. Nie je taká, je tak nastavená. Aby sa vám s ňou jazdilo ľahko, aby ste z jazdy mali dobrý pocit, nech už pri jazde hľadáte čokoľvek. Čokoľvek okrem pocitu prémiovej rafinovanosti a akejsi tučnosti. To je pocit, ktorý CX-5 nedodá, no CX-60 áno. Akoby ste v jednom prípade šoférovali detskú štvorkolku a v druhom obrnený transportér s posilňovačom riadenia. Je to pocit, no pre vnímanie svojho vozidla a svojej jazdy je kľúčový.

CX-5 niekedy ide vyslovene proti prémiovému pocitu. Aj touto peknou bielou metalízou. Sú okamihy, keď auto pôsobí vyslovene lacno, nekultivovane. Môžu za to napríklad tie čierne plastové nárazníky v kombinácii s ľahko ušpiniteľnou bielou farbou. To je druhá stránka mince, ktorú sa snažila Mazda pri tomto aute docieliť. Ľahkosť sa v istých momentoch – napríklad pri prejazde cez nerovnosti, či pri radení v nízkych rýchlostiach, môže razom zmeniť na lacnosť. Najmä, ak si neprikúpite všetko čo má Mazda v ponuke. To potom môže niekoho zmiasť. Ale bola by to škoda. Toto auto bolo postavené pred šiestimi rokmi, takže nedokáže až tak dobre klamať a zakrývať nekvalitu ako novšie vozidlá, je však takmer isté, že keď si pri novšom aute myslíte, že je to lepšie a kvalitnejšie, naleteli ste na mimikry. No a ak veľmi chcete, auto môžete vyšperkovať a dojem príležitostnej "nižšej ceny" obmedziť. 

Zdroj: Ján Hargaš

Nie, Mazda CX-5 nie je až tak rafinovaná a premyslená v modernom slohu, svoje slabšie stránky komunikuje možno až príliš zreteľne – pri priamom kontakte. Naopak svoje silné stránky komunikuje skromne, nechce sa chváliť. I keď marketing jej silné stránky pozná a verejnosť nimi masíruje, auto samotné to nerobí. Je to skrátka Japonec, čakáte od neho chvastanie?

To prenechajte CX-60-tke, tá pár rokov študovala čo má robiť, aby vedela bojovať s chvastúňmi. CX-5 je sama o sebe charakterom skromná, treba ju obliecť do žiarivejších farieb, aby bola extrovertnejšia. Nakoniec, je to práve model CX-5, ktorý na trh priviezol dnes už ikonickú červenú Soul Red metalízu, hodí sa jej.

Zdroj: Ján Hargaš

Zároveň je to CX-5, kto priviezol technológie Skyactiv. Na testovanej motorizácii to vidieť, cítiť a počuť. Dvojlitrový atmosférický štvorvalec s výkonom 165 koní je typický Skyactiv. Mazda CX-5 stavila na dva reálne výfuky, výfuky, ktoré dostanete v štandarde bez príplatkov a výfuky, ktoré vedia hrať bez dopingu peknú melódiu rovnako ako spomínaný motor. On ten agregát pri pilnej práci skrátka znie dobre. Nie tak dobre ako 2,5 litrový kolega, ale stále veľmi dobre a o triedu lepšie ako konkurenčné prepĺňané motorizácie. Tie potrebujú doslova technologickú vysokú školu, aby vedeli znieť lepšie ako CX-5. Reproduktory, klopkacie prístroje, klapky vo výfukoch, titánové koncovky a to všetko len preto, aby poriadny motor znel ako poriadny motor. Skúste to poskytnúť CX-5. Isteže, aj toto auto chce aby bolo počuť, že motor je spustený, ale nemusí sa snažiť toľko čo konkurenti. Pritom má vo výfuku taktiež o štupeľ navyše – tiež musí mať osadený GPF filter. Aj tak ale veľa charakteru nestratila.

Zdroj: Ján Hargaš

Stačí 165 koní? Záleží kto sa pýta a v akej súvislosti. V testovanom aute totiž motor musel rozkrútiť viac mechaniky – auto bolo AWD, takže na nejakú dynamickejšiu cestnú jazdu sa musí poriadne vytočiť. Dynamika tu je, treba ju však vedieť uvoľniť a to si v kombinácii s osadenou manuálnou prevodovkou vyžaduje väčší kus zručnosti a cit v končatinách. Aj preto, lebo prevody sú nasádzané v malých rozostupoch podobne ako sú malé rozostupy pri radiacej páke a polohách prevodov. Jednotka je tu takpovediac redukovaná, terénna a pri jazde na pevnom povrchu vám vystačí len na pár metrov – ak teda nechcete prudké trhané štarty. To je práve slabšia stránka motorizácie – pri obiehaní cyklistu v meste potrebujete nechať motor nadýchnúť sa, niekedy by sa žiadal prevod ešte nižší než dvojka, lenže radiť v dvadsiatke do jednotky, to už je tak trochu o zuboch. Časom sa ale hlava naučí a prispôsobí. Dlhoroční majitelia to tak v podstate nevnímajú. Tu však v nízkorýchlostných situáciách turbo nepomôže, treba to mať napamäti. Iné to je pri automate. Klasika s meničom sa aj v týchto situáciách vie vyznamenať. Stačí menší preklz a rozbeh je dynamický i plynulý. Keďže je to však poctivá klasika, druhou stranou mince bude vyššia spotreba. Ja by som ju ale asi obetoval. Pri SUV s pohonom všetkých kolies sa mi automat žiada. Aj keby to o trochu viac stálo.

Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika je teda v poriadku. Chce to viac radenia. Napríklad pri predbiehaní tesne za obcou by sa vyslovene zišlo radiť do dvojky. Tú môžete točiť pomaly nad rýchlostný limit tak ako si to pamätáme zo starších časov. Na trojke sú prvé okamihy slabšie, predbiehanie si vyžaduje väčší odstup od predbiehaného – buffer na rozdýchanie motora a zvýšenie otáčok. Na 3. stupni je to pri zrýchlení 60-100 km/h za 7,6 sekundy. Dosť veľa, ak mám byť úprimný. Z 80 na 120 km/h na rovnakom stupni je to za 8,68. Tu tá trojka pasuje a auto dýcha hneď. Aj tak je to zrýchlenie slabšie ako priemer v tejto kategórii, predbiehať sa ale dá. Za spomalenie môže AWD pohon. A to doslova, brzdenie motorom je v tomto aute ako návrat do minulosti. Auto skrátka brzdí mechanikou a je to cítiť.  

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek tomu - priemerná spotreba bola počas testu 7,2 litra na 100 km. V studenom zimnom počasí v pomere kilometrov 50 na diaľnici 40 na okreskách a 10 percent v meste. Keď si uvedomíte, že ide o vysoké a ťažké auto s pohonom všetkých kolies a čisto benzínovým atmosférickým motorom, je to naozaj veľmi dobrá spotreba. Pripomeniem len, že na diaľnici nejazdím bežne viac ako 130 km/h, na okreskách však jazdím dynamickejšie s príležitostným predbiehaním. V meste bude spotreba pravdepodobne cez 8 litrov, čisto diaľničná jazda rýchlosťou 130 km/h bude na úrovni 8 litrov a viac. 

Mazda CX-5 nikdy nebola premiantom v poskytovaní priestoru pre zadných pasažierov. To ale neznamená, že sa tam dvaja dospelí neodvezú. Dokonca tam narvete aj tri detské autosedačky (rôznych veľkostí). Nepodarí sa to však každému a nepodarí sa to vždy tak, aby boli všetky správne umiestnené a nenakláňali sa, či neboli už príliš blízko k dverám. Skôr je to auto pre štyroch, núdzovo piatich. Napriek vyššie uvedenému konštatovaniu však len ťažko nájdete rozdiel v priestorovej ponuke pri modeli CX-5 a CX-60. CX-5 je s motorom naprieč schopná ponúknuť proporčne viac miesta ako väčší model vzhľadom na pozdĺžne uložený motor. Nie je väčšia, je menšia, ale vnútri to tak nevidno. Auto vie ponúknuť obyčajné čierne čalúnenie, no pamätám si aj na krásne červené kožené čalúnenie z výročnej verzie. 

Zdroj: Ján Hargaš

Vpredu má vodič i spolujazdec naozaj bohatú priestorovú ponuku. Stredový panel je relatívne úzky, kolenám nič nezavadzia, v aute sa sedí dobre, sedačky sú dobre tvarované. Menší displej s horšou grafikou je dnes už slabinou auta, no na druhú stranu, pred pár rokmi prešiel modernizáciou a plná podpora pre CarPlay a Android Auto všetky nedostatky maže. Plne nastaviteľný digitálny prístrojový štít tu nehľadajte, jeho absencia mi však vôbec nevadí. Batožinový priestor je veľký, elektrické otváranie dverí je pomalšie. 

Auto je to dobré. Slušne dynamické, dobre vybavené, s adekvátnou porciou moderných asistenčných systémov, ktoré si navyše môžete čiastočne doladiť. Motor má aj zvuk, s prevodovkou sa dobre pracuje a klasický pohon všetkých kolies síce spôsobuje autu zvýšenie spotreby, moderný motor od Mazdy si s tým poradí. Auto dobre svieti, výborne jazdí a na volante pôsobí ľahšie než v skutočnosti je. Motor je počuť, väčšie diery tiež, na diaľnici je na zimných gumách tiež vyšší hluk, než by človek v tejto triede čakal, no nič čo by sa nedalo tolerovať. Mazda CX-5 je napriek diskusiám o jej konci stále relevantným hráčom na trhu a stále výbornou voľbou. Osobne preferujem interiér, ktorý pôsobí hodnotnejšie - napríklad biele čalúnenie, či spomínané ďalšie kožené alternatívy, ale vždy je to vecou rozpočtu. 8 z 10 bodov. 

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Mazda CX-5 Skyactiv-G AWD M/T
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 121/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 213/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4550/1840/1680
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 506/1620
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1420 až 1506 podľa výbavy
Užitočná hmotnosť (kg): 522
Rozmer pneumatík od: 225/65 R17
Základná cenníková cena modelu: od 29 650 €
Základná cena benzín/AWD/manuál 33 850 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku