2023-02-10 22:20:00
Cupra Formentor TDI MT
Cupra Formentor TDI MT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Formentor TDI – úsporne a pomaly. Nie až tak pomalý

To, že chcete Cupru Formentor ešte neznamená, že musíte jazdiť rýchlo.

 

Rovnako ako keď si kúpite najdrahšie bežecké topánky s perfektnou super-ultra-duper podrážkou, ktorú odporúčajú všetci bežci z Kene, no vy v týchto topánkach rozhodne nebudete behať a ak vôbec chodiť, iba čo prejdete z auta do kancelárie a tak ďalej.

Podobné je to pri Cupre so základným (a jediným) naftovým motorom. Super, že tu stále je, super, že si ho môžete stále kúpiť. Pár rokov dozadu by som s čistým svedomím tvrdil, že práve tento motor bude najpredávanejší. Lebo nie je príliš drahý, má lacnú prevodovku (manuál) a jazdí za 3,7 litra nafty. Dnes si tým už nemôžem byť istý, či skôr si môžem byť istý, že aj keď sa budú predávať aj naftové verzie, budú skôr na okraji. Ak vám pri spoznávaní testovaného auta väčšmi svedčia pohyblivé obrázky, nech sa páči, tu je video s pár testovacími poznatkami a pár základnými faktami. Najmä však so sľúbenými pohyblivými obrázkami. Bez zbytočných slov. 

Pred rokom sme na Podkapotou mali Formentor s naftovým motorom a automatom. Iba ten disponuje pohonom všetkých kolies. Ak zvolíte manuálnu prevodovku, ako v testovanom aute, budete mať auto s výhradne predným pohonom. Načo si kupujete crossover, ktorý nemá pohon všetkých kolies a zároveň má Podkapotou naftový agregát?

Viem ja? Vy mi povedzte. Ale predpokladám, že to bude súvisieť s tým, že sa vám Formentor páči, jeho crossoverovosť tiež, pohon všetkých kolies nepotrebujete ani kvôli jazdám na chatu, ani pre športovosť a nízka spotreba s typickým naftovým chrchotom vám znie ako rajská hudba. Tak to ste vy? Pre vás je toto auto? Som rád, že sa takto osobne spoznávame.

Nie som fanúšik naftových motorov. Nie na Slovensku, v rukách všemožných diletantov, ktorí dym z výfuku považujú za prirodzenú súčasť života. Veď si to dýchajte, ale pekne doma v obývačke, rúra natiahnutá od výfuku a nechajte to vrndžať, nech sa zohreje. To by ste sa asi na veci inak pozerali... Alebo popravde, dlho by ste sa už nepozerali...

Zdroj: Ján Hargaš

Za diletantizmus priemerného Slováka samotný naftový motor nemôže. Ani ten moderný, ani ten s prekábatenou riadiacou jednotkou a vytrhnutým DPF filtrom. Za to môžu tie naše STK a tiež leniví policajti, ktorých sa dymiaci výfuk cudzieho auta netýka. Koniec koncov, radšej sa ich netýka ani dymiaci výfuk vlastného auta. Veď keď sa im nepáči, môžu aj pešo hliadkovať, no nie? V tejto krajine je skrátka divný ten kto nedymí.

Moderný naftový motor však nedymí. Ani na STK a ani nikde inde. Nemôže, už by sa nepohol ďalej (dúfam). S toľkými štupľami vo výfuku by skôr dymil zo svetiel a z infotainmentu ako z výfuku, takže na toto auto sa hnevať pre danú vec nemožno.

Naftový motor aj pre nové štuple vo výfuku nie je tým, čím býval. Dymyť naozaj nemôže a tak ani záber motora už nie je taký dramatický. Stále sa s ním ale predbiehať dá, aj pekne zrýchľovať. Jednou z hlavných príčin pocitu nižšieho odhodlania je aj šesť dlhých prevodov. To čo dvojspojka stráca na potrebe podradiť, to vyvažuje manuálna skriňa dlhšími prevodmi. A tak ste pred križovatkou v meste opäť pred dilemou – zo štvorky trojka a až dvojka, alebo to tá trojka rozdýcha? No len tak tak...

Zdroj: Ján Hargaš

Za všetko stačí spomenúť, že auto má pri rýchlosti 140 km/h 2000 ot/min na šestke. Zrýchľovanie je tak na prvý dojem laxné, najmä keď počúvate odporúčania zaradeného stupňa. Tie si radšej prelepte čiernou páskou. Kým DSG to počúvať musí, vy s Manuelom nie. S čistým svedomím na 50-tke 1800 ot/min a 3. stupeň. Motor znie spokojne, vodič má aspoň miernu dynamiku hneď na dosah. Keď ide do tuhého, ten tretí stupeň je ideálny. Aj pri zrýchlení zo 60 na 100 (napr. za obcou), aj pri zrýchlení z 80 na 120 km/h. V prvom prípade to na trojke zvládne Formentor za 6,03 sekundy, v druhom za 6,40 sekundy. Na štvorke zvládne druhú disciplínu za 9,07 sekundy. Nie príliš zlé, ale ani práve dobré. Zrýchlenie teda postačí aj na predbiehanie na kratších úsekoch, len treba tú šaltpáku dobre spoznať a pracovať opatrne, aby prudká zmena otáčok pri podradení neposlala dvojhmotný zotrvačník do predčasného dôchodku.

Jazda je na veľkých štýlových kolesách s menším podielom pneumatiky a s diskami rozmeru 19 palcov stále slušná aj v zimných mesiacoch a na zimných rozbitých cestách. Auto sa snaží odvádzať svoju prácu dobre, veľmi v tom najmä v zákrutách pomáha multilink vzadu, ktorý má Formentor s týmto výkonom ako prakticky jediný v rámci značiek VW. Formentor skrátka bez viacprvkovej nápravy nekúpite a to znie tak dobre, že až. Jazda je fajn, podvozok je tichý a ani veľký rozmer kolies mu nespôsobuje zásadné ťažkosti, i keď by sa o pomere komfort k rozmeru diskov dalo polemizovať, pokiaľ nežijete tam kde nič nie je – hlavne tam nie je ani kúsok dobrej cesty, tento rozmer sa dá prežiť, to pripúšťam. Väčšmi by do zimných výtlkov pasovali 18-tky, ale...

Zdroj: Ján Hargaš

Formentor jazdí naozaj dobre aj s naftovým motorom. Pokiaľ vám chrchot nevadí a nevadí vám ani skutočnosť, že auto síce vie zrýchľovať, ale treba k tomu veľa snahy, aj toto auto vie poskytnúť športový zážitok. Veď viete, staré známe rely pravidlo hovorí, že keď už rýchlosť máš, neopúšťaj ju.

Nie je to dvojlitrové TSI s výkonom cez 245 koní, nie je to ani plug-in hybrid, ale manuál a nafta mi pasujú viac ako nafta, automat a pohon všetkých kolies. To je skutočná nuda, to je ozajstný lenivec.

Zdroj: Ján Hargaš

Výhodou kúpy naftového motora s manuálnou prevodovkou je to isté ako pri kúpe druhého základného motora s manuálom – 1,5 TSI. A síce: väčšia rezerva na kúpu doplnkov. A tých má Cupra Formentor kopu, i keď ani základná výbava nie je chudobná. Výbava Cupra, v ktorej sa naftič nachádza má v základe digitálny prístrojový štít, 18-palcové kolesá, adaptívny tempomat, cúvacie senzory, vysokovýkonné predné LED svetlá, veľký displej infotainmentu, či 3-zónovú klimatizáciu. Autu tiež môžete dodať dva matné laky – sivý a modrý. A oba vyzerajú vynikajúco. Ostatne najviac modelov značky Cupra Formentor sa predáva (v Európskom meradle) práve v matných lakoch a nečudujem sa. Vyzerajú výborné. A vraj znesú aj kvalitné automatické kefy... A stoja cez 2000 eur. K matnej farbe sa hodia medené 19-palcové disky, k modrej matnej sa hodia športové sedačky a modrý interiér s čiernym stropom a ambientným osvetlením. K tomu sa hodí bezdrôtové nabíjanie, alarm, Beats audio a samozrejme adaptívne tlmiče.

Zdroj: Ján Hargaš

Pridať sa dá tiež Matrix svetlá, medené kryty spätných zrkadiel – alebo z uhlíkových vláken, elektrické piate dvere, Top View kamera, dodatočné airbagy, vyšší balík asistenčných systémov, väčší infotainment displej a... a z cca 32-tisíc aj niečo mám pekných tučných okrúhlych 40-tisíc. A mám auto, ktoré vyzerá ako správny Formentor Veloz, no pritom jazdím za rovných 6 litrov nafty na 100 km v prípade, že sa nijako neobmedzujem, že po diaľnici jazdím tesne nad limit, na okreskách predbieham kedy chcem a môj nájazd je 50 percent diaľnic, 40 percent okresiek a 10 percent tvoria mestské presuny. To všetko v ľadovom januári. Inak, vyhrievanie kabíny nastupuje relatívne rýchlo a už po pár kilometroch po štarte je v aute teplo aj keď sa teploty vonku pohybujú okolo nuly. Malou slabinou pri výpočte absurdne bohatej doplnkovej výbavy je absencia vyhrievaného čelného skla. Na to Španieli nepomyslia, takže aspoň pár desiatok sekúnd pred samotnou jazdou v zime treba stráviť vonku so škrabkou s fúkaním vzduchu do okien naplno. Každopádne auto nepotrebuje pol hodinu chrčať pred domom...

Zdroj: Ján Hargaš

Keď si to zhrnieme, zistím, že sa mi to auto v tejto konfigurácii vlastne celkom páčilo. Priznávam, Formentor je z môjho pohľadu jedným z najlepších áut so zvýšeným posedom a podvozkom v súčasnosti, spája v sebe mnoho dobrých vlastností a bazíruje na tom, čo je väčšine súčasných áut ukradnuté, lebo vraj je to ukradnuté aj zákazníkom... O čom svedčí brutálny medziročný nárast predajov značky Cupra aj u nás na Slovensku, však... Cupra Formentor je dobrým autom aj so základným naftovým motorom. Pri týchto mimikry hrách (hrám sa na vrcholný model) mi osobne väčšmi pasuje základný benzín s manuálom, ale veď dobre, aj naftový motor viem pochopiť. Dobré auto. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

Cupra Formentor Veloz

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová Manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW): 110
Krútiaci moment: 340/1600-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1839/1528
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1544
Nosnosť (kg):  486
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1600
   
Základná cenníková cena modelu: od  33 510 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku